Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomi-Venäjä -seura motkottaa "r-sanan" käytöstä

Vierailija
09.11.2023 |

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009973825.html

Onneksi edes virallinen Venäjä ei nimittele muita n*tseiksi, fasisteiksi, imperialisteiksi, uhkaile atomipommilla, himoitse (ja pyri tekemään) kansan*urhaa Ukrainassa jne.

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, kun omaatuntoa kolkuttaa: puhutaan ryzzzistä vaikka ne toteuttaa vain viatonta terroriztizta kansanmurhaa Ukrainassa.

Ryzzzän kätyrit, teloittakaa itsenne. HETI!

Vierailija
42/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, kun omaatuntoa kolkuttaa: puhutaan ryzzzistä vaikka ne toteuttaa vain viatonta terroriztizta kansanmurhaa Ukrainassa.

Monen suomalaisen toive. Uskonpa että ukrainalaistenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monen suomalaisen toive. Uskonpa että ukrainalaistenkin.

aika moni niin tekee niin ihan itse, monia videoita on ja sitten kun pääseevät pois rintamalta niin laajennua tekevät ihan kiitettävästi.

Vierailija
44/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa reekeri-sanassa on?

Vierailija
45/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan oikein. Nykyään sanat Russia, Ryssland ja Rossija ovat, tai niiden pitäisi olla, kaikkialla kiellettyjä. Niiden sijaan pitää käyttää muunlaisia ilmauksia. En laita niitä tähän.

Vierailija
46/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kaksinaismoralisti? Israel suorittaa kansanmurhaa Gazassa. Israel on tappanut yli kolme kertaa enemmän lapsia kuukaudessa kuin Venäjä ja kaikki muut maailman konfliktit koko viime vuonna.

Joo, mutta gazalaiset hyökkäsivät ensin. Oli sitten Hamass, Fatass tai Redass, sieltä kuitenkin hyökättiin.

Vierailija
47/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pahaa reekeri-sanassa on?

Minä luulin, että tarkoitettiin runkkari-sanaa.

Vierailija
48/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vain pikkuista sotilaallista erikoisoperaatiota.

Vierailija
49/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan oikein. Nykyään sanat Russia, Ryssland ja Rossija ovat, tai niiden pitäisi olla, kaikkialla kiellettyjä. Niiden sijaan pitää käyttää muunlaisia ilmauksia. En laita niitä tähän.

P e r s l ä p i ?

I m b e s i l l i ? 

S i a n s o n t a ? 

Vierailija
50/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

R-sanan kohteet ovat (olleet) sortajia, kun taas esim. n-sanan kohteet sorrettuja- Oliskos siinä pieni ero, mitä luulette?

Niin no minua nimiteltiin lapsena tuolla r sanalla. Äitini on ukrainasta ja isäni itä-saksasta. Synnyin Moskovassa, josta muutimme Suomeen Neuvostoliiton hajottua, koska äidilläni on karjalaiset juuret. Mikä osa sukuani on sortanut suomalaisia, kun minua sai lapsena nimitellä? Vai olinko minä sortaja 7-vuotiaana pikkukoululaisena?

Helvetistäkö minä tiedän, mutta jo pelkkä Itä-Saksa oli Venäjän + kommunistien ylläpitämä sorto"valtio".

On eri asia arvostella valtiota tai politiikkaa kuin suunnata viha yksittäiseen ihmiseen tai ihmisryhmään. R sana viittaa ihmiseen, ei valtioon tai sen hallintoon. 7-vuotiaana tuntu

Itseasiassa Venäjä valtasi Suomen 1809 . Toki russa-viha on vielä vanhempaa perua. Reilussa sadassa vuodessa meistä ei tullut russia. 

Sinänsähän on huvittavaa että viime sodassa, jonka Suomi on käynyt vastassa, oli juuri ukrainalaisia pataljoonia  ja nyt taas tulemme ja tsemppaamme Ukrainaa , koska se tosiaan taistelee vapaan Euroopan puolesta 

Vierailija
51/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ry ssähän ei tarkalleen ottaen ole mikään haukkumasana ollenkaan vaan heidän oman maansa nimi. Minkä sille voi jos sillä on täällä myös negatiivinenkin kaiku.

Tosin ei ole nee ke rikään. Se on suomennos sanasta ne g ro joka tarkoittaa mustaa.

Tai ne g er, käsittääkseni mm. ruotsia.

Vierailija
52/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaisia emme ole, venäläisiä emme halua olla, olkaamme siis suomalaisia.

- jotenkin noin joku on joskus sanonut. Hyvin sanottu.

Vierailija
53/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai. Ihan sama. Mulle ryzxcsä on ryszxcä. 

Jos joku siitä mielensä pahoittaa, voi kyynel. 

Vierailija
54/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsalaisia emme ole, venäläisiä emme halua olla, olkaamme siis suomalaisia.

- jotenkin noin joku on joskus sanonut. Hyvin sanottu.

Taisi olla muodossa "ruotsalaisia emme ole, venäläisiksi emme tule, olkaamme siis suomalaisia".

Mutta aika harva suomalainen kaiketi haluaisi olla venäläinen. No se desantti Backman vai mikä soli.

Vierailija
55/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yssä on yssä vaikka voissa paistaisi.

Vierailija
56/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua että lähes kaikissa maailman kielissä venäläistä tarkoittava sana on rus-pohjainen, mutta jos suomalainen sitä käyttää niin hän onkin sitten se toinen r-sana

Vierailija
57/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua että lähes kaikissa maailman kielissä venäläistä tarkoittava sana on rus-pohjainen, mutta jos suomalainen sitä käyttää niin hän onkin sitten se toinen r-sana

Runkkari?

Vierailija
58/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

R-sanan kohteet ovat (olleet) sortajia, kun taas esim. n-sanan kohteet sorrettuja- Oliskos siinä pieni ero, mitä luulette?

Niin no minua nimiteltiin lapsena tuolla r sanalla. Äitini on ukrainasta ja isäni itä-saksasta. Synnyin Moskovassa, josta muutimme Suomeen Neuvostoliiton hajottua, koska äidilläni on karjalaiset juuret. Mikä osa sukuani on sortanut suomalaisia, kun minua sai lapsena nimitellä? Vai olinko minä sortaja 7-vuotiaana pikkukoululaisena?

Minä olen syntynyt Venäjällä ja muuttanut perheineni Suomeen 20 vuotta sitten. Lapsena tuota r:ttelyä sai kuulla yläasteellakin vielä. Sitten ei pitkään aikaan. Nyt sodan myötä ihmiset ovat aloittaneet taas. Vastustan Venäjän hyökkäystä Ukrainaan, miksi minua r:tellään? Aikuiset ihmiset! 

Minä en ymmärrä miksi ihmistä haukutaan syntymä maan mukaan. Kyllä suurin osa suomalaisista ymmärtää että ei jokainen venäläinen seiso putlerin ajatusten takana. Varmaankin suurin osa sieltä lähteneistä ihmisistä on lähtenyt juuri sen järjestelmän takia mikä siellä vallitsee. Ei kukaan jätä kotimaataan, sukulaisia ja ystäviä ihan vaan huvin vuoksi. Yleensä aina siihen on joku syy.

Typeryksiä on joka paikassa, niin Suomessa, Venäjällä, kuin kaikissa muissakin maissa. Typeryksille ei saa antaa koskaan liikaa valtaa.

Vierailija
59/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syntynyt Venäjällä ja muuttanut perheineni Suomeen 20 vuotta sitten. Lapsena tuota r:ttelyä sai kuulla yläasteellakin vielä. Sitten ei pitkään aikaan. Nyt sodan myötä ihmiset ovat aloittaneet taas. Vastustan Venäjän hyökkäystä Ukrainaan, miksi minua r:tellään? Aikuiset ihmiset! 

Mitä normi puhekieltä? Jos puhun mummoni kanssa venäjää bussipysäkillä, niin tullaan r:ttelemään. Ei ole sivistyneen ihmisen käytöstä. 

Vierailija
60/84 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista. Ainoa minun paremmin tunteva venäläinen nimittää itse itseään ryssãksí. Sanoo että se taipuu suussa paremmin kuin venäläinen, ja on lähellä kyseistä sanaa venäjäksi. Tiedostaa sanaan liittyvän historiallisen painolastin, muttei välitä yhtään, ryssíttelèè vain menemään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi