Hirveä työvoimapula!! Hakemaani paikkaan on 80 hakijaa!
Kommentit (219)
133, tuosta museojutusta sen verran, että minulla ei siis ole mitään museoalaan liittyvää tutkintoa vaan filologian. Siksi mietiskelin kehtaanko edes hakea, kun museoon haettiin amanuenssia. Ajattelin kuitenkin että eihän tässä häviä mitään, sama se on hakea, vaikka varmasti paikkaan valitaan joku museoalan ammattilainen. Siksi oli niin huvittavaa, että paikkaan valittiinkin nuori kemisti.
Sen jälkeen ei ole ainakaan hävettänyt hakea mitään paikkoja, vaan ihan rohkeasti haen vaikka mihin sen filologian tutkintoni kanssa. Nyt aion hakea oikeusapusihteeriksi. Mikä ettei? Näköjään samalla epätodennäköisyydellä pääsee mihinkään, on se sitten oikeusapusihteeriksi tai Citymarketin kassaksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen hakenut tänä syksynä n 10 työpaikkaa (siinä ainoat järkevät paikat, osa jopa osa-aikaisia tai koulutustani matalampia).
JOKAINEN rekrytoija (vastaamattomia pissapäitä lukuun ottamatta) ON laulanut s-postiin samaa virttä: "Saimme RUNSAASTI hyviä hakemuksia (60-120)".
Mulla sama homma. Yhteen pääsin videohaastatteluun, noin sadan hakijan joukosta valitsivat kymmenen, jotka saivat videoida vastaukset muutamaan kysymykseen ja sitten kolme näistä sanoivat kutsuvansa henkilökohtaiseen haastatteluun. En ollut niiden kolmen joukossa, vaikka sain palautetta että videoni ja vastaukseni olivat "tosi hyviä". Varmaan kuitenkin kaikki seitsemän saivat saman viestin. Alkaa kohta usko loppua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli auki 4 virkaa pelastuslaitoksella. Kahdessa oli kelpoisuusehtona soveltuva KORKEAKOULUTUTKINTO, kahdessa päällystötutkinto Pelastusopistosta. Hakemuksia tuli 5 yhteensä. Eli ei mitään hakijaryntäystä. Palkkataso 3000e-4000e.
Soveltuvana korkeakoulututkintona on pidetty usein turvallisuusalan tradenomia, rakennusinsinööriä tai insinööriä ylipäätänsä, joissakin virkatehtävissä sosiaalialan amk-tutkintoa tai sairaanhoitajan tutkintoa.
Mutta ihan niin pahaa pulaa ei kuitenkaan ole, että tuota "soveltuvan korkeakoulututkinnon" kryptistä verhoa viitsittäisiin raottaa ja avata ilmoitukseen vähän paremmin?
Esim. itse olen kuljetusalan insinööri ja minulle ei olisi tullut mieleenkään, että minun paperini kelpaisivat virkaan pelastuslaitok
Hakuilmoituksissa taitaa lukea "pelastusalan päällystötutkinto tai soveltuva korkeakoulututkinto. Myös tuota pelkkää soveltuva korkeakoulututkintoa käytetään. Palotarkastajista osa on erikoistunut sosiaalipuolen turvallisuusasioihin. Joillakin pelastuslaitoksilla on esim. vankiloissa töissä olleita sosionomeja palotarkastajina. Hoitavat yleensä esim. hoitolaitoksien, lastenkotien, vankiloiden jne paloturvallisuusasioita.
Itse oikeasti luulin, että hakemuksia olisi tullut enemmänkin. Rakennusinsinöörit ovat perinteisesti olleet palotarkastajia, joska usein joudutaan ottamaan rakenteellisiin asioihin kantaa ja antamaan lausuntoja. Mutta edes rakennusalan lama ei tuonut hakijatulvaa rakennusinsseistä. Ihan mukavaa duunia, kun pääsee sisälle itse hommaan. Alan ulkopuolelta tulevana inssinä sitä oli vähän hukassa kyllä aluksi.
Näistä neljästä virasta 3 täytettiin talon ulkopuolelta. Meillä on ollut muutenkin vähän tapa, että palotarkastajan virat täytetään ulkopuolelta. Epäilen toisinaan, että talon johto haluaa näpäyttää asialla varsinkin palomiesporrasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungille haettiin kartanpiirtäjää, paikan sai filosofian maisteri.
Eli luultavasti arkeologi, jolla oli sivuaineena geologia. Filosofian maisteri ei nimikkeenä kerro mitään. Niitä on arkeologit, aineen opettajat, historioitsijat, kirjallisuustieteilijät, historioitsijat, antropologit joita on museot täynnä yms. Ironisesti filosofiaa opiskelleet puolestaan ei oo filosofian maistereita vaan yhteiskuntatieteiden maistereita.
Eikö kartanpiirtäjän homma ole kuitenkin enemmänkin maanmittausinsinöörin alaa kuin geologiaa sivuaineena opiskelleen arkeologin?
Kartanpiirtäjälle oli ennen joku oma amistutkinto. Kaiketi paljon riippuu mitä työssä pitää osata ja mitä kokemusta on alalta. Tietokonehommia voi olla hyvä osata.
Arkeologilla kyllä voi olla todella kova työkokemus karttojen piirtämisestä.
Maantiedettä lukenut voi olla myös filosofian maisteri.
Hommassa tuskin on suuri palkka.
Minäkin hain paikkaan, johon en päässyt. Siellä oli 183 muuta, jotka halusivat saman paikan.
Vierailija kirjoitti:
133, tuosta museojutusta sen verran, että minulla ei siis ole mitään museoalaan liittyvää tutkintoa vaan filologian. Siksi mietiskelin kehtaanko edes hakea, kun museoon haettiin amanuenssia. Ajattelin kuitenkin että eihän tässä häviä mitään, sama se on hakea, vaikka varmasti paikkaan valitaan joku museoalan ammattilainen. Siksi oli niin huvittavaa, että paikkaan valittiinkin nuori kemisti.
Sen jälkeen ei ole ainakaan hävettänyt hakea mitään paikkoja, vaan ihan rohkeasti haen vaikka mihin sen filologian tutkintoni kanssa. Nyt aion hakea oikeusapusihteeriksi. Mikä ettei? Näköjään samalla epätodennäköisyydellä pääsee mihinkään, on se sitten oikeusapusihteeriksi tai Citymarketin kassaksi.
Mielenkiintoista. Mikä museo tää oli?
On juu aika sattumanvaraista mihin pääsee. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Nämä samat jankkaajat taas jaksaa. 4
Mutta haluaisin todellakin töihin mutta koska hakijoita on noin paljon mahdollisuus on todella pieni.
ap
Mitä olen itse hakenut töitä hakijoita on ollut 150-300 samaan paikkaan. Vanhimpana en tietenkään ole päässyt
Jep jep, leikkaamalla kaikki pääsevät töihin.
Vierailija kirjoitti:
Hakisit niitä paikkoja, joihin ei ole hakijoita. Työllistymismahdollisuutesi paranisivat huomattavasti.
1.Mistä etukäteen tietää mihin on hakijoita ja mihin ei?
2. Tuskin tulee valituksi jollei ole vaadittavaa koulutusta /kokemusta.
-eri
Vierailija kirjoitti:
No meillekin otetaan heti pari kaveria kun jostain löydetään. Työ ei kylläkään ole känmykän näpyttelyä niin pikkuisen hankala löytää
Laitatko linkin johonkin rekryilmoitukseen, kiitoksia?
Paljonko muuten olisi palkkaa luvassa?
Noista 75 voi olla työkkärin pakottamia. Eivät siis edes halua tuota paikkaa.
Olisit vaan mennyt siihen työhön. Sitähän täällä paljon hoetaan. Väkisin ovesta sisään ja alkanut hommiin. Ei se ole sen vaikeampaa, luetun perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungille haettiin kartanpiirtäjää, paikan sai filosofian maisteri.
Eli luultavasti arkeologi, jolla oli sivuaineena geologia. Filosofian maisteri ei nimikkeenä kerro mitään. Niitä on arkeologit, aineen opettajat, historioitsijat, kirjallisuustieteilijät, historioitsijat, antropologit joita on museot täynnä yms. Ironisesti filosofiaa opiskelleet puolestaan ei oo filosofian maistereita vaan yhteiskuntatieteiden maistereita.
Eikö kartanpiirtäjän homma ole kuitenkin enemmänkin maanmittausinsinöörin alaa kuin geologiaa sivuaineena opiskelleen arkeologin?
Kartanpiirtäjälle oli ennen joku oma amistutkinto. Kaiketi paljon riippuu mitä työssä pitää osata ja mitä kokemusta on alalta. Tietokonehommia voi olla hyvä osata.
Ar
Filosofian maisteri on hyvinkin voinut nuoruudessaan opiskella kartanpiirtäjäksi ennen kuin meni yliopistoon. Julkisten työpaikkojen hakemukset ovat julkisia.
Itse työttömänä ollessa en ujostellut hakea minulle sopimatonta paikkaa. Hain sillä periaatteella, että kyllä minua harmittaisi, jos siihen paikkaan valittaisi joku muu, jolla olisi vähemmän koulutusta ja kokemusta kuin minulla. Joskus jätin hakematta eikä minua olisi valittu, mutta pätevämpänä olisi päässyt valittamaan ja mahdollisesti saanut korvauksia. Ja silloin harmitti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakisit niitä paikkoja, joihin ei ole hakijoita. Työllistymismahdollisuutesi paranisivat huomattavasti.
Vau mikä älynväläys! Onkohan tämä myös Purran ajatus. Eli kaikki työttömät vaan hakemaan niitä paikkoja jonne ei ole hakijoita. Eli esim. alalle jonne vaaditaan spesiaali koulutus ja työkokemus eli hakemuksesi 100% varmuudella menee saman tien mappi Ö:hön tai se palkka tyyliin 1500 e/kk ja sillä pitäis maksaa asuminen, ruoka, vaatteet ym. ym.
Jotain on kyllä todella pielessä jos työllistymisen ideana se että kunhan saat töitä niin hyvä ei väliä kykenetkö palkastasi kustantamaan menosi tai hae niitä paikkoja jonne ei ole hakijoita vaikka sinulla ei olisi edes alan vaatimaa koulutusta työkokemuksesta puhumattakaan.
Oikeistohallitushan on ihan itse todennut, että palkalla
Mistä jollekin löytyy ne 3 työpaikkaa, kun monelle ei löydy edes yhtä?
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään huono ajatus hakea oikeusapusihteeriksi filologin koulutuksella. Terveisin alalla oleva aivan eri koululutuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu pazkaa. Sellaisia paikkoja ole edes olemassa joihin ei ole hakijoita.
No juuri viime viikolla kuulin kahdesta. Toinen oli nuorisopsykiatrin paikka, toinen kuviksen opettajan sijaisuus. Pienehköillä paikkakunnilla, joissa kuitenkin lyhyt matka maakuntakeskukseen.
Sosiaalityöntekijöiden haut ovat hyvin usein tuottaneet nolla hakemusta. Virkoja on paljon auki, jotkut virat ovat auki pitkään ja asiakkaat viran piirissä hoitamatta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä paikat on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu pazkaa. Sellaisia paikkoja ole edes olemassa joihin ei ole hakijoita.
No juuri viime viikolla kuulin kahdesta. Toinen oli nuorisopsykiatrin paikka, toinen kuviksen opettajan sijaisuus. Pienehköillä paikkakunnilla, joissa kuitenkin lyhyt matka maakuntakeskukseen.
Millä paikkakunnalla kuviksen opettajan sijaisuus?
Työnantajat saavat työntekijöitä jos palkka on riittävän hyvä, nyt työnantajat valittavat kun eivät saa pirkka palkalla työntekijöitä.