Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomi-Venäjä -seura motkottaa "r-sanan" käytöstä

Vierailija
09.11.2023 |

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009973825.html

Onneksi edes virallinen Venäjä ei nimittele muita n*tseiksi, fasisteiksi, imperialisteiksi, uhkaile atomipommilla, himoitse (ja pyri tekemään) kansan*urhaa Ukrainassa jne.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuota Suomi - haiseva saastainen ryccänrotta -seuraa ei ole vielä lakkautettu kokonaan?

Vierailija
62/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mua ei kyllä säälitä yhtään se, että russakkaa sanotaan russakaksi 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
64/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

R-sanan kohteet ovat (olleet) sortajia, kun taas esim. n-sanan kohteet sorrettuja- Oliskos siinä pieni ero, mitä luulette?

Niin no minua nimiteltiin lapsena tuolla r sanalla. Äitini on ukrainasta ja isäni itä-saksasta. Synnyin Moskovassa, josta muutimme Suomeen Neuvostoliiton hajottua, koska äidilläni on karjalaiset juuret. Mikä osa sukuani on sortanut suomalaisia, kun minua sai lapsena nimitellä? Vai olinko minä sortaja 7-vuotiaana pikkukoululaisena?

Minä olen syntynyt Venäjällä ja muuttanut perheineni Suomeen 20 vuotta sitten. Lapsena tuota r:ttelyä sai kuulla yläasteellakin vielä. Sitten ei pitkään aikaan. Nyt sodan myötä ihmiset ovat aloittaneet taas. Vastustan Venäjän hyökkäystä Ukrainaan, miksi minua r:tellään? Aikuiset ihmiset! 

Ukrainan pinssi rintaan niin ei ryzzitellä?

Se on totta,että sana nousi pintaan,mutta syynä on tasan mieleen nousseet muistot sodista ja Ukrainan puolella oleminen. Moni on evakkojen jälkeläinen ja sukupuusta löytyy joku tai useampia sodassa menehtyneitä. Itselläni on rajan takaa tuotuja huonekalujakin. (Edesmenneen isoäidin ja sitä ennen isoisoäidin). 

Itsekin aloin käyttämään sanaa. Etenkin ryzzänpropagandaa julistaneille. Johtuu tasan hyökkäyksestä Ukrainaan. Aiemmin olin niitä,joille oli opetettu ettei niin saa sanoa. Moni uskoi, että venäjä olisi jotenkin muuttunut. (Vaikka järkikin jo sanoi,että ei valtio,jossa murhataan opposition edustajia tai vangitaan ne voi olla hyvä maa. Tai arvoiltaan sama.)

En nyt julkisesti huutele missään. Mutta kieltämättä mietin,etenkin niitä,jotka seuraavat venäjän mediaa etc.

Siellähän puhutaan niin kauniisti muista.

Vierailija
65/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

R-sanan kohteet ovat (olleet) sortajia, kun taas esim. n-sanan kohteet sorrettuja- Oliskos siinä pieni ero, mitä luulette?

Niin no minua nimiteltiin lapsena tuolla r sanalla. Äitini on ukrainasta ja isäni itä-saksasta. Synnyin Moskovassa, josta muutimme Suomeen Neuvostoliiton hajottua, koska äidilläni on karjalaiset juuret. Mikä osa sukuani on sortanut suomalaisia, kun minua sai lapsena nimitellä? Vai olinko minä sortaja 7-vuotiaana pikkukoululaisena?

Sinä olit jo pikkikoululaisena r y s s ä. Se on rehellinen nimi. Mitä pahaa siinä nimessä on ja miksi se loukkaa sinua? Ulkomailla on ryss, on Russia ym. Ihan virallista kieltä. Olisiko sitten nimi russa parempi?

Vierailija
66/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syntynyt Venäjällä ja muuttanut perheineni Suomeen 20 vuotta sitten. Lapsena tuota r:ttelyä sai kuulla yläasteellakin vielä. Sitten ei pitkään aikaan. Nyt sodan myötä ihmiset ovat aloittaneet taas. Vastustan Venäjän hyökkäystä Ukrainaan, miksi minua r:tellään? Aikuiset ihmiset! 

Miksi te tulitte tänne? Mikä oli syynä? Jos tulee tänne, pitää myös kestää r y  s s ä -sana.

Vierailija
67/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helvetistäkö minä tiedän, mutta jo pelkkä Itä-Saksa oli Venäjän + kommunistien ylläpitämä sorto"valtio".

On eri asia arvostella valtiota tai politiikkaa kuin suunnata viha yksittäiseen ihmiseen tai ihmisryhmään. R sana viittaa ihmiseen, ei valtioon tai sen hallintoon. 7-vuotiaana tuntu

Kuule, ei meillä suomalaisilla ole mitään velvollisuutta huolehtia siitä, mistä sinä milloinkin loukkaannut. Muuta takaisin venäjälle, siellä sinua ei r y  s s i t e l l ä. Venäjä on t e r r o r i s t i v a l t i o  ja sinä tulet AINA edustamaan sitä valtiota. Se on kylmä tosiasia. Jos et kestä sitä, mutta kotimaahasi.

Vierailija
68/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseinen sanahan tulee suoraan käännöksestä "russian". Mikä siinä muka on niin kamalaa? Yhtä ruma sana se "venäläinen" on, merkityksenä yhtä kuvottava. Saako kuitenkin venäläisistä puhua venäläisinä? Ennen pitkää siitäkin sanasta joku uusi muoto on kehitelty, "venäläät".

Vierailija
69/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minut vietäisiin käräjille r y s s ä -sanan käytöstä, sanoisin, että EN kiistä mitään.

EN kadu, ENKÄ pyydä anteeksi. Jos joku nirppanokka vaatii maksamaan, niin maksan. Jos joudun vankilaan, menen. Mutta minua te ette estä r y s s ä -sanan käytöstä.

Vierailija
70/84 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tavallisen venäläisen syy jos maata hallitsee diktaattori. Vaalit joissa on yksi ehdokas. Saa aina kaikki äänet kumma juttu. Jos vastustat Putinia joudut vankilaan ja lopulta tapetaan. Käy Navalnyit  vankiloissa on valtaisa määrä poliittisia vankeja. Kaikki jotka vähäkin vastustavat Putinia pääsee hengestään. 

Vierailija
71/84 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten nimittely olivatpa he mistäpäin maailmaa tahansa. Se on rasismia. Törkeää sellaista 

Vierailija
72/84 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aleksei Navalnyin muistolle. Venäjän vastarinnan kasvot näyttely 17.-22.2.2024

Venäläinen oppositiopoliitikko Aleksei Navalnyi on kuollut 16.2.2024. Navalnyi antoi usean vuoden ajan kasvot ja äänen taistelulle vapaan yhteiskunnan puolesta valtaapitävien kiristyvää otetta vastaan. Hänen taustallaan Venäjällä on suuri joukko erilaisia toimijoita, joille Navalnyin työ on luonut tilaa. Navalnyin vaiheet ja kuolema koskettavat laajasti, ilmaisemme surunvalittelumme kaikille sureville.

Hyvä ja ajankohtainen tapa muistella Aleksei Navalnyin muistoa on mennä katsomaan Helsingin keskustassa Kansalaistorilla, Musiikkitalon, Kiasman ja Oodin kirjaston läheisyydessä lauantaina 17.2. avautuva näyttely Venäjän vastarinnan kasvot, joka esittelee 16 venäläistä, jotka on joko jo tuomittu Putinin hallinnon vastustamisesta tai jotka odottavat tuomiotaan. He ovat tavallisia kansalaisia, jotka eivät uskoneet valheelliseen propagandaan, eivätkä hyväksyneet Ukrainaan hyökkäämistä. Miehiä ja naisia, nuoria ja vanhoja, poliittisia aktivisteja, taiteilijoita, tiedemiehiä, opiskelijoita, isiä ja äitejä. Yksi näyttelyn kasvoista on Aleksei Navalnyi.

Ajankohtaisen näyttelyn tavoitteena on kertoa Suomen kansalaisille venäläisten poliittisten vankien kohtaloista ja kiinnittää eurooppalaisen yhteiskunnan huomio ihmisoikeuksien täydelliseen loukkaamiseen Venäjällä. Näyttely on esillä 17. 22.2. (Kansalaistori, Alvar Aallon kuja 1).

Vierailija
73/84 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin samaa mieltä. On järkyttävää että näitä aivottomia on meidän keskuudessa. Rasismi nimittely on törkeää käytöstä. Voi tulla se päivä että nämä nimittelijat joutuu pakolaisiksi. Uudessa kotimaassa sitte nimitellään saa maistaa omaa lääkettään. Maailma kuohuu  ei tiedetä  kuka joutuu lähtee sotaa pakoon ja minne. 

Vierailija
74/84 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten nimittely olivatpa he mistäpäin maailmaa tahansa. Se on rasismia. Törkeää sellaista 

Kuten ihmisten tappaminen ja kiduttaminen ja heidän maahansa hyökkääminen. Törkeää on.

Vierailija
75/84 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se päivä voi olla lähempänä kuin uskommekaan. Sota 

Vierailija
76/84 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se päivä voi olla lähempänä kuin uskommekaan. Sota 

Varmasti on, kun naapurissa on sotaa käyvä diktatuuri, joka on tänne ennenkin hyökännyt.

Vierailija
77/84 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole tavallisen venäläisen aiheuttama. Kansa ei ole syyllinen näihin tekoihin. He eivät ole hyökänneet mihinkään. Eikä voi vaikuttaa hallinnon tekemiin päätöksiin. Jos vastustat Ukrainan sotaa olet vankilassa kidutettavana. Putinin hallinto toimii niin 

Vierailija
78/84 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole tavallisen venäläisen aiheuttama. Kansa ei ole syyllinen näihin tekoihin. He eivät ole hyökänneet mihinkään. Eikä voi vaikuttaa hallinnon tekemiin päätöksiin. Jos vastustat Ukrainan sotaa olet vankilassa kidutettavana. Putinin hallinto toimii niin 

Sata miljoonaa ihmistä kaduille riehumaan, niin katsotaan montako laittavat vankilaan. Kun kapinoidaan tarpeeksi, Putin ei voi mitään.

Vierailija
79/84 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläisten ongelma on alistuminen hallitsijansa tahtoon. Aina. Kestetään kurjuutta ja kärsitään, jos hallitsija näin tahtoo. Nyt se pää pois perseestä ja ottakaa Navalnyista mallia. Kroppaa likoon ja listikää se Pygmi pois vallasta.

Vierailija
80/84 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma ei ole pahat ihmiset vaan hyvät ihmiset, jotka ei tee mitään. Naapurimaan kansa on tosi pahassa kurimuksessa, ja vuosi vuodelta pahemmassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi