Hirveä työvoimapula!! Hakemaani paikkaan on 80 hakijaa!
Kommentit (219)
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli auki 4 virkaa pelastuslaitoksella. Kahdessa oli kelpoisuusehtona soveltuva KORKEAKOULUTUTKINTO, kahdessa päällystötutkinto Pelastusopistosta. Hakemuksia tuli 5 yhteensä. Eli ei mitään hakijaryntäystä. Palkkataso 3000e-4000e.
Soveltuvana korkeakoulututkintona on pidetty usein turvallisuusalan tradenomia, rakennusinsinööriä tai insinööriä ylipäätänsä, joissakin virkatehtävissä sosiaalialan amk-tutkintoa tai sairaanhoitajan tutkintoa.
Mutta ihan niin pahaa pulaa ei kuitenkaan ole, että tuota "soveltuvan korkeakoulututkinnon" kryptistä verhoa viitsittäisiin raottaa ja avata ilmoitukseen vähän paremmin?
Esim. itse olen kuljetusalan insinööri ja minulle ei olisi tullut mieleenkään, että minun paperini kelpaisivat virkaan pelastuslaitokselle (paitsi silloin jos tittelissä on sana kuljetus pois lukien paloauto).
Vähän sama kuin "me ei mainita firmamme nimeä ilmoituksessa, ettei tule niin paljon hakemuksia ihmisiltä, jotka haluaa meille vain meidän maineen takia". Been there...
Todellisuudessa on pula alle 40-vuotiaista työnhakijoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli auki 4 virkaa pelastuslaitoksella. Kahdessa oli kelpoisuusehtona soveltuva KORKEAKOULUTUTKINTO, kahdessa päällystötutkinto Pelastusopistosta. Hakemuksia tuli 5 yhteensä. Eli ei mitään hakijaryntäystä. Palkkataso 3000e-4000e.
Soveltuvana korkeakoulututkintona on pidetty usein turvallisuusalan tradenomia, rakennusinsinööriä tai insinööriä ylipäätänsä, joissakin virkatehtävissä sosiaalialan amk-tutkintoa tai sairaanhoitajan tutkintoa.
Mutta ihan niin pahaa pulaa ei kuitenkaan ole, että tuota "soveltuvan korkeakoulututkinnon" kryptistä verhoa viitsittäisiin raottaa ja avata ilmoitukseen vähän paremmin?
Esim. itse olen kuljetusalan insinööri ja minulle ei olisi tullut mieleenkään, että minun paperini kelpaisivat virkaan pelastuslaitokselle (paitsi silloin jos tittelissä on sana kuljetus pois lukien paloauto).
Vähän sama kui
Lain mukaan näin ei voine tehdä. Aikaisemmin esim. palotarkastajan virkaan kelpoisuusehtona oli rakennusinsinöörin tai palopäällystön tutkinnot. Nykyisellään on huomattavan paljon kirjavampaa koulutustaustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama kui
Tuo on muuten niin totta. Saa aina pähkäillä että kehtaako tuota paikkaa hakea vai ei. No, olen hakenut joka tapauksessa, naurakoon sitten hakemustani jos nauravat.
Oli vähän hassua, kun pohdiskelin onko sopivaa hakea museon työpaikkaa humanistisen yliopistotutkintoni kanssa, ja paikan sai lopulta vastavalmistunut kemisti eli ilmeisesti "soveltuva" voi tarkoittaa ihan mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakisit niitä paikkoja, joihin ei ole hakijoita. Työllistymismahdollisuutesi paranisivat huomattavasti.
Vau mikä älynväläys! Onkohan tämä myös Purran ajatus. Eli kaikki työttömät vaan hakemaan niitä paikkoja jonne ei ole hakijoita. Eli esim. alalle jonne vaaditaan spesiaali koulutus ja työkokemus eli hakemuksesi 100% varmuudella menee saman tien mappi Ö:hön tai se palkka tyyliin 1500 e/kk ja sillä pitäis maksaa asuminen, ruoka, vaatteet ym. ym.
Jotain on kyllä todella pielessä jos työllistymisen ideana se että kunhan saat töitä niin hyvä ei väliä kykenetkö palkastasi kustantamaan menosi tai hae niitä paikkoja jonne ei ole hakijoita vaikka sinulla ei olisi edes alan vaatimaa koulutusta työkokemuksesta puhumattakaan.
Oikeistohallitushan on ihan itse todennut, että palkalla ei tarvitse tulla toimeen. Samaan aikaan ei tosin saa nostaa mitään tukiakaan, eli tänne haaveillaan Amerikan mallia, jossa käydään kolmessa työssä yhtä aikaa. Minus tietenkin Amerikan kevyempi verotus ja osassa työpaikoissa oleva vähimmäistuntipalkka, esim. Starbuckiksissa se on 15$/h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. itse olen kuljetusalan insinööri ja minulle ei olisi tullut mieleenkään, että minun paperini kelpaisivat virkaan pelastuslaitokselle (paitsi silloin jos tittelissä on sana kuljet
Olen aina miettinyt, että palotarkastus vaikuttaa leppoisalta. Siksi uteliaisuudesta lukenut ilmoituksua. Mielestäni vapaissa paikoissa on kyllä mainittu pelastusalan tutkinto.
Edellisen hakemukseni jälkeen tuli ilmoitus, että hakijoita oli yli 550. En saanut kutsua haastatteluun, mutta olisivat kyllä halunneet kaupata henkilötietojani johonkin.
Minäkin hain kerran paikkaa, johon oli yli 80 hakijaa. Oli julkinen te-toimiston paikka. Työvoimapulan karmea todellisuus paljastui siinä vaiheessa, kun se paikka laitettiin uudestaan hakuun. Ei tainnut tulla kovin monta uutta hakemusta. Valituksi tuli sellainen, joka oli siellä töissä ennestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama kui
Minä hain paikkaa te-toimiston kehotuksesta, koska minulla oli "soveltuva korkeakoulutus", eli maisterina tradenomin paikkaa. Itsekin pidin sitä vitsinä, mutta kas kummaa, nyt ole siinä työssä muutaman välivaiheen jälkeen eläkevirassa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin hain kerran paikkaa, johon oli yli 80 hakijaa. Oli julkinen te-toimiston paikka. Työvoimapulan karmea todellisuus paljastui siinä vaiheessa, kun se paikka laitettiin uudestaan hakuun. Ei tainnut tulla kovin monta uutta hakemusta. Valituksi tuli sellainen, joka oli siellä töissä ennestään.
Hah. Eli vinkkasivat jollekin omalle työntekijälle että hakisi paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. itse olen kuljetusalan insinööri ja minulle ei olisi tullut mieleenkään, että minun paperini kelpaisivat virkaan pelastuslaitokselle (paitsi silloin jos tittelissä on sana kuljet
Museojuttuun on mahdollisia selityksiä:
a) jonkun sukulainen tai tuttu
b) kielitaito: joko äidinkieli ruotsi tai osaa jotain tarpeellista kieltä
c) paikka on jollain lailla huono
Viime kesänä katsoin, kun pikkupaikan kotiseutumuseoon kesättöhön palkattiin alan koulutuksen ja työkokemuksen omaava filosofian tohtori. Varalle valittiin toinen museoalan filosofian tohtori, jolla ei ollut työkokemusta museoista.
Museoalaa ei todellakaan kannata opiskella, työttömyys on kova. Ja tosiaan ei ole itsestään selvää, että koulutettu palkataan, kun ei ole mitään ammattisuojaa.
Kannattaa hommata ammatti, jolla on tuo pätevyyssuoja.
ei huolta kohta taas ruotsi lähettää torniosta juna lasteittain herrain kotiin sopimattomia. varusmiehet laukkuja kantamaan MINÄ OLISIN KIELTÄYTYNYT
Vierailija kirjoitti:
No meillekin otetaan heti pari kaveria kun jostain löydetään. Työ ei kylläkään ole känmykän näpyttelyä niin pikkuisen hankala löytää
Niin niin. Mikset ite ota sitä työtä? ...
ai niin, kun on liian pieni palkka sulle.
Ja paikka oli vuokrafirman siivooja, töitä on tai sitten ei.
Kaupungille haettiin kartanpiirtäjää, paikan sai filosofian maisteri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se että sinä tyrkytät itseäsi väkisin siihen samaan paikkaan kuin kaikki muutkin on jotenkin todiste siitä että työvoimapulaa ei voi olla millään aloilla tai alueilla?
Ei kukaan voi taikoa itsestään yhtäkkiä sähkömiestä tai lähihoitajaa. Valitukset kannattaa osoittaa niille, jotka ovat päättävässä asemassa koulutuspaikkojen suhteen. Ei sellaisille tavan talliaisille, jotka eivät edes voisi hakea kyseisiä duuneja, kun tosiaan puuttuu se koulutus.
Siltikään se että juuri sinä et ole viitsinyt kouluttautua jollekin työllistävälle alalle ei ole minkäänlainen todiste siitä että ei voisi olla myös työvoimapulasta kärsiviä aloja.
Tottakai voi olla ja niin onkin. M
MIllä duunarialalla on pula? Juurihan tuossa oli yksi joka kertoi että haki varastohommiin ja oli 100 hakijaa. Ei se minusta miltään pulalta vaikuta. Kaikki normi kesätyötkin annettu kaukomailta muuttajille niin ettei edes nuoret saa kesätöitä. Vaikka kyllä ne kesätyöt kelpaisi suomalaisille työttömillekin.
Eihän se kaikilla aloilla ole. Meillä on paikka auki toista kuukautta ja nyt kuulemma tullut 1 hakemus. Se paikka annetaan sille, jos se edes suunnilleen hallitsee homman ja voidaan opettaa loput työn ohessa, koska me tarvitaan siihen joku, joka osaa sen homman edes auttavasti.
Vierailija kirjoitti:
Eli luultavasti arkeologi, jolla oli sivuaineena geologia. Filosofian maisteri ei nimikkeenä kerro mitään. Niitä on arkeologit, aineen opettajat, historioitsijat, kirjallisuustieteilijät, historioitsijat, antropologit joita on museot täynnä yms. Ironisesti filosofiaa opiskelleet puolestaan ei oo filosofian maistereita vaan yhteiskuntatieteiden maistereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli luultavasti arkeologi, jolla oli sivuaineena geologia. Filosofian maisteri ei nimikkeenä kerro mitään. Niitä on arkeologit, aineen opettajat, historioitsijat, kirjallisuustieteilijät, historioitsijat, antropologit joita on museot täynnä yms. Ironisesti filosofiaa opiskelleet puolestaan ei oo filosofian maistereita vaan yhteiskuntatieteiden maistereita.
Eikö kartanpiirtäjän homma ole kuitenkin enemmänkin maanmittausinsinöörin alaa kuin geologiaa sivuaineena opiskelleen arkeologin?