Perustuslakivaliokunta: Toimeentulotuen saajaa voidaan vaatia muuttamaan halvempaan asuntoon
Kommentit (758)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pienituloisella ei ole rahaa muuttaa, eikä vuokravastikkeita tai apua muuttoon, miten se muutto tapahtuu. Muuttotuki ei jälkikäteen saatuna ratkaise tilannetta tai liian pieni, sen kai saa vain työpaikan saaneet. Miten yksin elävät selviävät. Kaikilla ei ole sukulaisia edes saatavilla.
Kuvitellaan nyt tilannetta, jossa perheetön ja tukiverkoton, luottotietonsa menettänyt henkilö pakotetaan muuttamaan Korsosta Sotkamoon. Aikaa muuttoon on kaksi kuukautta. Henkilöllä ei ole ajokorttia eikä autoa. Kela ei myönnä takuuvuokraa maksusitoumuksena, edellisen asunnon takuuvuokra hoitui aikanaan sosiaalitoimen maksusitoumuksella, mutta niitä ei enää myönnetä kenellekään. Sotkamossa takuuvuokra on 1050 €, muuttoauto tulee maksamaan 2500 €. Lisäksi kuluihin tulevat kahden sopimussakko (400 €) edellisestä asunnosta, koska vuokrasopimu
Olen muuttanut perheellisenä asunnosta toiseen. Nykyinen asuntoni on 100m2 Helsingissä. Koskaan ei ole muuttokustannukset olleet viittätonnia, ei edes tonnia. Ilmeisesti siellä toimintakyvyttömillä ja persaukisilla on kokonaisia kartanoita asuttavinaan, joiden tyylihuonekaluja nyt sitten ei sinne Sotkamoon saa mitenkään muutettua.
"Eli syntyy positiivista pöhinää, työpaikkoja, toimeliaisuutta"
Kyllä mutta pelkästään verorahoilla. Ja jotenkin ymmärsin että tämän hallituksen piti hillitä julkisten menojen nousua mutta ilmeisesti ymmärtsin väärin.
On kai muodikasta olla empatiakyvytön hirviö?
ehkä naiset liskoaivoineen tykkäävät, koska on "alfa"- muiden julma alistaja?
Omasta puolestani: yyyäääkkk!
Miksei kaikille työttömille makseta sama työttömyyskorvaus johon ainoastaan erityistapauksissa saisi jotain muuta tukea kuten asumistukea. Sellainen korvaus että sillä maksaa itse etsimänsä edullisen asunnon. Vaikka köyhyysrajan verran 1500 euroa. Eikä mitään muita tukia.
Toinen tuki mitä voi leikata miljardeja on yritystuet ja maataloustuet. Entä lääketuet. Miksei yleisimpiä lääkkeitä valtio hanki alennuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt elävöittämään maakuntia kaikki kelalaiset. Kun maakuntiin muuttaa väkeä, tarvitaan palveluja. Se taas luo työpaikkoja ja kelalaisista monet pääsevät vihdoin töihin.
Keskitetty tehostamismalli on vanhanaikaista homehtunutta ajattelua, kaupungistuminen kriisiyttää valtiontalouden.
Jos kerta ajetaan maalle nämä ihmiset, niin sehän tarkoittaa myös, että: a) sinne pitää perustaa terveyskeskukset ja sairaalat b) toimivat liikenneyhteydet, kuten bussit c) koulut ala-asteista yläasteisiin Millä rahalla?
Juuri näin. Eli syntyy positiivista pöhinää, työpaikkoja, toimeliaisuutta, maamme elävöityy ja ihmiset voivat luonnon läheisyydessä paremmin kuin istuessaan toimettomana betonikuutiossa AY liikkeen asuntopolitiikan ryövääminä.
Aluksi vaikka lainarahalla kuten investoinneissa
Ei synny yhtään mitään. Ainoastaan suma kelakyytejä ja lapsille paljon poissaoloja koulusta hammaslääkärikäyntien takia
"Olen muuttanut perheellisenä asunnosta toiseen. Nykyinen asuntoni on 100m2 Helsingissä. Koskaan ei ole muuttokustannukset olleet viittätonnia, ei edes tonnia. Ilmeisesti siellä toimintakyvyttömillä ja persaukisilla on kokonaisia kartanoita asuttavinaan, joiden tyylihuonekaluja nyt sitten ei sinne Sotkamoon saa mitenkään muutettua."
Olet selkeästi aika pihalla toimeentulotuella olevien tilanteesta jos et tajua että silloin jo muutama kymppi on iso raha puhumattakaan satasesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt elävöittämään maakuntia kaikki kelalaiset. Kun maakuntiin muuttaa väkeä, tarvitaan palveluja. Se taas luo työpaikkoja ja kelalaisista monet pääsevät vihdoin töihin.
Keskitetty tehostamismalli on vanhanaikaista homehtunutta ajattelua, kaupungistuminen kriisiyttää valtiontalouden.
Jos kerta ajetaan maalle nämä ihmiset, niin sehän tarkoittaa myös, että: a) sinne pitää perustaa terveyskeskukset ja sairaalat b) toimivat liikenneyhteydet, kuten bussit c) koulut ala-asteista yläasteisiin Millä rahalla?
Juuri näin. Eli syntyy positiivista pöhinää, työpaikkoja, toimeliaisuutta, maamme elävöityy ja ihmiset voivat luonnon läheisyydessä paremmin kuin istuessaan toimettomana betonikuutiossa AY liikkeen asuntopolitiikan ryövääminä.
Aluksi vaikka lainarahalla kuten investoinneissa
Jos maalle pitää perustaa koulut ja terveyskeskukset niin se tarkoittaa, että pk-seudulla asiakkaat vähenevät terveyskeskuksista ja koululaiset vähenevät kouluista. Samoin jos ihmiset pysyvät terveinä niin asiakkaat vähenevät terveyskeskuksista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pienituloisella ei ole rahaa muuttaa, eikä vuokravastikkeita tai apua muuttoon, miten se muutto tapahtuu. Muuttotuki ei jälkikäteen saatuna ratkaise tilannetta tai liian pieni, sen kai saa vain työpaikan saaneet. Miten yksin elävät selviävät. Kaikilla ei ole sukulaisia edes saatavilla.
Kuvitellaan nyt tilannetta, jossa perheetön ja tukiverkoton, luottotietonsa menettänyt henkilö pakotetaan muuttamaan Korsosta Sotkamoon. Aikaa muuttoon on kaksi kuukautta. Henkilöllä ei ole ajokorttia eikä autoa. Kela ei myönnä takuuvuokraa maksusitoumuksena, edellisen asunnon takuuvuokra hoitui aikanaan sosiaalitoimen maksusitoumuksella, mutta niitä ei enää myönnetä kenellekään. Sotkamossa takuuvuokra on 1050 €, muuttoauto tulee maksamaan 2500 €. Lisäksi kuluihin tulevat kahden sopimussakko
ilmeisesti siellä empatiakyvyttömillä narsisteilla on peili joka huoneessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäis mennä näin: kun sanotaan että pakko muttaa halvempaan, niin sanojien pitäisi järjestää että myös ON niitä halvempia.
Ja "mene töihin"- järkkää sitten työ, johon voi "mennä"
mahdottoman vaatiminen on pelkkää kiusaamista.
On aika ottaa itse itsestä vastuu. Sinunkin.
Sinustakin tulee vielä vanha ja sairas.
Vierailija kirjoitti:
On kai muodikasta olla empatiakyvytön hirviö?
ehkä naiset liskoaivoineen tykkäävät, koska on "alfa"- muiden julma alistaja?
Omasta puolestani: yyyäääkkk!
Kyllä tälle runkkaa lähinnä miehet koska ei ole ikinä lapsia tai vanhempiaan hoitaneet. Ovat niin elämästä vieraantuneita että luulee asioiden olevan niin kuin ne on ihan tyhjästä tulleena kun ei haluta nähdä sitä massiivista määrää työtä mitä naiset tekee, jotta koko yhteiskunta pysyy koossa ja kaikki mukana.
Nämä samat "lakiasiantuntijat" (ts. Kelan asiakkaat) aina märisevät, että perustuslaki sitä ja ihmisoikeustuomioistuin tätä. Naurattaahan se.
"Miksei kaikille työttömille makseta sama työttömyyskorvaus johon ainoastaan erityistapauksissa saisi jotain muuta tukea kuten asumistukea. Sellainen korvaus että sillä maksaa itse etsimänsä edullisen asunnon. Vaikka köyhyysrajan verran 1500 euroa. Eikä mitään muita tukia."
Tuota kutsutaan perustuloksi ja sitä kokeiltiinkin aikanaan. Mutta varsinkin oikeisto on kovasti vastustanut sitä koska se ei mahdollista köyhien kontrollointia ja "kannustamista" tukiviidakon avulla vaan ihmiset olisivat ihan liian vapaita tekemään omat ratkaisunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo varmaan sitten tarkoittaa niitä, jotka asuvat selvästi kalliimmassa asunnossa kuin olisi tarve/varaa. Esimerkiksi jos itse joutuisin toimeentulotuen piiriin, niin tässä kaupungissa yksin asuvan vuokraraja on 528 € ja minulla yksiön vuokra on 542 €. Eli tuskin he minua vaatisivat muuttamaan, tai tarvittaessa maksaisin tuon erotuksen (14 €) itse.
Nämä systeemit ovat kyllä kummalliset. Itse asuin toimeentulotuella ollessani vanhassa talossa vuokralla. Vuokra oli 250€ ja siitä KELA korvasi 82€. Loput piti kustantaa TT-tuen perusosasta. Tuet näyttäytyvät minulle varsin mielivaltaiselta.
Tuo ei voi pitää paikkaansa, tai sitten Kela on tehnyt virheen.
Tuo 82 € on ilmeisesti asumistuen määrä? Sinun olisi pitänyt saada toimeentulotukea vuokran loppuosaan, sähköön yms. ja sitten siih
Kyllä se paikkansa pitää. Edellisenä vuonna sain vielä n. 100 euroa, mutta täksi vuodeksi tippui tuohon 82€. KELA:n peruste oli, että asunto on liian iso. Vuokran määrä oli toissijainen asia. Reilun vuoden jaksoin asiasta tapella, mutta ei se siitä mihinkään muuttunut. Sähkö kuului vuokraan ja juoksevaa vettä ei tullut ollenkaan. Jälkimmäinen asia olikin siitä huvittava, että KELA ei korvannut minkäänlaista vesimaksua, koska siitä ei tullut vesilaitokselta laskuja. Kantovesi muualta kuin omalta tontilta on KELA:n mielestä ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sote. Mitään ei perusteta enää minnekään. Ne ajat on ohi. Meidän hallitus lopetti sen. Vanhempienikin paikkakunnalta viedään puoli uusi terveyskeskus hammashoitoloineen ja vuodeosatoineen. Väkiluku on tuplaantunut 30 vuodessa ja lisää olisi yrityksiä tulossa. Meidän hallitus päätti vetää kaikki paikkakunnan palvelut pois koska he voi. No siihen varmaan näivettyy sekin kylä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein ja luonnollista.
Juuri näin. Luin viikolla juttua (vanha juttu, mutta nyt taas olis esillä) kahdesta tukien varassa elävästä naisesta. Toisella sentään oli pienet lapset ja oli väliaikaisesti tuloton, mutta tää toinen oli 42v ja lapset teinejä +asuivat isällään. Töitä oli tehnyt joskus nuorena jokusen vuoden.
Nainen sai kaikkiaan verojen jälkeen lähes 1400e/kk puhtaana käteen ja siitä meni hänen sanojensa mukaan puolet vuokraan eli noin 700e. Jäin vain miettimään, että hän sai asumistukea ja silti vuokra on noin paljon, niin miten iso asunto on yksin elävällä ihmisellä, että vuokra on ties miten iso? Ja rahat niin vähissä, ettei saanut talvikenkiä ostettua, kun sossu ei myöntänyt niihin ylimääräistä rahaa. Äiti sitten osti kengät nelikymiselle.
Joku aika sitten työpaikkani lopetti ja jäin ty
Lehdissä esiteltävät ihmiset eivät yleensä ole ihan tavallisia tapauksia. Paljon jää sanomatta. Heidän perusteellaan ei pidä yleistää.
Ei tule pöhinää meikäläisestä kun pysyn terveenä niin en käytä terveyskeskusta enkä tee lapsia niin ei tule koululaisia kouluunkaan.
Olen itse tässä etsinyt pienempää ja edullisempaa asuntoa. En todellakaan lähde asumaan mihinkään slummialueille, missä vilisee kaiken maailman rikolliset, tai sellaiselle alueelle, jossa ei ole hyviä bussiyhteyksiä. Olen itse kuitenkin kunnollinen, mutta sairauksista johtuen köyhä ja kunoutuksella. Tarkoitus on työllistyä noin 2v kuluttua.
Mielestäni he, joilla rikollinen merkintä pitäisi pakolla muuttaa kauaksi kaupungeista.
Kansaa ajetaan alas ja kansa hurraa sille hyvinvointi valtio ja onnellinen YK Agenda pilottimaa kansa