Mistä tietää, onko jollain psykoosi tms.. Tapailukumppanin outo viesti
Olen muutaman kuukauden tapaillut yhtä tyyppiä, joka on hyvin syvällinen, todella herkkä ja sellainen ns. taiteilijasielu.
Hänen kanssaan olen käynyt mielenkiintoisia syväluotaavia keskusteluja jo tässä ajassa, sekä kasvokkain että viestitse, paljon syvällisempiä kuin mitä koskaan aiemmin esim. 10 vuotta kestäneessä aiemmassa parisuhteessani.
Kuitenkin nyt sain tosi oudon viestin. Tapailukumppanilla on ihan ihmeellinen selitys erääseen asiaan, jota en parhaalla taidollanikaan osaa mitenkään ymmärtää, miten hän on kyseiseen selitykseen päätynyt. Ei nyt ihan tasoa "maapallo on litteä" mutta likipitäen, sillä erotuksella että tiedän useiden ihmisten pitävän maata litteänä, mutta tapailukumppanini selitys tähän asiaan x oli sellainen, jota en ollut ikinä mistään kuullut.
Harmi etten voi paljastaa asiaa, kun muuten hän tunnistaisi itsensä jos joskus näkisi tämän...
Mutta siis, asia oli jo niin outo, että mielessäni aloin ajatella onko hänellä jotain harha-aistimuksia, onko skitsofreenikko tai psykoosissa, mutta sitten toisaalta tämän yhden viestin jälkeen viestinsä ja olemuksensa on ollut taas ihan ns. normaali.
Eli mistä voi tietää onko ihmisellä vain todella erikoinen ajattelumaailma ja ns. taiteilijanvapaus, vai onko hän jossain hetkellisessä psykoosissa tai menossa sellaiseen? En minä tuollaista suoraankaan voi kysyä.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Siis oletko nyt tosissasi? 😂 Oletko koskaan ennen tavannut ihmisiä, jotka osaavat ajatella laatikon ulkopuolelta? Eivät he ole sairaita. Valtaosa ihmisistä ajattelee samalla tavalla ja pieni osa sen laatikon ulkopuolelta.
Luoja mikä kysymys. 😅
Voisitko antaa esimerkin millä tavalla sinä ajattelet laatikon ulkopuolelta?
Ei ole. Psykoosi ei tarkoita eriävää mielipidettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
48 jatkaa vielä, että eihän tämä aihe ollut mikään yleisiin salaliittoteorioihin liittyvä? Suosittelen googlettamaan varuilta. Nykyään salaliittoteorioita liikkuu vaikka mihin liittyen, muitakin kuin koronadenialismi ym. yleisesti tiedetyt.
Ei liity mihinkään salaliittoteoriaan.
Jotain ihan muuta, ihan uutta ja todella outoa. Harmiton asia sinänsä, ei siis uhoa tekevänsä mitään eikä pelkää mitään pahaa tapahtuvan, mutta ihan outo ajatus tietystä asiasta/ilmiöstä ja perustelutkin tasoa "tämä asia on x, koska keltainen on aina ollut voimaa tuova väri" (ilman että asia itsessään mitenkään liittyi väreihin).
Ap
Skitsofreenikon ajattelu voi olla juuri tällaista. Ihmisillä on sairaudesta aika paljon vääriä mielikuvia. Olen itse tunte
Tämä, juuri tuollaista se on lievemmissä tapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sen kummemmin pohjustanut asiaa, sanoi vaan että keksi mikä on tämän x asian tarkoitus ja kysyi haluanko kuulla, johon tietysti vastasin myöntävästi.
Hitsi kun en uskalla kertoa mistä asiasta kyse, on vaikea keksiä mitään vastaavaa jota käyttäisin esimerkkinä.
Ehkä vaikka se, että jos joku uutistenlukija televisiossa kertoisi anonyymin tekemästä rikoksesta (josta ei mitenkään voisi selvitä kuka on tämä tekijä) niin tapailukumppani selitti että tietää kuka tämä on, eräs julkisuudenhenkilö, ja selitti vihjeet, mutta itse en mitenkään pystynyt yhdistämään edes selitettynä näitä vihjeitä kyseiseen henkilöön eikä edes sukupuoli täsmää. Mielestäni täysin tuulesta temmattua, mutta tapailukumppani on tästä "täysin varma" ja omasta mielestään vihjeet ovat päivänselviä. (asia ei siis ole tämä, mutta vähän tämänkaltainen)
Ap
<
No mun mielestä ei ole vakavaa mikään tuollainen. Ihmisethän tekee päätelmiä pärstäkertoimen perusteella ja erityisesti julkisuuden henkilöistä.
Sille nyt on vaan tullut jostain intuitio, että ihan varmaan on Pekka Pouta!!
Ja sit veikkaa sitä.
Psykoosin ensioire on usein eristäytyminen, minkä jälkeen tulevat erikoiset ajatukset. Kertomastasi tulee mieleen myös harhaluuloisuushäiriö tai ihan vain erikoisempi salaliittoteoria. Kahteen jälkimmäiseen liittyy usein myös persoonallisuushäiriö.
Psyykkisiä sairauksia pelätään usein turhaankin, mutta suoraan sanottuna kyllä itsekin väistäisin miestä, jolla on erikoisia tai psykoottisia ajatuksia jo senkin takia, etten tiedä onko hänellä hoitokontaktia mihinkään. Ja muistakin syistä. En millään voisi seurustella salaliittoteoreetikon kanssa, kun itselläni on aivan toisenlainen maailmankatsomus.
Voithan kannustaa miestä puhumaan lisää näistä ajatuksistaan esittäen ettet pidä niitä mitenkään outona (jos sanot suoraan pitäväsi juttujaan ihan älyttöminä todennäköisesti sulkeutuu ja varoo kuten alussa paljastavansa mitä siellä päässä liikkuu.) Mutta ei kyllä hyvältä kuullosta.
Noup, koskaan nähnyt oikeasti psykoottista ihmistä.
Psykoosin kyllä huomaa ihan maallikkokin ilman kyselyjä. Ihan ns. normaalit ihmiset uskovat mikrosirujen piikittämiseen rokotteiden mukana ym. uskomatonta.
Eikai sinun pidä ketään alkaa diagnosoimaan jos häntä tapailet? Huomaat kyllä jos tilanne menee sellaiseksi että hän ei pysty huolehtimaan itsestään. Ihmisiä on monenlaisia. Ja on ominaista nykyajalle pyrkiä lokeroimaan kaikki.
Onko hänessä ilmennyt mustasukkaisuutta? Tuollainen outo ajattelutapa voi johtua harhaisuuden (ei psykoosin) värittämästä todellisuuskäsityksestä. Oma ex oli mustasukkaista sorttia, ja ensimmäiset merkit oli juuri tuollaiset aivan kummat käsitykset asioista, tyyliin luuli kaiken liittyvän lopulta seksiin. Kuvitteli siis kaikkien ihmisten kaikkien motiivien olevan seksin saaminen lähes keneltä vain, ja siksi hänellä oli uskomattomia teorioita siitä miksi Maiju (ja kaikki naiset) käy keramiikkakurssilla, miksi Pete kertoi olevansa oksennustaudissa ja miksi joku opiskelee jonkun ammatin. Jopa verhojen valinnan hän sai liittymään tähän. Aluksi olin vain huvittunut näistä älyvapaita jutuista, kunnes hän alkoi laajentaa teorioitaan minuunkin. Aluksi ei osoittanut mustasukkaisuutta suoraan, vaan yritti hallita näillä "hän kyllä tietää mistä on kyse" - jutuillaan. Toki selvisi myös, että petti itse.
En tiiä mikä mun sana oli kielletty, mutta lyhyestä virsi kaunis; mun mies samanlainen. Keksii yhteyksiä toisiinsa liittymättömien asioiden välille. Saa suuria ahaaelämyksia mm. Mikä on suomileijjona, alumiini jne. Voihan se olla joku vuosisadan nero, mutta välillä mietin onko vain tullut hullluksi. Haluaisin ajatella että ei ole, koska eksäkin sairastui skitsofrreeniaan, ja pitäisin tilastotieteen valossa ihmeellisen huonona ruurina että näin kävisi mulle kahdesti.
P.s. lisäsin konsonantteja sanoihin jotka ehkä jäivät sensuurihaaviin kiinni
Olette tunteneet vasta vähän aikaa, joten et oikeasti tiedä millainen tyyppi tuo ihminen on.
Anoppini on todella erikoinen persoona, jolla on psykoottista ja erikoista ajattelua, ei kuitenkaan ole diagnoosia. Hän uskoo naapureiden vakoilevan häntä ja selvisi sattumalta, että hän uskoo saavansa viestejä lehtien henkilökohtaista palstoilta. Lääkäreitä vihaa ja on kaikkien kanssa riidoissa.
Tyypillisesti hän alkuun vaikuttaa ihan normaalilta, ellei yli-innokkuutta lasketa. Sitten kun hän alkaa avautua omasta ajattelumaailmastaan ottavat kaikki etäisyyttä, koska ajatukset ovat sen verran erikoisia, että ihmiset pelästyvät. Eikä syyttä, koska kun hän riitaantuu ja kantaa kaunaa ja saattaa silloin olla aggressiivinen. Juttuja ei kannata kyseenlaistaa, koska siitä hän pillastuu, joten kuuleepa mitä tahansa, niin kannattaa olla ihan neutraali. Lapsia ei luonnollisestikaan ole voinut koskaan hoitoon antaa (perheneuvolan suositus).
Tämä sinun tapailukumppanisi kuulostaa vähän samalaiselta tapaukselta.
Käyttääkö mies kannabista? Jos käyttää, niin skitsofrenia ja psykoosi ovat hyvin todennäköisiä. Lue Sofia Lempiäisen kirja Sydän vähän kallellaan.
Ehkä tää sun tapailumies on mun mies. Se on historian valossa melkonen häntäheikki ja patologinen valehtelija.
Vierailija kirjoitti:
Onko hänessä ilmennyt mustasukkaisuutta? Tuollainen outo ajattelutapa voi johtua harhaisuuden (ei psykoosin) värittämästä todellisuuskäsityksestä. Oma ex oli mustasukkaista sorttia, ja ensimmäiset merkit oli juuri tuollaiset aivan kummat käsitykset asioista, tyyliin luuli kaiken liittyvän lopulta seksiin. Kuvitteli siis kaikkien ihmisten kaikkien motiivien olevan seksin saaminen lähes keneltä vain, ja siksi hänellä oli uskomattomia teorioita siitä miksi Maiju (ja kaikki naiset) käy keramiikkakurssilla, miksi Pete kertoi olevansa oksennustaudissa ja miksi joku opiskelee jonkun ammatin. Jopa verhojen valinnan hän sai liittymään tähän. Aluksi olin vain huvittunut näistä älyvapaita jutuista, kunnes hän alkoi laajentaa teorioitaan minuunkin. Aluksi ei osoittanut mustasukkaisuutta suoraan, vaan yritti hallita näillä "hän kyllä tietää mistä on kyse" - jutuillaan. Toki selvisi myös, että petti itse.
🤣
Vierailija kirjoitti:
Olette tunteneet vasta vähän aikaa, joten et oikeasti tiedä millainen tyyppi tuo ihminen on.
Anoppini on todella erikoinen persoona, jolla on psykoottista ja erikoista ajattelua, ei kuitenkaan ole diagnoosia. Hän uskoo naapureiden vakoilevan häntä ja selvisi sattumalta, että hän uskoo saavansa viestejä lehtien henkilökohtaista palstoilta. Lääkäreitä vihaa ja on kaikkien kanssa riidoissa.
Tyypillisesti hän alkuun vaikuttaa ihan normaalilta, ellei yli-innokkuutta lasketa. Sitten kun hän alkaa avautua omasta ajattelumaailmastaan ottavat kaikki etäisyyttä, koska ajatukset ovat sen verran erikoisia, että ihmiset pelästyvät. Eikä syyttä, koska kun hän riitaantuu ja kantaa kaunaa ja saattaa silloin olla aggressiivinen. Juttuja ei kannata kyseenlaistaa, koska siitä hän pillastuu, joten kuuleepa mitä tahansa, niin kannattaa olla ihan neutraali. Lapsia ei luonnollisestikaan ole voinut koskaan hoitoon antaa (perheneuvolan suositus).
<
PS. Voi anopilla olla jokin diagnoosi, mutta me emme tiedä sitä. Ei ainakaan ole mitään lääkitystä psykoosisairauteen, sen tiedämme ja on pystynyt elämään melkein normaalia elämää (ei ole koskaan ollut töissä kuitenkaan) eli pahemmaksi ei ole tuosta mennyt, vaikka on ollut aina samanlainen. Jo silloin kun mieheni oli lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Psykoosin kyllä huomaa ihan maallikkokin ilman kyselyjä. Ihan ns. normaalit ihmiset uskovat mikrosirujen piikittämiseen rokotteiden mukana ym. uskomatonta.
Tuohan on aika yleinen salaliittoteoria. Ei kaikki salaliittoteoreetikot ole psykoosissa, jotkut varmasti ovat, mutta ei kaikki. Niiltä puuttuu kriittinen ajattelukyky (mikä on sinänsä ironista kun tykkäävät syyttää kaikkia muita juuri siitä) ja kun ajautuvat kaikukammioihin joissa lukevat tarpeeksi omasta mielestään vakuuttavia perusteluita, niin alkaa mitä kummemmatkin jutut kuulostaa uskottavilta.
Voi ollakin psykoosi. Se voi alkaa just noin vaivihkaa. Jos hän kertoo sulle harhojaan, älä vain ala väittelemään niistä. Se ei auta mitän ja lisäksi hän vain hermostuu. Älä myöskään myötäile harhoja.
Erikoisten ajatusten tai erikoisten yhteyksien havaitseminen ei vielä viittaa psykoosiin. Se on yleensä vain sitä, että henkilö on ns. taiteilijasielu/hörhö/pohdiskelija. Varsinaiseen psykoosiin tai skitsofreniaan liittyy enemmän sellaista, että ajattelee kaiken ympärillä olevan ja tapahtuvan liittyvän itseensä, olevan jotenkin uhkaavaa, ja monesti sairastunut ajattelee että joku tuttu ihminen yrittää tehdä hänelle pahaa.
Onko tapailukumppani muslimi? - heillä kun tuntuu olevan outoja uskomuksia.