2541 euron peruspalkka ei ole huono! Miksi sosiaalialalla on niin paljon kiittämättömyyttä?
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/409da764-a390-4f84-8919-d988ae96c811 Tuohon artikkeliin viitaten.
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kympin pari parempi kuin esim lähihoitajan palkka. Viikonloppu ja vuorotyölisiä ei myöskään tule. Jää tosi vähäiseksi. Kuitenkin yliopistokoulutus ilmeisesti.
Sosionomi EI ole yliopistokoulutus. Sitä pääsee myös opiskelemaan hyvin helposti.
Katsohan hakutilastoja, montako hakijaa on ollut per aloituspaikka.
Tuonne kyllä pääsee. Vaikka polkuopintoina avoimen väylää. On tuttuja, jotka tehneet näin. Opinnot ei kauan kestäneet.
Sosionomin tutkinnon suorittaminen kestää 3,5 vuotta.
Miksi siitä pitäisi maksaa tuon enempää?
Oikeasti, asian saisi kuntoon hyvin yksinkertaisesti: aletaan veloittaa noista palveluista kulujen mukaan.
Haluatte lapset tarhaan? 2000€ kuukaudessa, kiitos. Haluatte hoitotädille 10k€ liksan? Onnistuu, hinta nousi just tonnilla. Pienemmät lapsiryhmät? toki, tuplataan henkilökunnan määrä (liksa 10k€ niin tulijoita riittää) ja kas, nyt maksattekin 5000€ kussa lapsen hoitopaikasta.
Kaikki saadaan onnistumaan jos teillä on tahtoa.
Olen kirjanpitäjä. Palkkani on 2600 eur/kk, eikä tule tästä juuri nousemaan. Palkka riittää hyvin elämiseen, nauttimiseen ja matkusteluun, ja säästötilillekin menee useampi satanen kuukaudessa. Mihin hoitsujen rahat menevät?
Vierailija kirjoitti:
Olen kirjanpitäjä. Palkkani on 2600 eur/kk, eikä tule tästä juuri nousemaan. Palkka riittää hyvin elämiseen, nauttimiseen ja matkusteluun, ja säästötilillekin menee useampi satanen kuukaudessa. Mihin hoitsujen rahat menevät?
Kirjanpitäjä kuulostaa sinkulta. Hoitsu perheelliseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tienaan bruttona noin 2600€ ja käteen jää parisen tonnia ja tulen aivan hyvin toimeen. Ihan paskaa jauhaa, että on todella huono palkka. Tai on varmaan jos shoppailet mitä haluat, mutta se ei ole enää palkan syy, vaan sinun itsesi.
Ei paljon paskaa jauhella, jos sulla menee tonni jo vuokraan stadissa. Se on s a atana 400e enemmän muihin menoihin kuin työttämällä, jonka vuokran maksaa kela. 400 on siis sun kuukauden palkka työttömyyten verrattuna. Jumalauta 400!
No on kuule ihan oma valinta, jos siellä somalijengiläisten keskellä haluaa asua vanhoissa luteen kusemissa kerrostaloissa tonnin kuukausivuokralla. Minä en muuttais sinne edes halvoilla vuokrilla, hyi v i t t u mitä seutua.
En minäkään. Vaihtoehto on olla työttömänä täällä böndellä. Saa kuulla "mee töihin" huutelua mutta menee toisesta korvasta ulos kun nämä on vaihtoehdot.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on hyvä palkka, ite en oo koskaan saannu nuin paljoa. Nyt työttömänä 800 e kuussa (en saa asumis- tai toimeentulotukea) ja siittä makselen yhtiövastikkeen, sähkön, veden, puhelimen, netin, lääkkeet, vakuutukset ja bussikorttia. Arvaappa paljonko jää käteen. Ja, kiitos kysymästä, olen hakenut töitä mutta 56-vuotiaana naisena aika vaikeaa saaada töitä.
Sama täällä, ja mulla on oikeasti yliopistokoulutus, ja asun vuokralla. 50+ vaikea työllistyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kympin pari parempi kuin esim lähihoitajan palkka. Viikonloppu ja vuorotyölisiä ei myöskään tule. Jää tosi vähäiseksi. Kuitenkin yliopistokoulutus ilmeisesti.
Sosionomi EI ole yliopistokoulutus. Sitä pääsee myös opiskelemaan hyvin helposti.
Tuonne kyllä pääsee. Vaikka polkuopintoina avoimen väylää. On tuttuja, jotka tehneet näin. Opinnot ei kauan kestäneet.
Yliopisto 5-6 vuotta, monesti tätä kauemminkin.
Vierailija kirjoitti:
2000 käteen. Itse olin tyytyväinen saadessani hetken sellaista, T.: aina pa ollut sinkkumies. Sinä olet vissiin toinen jolla ei ole elämää?
Sairaanhoitajan työ voi olla aika vastuullista. Sinun ei, vaikka niin luulet. Siitä pitäisi saada erilainen korvaus kuin maha täyteen päivittäin. Ja muistetaan aina että tuhannen suurituloisimman listan hännilläkin on 100 000e/kk tulot. Eivät tee yhtä tärkeää ja vastuullista työtä kuin moni sairaanhoitaja.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosionomi AMK ei ole mikään korkea koulutus. Mielestäni AMK-koulutetulle tuo on ihan hyvä palkka. Meillä terveydenhoitajilla samaa tasoa, toki ilta-ja yölisät voi tuoda lisää liksaa.
esim. Hus:lla erityissairaanhoidon sh saa tuon verran (ilman lisiä) ja se työ sisältää usein todella paljon jo vastuuta ja ammatillista osaamista. En väheksy sosionomeja, mutta ei ne mitään Nasan hommia tee.
Mun peruspalkka sairaanhoirajana ilman mitään lisiä päivätyöstä on 3107eur. Tähän tulee päälle 246 eur kokemuslisää. Työ ma-pe aamuvuoroa. Tämä kotihoidossa julkisella. Aloituksen palkka on omasta näkökulmasta todella huono. Koulutus on saman tasoinen ja sosionomin työ yleensä kuormittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjanpitäjä kuulostaa sinkulta. Hoitsu perheelliseltä.
Eli oma valinta liikakansoittaa, ja sitten uhriutua siitä itse.
Onhan se huono palkka kun löytyy helppoja aspa tehtäviä joista saa saman palkan ilman koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kandin suorittaminen kestää 3 vuotta, se ja AMK molemmat alempia korkeakoulututkintoja.
Vierailija kirjoitti:
On se tosi huono palkka. Kaikki on niin kallista.
Minun palkka on 700€/kk ja hyvin pärjää, 2500€ elää jo herroiksi.
Vierailija kirjoitti:
Insinöörillä ja toimitusjohtajalla voi olla 5000 euron palkka kk. Miesten aloja.
No aika heikkoja palkkoja sinun tutut inssit saavat... Koen olevani alipalkattu ja tienaan noin 6400€ kuussa, mutta pidän työstäni niin en halua lähteä vakavammin kilpailuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, yksikin minun kaveri teki maisteritutkintoaan 8 vuotta, ja kaikki ei valmistu koskaan. Sosionomiksikin voi opiskella + 2 vuotta normiajasta.
Siis palkka ilman lisiä (tai siis ikälisä. kanssa) 2740e/kk. Voisi vaihtaa paikkaa. Itsellä ilman lisiä 2850e/kk ja lisät huomioiden 3900e/kk, myös sosionomi. Ala on laaja kuin mikä. Palkka ongelma johtuu siitä, että ei olla valmiita vaihtamaan toiseen työtehtävään tai ottamaan monipuolisemmin vuoroja. 2740e/kk arkipäivätyöstä viitenä päivänä viikossa on mielestäni ihan kohtuullinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopisto 5-6 vuott
Miten ihmeessä jonkun opiskelijan etanan vauhtia etenevät opinnot tähän liittyvät? Ei hidastelu ole peruste maksaa parempaa palkkaa.
Yliopistosta valmistuu viidessä vuodessa maisteriksi, amk-tutkinnon suoritusaika on 3,5 vuotta tai joillakin aloilla 4 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyhintasolla se on HUONO
Kaikki on nykyään kallista, mutta 2500 euron palkka ei ole huono.
On se. Se on ihan pazkapalkka kaikkineen ja oikein erityisesti työstä, joka vaatii korkeakoulutuksen.
Nykyhinnoilla se on surkea palkka. Ainakin jos asuu pk-seudulla.
Miksi sosiaalialan työntekijän pitäisi olla kiitollinen? Kenelle ja mistä? Palkka on huono kansainvälisesti vertailtuna ja muutenkin työntekijän ei tarvitse olla kiitollinen työpaikastaan vaan työnantajan kiitollinen siitä että saa jonkun tekemään työtä halvemmalla ja myymään arvokasta vapaa-aikaansa hänelle. Suomessa on jokin ihmeellinen kiitollisuuskultti työnantajia kohtaan???