Aaltolan elvytyskieltotarina
Kommentit (433)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa Aaltolan puolesta, kun Stubb kiilaa armotta ohi.
Tosiaan, olihan Stubbilla salissa mitä esitellä. Kuinka 80 - kymppisellä Pirkolla nousee kannat kattoon.
Joo ei, miten voikin olla niin suupaltti ilman mitään itsekontrollia.
Sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät nähtävästi tiedä, että viimeistään kun tulee 80 mittariin niin terveydenhoito kieltäytyy vaativammista hoidoista. Oletetaan, että on aika kuolla. Tämä voi tulla monille järkytyksenä, jos ei tätä tiedä, mutta ensihoito priorisoi, ketä se hoitaa.
Tämä on tullut minulle järkytyksenä sikäli, että 2000-luvun alussa ei ollut ollenkaan näin, vaan virkeällä vanhuksella oli vielä ihmisarvo iästään huolimatta. Minun isoisäni esimerkiksi leikattiin yli 80-vuotiaana, ja hän eli 93-vuotiaaksi. Tuntuu uskomattomalta, ettei nykyään niillä 10 elinvuodella olisi enää mitään arvoa. Ja isoisäni ei tosiaan viettänyt niitä elinvuosiaan minään vihanneksena hoitolaitoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vanhuksia jätetään elvyttämättä. Kaksikymppinen meni sairaalaan toimenpiteeseen ja saattajalle kerrottiin, ettei potilasta elvytetä. Elvytyskieltoja on myös tehty ihmisten omien toiveiden vastaisesti vanhuksille.
Mutta miksi tämä pitää tuoda tuollaiseen ohjelmaan mukaan?
Olihan siinä vanhalta mieheltä aikamoinen rakkauden teko, kun itse rakkaansa elvytti. Kuinka moni on tehnyt saman, pelastanut rakkaansa hengen.
Oliko kyseessä todella rakkauden teko, jos puoliso on itse toivonut elvytyskieltoa? Silloinhan kyseessä olisi erittäin itsekäs teko "et saa jättää minua!".
Mutta koska kenelläkään ei ole varmaa tietoa tästä tapauksesta (ja onko tämä edes totta), niin on turha spekuloida suuntaan tai toiseen..
Ei se soittajan puoliso ollut tietenkään itse sitä toivonut! Lääköri laittaa nykyään elvytyskiellon ihan kysymättä keneltäkään. Lue tuo mtv3 artikkeli.
Täysin höpö höpö juttu. Ambulanssi ei jätä elvyttämättä kun eivät edes tiedä koko kiellosta ei vaikka potilas on itse päättänyt omasta elvytyskiellostaan. Ja kyllä tuo nyt muutenkin kertoo koko juttu tarinan valheeksi, kukaan ei soittele aaltolalle ja kysele venäjän sodasta, jos vaimo on just ollut kuolemaisillaan.
Tarina oli todella outo. Jos siellä oli eloton vanhus, niin kotikuolemassa soitetaan aina myös poliisi paikalle. Elvytys harvoin onnistuu ilman ammattilaisvälineitä edes hoitoalan henkilöstöltä, miten se on onnistunut yksin tehtynä yli kasikymppiseltä? Kotona asuvan vanhuksen elvytyskielto on todennäköisesti henkilön itsensä tekemä, miksi sitä ei noudatettu? Toisaalta ensihoitajilla on hyvin harvoin tietoa kenenkään elvytyskiellosta ellei omainen sitä kerro. Ongelma on toisinpäin, akuutissa tilanteessa ei ehditä tietokantoihin perehtymään ja elvytetään silloinkin vaikka kielto olisi. Aaltolan pointti tässä ei auennut.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla yli 65v ikäisillä on elvytyskielto, lääkärit laittaa sen automaattisesti. Kannattaa sanoa vanhemmilleen, että tarkistavat asian ja riitauttavat, jos eivät elvytyskieltoa halua. Meillä isä on 65v ja meni polvileikkaukseen, katsoi sen jälkeen Kannasta tietojaan ja sinne oli tullut elvytyskieltä hänen kanssaan keskustelematta eikä sitä todellakaan saa millään pois, koska se on lääkärin arvio tilanteesta. Tässä tapauksessa lääkärin, joka ei edes hoitanut isää. (joka muuten on työelämässä, hoikka ja hyväkuntoinen suunnistaja).
No herää nyt et itsekään usko juttuasi. Äitini on itse halunnut kiellon, joten pitäisikö meidän tarkistaa ? Kyllä ihan itse halusi ettei jää kitumaan sänkyyn jos jotain sattuu. Ei siis lääkäri vaan äitini itse ja itse kertoi minullekin ettei saa elvyttää
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lääkäri voi ja määrääkin elvytyskiellon potilaan tai omaisten vastusteluista huolimatta. Lääkäri voi myös armomurhata helposti potilaan jäämättä siitä kiinni. Jopa vastoin potilaan omaa tahtoa.
Hippokrateen vala ja lääkärin etiikka on siis mennyttä kalua Suomessa.
"Ei se soittajan puoliso ollut tietenkään itse sitä toivonut! Lääköri laittaa nykyään elvytyskiellon ihan kysymättä keneltäkään. Lue tuo mtv3 artikkeli."
Mistä sinä tiedät näiden henkilöiden asiat niin tarkkaan? Ovat ilmeisesti lähisukulaisiasi? Tuo artikkeli ei liittynyt tähän tapaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät nähtävästi tiedä, että viimeistään kun tulee 80 mittariin niin terveydenhoito kieltäytyy vaativammista hoidoista. Oletetaan, että on aika kuolla. Tämä voi tulla monille järkytyksenä, jos ei tätä tiedä, mutta ensihoito priorisoi, ketä se hoitaa.
Tämä on tullut minulle järkytyksenä sikäli, että 2000-luvun alussa ei ollut ollenkaan näin, vaan virkeällä vanhuksella oli vielä ihmisarvo iästään huolimatta. Minun isoisäni esimerkiksi leikattiin yli 80-vuotiaana, ja hän eli 93-vuotiaaksi. Tuntuu uskomattomalta, ettei nykyään niillä 10 elinvuodella olisi enää mitään arvoa. Ja isoisäni ei tosiaan viettänyt niitä elinvuosiaan minään vihanneksena hoitolaitoksessa.
Elvytys on todella rankka toimenpide potilaalle ja on hyvin epätodennäköistä, että selvitynyt saisi enää hyviä vuosia, vaikka jäisikin henkiin (isolla todennäköisyydellä jäisi juurikin "vihannekseksi"). Suunniteltu leikkaus on täysin eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla yli 65v ikäisillä on elvytyskielto, lääkärit laittaa sen automaattisesti. Kannattaa sanoa vanhemmilleen, että tarkistavat asian ja riitauttavat, jos eivät elvytyskieltoa halua. Meillä isä on 65v ja meni polvileikkaukseen, katsoi sen jälkeen Kannasta tietojaan ja sinne oli tullut elvytyskieltä hänen kanssaan keskustelematta eikä sitä todellakaan saa millään pois, koska se on lääkärin arvio tilanteesta. Tässä tapauksessa lääkärin, joka ei edes hoitanut isää. (joka muuten on työelämässä, hoikka ja hyväkuntoinen suunnistaja).
No herää nyt et itsekään usko juttuasi. Äitini on itse halunnut kiellon, joten pitäisikö meidän tarkistaa ? Kyllä ihan itse halusi ettei jää kitumaan sänkyyn jos jotain sattuu. Ei siis lääkäri vaan äitini itse ja itse kertoi minullekin ettei saa elvyttää
Tietysti jokainen saa itsekin halutessaan elvytyskiellon. Mutta esimerkiksi minun äidilleni oli laitettu elvytyskielto eikä hänelle itselleen kerrottu asiasta mitään, ihan sattumalta huomattiin koko asia. Hän oli tuolloin 74-vuotias, ei aavistustakaan kuinka kauan elvytyskielto oli jo ollut. Tuohan siinä oudointa onkin, ettei siitä edes keskustella potilaan kanssa.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Aaltolan puhetyyli on jotenkin todella hämmentävä, outo ja luotaantyöntävä... "Äitinikin varmasti olisi mielellään ollut täällä, mutta ei päässyt koska omaishoitaa isääni, mutta huomenna tulen siellä käymään, huomenna on poika tulossa kotiin äiti rakas"... Siis what? En edes tiedä millä sanoilla kuvaisin tuota hänen puhetapaansa. Outo, korni, teennäinen? En jotenkin tavoita sitä ydintä, että mikä hänessä kaihertaa, mutta jotain tosi vastenmielistä ja myötähäpeää aiheuttavaa hänessä on.
Joo siis tämä, siis miten tuo Aaltola on NOIN kömpelö puhuja, luonnoton ja ihan kuin joku kömpelö tekoäly-robotti esittäisi ihmistä? Tuli tuosta "huomenna on poika tulossa kotiin, äiti rakas" -lauseesta jotenkin kummallinen, irvokas olo. Niinkuin joku Norman Bates :D
Tuli mieleen, että Aaltolalla on stressitasot koholla ja ajatus ei kulje kirkkaasti. Ei vain aivot, vaan myös purentalihakset jumissa. Artikuloi vaikeasti. Olen tähän asti miettinyt noita ehdokkaita siitä vinkkelistä, että kuka olisi ulkomailla edustavin. Eilen tuli uusi näkökulma mieleen. Kuka olisi parhaiten kotonaan niin kansainvälisissä tehtävissä kuin kirkonkylän makkarakojullakin? Että kenessä olisi eniten tilannejoustoa? Tulin siihen tulokseen, että Pekalla ja Ollilla. Rehn oli yllättävän luonteva asiallisella tavallaan. Ei yrittänyt mitään liikaa. Pekka oli helpoisti lähtestyttävä, mutta jotenkin nykyään niin pehmeä. Vähän puhti pois.
jos lääkäri tekee dnr-päätöksen, potilasta ja omaisia on siitä informoitava
Aaltola on osoittautunut pettymykseksi, Olli Rehn on petrannut. Rehn on vakaa ja järkevä mies, vaikka jonkun mielestä onkin vähän tylsä.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen, että Aaltolalla on stressitasot koholla ja ajatus ei kulje kirkkaasti. Ei vain aivot, vaan myös purentalihakset jumissa. Artikuloi vaikeasti. Olen tähän asti miettinyt noita ehdokkaita siitä vinkkelistä, että kuka olisi ulkomailla edustavin. Eilen tuli uusi näkökulma mieleen. Kuka olisi parhaiten kotonaan niin kansainvälisissä tehtävissä kuin kirkonkylän makkarakojullakin? Että kenessä olisi eniten tilannejoustoa? Tulin siihen tulokseen, että Pekalla ja Ollilla. Rehn oli yllättävän luonteva asiallisella tavallaan. Ei yrittänyt mitään liikaa. Pekka oli helpoisti lähtestyttävä, mutta jotenkin nykyään niin pehmeä. Vähän puhti pois.
Totta. Nuo kaksi olisivat siinä mielessä parhaita. Pekka on vähän liian lepsu.
Vierailija kirjoitti:
Tarina oli todella outo. Jos siellä oli eloton vanhus, niin kotikuolemassa soitetaan aina myös poliisi paikalle. Elvytys harvoin onnistuu ilman ammattilaisvälineitä edes hoitoalan henkilöstöltä, miten se on onnistunut yksin tehtynä yli kasikymppiseltä? Kotona asuvan vanhuksen elvytyskielto on todennäköisesti henkilön itsensä tekemä, miksi sitä ei noudatettu? Toisaalta ensihoitajilla on hyvin harvoin tietoa kenenkään elvytyskiellosta ellei omainen sitä kerro. Ongelma on toisinpäin, akuutissa tilanteessa ei ehditä tietokantoihin perehtymään ja elvytetään silloinkin vaikka kielto olisi. Aaltolan pointti tässä ei auennut.
Todella outo tarina tosiaan. Jättivät sinne vaan kuolemaan?
Vierailija kirjoitti:
jos lääkäri tekee dnr-päätöksen, potilasta ja omaisia on siitä informoitava
Niinhän sitä pitäisi, mutta todellisuudessa näin ei useinkaan tehdä. Sitten omaiset järkyttyy, kun se tilanne tulee päälle.
Minulla on etenevä, kuolemaan johtava sairaus ja olen tehnyt hoitotahtoni, jossa selvästi ilmoitettu elvytyskielto, en halua jäädä mahdollisesti omatoimisuuteni menettäneenä toisten armoille.
Ei meidän ole tarkoitus elää ikuisesti ja tähän on tyytyminen.
Mihinkä aaltola pyrki tällä tarinallaan.
Siihenkö että ihmisten pitäisi hoitaa elvytykset itse.
Oliko kyseessä todella rakkauden teko, jos puoliso on itse toivonut elvytyskieltoa? Silloinhan kyseessä olisi erittäin itsekäs teko "et saa jättää minua!".
Mutta koska kenelläkään ei ole varmaa tietoa tästä tapauksesta (ja onko tämä edes totta), niin on turha spekuloida suuntaan tai toiseen..