Mitä tapahtuu lomapäiville, jos irtisanoudun nyt?
Saako niitä rahana ja kuinka paljon 1 vapaapäivä on rahassa?
Kommentit (18)
Ne lasketaan ja maksetaan rahana. Erikseen sopimalla voi onnistua pitämään. Lomakausi alkaa keväällä jotta jos työsuhde ollut voimassa niin kertynyt 7* 2,5 tai riippuen alasta.
Voi hyvänen aika, miten voit olla noin tietämätön?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu työsopparista. Meillä pitämättömät lomat pitää käyttää eikä niitä saa rahana.
Nehän ei ole pitämättömiä jotka kertyvät kuluvalta kaudelta. Määräytymiskausi on 1.4. alkaen.
Apuwa onko tää provo, toivottavasti
Jos olet ollut yli vuoden samassa työpaikassa niin lomaa kertyy yl. 2,5pvä/kk muuten 2pvä/kk. Lomaa kertyy aina 1.4.-31.3 eli jos olet ollut yli vuoden työssä, niin lomaa kertynyt 12x2,5 pvä. Jos lähdet esim. Toukokuun lopussa sinulle kertynyt lomaa 14x2,5 päivää. Tämä kertynyt loma maksetaan loppupalkassa norm. palkan päälle. Ns. lomarahat menetät eli puolet loma-ajan palkasta jos et loman jälkeen palaa töihin. Itse olen vaihtanut työtä niin, että pidin loman ja loman jälkeen olin pari viikkoa vielä töissä..
Ei jestas? Saat rahana 2 tai 2.5pv kuukaudessa riippuen työsuhteennkestosta. Tai pidät pois ennen lähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika, miten voit olla noin tietämätön?
No voi hyvänen aika ittelles. En syntynyt tämän tiedon kanssa. Tuskin sinäkään.
Ap
On olemassa ns.yleinen lomapäiväpankki. Jos kuulut liittoon niin luottamusmies kertonee. Kertyneet lomapäivät menevät sinne ja jos irtisanoudut niin ne lahjoitetaan kissojen katastroyhdistykselle. Meillä kissa on lomaillut viimeiset 10v näiden turvin.
Mitä minun siis kannattaisi tehdä, jos olen ollut alle vuoden töissä ja minulla on 12 lomapäivää?
Ap
En olisi taas arvannut millaista vihaa tämäkin herättää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä minun siis kannattaisi tehdä, jos olen ollut alle vuoden töissä ja minulla on 12 lomapäivää?
Ap
Sovita asian työnantajasi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Nämä ei ole asioita, joita työntekijä päättää. Loman ajankohdan määrittelee AINA työnantaja eli jos he toteavat, että pidät noi vuosilomat, ja ne on lain mukaan pidettävissä silloin pidät ne. Jos päättävät että maksavat ulos lopputilissä, sitten se menee niin. Yksi päivä on kk-palkkaisella työntekijällä karkeasti laskettuna kk-palkka/22.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Pääosin tuossa tilanteessa kertyneet lomat maksetaan rahana lopputilin yhteydessä. Ota yhteyttä palkkahallintoon, esimieheen tai hr-osastoon ja kysy.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Otat rahana tai pidät palkallista lomaa rahallisesti sulle ihan sama. jos sulla jo uusi työ niin sovit aloituksen siten se mukaan. Jos jäät työttömäksi niin rahana ei kannata ottaa. Sulla varmaan 2 vko:n irtisanomisaika eli heti et voi lähteä joka tapauksessa.
Eikö lomakausi ole mennyt eli ei voi pakottaa pitämään lomia?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kysy palkanlaskijalta. He yleensä osaavat auttaa.
Riippuu työsopparista. Meillä pitämättömät lomat pitää käyttää eikä niitä saa rahana.