Rakennusliitto toivoo että Googlen datakeskushankkeet työllistäisivät ukrainalaisten sijaan myös suomalaisia rakennusmiehiä
Ukrainalaisten sotapakolaisten riistoon liitetyt virolaisfirmat ovat toimineet myös Googlen datakeskuksen työmaalla Haminassa. Rakennusliitto epäilee, että ukrainalaisilta työntekijöiltä on jäänyt saamatta jopa puolet palkasta. Samaa virolaisten yritysten verkostoa on aiemmin epäilty työntekijöiden riistosta Turun telakalla ja rakennustyömailla.
Rakennusliiton puheenjohtaja Kimmo Palonen on huolissaan työehtojen toteutumisesta.
Palonen muistuttaa, että myös kansainvälisillä työmailla rakennustyön tilaajan tulee huolehtia, että työnaikainen valvonta toimii ja työntekijät saavat suomalaisen työehtosopimuksen mukaiset palkat ja edut.
– Suurilta työmailta on myös julkisuudessa ollut esimerkkejä siitä, että tarvetta työehtojen tiukemmalle valvonnalle on, Palonen toteaa.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän niitä suomalaisia ei palkata? Onko ne niin laiskoja tekijöitä ettei niitä kannata palkata? Peiliin on hyvä katsoa.
Kyllä. Rakennusliitto katsoo kyllä että työehtosopimuksia noudatetaan, eli ei siellä ole nälkäpalkkaa maksavia aliurakoitsijoita.
Ukrainalaisten työnjälki on samaa luokkaa kuin balttien ja balkanialaisten eli surkeaa. Suomalaiset sitten joutuvat korjaan. Menisivät jo kotimaahansa perheineen.
Ulkomaiden yritykset palkkaa vain halvinta väkeä ja vähän kaikesta tinkien, mm. laadusta.
Nuo työhönotot pitäisi hyväksyttää jonkun viraston kautta. Ja miksi ylipäätään tarvitaan viroilaista firmaa väliin?
Vierailija kirjoitti:
Nuo työhönotot pitäisi hyväksyttää jonkun viraston kautta. Ja miksi ylipäätään tarvitaan viroilaista firmaa väliin?
Varmaan siksi kun niillä on Suomea korkeimmat Pisa -tulokset.
Totuus on se, ettei Suomessa ole 37000 työtöntä rakennusmiestä. Eikö niistä yksikään lähtisi töihin alle 5000 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän niitä suomalaisia ei palkata? Onko ne niin laiskoja tekijöitä ettei niitä kannata palkata? Peiliin on hyvä katsoa.
Koska heille pitää maksaa vähintään liiton palkka jolla ei elä suomessa.
-Ex raksa rane
Mitä ihmettä? Missä suomalaiset rakennusmiehet?
Suomen valtio on kuin dinosaurus. Joka ei pysty enää suojaamaan suomalaisten etuja omassa maassaan.
Vierailija kirjoitti:
Totuus on se, ettei Suomessa ole 37000 työtöntä rakennusmiestä. Eikö niistä yksikään lähtisi töihin alle 5000 e/kk.
Lähtisin 2800e se olisi tuplaten mitä mulle maksettiin.
-exraksarane
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Missä suomalaiset rakennusmiehet?
Suomen valtio on kuin dinosaurus. Joka ei pysty enää suojaamaan suomalaisten etuja omassa maassaan.
Eun ihmisoikeudet. Ei voi suosia kotimaista tekijää.
Vierailija kirjoitti:
koska se on halvempi.
Vierailija kirjoitti:
Ukrainalaisten työnjälki on samaa luokkaa kuin balttien ja balkanialaisten eli surkeaa. Suomalaiset sitten joutuvat korjaan. Menisivät jo kotimaahansa perheineen.
He tekee tasan sen mitä valvonta hyväksyy. Eli vastuu on ensi sijaisesti rakennusmestarilla ja sitten tarkastajalla joka toimii rakennusmääräysten puitteessa. Jäljet johtaa arkadian mäelle.
Milloin joku journalisti ottaa pään pois pyllystä ja menee katsomaan sinne jäänmurtaja telakalle kuinka moni työntekijä kuluttaa palkan suomessa ja kuinka moni nauraa matkalla kotimaahansa pankkiin?
Teitä pelkää en mä kuulun liittoon,
mä kuulun liittoon, mä kuulun liittoon
Teitä pelkää en mä kuulun liittoon,
mä kuulun liittoon, joka taistelee!
Mielelläni tessin mukaisella palkalla töihin menisin.
T raksanainen
Ihmetelläänkö tuolla kohta kieliongelmia, kuten kävi olkiluoto kolmosen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Valehtelet tahallasi tai olet helvetin tyhmä. Tai molempia.
Sohvalla on kiva köllötellä. Vähän kokemusta omaavan työntekijän peruspalkka rakennuksilla on 14,19 euroa tunnilta eli 2440 euroa kuukaudessa.
Tälläkin palstalla on usein mussutusta että ei alle kolmen tonnin kuussa kannata töihin lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehtelet tahallasi tai olet helvetin tyhmä. Tai molempia.
No ne ei oikeasti ole mitään hyviä työntekijöitä. Ei ollenkaan.