Suomen kielen sanoja, joihin olet törmännyt vasta aikuisena ja jotka eivät vieläkään kuulosta luontevilta? Itsellä "astalo" ja "semminkin".
Kommentit (100)
Mauto on jotenkin teennäinen ja mauton sana.
Vierailija kirjoitti:
Vastedeskin
Lapsena en hahmottanut tuota sanaa ja jouduin kertaamaan sitä monesti kun en tajunnut mistä help-deskistä tuossa puhutaan. Sitten tajusin että se onkin vast-edeskin.
Tämän keskustelun otsikkoakaan ei tainnut oikein hahmottaa..
"Suomen kielen sanoja, joihin olet törmännyt vasta aikuisena"
Semi-jotakin...semihyvä, semihauska.
Käytänne.
Ihan kuin vähäteltäisiin tai pilkattaisiin sanaa käytäntö tai siis sen takana olevaa toimintaa.
Sanat "suitsuttaa" (onko positiivinen vai negatiivinen asia) ja "harvakseltaan" (tarkoittaako usein vai tosi harvoin). En ikinä muista kumpaa ne tarkoittaa 😂😂
N31
Sanan jättäminen pois lauseista tai väärin taivuttaminen. En mene ulos koska sade. Nukun aamulla koska loma. Olen pois töistä siksi kun sairas. Älyttömää ja ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Astaloon olen vain ristisanoissa törmännyt, en ole ikinä kuullut että joku olisi tuota sanaa käyttänyt.
En ole minäkään kuullut käytettävän mutta lukenut olen usein sanan. Piti ihan googlettaa että sain tietää, mikä se on.
Vierailija kirjoitti:
Sanat "suitsuttaa" (onko positiivinen vai negatiivinen asia) ja "harvakseltaan" (tarkoittaako usein vai tosi harvoin). En ikinä muista kumpaa ne tarkoittaa 😂😂
N31
Tai "harva se päivä" Eikö se tarkoita että usein?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyhmy, kun puhutaan rintasyövästä. Normaalisti ihmiset sanovat patti.
Eihän kyhmyjoutsenkaan ole pattijoutsen
>huokaus<
Et sitten jaksanut kahta lyhyttä lausetta lukea. Vai etkö ymmärtänyt lukemaasi?
kierrepotku, taljapotku, polkupyöräpotku hyppyin käsiä liihoitellen sivuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Astaloon olen vain ristisanoissa törmännyt, en ole ikinä kuullut että joku olisi tuota sanaa käyttänyt.
En ole minäkään kuullut käytettävän mutta lukenut olen usein sanan. Piti ihan googlettaa että sain tietää, mikä se on.
Minä olen kuulut sen vain, kun uutisoidaan joku rikosjuttu, että jotain on hakattu astalolla päähän. En ole koskaan kuullut ns. tavallisten ihmisten käyttävän.
Vierailija kirjoitti:
Se kun sanotaan että mennään "kokemaan verkot" En ymmärrä sitä sanaa. Miksi ei sanota että "nostamaan verkot" Kokemisesta tulee mieleen että se olisi joku kokemus. Ihan typerän kuuloinen sana.
Eihän verkkoja vaan nosteta vaan ne samalla tavallaan niputetaan siinä nostaessa, jotta ensi kerralla verkot ei ole ihan solmussa. Mun mielestä taas kokeminen on paremmin sitä toimintaa kuvaava sana, mutta annan tietysti sinun olla omaa mieltäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päikky. Mitä vikaa tarhassa on?
Ei ole enää mitään tarhoja.
On. Niillä on vaan uusi nimi.
Vierailija kirjoitti:
Sanan jättäminen pois lauseista tai väärin taivuttaminen. En mene ulos koska sade. Nukun aamulla koska loma. Olen pois töistä siksi kun sairas. Älyttömää ja ärsyttävää.
Tuohan on enkun "because of" -rakenne matkittu suomeen.
Muutama päivä sitten luin jotain lehteä jossa esiteltiin ikkunoita ja OVEJA. Luultavasti oli ovista kyse ja olisi pitänyt olla kirjoitettu ikkunoita ja ovia. Näin pitkällä ollaan. Ei osata verbejä taivuttaa eikä edes substantiiveja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kun sanotaan että mennään "kokemaan verkot" En ymmärrä sitä sanaa. Miksi ei sanota että "nostamaan verkot" Kokemisesta tulee mieleen että se olisi joku kokemus. Ihan typerän kuuloinen sana.
Eihän verkkoja vaan nosteta vaan ne samalla tavallaan niputetaan siinä nostaessa, jotta ensi kerralla verkot ei ole ihan solmussa. Mun mielestä taas kokeminen on paremmin sitä toimintaa kuvaava sana, mutta annan tietysti sinun olla omaa mieltäsi.
Minä taas ajattelen, että kokeminen liittyy siihen, että tarkistetaan, onko siellä verkossa niitä kaloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en vielä 20 vuoden asumisen jälkeenkään ole tottunut helsinkiläisten outoon tapaan käyttää tietyissä tilanteissa 3. persoonan verbimuotoa perusmuodon sijaan. Esim. "Haluan kuvaa tämän", kun pitäisi olla "kuvata".
Sanoisin kyllä, Mä halun kuvaa tän.
T. stadi
Kuulostaa äärimmäisen hölmöltä Helsingin ulkopuolelta tulevan korviin.
Siis ihan yhtä hölmöä, jos sanosit, että "minä syöt lihapullia".
Ketä muka tuollaista sanoisi. Helsinkiläiset kuulostavat muutenkin hölmöiltä ja luultavasti ovatkin.
"En pysty juosta" ja muut oudot verbimuodot.