Aaltolan elvytyskieltotarina
Kommentit (433)
Yli 80-vuotiaalla on alle yhden prosentin mahdollisuus selvitä painelupuhallus -elvytyksestä. Lisäksi jo lähtökohtaisesti huonokuntoisella vanhuksella todennäköisin lopputulema eloonjäämisen jälkeen on vaikea aivovamma.
Elvyttäminen on fyysisesti sen verran raskasta, että vaikea uskoa kasikymppisen pystyvän siihen niin hyvin että se onnistuisi, varsinkin jos on jo odottanut että ambulanssi tulee paikalle, niin kuin ymmärsin tapahtuneen.
Vierailija kirjoitti:
Täysin höpö höpö juttu. Ambulanssi ei jätä elvyttämättä kun eivät edes tiedä koko kiellosta ei vaikka potilas on itse päättänyt omasta elvytyskiellostaan. Ja kyllä tuo nyt muutenkin kertoo koko juttu tarinan valheeksi, kukaan ei soittele aaltolalle ja kysele venäjän sodasta, jos vaimo on just ollut kuolemaisillaan.
Ihmettelen, jos Aaltola pitää kotimumeroaan julkisesti saatavilla kenen tahansa soitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vanhuksia jätetään elvyttämättä. Kaksikymppinen meni sairaalaan toimenpiteeseen ja saattajalle kerrottiin, ettei potilasta elvytetä. Elvytyskieltoja on myös tehty ihmisten omien toiveiden vastaisesti vanhuksille.
Mutta miksi tämä pitää tuoda tuollaiseen ohjelmaan mukaan?
Olihan siinä vanhalta mieheltä aikamoinen rakkauden teko, kun itse rakkaansa elvytti. Kuinka moni on tehnyt saman, pelastanut rakkaansa hengen.
Oletko paljonkin viettänyt aikaa esimerkiksi muistisairaan ja lähes toimintakyvyttömän henkilön kanssa? Mummoni oli loppuvaiheessa vuoteen oma, pelokas eikä tunnistanut läheisiään. Ei voinut itse tehdä oikein mitään ja oli ahdistunut.
Jos tällaisen henkilön elvyttää sen sijaan että antaisi kivuttoman kuoleman armahtaa, tekee palvelukseen itselleen, ei sille, jonka "elämää" on jatkamassa kun ei suostu luopumaan.
Aaltola on pelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin höpö höpö juttu. Ambulanssi ei jätä elvyttämättä kun eivät edes tiedä koko kiellosta ei vaikka potilas on itse päättänyt omasta elvytyskiellostaan. Ja kyllä tuo nyt muutenkin kertoo koko juttu tarinan valheeksi, kukaan ei soittele aaltolalle ja kysele venäjän sodasta, jos vaimo on just ollut kuolemaisillaan.
Ihmettelen, jos Aaltola pitää kotimumeroaan julkisesti saatavilla kenen tahansa soitella.
Tätä mäkin aloin pohtia. Kysyttävä numeroa. Mäkin haluaisin jutella sodasta ja elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lääkäri voi ja määrääkin elvytyskiellon potilaan tai omaisten vastusteluista huolimatta. Lääkäri voi myös armomurhata helposti potilaan jäämättä siitä kiinni. Jopa vastoin potilaan omaa tahtoa.
Niin varmaan.
Jos elvytyskielto vaimon laatima, sitä on toki noudatettava. Mutta todennäköisesti lääkäri painostanut siihen, usein lääkäri tekee kiellon ominpäin. Sellaista kieltoa ei tarvitse noudattaa, päinvastoin!!
Itsekin joskus ajattelin että voisin elvyttää omaista, koska hän itse sitä halusi.
En ole alunperinkään lämmenny sille. On varmaan ihan pro omassa työssään mutta nyt vasta olemme saaneet nähdä hänen persoonan mikä ei Ukraina-keskusteluissa tullut ilmi. Sitten alkoi se naistenlehdistä toiseen keikkuminen ja selfiet somessa niin aika monella innostus lopahti. On varmaan ihan hänen omaa persoonaa mutta vaikuttaa kuin se viime vuotinen hypetys olisi kilahtanut hieman hattuun. Häntä taatusti sapettaa että lähti koko presidenttikisaan koska voittoa ei tule ja uskon että häviäminen hänenlaiselleen ei ole helppoa.
Ja Suomi ei todellakaan tartte mitään jenkkifiilistelijää presidentiksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö siis elvytyskielto koske aviomiestä?
Ei koske kuin ammattilaisia. Maallikolle ei voi tuollaista kieltoa antaa.
Vierailija kirjoitti:
Yli 80-vuotiaalla on alle yhden prosentin mahdollisuus selvitä painelupuhallus -elvytyksestä. Lisäksi jo lähtökohtaisesti huonokuntoisella vanhuksella todennäköisin lopputulema eloonjäämisen jälkeen on vaikea aivovamma.
Isoisälle tehtiin viitisen vuotta sitten elvytyskielto siksi, että hän ei kestäisi elvyttämistä. Näin se ainakin meille kerrottiin ja isoisä totesi, että mielellään lähtee saappaat jalassa.
Luulen, että ei ole Suomen etujen mukaista, jos Aaltolasta tulee pressa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä mäkin aloin pohtia. Kysyttävä numeroa. Mäkin haluaisin jutella sodasta ja elämästä.
Mika Aaltola voisi alkaa pitämään uutta Yölinjaa Pekka Saurin ja Teppo Turkin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen, että Aaltolalla on stressitasot koholla ja ajatus ei kulje kirkkaasti. Ei vain aivot, vaan myös purentalihakset jumissa. Artikuloi vaikeasti. Olen tähän asti miettinyt noita ehdokkaita siitä vinkkelistä, että kuka olisi ulkomailla edustavin. Eilen tuli uusi näkökulma mieleen. Kuka olisi parhaiten kotonaan niin kansainvälisissä tehtävissä kuin kirkonkylän makkarakojullakin? Että kenessä olisi eniten tilannejoustoa? Tulin siihen tulokseen, että Pekalla ja Ollilla. Rehn oli yllättävän luonteva asiallisella tavallaan. Ei yrittänyt mitään liikaa. Pekka oli helpoisti lähtestyttävä, mutta jotenkin nykyään niin pehmeä. Vähän puhti pois.
Totta. Nuo kaksi olisivat siinä mielessä parhaita. Pekka on vähän liian lepsu.
Miten se ISIS-leiriläisten tänne tuonti, siinä ei muistaakseni Pekalta puhtia
Totta! Siinähän hän toimi hyvin päättäväisesti.
Vierailija kirjoitti:
Liittyivätkö ne tarinan ihmiset siis jotenkin Aaltolaan?
Kyllä, hänelle aina soitetaan, milloin kukakin, kun on tarina kerrottavaksi. Kyllä tulee niin mieleen foliohattuiset hopeavesikauppiaat.
En ymmärrä mikseivät ihmiset tajunneet Aaltolan tarinan linkittymistä kappaleeseen?? Jos kappale on "olet puolisoni nyt" ja tarina liittyy rakkaan puolison hengen pelastamiseen, niin mitä tuosta ei ymmärretty? Ei toi nyt mitään mensan jäsenyyttä vaadi ymmärtää yhteyttä kappaleen ja tarinan välillä.
N31
Syön hatullisen Mikkö Kärnän paskaa jos tarina on totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vanhuksia jätetään elvyttämättä. Kaksikymppinen meni sairaalaan toimenpiteeseen ja saattajalle kerrottiin, ettei potilasta elvytetä. Elvytyskieltoja on myös tehty ihmisten omien toiveiden vastaisesti vanhuksille.
Mutta miksi tämä pitää tuoda tuollaiseen ohjelmaan mukaan?
Olihan siinä vanhalta mieheltä aikamoinen rakkauden teko, kun itse rakkaansa elvytti. Kuinka moni on tehnyt saman, pelastanut rakkaansa hengen.
Oletko paljonkin viettänyt aikaa esimerkiksi muistisairaan ja lähes toimintakyvyttömän henkilön kanssa? Mummoni oli loppuvaiheessa vuoteen oma, pelokas eikä tunnistanut läheisiään. Ei voinut itse tehdä oikein mitään ja oli ahdistunut.
Jos tällaisen henkilön elvyttää sen sijaan että antaisi kivut
Mutta on Aaltolakin parempi kuin ne kaiken maailman "väitöskirjatutkija"-pellet, joita nykyisin joutuu kuuntelemaan aamu-tv:ssä.
En oikein jaksa uskoa koko juttua. Näin nelikymppisellekin elvytys on tosi raskas fyysinen kokemus (en ole oikeaa ihmistä elvyttänyt, mutta Anna nukkea kyllä). Kun puolta nuoremmallekin se on todella raskasta, niin kuinka ihmeessä kasikymppinen siitä selviytyy? Ja vielä kun elvytettävä on sekä iäkäs että sen lisäksi ollut pitkään ilmeisesti eloton, jos ambulanssiakin odoteltu tovi. Ois kiva kuulla alan ammattilaiselta, onko tuollainen ihmeteko edes teoriassa mahdollista. Eiköhän tarina oo ihan Aaltolan omaa satua.
Vierailija kirjoitti:
Mihinkä aaltola pyrki tällä tarinallaan.
Siihenkö että ihmisten pitäisi hoitaa elvytykset itse.
Viesti oli ehkä se ettei saa turhaan tilata ambulanssia ja tuhlata näin verovaroja.
Eikö siis elvytyskielto koske aviomiestä?