Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä tietää, onko jollain psykoosi tms.. Tapailukumppanin outo viesti

Vierailija
08.11.2023 |

Olen muutaman kuukauden tapaillut yhtä tyyppiä, joka on hyvin syvällinen, todella herkkä ja sellainen ns. taiteilijasielu. 

Hänen kanssaan olen käynyt mielenkiintoisia syväluotaavia keskusteluja jo tässä ajassa, sekä kasvokkain että viestitse, paljon syvällisempiä kuin mitä koskaan aiemmin esim. 10 vuotta kestäneessä aiemmassa parisuhteessani. 

Kuitenkin nyt sain tosi oudon viestin. Tapailukumppanilla on ihan ihmeellinen selitys erääseen asiaan, jota en parhaalla taidollanikaan osaa mitenkään ymmärtää, miten hän on kyseiseen selitykseen päätynyt. Ei nyt ihan tasoa "maapallo on litteä" mutta likipitäen, sillä erotuksella että tiedän useiden ihmisten pitävän maata litteänä, mutta tapailukumppanini selitys tähän asiaan x oli sellainen, jota en ollut ikinä mistään kuullut. 

Harmi etten voi paljastaa asiaa, kun muuten hän tunnistaisi itsensä jos joskus näkisi tämän... 

Mutta siis, asia oli jo niin outo, että mielessäni aloin ajatella onko hänellä jotain harha-aistimuksia, onko skitsofreenikko tai psykoosissa, mutta sitten toisaalta tämän yhden viestin jälkeen viestinsä ja olemuksensa on ollut taas ihan ns. normaali. 

Eli mistä voi tietää onko ihmisellä vain todella erikoinen ajattelumaailma ja ns. taiteilijanvapaus, vai onko hän jossain hetkellisessä psykoosissa tai menossa sellaiseen? En minä tuollaista suoraankaan voi kysyä. 

Kommentit (109)

Vierailija
101/109 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hänellä on vain omintakeinen huumorintaju?

Vierailija
102/109 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sen kummemmin pohjustanut asiaa, sanoi vaan että keksi mikä on tämän x asian tarkoitus ja kysyi haluanko kuulla, johon tietysti vastasin myöntävästi. 

Hitsi kun en uskalla kertoa mistä asiasta kyse, on vaikea keksiä mitään vastaavaa jota käyttäisin esimerkkinä. 

Ehkä vaikka se, että jos joku uutistenlukija televisiossa kertoisi anonyymin tekemästä rikoksesta (josta ei mitenkään voisi selvitä kuka on tämä tekijä) niin tapailukumppani selitti että tietää kuka tämä on, eräs julkisuudenhenkilö, ja selitti vihjeet, mutta itse en mitenkään pystynyt yhdistämään edes selitettynä näitä vihjeitä kyseiseen henkilöön eikä edes sukupuoli täsmää. Mielestäni täysin tuulesta temmattua, mutta tapailukumppani on tästä "täysin varma" ja omasta mielestään vihjeet ovat päivänselviä. (asia ei siis ole tämä, mutta vähän tämänkaltainen) 

Ap

Mielestäni aivan normaalia käytöstä, nyt sinun pitäisi varmaan itse hyväksyä että hän ajattelee eritavalla tämän asian, riippumatta omasta mielipiteestäsi. Jokaisella meistä on omanlainen ajatusmaailma. Uskoisin että myöhemminkin tulee tilanteita, joissa hänen ja sinun ajatukset joissain asioissa eroavat. Voi olla hän ajattelee sinun mielipiteestäsi tähän asiaan, että miksi olet outo, miksi et ymmärrä, aivan kuten sinäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/109 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

XD

Vierailija
104/109 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä vähän. Laitoit itse esimerkin rikoksesta jota ei ole selvitetty, samankaltaisia asioita voi olla vaikka ulkoavaruuden vierailijat, uskontoasiat ja muita sellaisia. Lehdetkin syöttävät meille usein omia mielipiteitään, jotka eivät minun mielestäni ole oikeita. 

kaikki on ihan normaalia. Ja keskustelemalla se selviää

Vierailija
105/109 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ollut koskaan sen kanssa alasti?

Vierailija
106/109 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

48 jatkaa vielä, että eihän tämä aihe ollut mikään yleisiin salaliittoteorioihin liittyvä? Suosittelen googlettamaan varuilta. Nykyään salaliittoteorioita liikkuu vaikka mihin liittyen, muitakin kuin koronadenialismi ym. yleisesti tiedetyt.

Ei liity mihinkään salaliittoteoriaan. 

Jotain ihan muuta, ihan uutta ja todella outoa. Harmiton asia sinänsä, ei siis uhoa tekevänsä mitään eikä pelkää mitään pahaa tapahtuvan, mutta ihan outo ajatus tietystä asiasta/ilmiöstä ja perustelutkin tasoa "tämä asia on x, koska keltainen on aina ollut voimaa tuova väri" (ilman että asia itsessään mitenkään liittyi väreihin). 

Ap

Oliko tämä kenties uutinen, jossa kerrottiin että nuorukainen on pahoinpidellyt/reippaillut tms? Ja mies sanoi että aina kun sanotaan nuorukainen, tarkoitetaan että kyseessä oli muuhanmaattaja. Näissä nimittäin usein voi lukea rivien välistä tämän.

Vierailija
107/109 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tai näin, mutta jos tuntuu siltä, että homma on menossa oudoksi, niin kannattaa ottaa etäisyyttä tai lopettaa tapailu. Hänen taholtaan tulevat erikoiset näkökulmat ovat siihen riittävä syy, jos koet ettet voi näitä näkemyksiä ymmärtää tai jakaa. Taustalla voi olla mt-ongelmia tai sitten ei, mutta ei tuollaiseen ihmiseen kannata kovin tiiviisti sitoutua, vaikka hän toisaalta olisikin kiehtova.

Vierailija
108/109 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.mielenterveystalo.fi/fi/psykoosi/psykoosin-oireet

Tuossa nyt tuommoista. Mielestäni monet koronahörhötkin ovat mt-sairaita jollain tavalla. 

Mulla on skitsofrenia. Ja omasta mielestäni mulla oli hyvä intuitio ja vain tiesin ihmisistä jotain salattuja piirteitä. Luokittelin rikollisiksi ja rai-skaajiksi esim. Olin vain sitä mieltä, että tiedän tämän asian. 

Tuo kertomasi kuulostaa vähän samalta. Tosiaan esim skitsofrenia oireilee monella tavalla. Ja voi olla pitkäänkin muiden kanssa ilman että tulee ilmi mitään outoa. 

Itse esim. Selasin kaikki kuvitelmani. 

Vierailija
109/109 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieleen tuli myös skitsofrenian mahdollisuus. Oletko kysynyt suoraan, ettei vaan sairasta sitä? Monille skitsofreenikoille syksyt ja keväät voi olla oireiden pahenemisaikaa ja vaatii lääkityksen rukkaamista.

Mihin tuo perustuu syksy ja kevät? 

Itsellä tuntui, että keväällä paheni kun jouduin hoitoon. Ja 2 keväänä on ollut vähän oireita, kun on ollut paineita. Ja tuntuu, että siskollanikin on kevät pahenevaa aikaa.