Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuonna 2005 syntynyt pääsee eläkkeelle 68 v 11 kk iässä - jos pääsee

Vierailija
05.11.2023 |

Niin. Vuonna 2005 syntynyt on 69 vuotias päästessään eläkkeelle. Siitähän voi siirtyä suoraan hoivakotiin. Tällä hetkellä 10 % eläkkeistä on yli 3000 eur/kk, tuollainen eläke on tarkoittanut jo melkoisia tuloja, joista säästöökin on jäänyt kivasti.

Tehkää nyt nuoriso joku protesti tulevaisuutenne puolesta! Isot eläkkeet voisi vaikka leikata ja jättää ylimenevät rahat eläkevakuutusyhtiöille sijoitettavaksi nuorempien eläkkeisiin, niin että sitä eläkeikää voisi muuttaa inhimillisemmäksi.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole realismia että työelämässä ollaan yli 65-vuotiaaksi asti. Erittäin todennäköisesti eläkejärjestelmämme on tullut tiensä päähän viimeistään 20 vuoden sisällä.

Vierailija
62/75 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1976 ja minulla on tuo ihan sama eläkeikä.

Niin siis tarkoitat varmaan tavoite-eläkeikä, se korkein eläkeikä siis. Alin eläkeikä on sullakin joku 66 vuotta, kun kerran mullakin (s. 1975) se on 66v 4kk (tavoite-eläkeikä on 68v 3kk).

2005 syntyneillä tosiaankin se alin eläkeikä on 68 v 11 kk, tavoite-eläkeikää heille ei lasketa.

https://www.tyoelake.fi/laskurit/ --> eläkeikälaskuri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei paljon aiempi ole minunkaan tavoite-eläkeikäni, kun syntynyt loppuvuodesta 1972:

67v 10kk. 

Kuitenkin olen n. 33v vanhempi kuin tuo 2005 syntynyt, pitäisi olla isompi ero eläkeiässä...

2005 syntyneille ei lasketa tavoite-eläkeikää, vain se alin. Sullakin se alin eläkeikä lienee alle 66 v?

Vierailija
64/75 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 30 ja laskuri näytti, että pääsisin eläkkeelle 68-vuotiaana. Täytyy sanoa, että jos siinä kohtaa vielä muka kroppa jotenkin jaksaa alan töitä, niin ei montaa eläkevuotta ole edessä ennen kuin hauta kutsuu. Nyt alkanut tulla 11 työvuoden jälkeen kaikenmoista vaivaa nimenomaan työstä.

Vierailija
65/75 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 65v on takaraja, sen jälkeen on paikka luovutettava nuoremmalle. On muuten outoa kun päättäjät ajavat eläkeiän korotusta mutta työnantajat suhtautuvat nihkeästi yli 60v, samoin jotkut nuoret väittävät että vanhat vievät heidän työpaikkansa. 

Vierailija
66/75 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiivi aloitus.

Suomessa on noin 150 000 ihmistä, joilla eläke on 3000€ tai sen yli. Mitenhän pitkälle aloittaja meinasi, että näiden pennit riittäis

Oletetaan että leikattavaa on keskimäärin 500 eur/eläkkeensaaja. Vuodessa 50015000012=0.9 miljardia euroa ja kymmenessä vuodessa siis 9 miljardia. Taidokkaasti sijoitettuna tällä kyllä on merkitystä siihen, milloin nuoremmat ikäluokat on varaa päästää vanhuuselkkeelle.

Mm. Ruotsissa on eläkekatto, jos oikein muistan.

Vierailija
67/75 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt 30 ja laskuri näytti, että pääsisin eläkkeelle 68-vuotiaana. Täytyy sanoa, että jos siinä kohtaa vielä muka kroppa jotenkin jaksaa alan töitä, niin ei montaa eläkevuotta ole edessä ennen kuin hauta kutsuu. Nyt alkanut tulla 11 työvuoden jälkeen kaikenmoista vaivaa nimenomaan työstä.

Siihenhän eläkejärjestelmä myös osittain perustuu että kaikki työssäkäyvät maksavat eläkemaksuja mutta kaikki eivät tule saamaan eläkettä jotkut kuolevat matkan varrella maksettuaan kymmeniä vuosia eläkemaksuja ja jotkut kuolee muutaman vuoden sisällä jäätyään eläkkeelle.

Olisi kiva nähdä dataa siitä miten paljon eläkekassoigin jää tuota kuolleiden rahaa mitä varmasti on paljon koska aika moni kuolee ennen 65-67 vuoden ikää.

Vierailija
68/75 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäoikeudenmukaisuus onkin katsojan silmässä. Hyvänä esimerkkinä toimivat eläketulot.

Matti Vanhasen porvarihallitus päätti aikanaan takuueläkkeestä, joka takaa kansalaiselle vähimmäiseläkkeen. Sen saa siis ilman työhistoriaa.

Verovapaa takuueläke on noussut viimeisen kymmenen vuoden aikana kolmanneksen vajaasta 690 eurosta noin 920 euroon (Työeläkelehti 6/2023). Ero osa-aikatyötä tai pienipalkkaista tekevän kansalaisen työeläkkeeseen on kaventunut.

Hieman alle keskituloinen, kolmen tuhannen euron kuukausituloilla ikänsä työskennellyt kansalainen saa bruttona nyt noin 1500 euron eläkkeen. Kun siitä otetaan verot pois, ero takuueläkkeeseen, eli ilman työhistoriaa ansaittuun eläkkeeseen, jää vain vajaaseen 400 euroon. Vuonna 2011 ero edellä mainitulla palkalla oli 530 euroa.

Vihreä oppi

Tämäkö oikeudenmukaista?

Vihreiden mielestä on. Puolue olisi valmis kaventamaan ylisukupolvisen solidaarisuuden nimissä edelleen takuueläkkeen ja pieni- sekä keskituloisten työeläkkeen eroa kiristämällä maltillisesti, 0,52 prosenttiyksiköllä, työeläkkeiden verotusta 1 125 euroa ja sen yli kuukaudessa tienaavilta eläkeläisiltä.

Suomalaisen mediaanieläke on bruttona reilut 1 600 euroa. Siispä Jörn Donneria mukaillen: säästäminen kannattaa aina, työnteosta en ole ihan varma.

Vierailija
69/75 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle nelikymppiset ei koskaan pääse eläkkeelle.

Ei tietenkään 

Nyt eläköityvien ikä on 64 vuotta kolme kuukautta.

Nelikymppisillä on vielä monta vuotta työaikaa .

Vierailija
70/75 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi "säästökeino" olisi että vuorolisistä ja pyhäkorvauksista maksetaan eläkemaksu mutta se ei kerrytä tulevaa eläkettä vähän sama idea kuin aikoinaan oli alle 23 vuotiaanan tehdystä työstä ei eläkettä kertynyt vaikka maksaa piti eläkemaksua.

Tosin ,aina kun eläkkeitä leikataan leikataan myös verotuloja mitäpienemmät tulot sen pienemmät verotulot.

Vierailija
71/75 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä sitten? Minä olen syntynyt 1970, laskettu eläkeikä on 68 v. Eli vain 11 kk vähemmän. Mitä te itkette?

Vierailija
72/75 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää töitä ja kartuttakaa eläkettänne. Ei eläke kartu palstalla valittamisesta.

Jäin juuri eläkkeelle, 3612 € kuukaudessa. Ikää 68 vuotta ja työssä olin 52 vuotta.

Siinä teille kadehdittavaa!

Vierailija
73/75 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1976 ja minulla on tuo ihan sama eläkeikä.

Tuskin on, olen pari vuotta nuorempi ja eläkeikäni on 66v 8kk

Olen syntynyt  1960, ja alin eläkeikäni on 64,6 jonka saavutan vuoden kuluttua. Aion jatkaa tavoite-eläkeikääni, joka on 65,9.

Ja työni on fyysistä vuorotyötä. 

Vierailija
74/75 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkekeskustelusta unohtunut seikka että iso osa muuttaa Suomeen turvapaikanhakijana, hengaa eläkeikään muiden kustannuksella ja nostaa lopuksi kansaneläkettä joka ei paljoa köyhän duunarin eläkkeelle häviä. 

Talousoikeistolle tämä ralli sopii myös koska mitä nopeammin Suomi konkassa, sitä nopeammin saavat jonkun tekemään työt 1e/tunti eli jenkkiläinen luokkayhteiskunta missä taloudellinen ja sosiaalinen asema peritään. 

Lisäksi se, että kun nuorempi sukupolvi ei tee lapsia, ei heille riitä eläkkeenmaksajat

Vierailija
75/75 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä sitten? Minä olen syntynyt 1970, laskettu eläkeikä on 68 v. Eli vain 11 kk vähemmän. Mitä te itkette?

Tuo on se sinun tavoite-eläkeikäsi, ei se alin eläkeikä. Alin eläkeikä on se ikä, jossa voi jo jäädä ihan normaalille vanhuuseläkkeelle. Tämän täytyy olla sinulla alle 66 vuotta, koska minullakin se on 66 v ja 4 kk ja olen syntynyt 1975.

Näille nuorille ei lasketa kuin se alin eläkeikä ja se on juuri se 68 v 11 kk.

Eli jos nyt verrattaisiin niitä oikeita ikiä keskenään eikä alinta eläkeikää tavoite-eläkeikään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän