Suomen kielen sanoja, joihin olet törmännyt vasta aikuisena ja jotka eivät vieläkään kuulosta luontevilta? Itsellä "astalo" ja "semminkin".
Kommentit (100)
Ehkä jo nuorena törmännyt, mutta ei totu. Pippalot, napostella, herkku, hima, iskä, äiskä, tuparit, tsembalot, raanu.
Itse en vielä 20 vuoden asumisen jälkeenkään ole tottunut helsinkiläisten outoon tapaan käyttää tietyissä tilanteissa 3. persoonan verbimuotoa perusmuodon sijaan. Esim. "Haluan kuvaa tämän", kun pitäisi olla "kuvata".
eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki, kuukki......
Astalo onkin semmoista rikostutkintakieltä...
Kyhmy, kun puhutaan rintasyövästä. Normaalisti ihmiset sanovat patti.
Vierailija kirjoitti:
Kyhmy, kun puhutaan rintasyövästä. Normaalisti ihmiset sanovat patti.
Eihän kyhmyjoutsenkaan ole pattijoutsen
Järjestään.
En vaan tajua, miksei se ole järjestäen.
Vierailija kirjoitti:
Itse en vielä 20 vuoden asumisen jälkeenkään ole tottunut helsinkiläisten outoon tapaan käyttää tietyissä tilanteissa 3. persoonan verbimuotoa perusmuodon sijaan. Esim. "Haluan kuvaa tämän", kun pitäisi olla "kuvata".
Sanoisin kyllä, Mä halun kuvaa tän.
T. stadi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. stadi
Kuulostaa äärimmäisen hölmöltä Helsingin ulkopuolelta tulevan korviin.
Siis ihan yhtä hölmöä, jos sanosit, että "minä syöt lihapullia".
Vierailija kirjoitti:
Päikky. Mitä vikaa tarhassa on?
Ei ole enää mitään tarhoja.
Vastedeskin
Lapsena en hahmottanut tuota sanaa ja jouduin kertaamaan sitä monesti kun en tajunnut mistä help-deskistä tuossa puhutaan. Sitten tajusin että se onkin vast-edeskin.
Viipeellä. Mikä vika viiveessä oli?
Astaloon olen vain ristisanoissa törmännyt, en ole ikinä kuullut että joku olisi tuota sanaa käyttänyt.
sanoittaminen (muussa merkityksessä kuin laulun sanojen laatiminen)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. stadi
Kuulostaa äärimmäisen hölmöltä Helsingin ulkopuolelta tulevan korviin.
Siis ihan yhtä hölmöä, jos sanosit, että "minä syöt lihapullia".
Helsinkiläiset eli Heseläiset ovat aikamoisia pösilöitä.
Se kun sanotaan että mennään "kokemaan verkot" En ymmärrä sitä sanaa. Miksi ei sanota että "nostamaan verkot" Kokemisesta tulee mieleen että se olisi joku kokemus. Ihan typerän kuuloinen sana.
"ketä" kun tarkoitetaan kuka. uskottavuus koko viestiin loppuu tuon "ketä" myötä.