Vuonna 2005 syntynyt pääsee eläkkeelle 68 v 11 kk iässä - jos pääsee
Niin. Vuonna 2005 syntynyt on 69 vuotias päästessään eläkkeelle. Siitähän voi siirtyä suoraan hoivakotiin. Tällä hetkellä 10 % eläkkeistä on yli 3000 eur/kk, tuollainen eläke on tarkoittanut jo melkoisia tuloja, joista säästöökin on jäänyt kivasti.
Tehkää nyt nuoriso joku protesti tulevaisuutenne puolesta! Isot eläkkeet voisi vaikka leikata ja jättää ylimenevät rahat eläkevakuutusyhtiöille sijoitettavaksi nuorempien eläkkeisiin, niin että sitä eläkeikää voisi muuttaa inhimillisemmäksi.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
"Mihin tuo 58-62 vuotta perustuu?
"Toki kaikenlaisia varhaiseläkeratkaisuja sekä ammattikohtaisia varhaisempia eläkeikiä on ollut, mutta muistan jo nuoruudestani, että yleinen eläkeikä oli 65v ja valtiolla (ja ehkä kuntapuolella) 63 v."
Katselin tovi sitten netistä tilastoja siitä missä iässä on todellisuudessa jääty eläkkeelle. Olisiko ollut tilastokeskuksen sivu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netistä löytyy virallinen laskuri, josta voi tarkistaa.
Eliniänodote kertoo vain sen, kuinka pitkään elää kaikenlaisten hoitojen ansiosta. EI siis sitä minkälaisessa toimintakunnossa on tai varsinkaan iskikö dementia. Eli samaa haahuilua hoivakodissa hygieniahaalarissa, lusikalla ruoka-aikoina sosetta suuhun. Pitemmän aikaa tosin.
Sillä porukalla, joka päätti eläkeiän pidennyksistä, oma eläkeikä oli 58-62 vuotta. Alaraja on ollut jopa tuota alhaisempi.
Mihin tuo 58-62 vuotta perustuu?
Toki kaikenlaisia varhaiseläkeratkaisuja sekä ammattikohtaisia varhaisempia eläkeikiä on ollut, mutta muistan jo nuoruudestani, että yleinen eläkeikä oli 65v ja valtiolla (ja ehkä kuntapuolella) 63 v.
Kun 2010 suomalaiset jäivät eläkkeelle keskimäärin 60,4 vuoden iässä, niin 2021 suomalaiset jäivät eläkkeelle keskimäärin 62,4 vuoden ikäisenä. Eli 12 vuodessa todellinen eläkeikä ja työura kasvoi kaksi vuotta.
Meillä olisi paljon helpompi tilanne tämän kestävyysvajeen ja eläkejärjestelmän kestävyyden kanssa, jos niitä suuria ikäluokkia ei olisi päästetty ennen aikojaan eläkkeelle, vaan eläkeiän korotukset jo tehty aikaisemmin.
Olen syntynyt vuonna 1981 ja varhaisin eläkeikäni on näköjään 66 vuotta ja 11 kuukautta, tätä nykyistä työtäni ei terveyteni tule kestämään enää kovin montaa vuotta. Vuorotyö on jo sekoittanut nukkumiseni ja olen laihtunut reilusti entisestään hoikkuudestani huolimatta, rasvaprosentti lienee enää jotain 10.
Irtisanomissuojaa heikennetään
Ikäsidonnaisuudet poistetaan työttömyyskorvauksista eli 58-vuotiaana irtisanottu saa leikattua ansiosidonnaista 400 päivää ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa. Jotta pääsee takaisin leikatulle ansiosidonnaiselle pitää kilpailla nuorten kanssa 12 kuukautta työsopimuksista.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää vuoden päästä.
Yhtiölaina /rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
2100 brutto palkalla leikattu ansiosidonnainen on 700 netto kuukaudessa.
Senkun vaan jää eläkkeelle aiemmin? Mikä ongelma? Vai käsiraudoissako siellä töissä pidetään vaikka väkisin?
Vierailija kirjoitti:
Senkun vaan jää eläkkeelle aiemmin? Mikä ongelma? Vai käsiraudoissako siellä töissä pidetään vaikka väkisin?
Et pääse välttämättä eläkkeelle, mutta työmarkkinatuella kotiin.
Itse asiassa 80 luvulla syntyneillä on huonoimmat ehdot, vähiten kertymiä kun vasta 23v alkoi kertymät ja pääsy eläkkeelle noin 68v.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 1973 ja olen jo eläkkeellä.
Et vanhuuseläkkeellä, ellet sitten ollut lentokapteeni tai balettitanssija.
Niin, ja hänellä on, lääketieteen kehityksen ansiosta, keskimääräisesti enemmän elinvuosia edessään kuin nyt eläkkeelle pääseville.
Iltasanomien laskuri osioittaa, että 1979 syntyneiden eläkkeet ovat pääosin yli 3000 e/kk, jos heillä on takanaan 40 vuoden työura eli eläkkeet tulevat tulevaisuudessa nousemaan rajusti, jos porukka vain suostuu pysymään töissä.
Synnyin 1965 ja tavoite-eläkeikäni on 67v, siis valtion asettama tavoite. Pääsen pois 65v ja 2 kk.
Tein töitä 23-vuotiaasta, mutta eläkettä meidän väliinputoajasukupolvelle aletaan maksaa vasta 23-vuotiaasta tehdyistä töistä.
Vierailija kirjoitti:
Synnyin 1965 ja tavoite-eläkeikäni on 67v, siis valtion asettama tavoite. Pääsen pois 65v ja 2 kk.
Tein töitä 23-vuotiaasta, mutta eläkettä meidän väliinputoajasukupolvelle aletaan maksaa vasta 23-vuotiaasta tehdyistä töistä.
Siis tein töitä 13-vuotiaasta.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa 80 luvulla syntyneillä on huonoimmat ehdot, vähiten kertymiä kun vasta 23v alkoi kertymät ja pääsy eläkkeelle noin 68v.
Kertymät on pientä poikkeusta lukuunottamatta alkaneet vasta 23v tultua täyteen, tuo ei todellakaan koske vain 80-luvulla syntyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 1976 ja minulla on tuo ihan sama eläkeikä.
Tuskin on, olen pari vuotta nuorempi ja eläkeikäni on 66v 8kk
Olen syntynyt -78 ja eläkeikäni on 67,8 vuotta.
Kapanteri kirjoitti:
Alle nelikymppiset ei koskaan pääse eläkkeelle.
5uomalaiset vähenevät kun suomalaiset eivät tuota jälkeläisiä. EK. ja näiden kätyrit hoitelevat suomalaisten lopun. häviömme etenee yllättävän nopeasti Myös rappeutuminen etenee hyvin pian. -Tånään tänne syntyvä kohtaa aikuisikäisenä karmean maan, musut pakenevat.
Huomatkaa ero ensimmäisen eläkeiän ja tavoite-eläkeiän välillä, se on n. pari vuotta. Ekasta voi jo jäädä.
Eläketurvakeskuksen mukaan vanhuuseläkkeen alarajaa on muutettu 2017 lähtien 1955 syntyneistä alkaen. 1962 syntyneet ovat ensimmäinen ikäluokka, jonka alin eläkeikä on 65 vuotta. Vuonna 1964 syntyneistä lähtien eläkeikä sidotaan eliniänodotukseen.
Joo. Ihmistä voidaan pitää hengissä pitempään, mutta dementiaan ja liikuntakyvyn heikkenemiseen lääkettä ei edelleenkään ole. Suuret ikäluokat hoitivat tämänkin asian omalta osaltaan maaliin. Mitäpä väliä jälkipolvista. Omista tai muiden.
Siis miten tuo eläkeikä voi nousta? Laskuri näytti minulle 66 vuotta, mutta aiemmin se näytti 65 v ja jotain kuukausia. Eikö se elinajan odotteeseen sitominen ala vasta v. 30? Eipä silti, muuttuhan tuo vielä ja tietysti pahempaan suuntaan. Ja me 60-70-luvun vaihteessa syntyneet ollaan pahimpia häviäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 3500€/kk tuloilla työntekijä ja työnantaja laittaisivat indeksirahastoihin saman summan työntekijän henkkohtaiseen rahastoon elikkä noin 25% palkkasummasta niin 40 vuoden päästä siellä olisi 1,5 miljoonaa euroa maltillisella 6% tuotolla.
Nyt punaniska saa vain murusia eläkeyhtiöltä mikäli elää eläkeikään asti, perillisetkin jäävät nuolemaan näppejään kun maksetut eläkemaksut sosialisoidaan 😊
Eläkeyhtiön johtajien,asiantuntijoiden,tutkijoiden,esimiesten yms pitää jostakin saada palkka ja ne saa palkkansa heiltä jotka maksaa eläkemaksuja.
Kallis on hallinto ja asiantuntijat jos leijonan osa eläkemaksuista menee systeemin pyörittämiseen.
Mihin tuo 58-62 vuotta perustuu?
Toki kaikenlaisia varhaiseläkeratkaisuja sekä ammattikohtaisia varhaisempia eläkeikiä on ollut, mutta muistan jo nuoruudestani, että yleinen eläkeikä oli 65v ja valtiolla (ja ehkä kuntapuolella) 63 v.