Ärsyttääkö muita jos autoilija yrittää ajaa päälle suojatiellä?
Siis niin, että olet jo ylittämässä suojatietä. Tietä myöten tulee auto ja ei meinaa pysähtyä ja jos pysähtyykin, niin suurinpiirtein sentin päähän.
Mitä nuo autoilijat oikein kuvittelevat?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Kävele nopeammin lömpsäperse.
Tuollaisissa tilanteissa hidastan tahallani vauhtia.
Ihmiset on nykyään aika yleisesti v-ttuuntuneita ja silloinhan ei voisi muut vähempi kiinnostaa. V-ttu mä meen nyt enkä jaksa mitään jalankulkijoita väistellä.
Hivottelen ja pelottelen aina suojatien ylittäjiä. Joskus on mennyt 5min kun aikoo ylittää ja painan kaasua kunnolla niin pelästyy ja ei ylitäkkään.
Vierailija kirjoitti:
Minä hidastelen jotta ärsyttäisin mahdollisimman paljon.
Saastutin ei ollut ehtinyt vielä edes liikenneympyrään. Minä olin toisella puolella pyöräilemässä yli tosi hitaasti. Silti ehti töytäisemään kun kaahasi niin lujaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä hidastelen jotta ärsyttäisin mahdollisimman paljon.
Mulla ihan sama. Jos autoilija kohteliaasti hidastaa, antaa tietä ja odottaa niin vastavuoroisesti ylitän mahdollisimman nopeasti ollakseni kohtelias takaisin.
Jos autoilija yrittää ajaa päälle ja uhittelee työntämällä sitä puskuria eteenpäin niin hidastelen ihan tarkoituksella vain ärsyttääkseni takaisin. Kiusa se on pienikin kiusa.
tiiliskivi käteen niin autoilijoista tulee hyvin varovaisia
Jos olen etäällä suojatiestä n. 3m niin autoilija hidastelee etäällä ja vetkuttelee, että tulen lähemmäksi tietä ja sitten pysähtyy, vaikka olisi ajanut normaali nopudella ohi pysähtymättä.
Mutta jos olen jo lähellä tietä niin autoilija kiihdyttää ja jarruttaa armeliaasti ja katsoo minun kävelyä sankarina.
Autoilija haluaa molemmissa tapauksissa kontaktitilanteen, jossa hän on sankari, auttaja.
Eniten pelottaa autoilijana, että pysähtyykö se vierellä tuleva autoilija myös. Huomioikaa sekin suojatielle tulevat.
Ärsyttää etenkin kun usein se tapahtuu valo-ohjatuilla suojatiellä.
Vierailija kirjoitti:
Eniten pelottaa autoilijana, että pysähtyykö se vierellä tuleva autoilija myös. Huomioikaa sekin suojatielle tulevat.
No omassa lähistössäni se ongelmallisin risteys on sellainen, että sieltä autoilijat tulevat yksisuuntaista pikkukatua alas ja joutuvat joka tapauksessa pysäyttämään voidakseen kääntyä oikealle isommalle kadulle. Joten heillä ei ole toista kaistaa katsottavana ja, kuten sanoin, joutuvat joka tapauksessa pysäyttämään ja antamaan muille tietä.
Siksi on niin järjetöntä ajaa täysillä siihen suojatielle ja kiirehtiä siinä ja sitten jäädä odottamaan pitkäksi aikaa että pääsevät liittymään isomman kulkuväylän liikenteeseen. Yleensä myös päätyvät tukkimaan suojatien tuolla tapaa.
Tosin vähän aikaa sitten kävi ilmi, että osalle näistä autoilijoista ei ole edes selvää, että he ovat väistämisvelvollisia siihen isompaan kulkuväylään katsoen, minkä takia yrittävät usein ajaa ensin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden päälle ja sitten itse rekkojen ja ratikoiden alle.
Minulla ei ole tapana lähteä haastamaan jalankulkijana autoa. Minulla on aikaa odottaa. Toiset autot päästää yli, ikinä ei ole kukaan päälle yrittänyt aja. Autoilijana päästän kyllä jalankulkijan suojatien yli. Se mikä minua ärsyttää on, että ihmiset ei käytä pimeällä heijastimia ja hyökätään suojatielle varoittamatta. Eilenkin pimeällä nainen työnsi vaunuja ja pieni lapsi juoksenteli tiellä. Yhtään katsomatta tuleeko autoa kääntyi suojatielle. Oli pimeää ja tällä porukalla ei ollut heijastimia. Onneksi oli hidas vauhti ja valmiiksi tarkkailin jalankulkijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisissa tilanteissa hidastan tahallani vauhtia.
Eli vieläpä tahallisesti provosoit. Kun ollaan liikenteessä, niin käyttäydytään asiallisesti eikä ärsytetä toisia tai kikkailla kuin Juha Koistinen. Jokainen tietää mitä siitä voi seurata. ilmeisesti kävelijöillekin pitäisi tehdä jonkinlainen älykkyystesti ennen kuin he saavat lähteä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Saastutin ei ollut ehtinyt vielä edes liikenneympyrään. Minä olin toisella puolella pyöräilemässä yli tosi hitaasti. Silti ehti töytäisemään kun kaahasi niin lujaa.
Mitäs sinä siellä hidastelit? Olitko väistämisvelvollinen?
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole tapana lähteä haastamaan jalankulkijana autoa. Minulla on aikaa odottaa. Toiset autot päästää yli, ikinä ei ole kukaan päälle yrittänyt aja. Autoilijana päästän kyllä jalankulkijan suojatien yli. Se mikä minua ärsyttää on, että ihmiset ei käytä pimeällä heijastimia ja hyökätään suojatielle varoittamatta. Eilenkin pimeällä nainen työnsi vaunuja ja pieni lapsi juoksenteli tiellä. Yhtään katsomatta tuleeko autoa kääntyi suojatielle. Oli pimeää ja tällä porukalla ei ollut heijastimia. Onneksi oli hidas vauhti ja valmiiksi tarkkailin jalankulkijoita.
Miten sitä odottaa jos on itse keskellä suojatietä ja auto yrittää ajaa päälle? Siinähän sen autoilijan pitäisi osata odottaa, varsinkin kun joutuu joka tapauksessa odottamaan koska sen pitää antaa etuajo-oikeus muille. Tosin kyllähän nuo jotkin ääliöt yrittävät kurvailla sivukaduilta ratikoiden ja rekkojen alle.
Yksi taksi Tampereella oli ajavinaan kauheasti ja tulossa. Jäin sitten tien reunaan. Mutta sitten se yhtäkkiä pysähtyikin oudon ison kaarroksen jälkeen silleen töks. Ja mun piti sitten mennä yli kantamuksineni. Se teki hämäysliikkeen.
Ylitin suojatietä 2-kaistaisella autotiellä ja yksi törkimys kehtasi tööttäillä minulle. Osoitin kädelläni suojatienmerkkiä, en tiiä tajusiko.
Vierailija kirjoitti:
Olen 1980-luvulla syntynyt. Meille opetettiin koulussakin, että kävelijät ja pyöräilijät väistävät autoa. Myöhemmin vasta liikennesäännöt tulivat tutuksi. Erittäin hyvin olemme pärjänneet niillä opeilla.
Nykyään erityisesti nuoret ovat täysin sokeita ja kuuroja liikenteessä. He saattavat hypätä auton eteen täysin varoittamatta. Juuri perjantaina ajelin autolla yhdeksän aikaan ja kolme kakaraa käveli ajokaistojen keskellä. Eihän heillä tietenkään heijastimia ollut. Tie oli sentään valaistu. Tämä tapahtui Jyväskylässä, tarkemmin Vaajakoskella. Jokainen Jyväskyläläinen tietää, että Vaajakoskella on Jyväskylän ääliöimmät kakarat.
No tottakai ärsyttää.