Hallitus aikoo poistaa asumistuen omistusasunnoista. Kun jäät työttömäksi niin menetät samalla kotisi
Tämä hyödyttää ainoastaan upporikkaita ihmisiä joilla on monta sijoitusasuntoa.
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en todellakaan maksa toisten omistusasuntojen lainoja mielelläni kun ei ole itselläkään sellaista. Tämä on oikein.
Kyse ei ole lainoista vaan yhtiövastikkeista
Ansiosidonnaisella makselee kyllä vähän isompaakin yhtiövastiketta. Asumistuki ei kuulu omistusasujille!
Ansiosidonnaiseni oli aikoinaan 850e Mitä isoja vastikkeita sillä olisi maksanut?
Vierailija kirjoitti:
Minä en todellakaan maksa toisten omistusasuntojen lainoja mielelläni kun ei ole itselläkään sellaista. Tämä on oikein.
Oletpa yksinkertainen yksilö.
Mitäpä veikkaat, että omistusasunto tarkoittaa? Tarkoittaako , että omistaa asunnon vai että omistaa velkaa?
Wannabe omistajan asunnon omistaa pankki. Samanlainen on kuin joku vuokralla oleva toinenkin köyhä perseaukinen haaveilija ja on niin tasan oikein, että haaveet kaatuu. Jos sinusta ei ole asuntoa ostamaan niin älä turhaan haaveile.
Ei luuserit mitään tarvitse !
Minulla on omistusasunto. Olen ollut myös työttömänä eikä työstäkään ole palkka päätä huimannut, 2300 euroa ja siitä verot, kokoaikatyö. Mutta ikinä en ole asumistukea nostanut eikä ole tullut mieleenkään. Työttömänä ollessa tuhannen euron liiton raha on pitänyt riittää elämiseen. Kerran olen käynyt Kreikassa ja pari kertaa Ruotsissa, ei ole tekoripsiä eikä tekokynsiä, en käy baareissa, en juo enkä polta, ruuan teen itse, vaatteita ostan myös kirpputoreilta. Ei ole desing- astioita eikä sisustusta, sama vanha saa kelvata, auto on pakko olla, mutta aina on ollut käytettynä hankittu, halpa, mutta siisti. Kun opiskelin, lainaa en ottanut, tein lastenhoitokeikkoja ja kaupassa olin kiireapulaisena, kesäisin hoidin nurmikoita ja pesin ikkunoita, päiväkodissakin olin sijaisena. Tienasin kesät ja säästin rahan talven varalle. Kohtuullisen hyvin on pärjännyt, mutta pääasiassa kädestä suuhun, ylimääräistä ei ole jäänyt taskuun rahaa. Harrastukset ovat olleet aika minimissä. Mutta olen tyytyväinen, kun olen pärjännyt omillani muutamia työttömyysjaksoja lukuunottamatta. Äkkiä on työtä löytynyt, kun on vain rohkeasti kysellyt. Asunnon myyn, kun päätän alkaa elää leveästi, muutan vuokralle ja hassaan talorahat... ehkä.
Kylläpä täällä notkuu paljon köyhiä yhteiskunnan elättejä. Ei voi kuin ihmetellä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi menettäisin velattoman kotini?
Koska et pärjää työmarkkinatuella.
Jos asunnon ostaminen on laskettu jonkun asumistuen varaan, niin aika heikolta koko homma on näyttänyt jo alun alkaenkin.
Ja jos lainanmaksukyky on asumistuen varassa niin on ihan oikein, että valtio lopettaa köyhän loiseläjän lainojen maksun. Ei tukien tarkoitus ole kattaa kaikkia elämän kuluja vaan ainoastaan tukea talouden kuluja Väliaikaisesti.
Väliaikaisuus ei tarkoita jatkuvaa rahoitusta. Painakaa tämä kaaliinne apinat! 🐒
Vierailija kirjoitti:
sossupummi AP kuvittelee kaikkien saavan jotain tukia ja elävän tuilla. Kyllä töitä tekevälle löytyy ja kun on maksettu asunto, on kulutkin pienet. Joku tuolla ketjussa sanoi, että 210e vastiketta ei saa maksettua, myy pois ja loisii vuokralla. Kyllä jokaisen täytyy itse maksaa elämisensä. Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa? Joku kerrostalon vastike on pieni, verrattuna omakotitalon kuluihin, ei niitäkään yhteiskunta maksa, miksi vastike pitäisi maksaa?
Myös omakotitalon menoja huomioidaan asumistuessa.
Vierailija kirjoitti:
En ole persu, mutta en ole koskaan hyväksynyt sitä että minun veroilla autetaan omistusasujia pitämään asuntonsa. Asumistuki kuuluu vain heille jotka asuvat vuokralle kun kriteerit täyttyvät. Kaikki omistusasujat jotka nurkuvat sitä ettei saa enää asumistukea niin menkää hakemaan toimeentulotukea. Aina löytyy jokin väylä.
Mutta hyväksyt kuitenkin sen, että sinun veroillasi maksetaan asuntosijoittajalle tuottoa ja vuokria nostetaan vuosittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi menettäisin velattoman kotini?
Koska et pärjää työmarkkinatuella.
Hassu ihminen =))
Työmarkkinatuella pärjää oikeasti oikeassa elämässä ihan hyvin.
Saan itse tällä hetkellä minimi työmarkkinatuen ja lisäksi vuokratulot kahdesta omistamastani asunnosta ja voin rehellisesti tunnustaa, että työmarkkinatuella pärjään ihan hyvin.
Ihan turhaan ihmiset valittavat.
Elämä on kuitenkin ihan omien valintojen summaa.
Ei aina ole pakko valittaa kaikesta kun Suomessa on asiat kaikilla aika hyvin kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
En edes tiennyt ennen tätä syksyä että omistusasuntoon on mahdollista saada asumistukea.
Niin, pakollisiin menoihin omistusasunnossa kuten yhtiövastike. Asumistukea ei ole koskaan saanut lainanhoitokuluihin ainakaan omakotitalossa. Joten veronmaksajat eivät ole maksaneet kenenkään henkilökohtaisia asuntolainoja asumistuen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi osakkeessa asujan pitäisi saada asumistukea hoitovastikkeeseen, kun ei omakotitalossakaan asuja saa vastaaviin kuluihin?
Omakotitaloissa neliöitä usein liikaa, tukea voi saada kohtuullisen kokoiseen asuntoon. Tiukat rajat tuissa on mihin se myönnetään.
Ei asunnon koolla ole merkitystä asumistuessa. Ainakaan vuokra-asuntojen kohdalla
Ei missään asunnossa ole neliörajoja ollut enää vuosiin. Voi asua 20-neliöisessä tai 100-neliöisessä ja asumistuen määrä on sama. ihan minkälaisen kämpän sattuu saamaan. Joku osallistuu keskusteluun ja levittää keksimiään juttuja, joilla ei ole mitään tekemistä asumistuen kanssa.
No mitä isompi asunto sitä enemmän yhtiövastiketta että kyllä se kokokin vaikuttaa. Ja sille on yläraja mitä asumistukea voi saada.
Vierailija kirjoitti:
Kuten muutkin kommentoivat, asunnossa asuva omistaja ei saa lainoihin tukea, mutta sen sijaan asuntosijoittaja sen sijaan saa vähentää lainojen osuudet kun vuokraa asunnon eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Jos asunnon ostaminen on laskettu jonkun asumistuen varaan, niin aika heikolta koko homma on näyttänyt jo alun alkaenkin.
Ja jos lainanmaksukyky on asumistuen varassa niin on ihan oikein, että valtio lopettaa köyhän loiseläjän lainojen maksun. Ei tukien tarkoitus ole kattaa kaikkia elämän kuluja vaan ainoastaan tukea talouden kuluja Väliaikaisesti.
Väliaikaisuus ei tarkoita jatkuvaa rahoitusta. Painakaa tämä kaaliinne apinat! 🐒
Ei kukaan asunnon ostaja laske asumistuen varaan mutta joskus elämä vie tulot tai terveyden ja yleensä molemmat kerralla. Kyllä ikä sinullekin tuo viisautta joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole lainoista vaan yhtiövastikkeista
Yhtiövastikkeet ovat sen verran pieniä, että niistä selviää ilman toimeentulotukiakin. Jos taas on rahoitusvastikkeita, niin niitä ei todellakaan kuulu muiden maksaa verorahoistaan.
No enpä ole menettämässä. Velaton okt. Säästöjä pahanpäivän varalle. En ole koskaan saanut asumistukea, en ole itseasiassa saanut koskaan mitään tukia, en Kelasta enkä sossusta.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan ymmärrettävää, mutta asiaa pitäisi katsoa tapauskohtaisesti. Moni on työtön vain hetken. Aivan järjetöntä alkaa myymään perheeltä kotia muutaman kuukauden työttömyyden tähden.
Muuttotappiopaikkakunnilla asunnot eivät myöskään mene kaupaksi. Kulut näistäkin asunnoista koko ajan juoksevat, vaikka niistä kuinka eroon haluaisi. Asunnon voi saada aivan tahtomattaan esimerkiksi perinnöksi.
Ei kukaan saa tahtomattaan perintöä, perinnöstä voi kieltäytyä.
Hohhoijaa. omistus vs. vuokra ja auta armias jos vuokralla asuva on saanut asumistukea, niin on pöljä. Vai olisiko kuitenkin toisin päin. Jos on maksanut vuokraa itse koko summan, olisi ehkä voinut maksaa lainaakin?
No mutta, joissain maissa vuokra-asuntojen osuus on suurempi kun Suomessa. Vaikka omistusasunnoissa on ihqu hyvät puolet kuten halpa asunto eläkkeellä ja myyntivoitot ja perinnöt, ei kai vuokra ihan hullujen hommaa aina ole.
Jossain Seitsissäkin oli ihmeen suuri vuokrakanta. Tuskin köyhyyden takia. Pistävät rahansa kai muuhun.
Minulla on aina ollut äärettömän pienet tulot, enkä ole koskaan saanut asumistukea juuri siksi, että asun omistusasunnossa.
Tavallaan ymmärrettävää, mutta asiaa pitäisi katsoa tapauskohtaisesti. Moni on työtön vain hetken. Aivan järjetöntä alkaa myymään perheeltä kotia muutaman kuukauden työttömyyden tähden.
Muuttotappiopaikkakunnilla asunnot eivät myöskään mene kaupaksi. Kulut näistäkin asunnoista koko ajan juoksevat, vaikka niistä kuinka eroon haluaisi. Asunnon voi saada aivan tahtomattaan esimerkiksi perinnöksi.