Oletko kasvanut fiksujen vai tyhmien ihmisten ympäröimänä?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ihan keskivertofiksujen, jotka kuvittelivat olevansa poikkeuksellisen älykkäitä.
Tämä taitaa olla se tyypillisin lähtökohta. Painetaan juuri ja juuri keskipalkkaista duunia ja elämän suurin saavutus on poismaksettu omakotitalo muuttotappiopaikkakunnalla. Ollaan viittä vaille neroja.
Ylpeillään, että asutaan oikein omakotitalossa ja vielä sellaisessa, jossa asumisen haistaa metrien päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ihan keskivertofiksujen, jotka kuvittelivat olevansa poikkeuksellisen älykkäitä.
Tämä taitaa olla se tyypillisin lähtökohta. Painetaan juuri ja juuri keskipalkkaista duunia ja elämän suurin saavutus on poismaksettu omakotitalo muuttotappiopaikkakunnalla. Ollaan viittä vaille neroja.
Ylpeillään, että asutaan oikein omakotitalossa ja vielä sellaisessa, jossa asumisen haistaa metrien päähän.
Hyvin sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Ei tyhmien mutta yksinkertaiseen ja vaatimattomaan elämään tottuneiden, mielipiteiltään mustavalkoisten ihmisten kanssa, joille kaikki omasta arjesta poikkeava oli jotenkin liian hienoa ja erikoista. Kyllä tässä on saanut töitä tehdä tosissaan, jotta on saavuttanut jonkinlaisen sivistystason ja kelvolliset käytöstavat.
Sama täällä. Ja on saanut hävetä paljon. Eikä se häpeä ole mitään sellaista "no jokainen teinihän nyt vähän häpeää vanhempiaan" tyyppistä pientä noloutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelevat omien keskivertosaavutusten esim. jonkun merkonomitutkinnon (mitenkään merkonomeja vähättelemättä) olevan jotain aivan poikkeuksellista. Kaikki, mikä ei itseä kiinnosta ja mihin ei kykene on aivan turhaa.
Koulutuksesta nyt ei muutenkaan pysty niin paljon päättelemään, ellei se koulutus ole joku ydinfysiikan yliopistotutkinto vähintään. Tunnen maisteritason ihmisiä, jotka esim. hurahtelee kaikenmaailman nettivedätyksiin useampaan kertaan. Moni pitkäkin koulutus vaatii lähinnä persettä istumiseen ja lukemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Pahin ihmistyyppi on älykäs ja ilkeä. Mielummin ympäröisin itseni tyhmillä mutta kivoilla ihmisillä.
Tyhmä ja ilkeä on inhottavin. Jos älykäs on täysin psykopaatti, niin sellainen on vaarallisin ja julmin.
Ollakseen oikeasti hyvä, pitää olla myös viisas. Sellainen ihminen joka ei ole viisas, mutta haluaa esittää silti hyvää ja olla hyvis, voi oikeasti saada ennemmän pahaa aikaan. Sellaiset "hyvikset" ketkä eivät oikeasti tee hyvää, vaan keskittyvät "taistelemaan noita pahoja vastaan", ovat vaarallisia. Sellainen tarkoitus pyhittää keinot, ja olet joko meidän puolellamme tai meitä vastaan, sellainen ajattelu ei ole hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahin ihmistyyppi on älykäs ja ilkeä. Mielummin ympäröisin itseni tyhmillä mutta kivoilla ihmisillä.
Tyhmä ja ilkeä on inhottavin. Jos älykäs on täysin psykopaatti, niin sellainen on vaarallisin ja julmin.
Ollakseen oikeasti hyvä, pitää olla myös viisas. Sellainen ihminen joka ei ole viisas, mutta haluaa esittää silti hyvää ja olla hyvis, voi oikeasti saada ennemmän pahaa aikaan. Sellaiset "hyvikset" ketkä eivät oikeasti tee hyvää, vaan keskittyvät "taistelemaan noita pahoja vastaan", ovat vaarallisia. Sellainen tarkoitus pyhittää keinot, ja olet joko meidän puolellamme tai meitä vastaan, sellainen ajattelu ei ole hyvää.
Perustan väitteeni sille että älykkäällä on kaikki se ymmärrys miksi ihmisten pitäisi olla hyviä toisiaan kohtaan, mutta ei välitä siitä. Tyhmät ja ilkeät on sitten taas suurena joukkona huono voima. Taannuttavat kokonaisia valtioita.
Fiksujen ja erittäin tiedonnälkäisten. Ja hyvien ihmisten. Joku ilkeäkin on mahtunut joukkoon. Ei aavistustakaan,miten nämä kaikki ovat vaikuttaneet minuun....paitsi että tiedonnälkäni ja nimenomaan faktojen kaipuuni on valtava.
Enimmäkseen fiksujen, muutaman tosi fiksun ja rakkaan ympäröimänä. Kiitollinen olen.
Fiksujen ihmisten, jotka eivät koskaan käyttäneet fiksuuttaan millään tavalla hyödyksi. Eli käytännössä he halusivat muiden näkevän itsensä tyhminä, jotta saivat elää rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksujen. Siksi on ollut aikuisella iällä hämmentävää havaita, miten paljon tyhmiä ihmisiä onkaan.
Yli puolet on keskivertoa tyhmempiä. Suppeakatseisia ja yleistiedoiltaan heikkoja ja silti tinkaamisenhaluisia löytyy koulutetuissa, itseään fiksuina pitävistä ihmisissä. Tuskin voi puhua suoranaisesta tyhmyydessä, mutta paljon on ihmisiä, joiden yleissivistys rakentuu jonkun seiskan nettiversion ja tosi-tv- sarjojen pohjalle.
Se ettei muista jotakin toisten kirjoittamaa nippelitietoa, historiaa jne. ei liity tyhmyyteen mitenkään. Jokainen meistä muistaa niitä asioita, jotka kiinnostaa. Se, että joku alkaa kategorisoimaan tyhmäksi siitä ettei tiedä jotakin muistettavaa asiaa, on tyhmyyttä.
Mitä te itseänne niin kovin älykkääksi esittelevät olette oikeasti saaneet aikaan elämässä? Tuskin mitään kovin merkittävää.
Vaikka itse olen aivan s-tanan tietämätön, olen myös älykäs. Jälkikasvuani tuen kaikin mahdollisin keinoin etteivät kadota uteliaisuuttaan, janoa oppia, elämänpaloa jne. Itse olen jo menetetty tapaus. Kiva arki riittää. Selvisin hengissä asioista joihin moni on kuollut. En oikein enää jaksa näitä ikäviä mukamas älykköjä joiden elämän ainoa meriitti on muistaa toisten luomaa tietoa ja haukkua muita tyhmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei tyhmien mutta yksinkertaiseen ja vaatimattomaan elämään tottuneiden, mielipiteiltään mustavalkoisten ihmisten kanssa, joille kaikki omasta arjesta poikkeava oli jotenkin liian hienoa ja erikoista. Kyllä tässä on saanut töitä tehdä tosissaan, jotta on saavuttanut jonkinlaisen sivistystason ja kelvolliset käytöstavat.
Minulla aikalailla samoin. Synnyin parikymppisille duunareille vahinkona. Heille ei ollut kerääntynyt paljoa elämänkokemusta eivätkä olleet kasvaneet tunne-elämältään täysin aikuisiksi. Välillä tuntui, kun olisin elänyt kahden kiukuttelevan teinin kanssa. Varsinkin isälläni oli puutteita impulssikontrollin kanssa. Ristiriitoihin suhtauduttiin huutamalla, kiukuttelemalla ja mököttämällä. Teini-iässä tutustuin uusiin ystäviin, jotka olivat lähtöisin keskiluokkaisista perheistä. Muistan kuinka olin yllättynyt, kun heidän kodeissaan lapsille puhuttiin normaalisti ja heidän kanssaan keskusteltiin. Opin heiltä sosiaalisia taitoja, kuten sosiaalista tilannetajua. Heidän perheissään oli sellaista ns. tavallisen sivistynyttä. Heidän isänsä eivät röhnöttäneet pikkukalsareissaan sohvalla telkkarin edessä. Meillä ei esimerkiksi vanhemmat olleet kiinnostuneita koulun käynnistäni. Opiskelua ei pidetty arvossaan.
Äitini pitää esimerkiksi hienosteluna sitä, että syödään yhdessä pöydän ääressä iltapalaa. Ja meidän perheessä on normaalia röyhtäillä ruokapöydässä.
Itsestänikin tuli duunari, mutta henkisesti olen osittain keskiluokkainen. Pidän tärkeänä osata jutustella (smalltalk) vieraiden ihmisten kanssa, kiitos -sanan käyttöä, pöytätapoja, siistiä pukeutumista, yleistiedon kartuttamista ym.
En varsinaisesti pidä vanhempiani tyhminä, vaan lähinnä liian nuorina perheen perustamiseen. Näin heiltä jäi tietyllä tavalla elämässä kehittyminen kesken, kun yhtäkkiä tuli suuri vastuu kannettavaksi. Nuorempana välillä kadehdin sellaisia nuoria, joilla oli tasainen ilmapiiri kotona, ja tiedostavat ja kannustavat vanhemmat.
Olen hyvin katkera, vihainen ja surullinen siitä, että minä joudun opettamaan omille vanhemmilleni miten käyttäydytään normaalisti, ja miten ei. Sen olisi kuulunut mennä niin, että he olisivat minulle lapsena opettaneet ne perusasiat, ei niin että nolaan itseni ja kärsin, kun minull ei opetettu. Ei niin, että minä joudun aikuisena häpeämään.
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvin katkera, vihainen ja surullinen siitä, että minä joudun opettamaan omille vanhemmilleni miten käyttäydytään normaalisti, ja miten ei. Sen olisi kuulunut mennä niin, että he olisivat minulle lapsena opettaneet ne perusasiat, ei niin että nolaan itseni ja kärsin, kun minull ei opetettu. Ei niin, että minä joudun aikuisena häpeämään.
No äläpä. Puhumattakaan siitä miten turvaton olo siitä tulee, kun ymmärtää jo yläkouluikäisenä, että ymmärtää elämästä enemmän kuin omat vanhemmat. Tietää enemmän esimerkiksi järkevästä taloudenpidosta, terveellisestä ruoasta, lemmikkien hyvästä pidosta, auton huolloista, you name it! Ja kuitenkin olet niiden aikuisten armoilla ja kaikki valta on niillä. Vaikka olisivat kuin pikkulapsia.
Minusta sinä et kyllä ymmärtänyt mitä toinen sanoi. Tulkitsit toisen tekstin päin honkia.
Siis sinä joka olet s-tanan tietämätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No äläpä. Puhumattakaan siitä miten turvaton olo siitä tulee, kun ymmärtää jo yläkouluikäisenä, että ymmärtää elämästä enemmän kuin omat vanhemmat. Tietää enemmän esimerkiksi järkevästä taloudenpidosta, terveellisestä ruoasta, lemmikkien hyvästä pidosta, auton huolloista, you name it! Ja kuitenkin olet niiden aikuisten armoilla ja kaikki valta on niillä. Vaikka olisivat kuin pikkulapsia.
Joo ja sitten nämä vielä uhriutuvat marttyyreina kun en tee HEILLE lapsen lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Fiksujen. Siksi on ollut aikuisella iällä hämmentävää havaita, miten paljon tyhmiä ihmisiä onkaan.
Mulla päinvastoin. Luulin jossain vaiheessa jopa itseänikin fiksuksi, kun luin DI:ksi vaikka vanhemmat ovat kehitysvammaisia.
Vaikka itse olen aivan s-tanan tietämätön, olen myös älykäs. Jälkikasvuani tuen kaikin mahdollisin keinoin etteivät kadota uteliaisuuttaan, janoa oppia, elämänpaloa jne. Itse olen jo menetetty tapaus. Kiva arki riittää. Selvisin hengissä asioista joihin moni on kuollut. En oikein enää jaksa näitä ikäviä mukamas älykköjä joiden elämän ainoa meriitti on muistaa toisten luomaa tietoa ja haukkua muita tyhmäksi.
Tämä lainaus ei nyt toimi oikein kunnolla.
Siis sinä s-tanan tietämätön, et minun mielestäni ymmärtänyt tuota ylempää tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on valitettavasti ollut ihan tynnyrissä kasvaneita, kyvyttömiä ja vähäjärkisiä ihmisiä ympärilläni, ja olen siitä kärsinyt paljon. Muutamia järkeviä on onneksi ollut myös, niin olen vielä elävien kirjoissa.
Ihmiset eivät ymmärrä kuinka paljon meihin vaikuttaa se, synnymmekö fiksuun perheeseen vai lantakuoppaan kallujen hospotuksia ja sekoiluja sietämään.
Ihmiset ketkä ovat syntyneen normaaliin tai fiksuun perheeseen, tuskin ymmärtävät privilegiotaan.
On suurta sontaa väittää, että jokaisella meillä täällä on yhtäläiset lähtökohdat vaikka mihin. No ei ole.
Kyllä ns älykkäätkin ihmiset saattaa sekoilla :/ mun isä on insinööri, mutta hän on myös alkoholisti ja hänellä on maanisdepressiivinen persoonallisuus häiriö.
Epäilen että hänellä on ehkä joku diagnosoimaton autismi, koska hän on lapsesta asti kuulemma ollut huippu lahjakas teknologia jutuissa ja niistä hän on super kiinnostunut. Ja koko suku piti häntä jonain ihme lapsena kun hän oli niin älykäs, mutta sitten hänestä tulikin vaan alkoholisti. Häneltä puuttuu täysin perus elämän hallinta ja tunteiden käsittely taidot...
Kuvittelevat omien keskivertosaavutusten esim. jonkun merkonomitutkinnon (mitenkään merkonomeja vähättelemättä) olevan jotain aivan poikkeuksellista. Kaikki, mikä ei itseä kiinnosta ja mihin ei kykene on aivan turhaa.