Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Outo paineen tunne ja lievä kipu taka-alahampaassa, tekisi mieli ottaa pihdit ja repiä hammas irti!

Vierailija
07.11.2023 |

Kävin hammaslääkärissä, pistivät lohjenneen paikan piikkiin ja tekivät uuden. Tuo paineen tunne ei edelleenkään ole lähtenyt vaikka siitä hammaslääkärikäynnistä on nyt viikko. Kun putsaan hampaanvälejä, kipua tuntuu hampaan sivulla. Ja paine siellä hampaan alla jossain juuristossa. Soitan huomenna uudelleen hammashoitoon, mutta onks teillä ollut tällaista samaa? Onkohan mätä sieltä sisältä juurista??

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa että tulehdus on edennyt syvälle ja että juurihoito tiedossa.

Vierailija
2/16 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se juurihoito pelottavaa ja kivuliasta? :( mulla on vain kerra porattu hammasta ja paikattu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko sen hampaan vain poistaa kokonaan? En kestä jos sitä porataan ja ronkitaan kuukausitolkulla..

Vierailija
4/16 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihoito ei ole kivulias. Paitsi jos panttaat menoa lääkäriin. Silloin käy kuten mulle, tulehdus oli levinnyt luuhun. Toiseen hampaaseen taas puudutus ei enää tehonnut vaan ne iski puudutteen suoraan hampaan hermoihin. Sinne sisään. Lupaan, se sattuu niin että oot hiki päässä. 

Vierailija
5/16 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama mutta ylhäällä, mahtaakohan ikenet sanoa sopparin irti hmmm ?

Vierailija
6/16 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se juurihoito on kivulias mutta sitä kipua kestää vain lyhyen aikaa.

Vierailija
7/16 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten pelottaa jos tuosta lähtee mätää ja bakteereja verenkiertoon muualle ja aiheuttaa pahimmassa tapauksessa sokeutumisen tai aivoinfarktin. Kai se on pakko mennä taas sinne hammaslääkäriin ,__,

Vierailija
8/16 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juurihoito satu eikä oikeastaan tunnu yhtään missään. Nopea homma, itsellä ei mennyt kuin 2 kertaa 45 minuuttia. Ja kaksi käyntiä se vaatii. Ei pahan kalliskaan, vähän alle 300 e koko homma. =))

Vierailija
9/16 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla myös hermovaurio, ei välttämättä tulehdus.

Vierailija
10/16 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei juurihoito satu eikä oikeastaan tunnu yhtään missään. Nopea homma, itsellä ei mennyt kuin 2 kertaa 45 minuuttia. Ja kaksi käyntiä se vaatii. Ei pahan kalliskaan, vähän alle 300 e koko homma. =))

300€?!!! mulla ei ole varaa semmoiseen :O olen velkaantunut.

Vierailija
11/16 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli, puuduttavat. Itselle tehty useampi juurihoito, n 70e kunnallisella. Saa myös maksaa osissa.  Soita pian hammaslääkäriin, kuilostaa että on märkää, se tuntuu just tuolta että hammasta pusketaan ylöspäin paineella. Saat antibiootit ensin jos tuosta märästä on kyse ja kun tulehdus ohi niin juurihoito. Mitä kauemmin odotat sen kalliimmaksi tulee, tai voit menettää koko hampaan.  Kysäse sieltä missä kävit, yleensä on hoitotakuu! 

Vierailija
12/16 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on joskus jomotusta. Johtuu useimmiten omalla kohdallani siitä, että yksi viisaudenhammas (lopettakaa sanan VIISURI käyttö, yök) ei ole puhjennut eikä todennäköisesti puhkea ikinä :( olisin toivottanut sen ihan tervetulleeksi kyllä. Alkaapa muuten yököttämään aina kun muistaa sen lymyilevän hampaan🤢

Syynä voi olla (sinun tapauksessa ja yleisesti) myös se, että hammaslääkärikäynti on ollut vain 7 päivää sitten. Voit varmasti kuvitella millainen h*lvetillinen kipu olisi paikan päällä, jos et ottaisi puudutusta. Totta kai rajut käsittelyt aiheuttavat kipua myös jälkeenpäin. 

Voi olla myös mätää, mutta asiantunteva hammaslääkäri tietää kyllä milloin pitää ottaa röntgenit, ja suosittelee sitä asiakkaalle.

Kivusta kannattaa huolestua siinä vaiheessa, kun aikaa alkaa kulumaan ja mitään edistystä ei tapahdu. Tosin itse menisin varmaan myös takaisin hml:n penkkiin, koska hammaskipu/-särky on kamalaa tuskaa.

Vierailija
13/16 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

300€?!!! mulla ei ole varaa semmoiseen :O olen velkaantunut.

No haloo, tietysti tuo on yksityisen hinta. 

Eri

Vierailija
14/16 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä tämä juttu on että tulehtunut hammas ei muka puudu? Olen menossa juurihoitoon oireettoman tulehduksen takia, ja lääkäri lupasi että saadaan puudutettua ja koska kyseessä on (ainakin osittain) kuoliossa oleva hammas, niin ei välttämättä tarvitsisi puuduttaa lainkaan. Minulle on tehty juurihoito ennenkin, silloin hampaat oireilivat. 

Vierailija
15/16 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se juurihoito pelottavaa ja kivuliasta? :( mulla on vain kerra porattu hammasta ja paikattu.

Itselläni juurihoito ei tuntunut missään, hammas oli jo "kuollut" siinä vaiheessa. Kivut sitä ennen kun reikä eteni juureen ja söi juuret olikin sitten kaikkea muuta kuin kivutonta. Ei olisi pitänyt odotella, hammaslääkääriin vain. Hammas puudutetaan ja juuret hoidetaan ihan kivuttomasti, hammas saa jäädä suuhun.

Vierailija
16/16 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla yleensä herkät hampaat, esim. vihloo herkästi tai alhainen kipukynnys? Jos lohjennut paikka oli iso, se paikkamuovi tosiaan kutistuu valokovetettaessa, joten paikka "kiskoo" niitä saumoja. Etsaus ja sidostaminen (paikkamuovin liimaus) tehdään elävään kudokseen, hammasluu tuntee, joten tietysti tuntemuksia voi olla. Vähän kuin luunmurtumaan laitettaisiin pikaliimaa. Oliko vaihdettu paikka syvä, eli lähellä ydintä eli hermoa? Siitä toipuminen voi kestää. Ehkä paikka piti tehdä siellä hammasvälissä ikenen alle, joten osa hampaan juurisementtiä, jota kiille ei suojaa, on tavallaan paljastunut ja näin alttiina ärsykkeille. Paikka on voinut jäädä liian korkeaksi, se voi kipeyttää pahastikin, jopa viedä hampaan kuolioon. Kaikkia lohkeamia ei rtg-kuvata, ellei ole särkyä. Mene uudestaan hammaslääkäriin. Paikan korkeus ja purenta olisi hyvä tarkistaa, samoin saumat. Röntgenkuvaus ehdottomasti. Tulehdus näkyy rtg-kuvissa viiveellä, tarvitsee muodostua ensin muutoksia, ennen kuin näkyy, eli välttämättä ei näy mitään selkeää. Jos näkyy tulehdusta, niin juurihoitohan se on sitten. Lääkepaikka väliaikaisesti voi auttaa, jos tulehdusta ei näy. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme