Vuonna 2005 syntynyt pääsee eläkkeelle 68 v 11 kk iässä - jos pääsee
Niin. Vuonna 2005 syntynyt on 69 vuotias päästessään eläkkeelle. Siitähän voi siirtyä suoraan hoivakotiin. Tällä hetkellä 10 % eläkkeistä on yli 3000 eur/kk, tuollainen eläke on tarkoittanut jo melkoisia tuloja, joista säästöökin on jäänyt kivasti.
Tehkää nyt nuoriso joku protesti tulevaisuutenne puolesta! Isot eläkkeet voisi vaikka leikata ja jättää ylimenevät rahat eläkevakuutusyhtiöille sijoitettavaksi nuorempien eläkkeisiin, niin että sitä eläkeikää voisi muuttaa inhimillisemmäksi.
Kommentit (75)
Olen syntynyt 1976 ja minulla on tuo ihan sama eläkeikä.
Olen syntynyt 1973 ja olen jo eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 1976 ja minulla on tuo ihan sama eläkeikä.
Tuskin on, olen pari vuotta nuorempi ja eläkeikäni on 66v 8kk
Ihan reilua, eivät ole vielä edes kunnolla työelämässä. Opiskelua edessä vielä useampi vuosi.
Ja 69v ei tänä päivänäkään yleensä ole hoivakodissa ja elinikäodote kasvaa koko ajan.
Meniköhän ihan oikein? Olen syntynyt 80-luvun alkupuolella ja täyden eläkkeen ikäraja on kohdallani pari kk alle 70.
Mitä näillä mielikuvitusnumeroilla on väliä kun ne muuttuvat vielä moneen kertaan?
Nykyään tosiaan opiskellaan pidempään kuin ennen. En tiedä onko sekään hyvä asia kasata kaikkea sälää tutkintoihin mitkä ei liity itse työn tekemiseen mitenkään. En tajua esimerkiksi sivuaineopintojen pakkoa ihan vain sivuaineopintojen vuoksi.
Tokihan siinä 68 vuoden ja 11 kuukauden aikana ei ehditä eläkeikää yhden yhtäkään kertaa nostamaan?
Eläkeikä tavallisille palkansaajille pitäisi olla 90 vuotta! T. Kokoomus & EK.
Sairauseläkkeellä voi saada enemmän eläkettä kuin työssä jatkamalla.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005208447.html
Vierailija kirjoitti:
Tokihan siinä 68 vuoden ja 11 kuukauden aikana ei ehditä eläkeikää yhden yhtäkään kertaa nostamaan?
Kuka takaa että elää sinne asti jolloin rahat jää muitten törsättäväksi 😊
Kenenkään vuoden 1964 jälkeen syntyneiden eläkeikää ei ole Suomessa vielä vahvistettu. Joten turha vielä puhua yhtään mitään jonkun 2005 syntyneiden eläkeiästä, kun edes 1965 syntyneen eläkeikää ei ole vahvistettu!
Miehet eivät tulevaisuudessa tule ikinä pääsemään eläkkeelle, naiset saa olla eläkkeellä muutaman vuoden.
Netistä löytyy virallinen laskuri, josta voi tarkistaa.
Eliniänodote kertoo vain sen, kuinka pitkään elää kaikenlaisten hoitojen ansiosta. EI siis sitä minkälaisessa toimintakunnossa on tai varsinkaan iskikö dementia. Eli samaa haahuilua hoivakodissa hygieniahaalarissa, lusikalla ruoka-aikoina sosetta suuhun. Pitemmän aikaa tosin.
Sillä porukalla, joka päätti eläkeiän pidennyksistä, oma eläkeikä oli 58-62 vuotta. Alaraja on ollut jopa tuota alhaisempi.
Jos 3500€/kk tuloilla työntekijä ja työnantaja laittaisivat indeksirahastoihin saman summan työntekijän henkkohtaiseen rahastoon elikkä noin 25% palkkasummasta niin 40 vuoden päästä siellä olisi 1,5 miljoonaa euroa maltillisella 6% tuotolla.
Nyt punaniska saa vain murusia eläkeyhtiöltä mikäli elää eläkeikään asti, perillisetkin jäävät nuolemaan näppejään kun maksetut eläkemaksut sosialisoidaan 😊
Vierailija kirjoitti:
Jos 3500€/kk tuloilla työntekijä ja työnantaja laittaisivat indeksirahastoihin saman summan työntekijän henkkohtaiseen rahastoon elikkä noin 25% palkkasummasta niin 40 vuoden päästä siellä olisi 1,5 miljoonaa euroa maltillisella 6% tuotolla.
Nyt punaniska saa vain murusia eläkeyhtiöltä mikäli elää eläkeikään asti, perillisetkin jäävät nuolemaan näppejään kun maksetut eläkemaksut sosialisoidaan 😊
Eläkeyhtiön johtajien,asiantuntijoiden,tutkijoiden,esimiesten yms pitää jostakin saada palkka ja ne saa palkkansa heiltä jotka maksaa eläkemaksuja.
Alle nelikymppiset ei koskaan pääse eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään vuoden 1964 jälkeen syntyneiden eläkeikää ei ole Suomessa vielä vahvistettu. Joten turha vielä puhua yhtään mitään jonkun 2005 syntyneiden eläkeiästä, kun edes 1965 syntyneen eläkeikää ei ole vahvistettu!
Niin siis suomeksi sanottuna ei ole vahvistettu vielä sitä minkä kaikki kyllä tietää eli milleniaalit ja sitä nuoremmat eivät tule pääsemään eläkkeelle.
Mutta mihin pystyy 68-69 vuotias työntekijä? Raskasta työtä tehnyt duunari: kroppa risana, työkyvyttömyyseläkkeelle ei pääse, mutta hengissäpysymisennuste on pitkä? Kuka haluaa lapselleen 68-vuotiaan opettajan tai lastenhoitajan? Käsi pystyyn nuoriso, kuka haluaa mennä 69-vuotiaalle kampaajalle. Jokainen töissä ollut tietää jo nyt eläkettä-odotellessa-tyypit, jotka ei saa oikein mitään järjellistä aikaiseksi. No, irtisanomista ollaan helpottamassa, joten eiköhän vanhat ihmiset jatkossa irtisanota työttömiksi eläkettä odottamaan.
Veikkaan että 2005 syntynyt on niin fiksu että hänkin lähtee ulkomaille :). Ei tänne kannata jäädä