Suomi-Venäjä -seura motkottaa "r-sanan" käytöstä
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009973825.html
Onneksi edes virallinen Venäjä ei nimittele muita n*tseiksi, fasisteiksi, imperialisteiksi, uhkaile atomipommilla, himoitse (ja pyri tekemään) kansan*urhaa Ukrainassa jne.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
R-sanan kohteet ovat (olleet) sortajia, kun taas esim. n-sanan kohteet sorrettuja- Oliskos siinä pieni ero, mitä luulette?
Niin no minua nimiteltiin lapsena tuolla r sanalla. Äitini on ukrainasta ja isäni itä-saksasta. Synnyin Moskovassa, josta muutimme Suomeen Neuvostoliiton hajottua, koska äidilläni on karjalaiset juuret. Mikä osa sukuani on sortanut suomalaisia, kun minua sai lapsena nimitellä? Vai olinko minä sortaja 7-vuotiaana pikkukoululaisena?
Helvetistäkö minä tiedän, mutta jo pelkkä Itä-Saksa oli Venäjän + kommunistien ylläpitämä sorto"valtio".
On eri asia arvostella valtiota tai politiikkaa kuin suunnata viha yksittäiseen ihmiseen tai ihmisryhmään. R sana viittaa ihmiseen, ei valtioon tai sen hallintoon. 7-vuotiaana tuntu
Ymmärrät varmaan, että kun unelmoit tuollaisista "jos venäjä olisi vallannut Suomen tekin olisitte ärriä"-hullutuksista ja puhut noin, sinut lasketaan ärräksi.
Oikein malliesimerkki länteen muuttaneesta vatnikista. Unelmoi että venäjä tulee ja pelastaa.
Vierailija kirjoitti:
"Myös Venäjällä elää paljon sorrettuja ihmisiä, joilla on aika vähän mahdollisuuksia muuttaa tilannettaan. Jos Venäjä olisi vallannut Suomen"
Miksihän Venäjällä asuu paljon sorrettuja ihmisiä, kun taas suomalaisia on vähän, eikä silti venäläiset onnistuneet valtaamaan Suomea?
Lisäksi kaikki täällä eivät olisi r, koska suomalaisille oli kaivettu jo kuopat valmiiksi Katynin malliin. Siis sillai kun venäläiset *urhasivat kymmeniä tuhansia puolalaisia ja sen jälkeen piti vuosikymmenet teeskennellä että se oli saksalaisten tekoa.
Minä en murhannut niitä puolalaisia. Minulla on ystäviä, joita ryssitellään, vaikka he ovat Kirgisiasta, Kazakhstanista, Liettuasta... Venäjän alle on kuulunut lukuisia maita, joilla on oma kulttuuri ja kieli. Suomi on siitä poikkeuksellinen, että täällä on hyvä poliittinen osaaminen ja taito neuvotella asioista. Suomi teki sen, mikä oli pakko siinä tilanteessa: liittoutui natsisaksan kanssa. Tästä Suomi joutui maksamaan lopulta kovan hinnan, mutta sai pitää itsenäisyytensä.
On monia asioita, mitä silloin tapahtui, josta Suomi voisi puhua enemmän ääneen ja kantaa niistä vastuunsa. Täälläkin on valitettavasti vaikenemisen kulttuuri. Onneksi näitä asioita nostetaan nykyisin paremmin pintaan ja aiheesta on kirjoitettu hyviä kirjojakin. Virheiden tarkastelu auttaa olemaan toistamatta samoja virheitä uudelleen. Virheitä vaan on vaikea kohdata, jos pullistelee omaa erinomaisuuttaan ja haukkuu muita huonoiksi.
Ry ssähän ei tarkalleen ottaen ole mikään haukkumasana ollenkaan vaan heidän oman maansa nimi. Minkä sille voi jos sillä on täällä myös negatiivinenkin kaiku.
Tosin ei ole nee ke rikään. Se on suomennos sanasta ne g ro joka tarkoittaa mustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
R-sanan kohteet ovat (olleet) sortajia, kun taas esim. n-sanan kohteet sorrettuja- Oliskos siinä pieni ero, mitä luulette?
Niin no minua nimiteltiin lapsena tuolla r sanalla. Äitini on ukrainasta ja isäni itä-saksasta. Synnyin Moskovassa, josta muutimme Suomeen Neuvostoliiton hajottua, koska äidilläni on karjalaiset juuret. Mikä osa sukuani on sortanut suomalaisia, kun minua sai lapsena nimitellä? Vai olinko minä sortaja 7-vuotiaana pikkukoululaisena?
Jos menisit sinne moskovaan uhriutumaan. Ehkä niitä kiinnostaa. Meitä ei.
Diplomatian vakiintunut kieli on ranska. Kansainvälisessä suhteissa on korrektissa kielenkäytössä siis syytä käyttää seuraavia sanoja:
Venäjä = Russie [Ryssii]
venäläinen = russe [ryss]
Ihan kuin noille vanhan polven suomettuneille sun muille kommunistijäärille ei saisi sanoa ääneen nykypäivänä että nuo on olleet systemaattisesti väärässä koko 80 vuotta minkä nuo on nuoleskelleet itärajan naapuria.
Muutenkin vaikka aivan kaikkea mahdollista voikin teknisesti ja pistämällä sanoja peräkkäin kutsua rasismiksi, sitä se ei välttämättä ole. Ihan vaan yhden lehtijutun haastateltua tässä kommentoidakseni.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan ihan noin yksinkertaista? Jostain kumman syystä ne on ollut kuitenkin ihan näiden myydyiksi päätyneiden "naapureita", jotka ne on sinne myytäväksi tuoneet.
Vierailija kirjoitti:
Ry ssähän ei tarkalleen ottaen ole mikään haukkumasana ollenkaan vaan heidän oman maansa nimi. Minkä sille voi jos sillä on täällä myös negatiivinenkin kaiku.
Tosin ei ole nee ke rikään. Se on suomennos sanasta ne g ro joka tarkoittaa mustaa.
Näitähän on nykyään vaikka kuinka paljon näitä sanoja, jotka ei ole alkujaan tarkoitettu miksikään haukkumasanaksi, minkä käytöstä kuitenkin pidetään meteliä; emäntä, kää*iö, köyhä, ruma, jne.
Vierailija kirjoitti:
Henkinen ilmapiiri Suomessa on muuttunut todella pimeäksi, minkä tämänkin ketjun "keskustelijat" paljastavat. Mutta miten sitten suu pannaan, kun joudutaan myötämään, että Ukraina ja sen takana oleva NATO ja suuri USA ovat hävinneet sodan? Ilmeisessi rssittelyllä ei ole enää mitää rajoja, mutta pahimmaat huutelijat tukehtuvat kansallisuusvihaansa.
Siinä olet Îgor ihan oikeassa, että ryssssittelyllä ei ole enää mitään rajoja. Teidän ryssssien nöyristelyn ja suomettumisen aika on ohi, lopullisesti.
Itsekään en ole koskaan tykännyt enkä viljellyt tuota r-sanaa. Mutta R:n hyökättyä U.aan, kaikki muuttui perin pohjin. Älysin että koko se vedätys, johon itsekin olin oppinut uskomaan kylmän sodan ja Neuvostoliiton luhistumisen jälkeen, oli pelkkää teatteria.
Ymmärsin, miten hienoa työtä suomen armeija on malttanut tehdä kaikki sodan jälkeiset vuodet, vaikka yleinen ilmapiiri oli kielteinen, ja kaiken maailma sivarit ja pasifistit äänessä.
Ymmärsin, ettei R ole muuttunut miksikään, vaan on sama nilkki, epäluotettava P...ka ja väkivaltainen m..hantunkeutuja, kuin on ollut vuosisatojen ajan. Sitä ei pidä pelätä mutta sitä ei pidä unohtaa.
Kohta tämä ketju poistuu, ellei jo poistunut?
Hyvä tietää että suomettumisen aika ei ole ohi
Naurettavaa tämä kielletyillä sanoilla kikkailu. R y s s ä on r y s s ä ja n e e k e r i on n e e k e r i. Jos joku niistä loukkaantuu, niin se on sitten henkilökohtainen voivoi. Yksittäinen sana ei ole asianyhteydestä irroitettuna loukkaava mutta lause kokonaisuutena voi olla. Mut, voivoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäjä erosi Suomi-venäjäseurasta jo vuosi sitten. Mitä ihmettä ne vielä mäkättää.
Kotiryssillä on vieroitusoireita. Lisäksi pitäisi katsella muita hommia kuin veronmaksajien rahoilla patsastelu.
Melko pitkät on vieroitusoireet kun neuvostoliittokin kaatui jo yli 30 vuotta sitten ja uskottavuutta silläkään yhteiskunnalla ei ole ollut asioita seuraaville edes alussa.
Suomessa näkee samaa systemaattista virhettä eri asioissa. Eli joku taho ei halua myöntää tosiasioita ja jääräpäisesti pakottaa keinolla millä hyvänsä (suhteilla, rahalla...) muut kannalleen vielä hetkeksi. Sitten kun korttitalo lopulta romahtaa kaikki teeskentelee ihmetteleviä että miksei tätäkään huomattu aiemmin.
Kuten nyt vaikka venäjän todellinen luonne oli selvillä jo 90-luvun lopussa mutta suomisuomettuneet demarit ja vasurit etunenässä teeskenteli aktiivisesti vielä 20 vuotta lisää. Koivisto kirjoitti aiheesta kirjankin noin 2000 joten älkää selitelkö ettei sitä olisi ollut nähtävissä.
Sama katujengien kanssa. Ongelmista yritettiin puhua ja tietyt tahot vaiensi keskustelut väkisin. Sama natojäsenyyden kanssa. Sama vaikkapa ay-liikkeen (mieli)vallan kanssa tai pakkoruotsin tai sen miten suomen yhteiskuntaan vaikutetaan edelleen venäjämielisten kanavia pitkin. Ne vaan ei ole enää ne suorat suomettuneiden kanavat vaan kaikenmaailman variskanavia tai antifantteja sun muita uusvasemmistolaisia vaikutusporukoita.
Sähläämistä/tunarointia kuvaa verbi ryssiä. Joten koska Itänaapurin hallinto tekee idioottia politiikkaa, josta kaikki joutuvat kärsimään, voi sanoa että ryssivät. Jos vihamielisiä venäläisiä ei saa sanoa ryssiksi, niin varmaan (jatkuvasti) ryssiviksi sentään voi sanoa?
En käyttänyt r-sanaa koskaan aiemmin, mutta 27.2.2022 jälkeen olen käyttänyt ja mieluusti verbimuotoa. 😁👍
Ja taas on mahtivaltion kansalainen soimaamassa vähemmistökansa suomalaisia.
Vetäkää se karvalakki päähänne. Helkkarin kyllästynyt siihen että nykyään kaikki sontakansat(multimiljoona maat) hyökkäilevät tämän pienen finno-ugrilaisen kansan kimppuun. Mitä jos MUUT aloittaisivat vaikka pyytämällä suomalaisilta anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tipu intersektionaalisia säälipisteitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helvetistäkö minä tiedän, mutta jo pelkkä Itä-Saksa oli Venäjän + kommunistien ylläpitämä sorto"valtio".
On eri asia arvostella valtiota tai politiikkaa kuin suunnata viha yksittäiseen ihmiseen tai ihmisryhmään. R sana viittaa ihmisee
Miksi ylipäänsä muuttaa tänne, jos kuitenkin haikailee sinne ryssälään
Rossija on rossija vaikka voissa paistaisi
Tässä puhutaan nyt kahdesta täysin eri asiasta. En hyväksy sitä että sinua ollaan ryssistelty. Tässä Hesarissa mainitussa tilaisuudessa ollaan kuitenkin historiallisen kirjan kontekstissa mm. puhuttu silloin vallinneesta ryssänpelosta. Se on tässä yhteydessä paljon kuvaavampi kuin jos väännettäisiin se muotoon venäläisenpelko. Noita tilanteita ei voi millään tavalla rinnastaa toisiinsa.