2541 euron peruspalkka ei ole huono! Miksi sosiaalialalla on niin paljon kiittämättömyyttä?
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/409da764-a390-4f84-8919-d988ae96c811 Tuohon artikkeliin viitaten.
Kommentit (181)
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kympin pari parempi kuin esim lähihoitajan palkka. Viikonloppu ja vuorotyölisiä ei myöskään tule. Jää tosi vähäiseksi. Kuitenkin yliopistokoulutus ilmeisesti.
Sosionomi AMK ei ole mikään korkea koulutus. Mielestäni AMK-koulutetulle tuo on ihan hyvä palkka. Meillä terveydenhoitajilla samaa tasoa, toki ilta-ja yölisät voi tuoda lisää liksaa.
esim. Hus:lla erityissairaanhoidon sh saa tuon verran (ilman lisiä) ja se työ sisältää usein todella paljon jo vastuuta ja ammatillista osaamista. En väheksy sosionomeja, mutta ei ne mitään Nasan hommia tee.
Myös sairaanhoitajilla ja terkkareilla on huonot palkat. En tekisi alle 4000 euron kuukaudessa. Suomi on ainoa maa, missä sairaanhoitajat ja lähihoitajat saa melkein samaa palkkaa.
Muualla on kolme palkkatasoa. Suomessa esim. näin: amistyöt 2000 - AMK-tason asiantuntijatyöt, esim. sairaanhoitaja 4000 - maisteritason koulutusta vaativat erityisasiantuntijatyöt, esim. lääkäri 6000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kympin pari parempi kuin esim lähihoitajan palkka. Viikonloppu ja vuorotyölisiä ei myöskään tule. Jää tosi vähäiseksi. Kuitenkin yliopistokoulutus ilmeisesti.
Sosionomi EI ole yliopistokoulutus. Sitä pääsee myös opiskelemaan hyvin helposti.
Katsohan hakutilastoja, montako hakijaa on ollut per aloituspaikka.
Tuonne kyllä pääsee. Vaikka polkuopintoina avoimen väylää. On tuttuja, jotka tehneet näin. Opinnot ei kauan kestäneet.
On hyvä palkka. Asun yksiössä eikä ole autoa. En koskaan matkustele. Hyvin riittää elämiseen.
-DI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo koulutuksen huomioon ottaen todella huono palkka.
Mutta miksi koulutus pitäisi ottaa huomioon? Ainoastaan jos siitä koulutuksesta on jotain todellista mitattavissa olevaa hyötyä, voisi ajatella että se pitäisi ottaa huomioon. Paitsi ei silloinkaan, koska se hyöty itsessään on tietenkin parempi arvo.
Ainainen puhe koulutuksesta on tavallaan kasti-ajattelua. Ikään kuin koulutus olisi vipu, jolla nostetaan ihminen ylempään kastiin. Ja pelkästään tämän kastin perusteella, pitäisi sitten saada enemmän palkkaa tekemästään työstä, verrattuna toiseen, joka tuottaa saman verran hyötyä ilman koulutusta.
Tämä on todellakin näin. Koulutusta, joka nykyisellään on suureksi osaksi videoita, piirileikkejä, tutustumismatkoja, copy-pastea ja ylipitkiä harjoittelujaksoja.
Vierailija kirjoitti:
Itse tienaan bruttona noin 2600€ ja käteen jää parisen tonnia ja tulen aivan hyvin toimeen. Ihan paskaa jauhaa, että on todella huono palkka. Tai on varmaan jos shoppailet mitä haluat, mutta se ei ole enää palkan syy, vaan sinun itsesi.
Ei paljon paskaa jauhella, jos sulla menee tonni jo vuokraan stadissa. Se on s a atana 400e enemmän muihin menoihin kuin työttämällä, jonka vuokran maksaa kela. 400 on siis sun kuukauden palkka työttömyyten verrattuna. Jumalauta 400!
Vierailija kirjoitti:
Mulle kyllä kelpais, terv.kaupan kassa
Sosionomiksi ei kelpaa kuka tahansa joka osaa kävellä rystyset maata laahaten toisin kuin sinun työhösi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo koulutuksen huomioon ottaen todella huono palkka.
Mutta miksi koulutus pitäisi ottaa huomioon? Ainoastaan jos siitä koulutuksesta on jotain todellista mitattavissa olevaa hyötyä, voisi ajatella että se pitäisi ottaa huomioon. Paitsi ei silloinkaan, koska se hyöty itsessään on tietenkin parempi arvo.
Ainainen puhe koulutuksesta on tavallaan kasti-ajattelua. Ikään kuin koulutus olisi vipu, jolla nostetaan ihminen ylempään kastiin. Ja pelkästään tämän kastin perusteella, pitäisi sitten saada enemmän palkkaa tekemästään työstä, verrattuna toiseen, joka tuottaa saman verran hyötyä ilman koulutusta.
Tämä on todellakin näin. Koulutusta, joka nykyisellään on suureksi osaksi videoita, piirileikkejä, tutustumismatkoja, copy-pastea ja ylipitkiä harjoittelujaksoja.
Ylipitkiä harjoittelujaksoja palkattomina. Ne ne vasta helvettiä onkin. Samaan aikaan painat keikkaduunia, jotta pystyt maksaan laskut. 8h ilmaisduunia, 8 palkalla ja 6-7 unta, kun lasket siirtymiset paikasta toiseen. Ai niin ihmisenhän ei tarvi muuten elääkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tienaan bruttona noin 2600€ ja käteen jää parisen tonnia ja tulen aivan hyvin toimeen. Ihan paskaa jauhaa, että on todella huono palkka. Tai on varmaan jos shoppailet mitä haluat, mutta se ei ole enää palkan syy, vaan sinun itsesi.
Ei paljon paskaa jauhella, jos sulla menee tonni jo vuokraan stadissa. Se on s a atana 400e enemmän muihin menoihin kuin työttämällä, jonka vuokran maksaa kela. 400 on siis sun kuukauden palkka työttömyyten verrattuna. Jumalauta 400!
No on kuule ihan oma valinta, jos siellä somalijengiläisten keskellä haluaa asua vanhoissa luteen kusemissa kerrostaloissa tonnin kuukausivuokralla. Minä en muuttais sinne edes halvoilla vuokrilla, hyi v i t t u mitä seutua.
"Koen, ettei työtäni ihmisten parissa arvosteta ja koen, että olen valinnut todella huonon ammatin itselleni. Jopa häpeän olla sosiaalialalla. Kun muutkaan eivät työtäni arvosta, miksi itse arvostaisin, Liisa tunnustaa."
Luoja mitä uhriutumista koko juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on kuule ihan oma valinta, jos siellä somalijengiläisten keskellä haluaa asua vanhoissa luteen kusemissa kerrostaloissa tonnin kuukausivuokralla. Minä en muuttais sinne edes halvoilla vuokrilla, hyi v i t t u mitä seutua.
Jonkun nää alle 2600e paskaduunit on kuitenkin tehtävä. Ainakin toistaiseksi. Toki osittain sun kans samaa mieltä ja lähtee täältä pois talkootyötä tekemästä.
Kyllä se on hyvä palkka, ite en oo koskaan saannu nuin paljoa. Nyt työttömänä 800 e kuussa (en saa asumis- tai toimeentulotukea) ja siittä makselen yhtiövastikkeen, sähkön, veden, puhelimen, netin, lääkkeet, vakuutukset ja bussikorttia. Arvaappa paljonko jää käteen. Ja, kiitos kysymästä, olen hakenut töitä mutta 56-vuotiaana naisena aika vaikeaa saaada töitä.
Vierailija kirjoitti:
Riittävä palkka kahvinjuonnista
Miksi niitä kahvin juojia sitten alalle pitäisi palkata? Eikö parempi ole nykytilanne että heitä ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö muuten, että useimmissa sosiaali- ja terveysalan työpaikoissa ne kahvitkin joutuvat työntekijät maksamaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on hyvä palkka, ite en oo koskaan saannu nuin paljoa. Nyt työttömänä 800 e kuussa (en saa asumis- tai toimeentulotukea) ja siittä makselen yhtiövastikkeen, sähkön, veden, puhelimen, netin, lääkkeet, vakuutukset ja bussikorttia. Arvaappa paljonko jää käteen. Ja, kiitos kysymästä, olen hakenut töitä mutta 56-vuotiaana naisena aika vaikeaa saaada töitä.
Myy se kämppäs ja lopeta kituuttaminen.
Vierailija kirjoitti:
"Koen, ettei työtäni ihmisten parissa arvosteta ja koen, että olen valinnut todella huonon ammatin itselleni. Jopa häpeän olla sosiaalialalla. Kun muutkaan eivät työtäni arvosta, miksi itse arvostaisin, Liisa tunnustaa."
Eiköhän Liisakin ala siinä vaiheessa arvostamaan työtään jos ja kun potkut tulevat puheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö muuten, että useimmissa sosiaali- ja terveysalan työpaikoissa ne kahvitkin joutuvat työntekijät maksamaan itse.
Näin ainakin mainituissa lastenkodeissa. Mitään ruokataukoja tai muitakaan taukoja ei ole. Tasan koko vuoron olet läsnä ja valppaana ettet saa jostain suuntaa hittiä.
Vierailija kirjoitti:
Aivan helvetin paska palkka koulutetulle ihmiselle, jonka työ ei todellakaan ole mekaanista käskyjen toteuttamista vaan vaatii jatkuvaa arviointia ja päätöksentekoa. Sosionomin työtä ei esimerkiksi siivoojien työhön voi verrata.
T. Aineenopettaja 4800 euroa kuussa
Onnea.
T. Pätevä aineenopettaja 9 euron kulukorvauksella päivässä opettamassa toivoen saavansa jalan oven väliin
Vierailija kirjoitti:
Aivan helvetin paska palkka koulutetulle ihmiselle, jonka työ ei todellakaan ole mekaanista käskyjen toteuttamista vaan vaatii jatkuvaa arviointia ja päätöksentekoa. Sosionomin työtä ei esimerkiksi siivoojien työhön voi verrata.
T. Aineenopettaja 4800 euroa kuussa
Mitä mieltä siitä, että kouluavustajat ovat ihan järkyttävän alipalkattuja? Netto 1600e/kk täysillä tunneilla.
t. entinen sellainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän Liisakin ala siinä vaiheessa arvostamaan työtään jos ja kun potkut tulevat puheeksi.
Kuka arvostaa työtä jossa potkut otetaan puheeksi heti jos valittaa epäkohdista. En minä ainakaan. Kyllä minä ihan itse irtisanoutuisin ko työstä.