Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi syntyvyys laskee suomessa ja kehityneissä maissa?

Vierailija
05.11.2023 |

Suomessakin päättäjät ihmettelee alhaista syntyvyyttä ja ne haluaa saada ihmiset tekemään enemmän lapsia mutta itse päättäjät ovat vuosien ajan tehneet toimia jotta syntyvyys alenee. Syntyvyyshän siis lähti laskuun suomessa jo 1950 luvulla.

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin yliopistosta jokin aika ennen koronaa joten olin koronan aikaan uran alkutaipaleella. Viimeiset 4 vuotta on ollut yhtä vuoristorataa, määräaikaisuuksia, useammat yritysneuvottelut jne. Olen aloittanut alusta uudessa työssä monet kerrat eikä mitään talonsisäistä urakasvua ole ehtinyt tapahtua. Miehelläni on takana samanlainen tahmea urapolku. Samalla kun opintolainojen ja asuntolainan korot ovat aiheuttaneet sen että säästöön saa korkeintaan pari sataa euroa kuussa. Yritä siinä sitten kerryttää varallisuutta, säästää isompaan asuntoon ja ylipäätään vakiintua asemaan jossa olisi edes vuosi suvantoaikaa työelämässä. Olen taas menettämässä työni ja tämä ralli on syönyt turvallisuuden tunnetta oikein kunnolla. Lapsia ei voi hankkia vaikka haluaisi sillä yhden henkilön keskivertoa korkeampi palkka ei maksa kahden ihmisen kulujakaan. 

Vierailija
42/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a kai siihen vaikuttaa moni asia kuten:

-ei ole varaa lapsiin 

-ei ole kumppania

-nykyisin on vapaus valita tekeekö lapsia

-yhteiskunta on tasa-arvoistunut 

Itse nuorempana ajattelin että teen sen 2-3 lasta ja menen naimisiin yms.. nyt ikää 33v ja olen ikisinkku sekä en tiedä olisiko mulla edes varaa lapsiin koska elätän itseni kohtalaisesti työlläni mutta riittäisikö rahat lapsiin..?

M33

Sinä suorastaan tiivistit, miksi lapsia ei synny. Yleisin syy on vakituisen parisuhteen puute. Miksi nykyään on vaikea löytää kumppania, on sitten toinen kysymys. Siihen kun tietäisi vastauksen.

Seli seli, yleisin syy on ettei sitä lasta haluta. Julkisuudessa toistuu usein se, että vapaaehtoinen la

Rekisteritiedot esimerkiksi kertovat vain toteutuneiden lasten määrän, eivät esimerkiksi sitä, onko lapsettomuus ollut toivottua vai ei. Vapaaehtoisesti lapsettomista ihmisistä ei ole olemassa rekisteriä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ei ole varaa lapsiin 

-ei ole kumppania

Itse nuorempana ajattelin että teen sen 2-3 lasta ja menen naimisiin yms.. nyt ikää 33v ja olen ikisinkku sekä en tiedä olisiko mulla edes varaa lapsiin koska elätän itseni kohtalaisesti työlläni mutta riittäisikö rahat lapsiin..?

M33

Sinä suorastaan tiivistit, miksi lapsia ei synny. Yleisin syy on vakituisen parisuhteen puute. Miksi nykyään on vaikea löytää kumppania, on sitten toinen kysymys. Siihen kun tietäisi vastauksen.

Seli seli, yleisin syy on ettei sitä lasta haluta. Ju

Ja kyselijät  tyytyvät harvoin yksinkertaiseen en vain halua -vastaukseen.

Vierailija
44/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ei ole varaa lapsiin 

-ei ole kumppania

M33

Suomessa yleisin perhemuoto on lapseton pari. 

Yksin asuvat on vähemmistö.

Miksi pitää väkisin vääntää syytä sinne missä se ei

https://www.yksinasuvat.fi/tutkittua-tietoa/

Tuolla sanotaan että vuonna 2022

Asuntokunnista lähes puolet (46 %) on yksinasuvia.

Vierailija
45/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ei ole varaa lapsiin 

-ei ole kumppania

M33

Seli seli, yleisin syy on ettei sitä lasta haluta. Julkisuudessa toistuu usein se, että vapaaehtoinen la

Yhteiskunnan kantokyvystä huolestuneiden kannattaisi vapaaehtoisesti lapsettomien sijaan kääntää katseensa heihin, jotka eivät saa niin paljon lapsia kuin haluaisivat. Jos pelot perhe-elämää kohtaan estävät lasten hankkimisen, voidaan näihin mielikuviin yrittää vaikuttaa. Yhteiskunta voi esimerkiksi parantaa lapsiperheiden palveluita ja helpottaa työn ja perheen yhdistämistä.

Vierailija
46/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On puhuttu "great filteristä" jossa lajin kehitys pysähtyy ja minä väittäisin että se on juuri tämä. Mitä fiksummaksi ihminen tulee niin se tajuaa olla lisääntymättä kun taas ääliöt sikiää kuin kanit ja tämä käytännössä takaa sen ettei laji kehity mihinkään.

Vierailija
47/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ei ole varaa lapsiin 

-ei ole kumppania

M33

Seli seli, yleisin syy on ettei sitä lasta haluta. Ju

Vapaaehtoisesti lapsettomien käännyttäminen ei ole järkevää politiikkaa. 

Vierailija
48/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa syntyvyys on viime vuosina laskenut EU-maiden alimmaksi jos Malta jätetään pois laskuista. Lapsilukutoiveet eivät ole muuttuneet. Ihmiset saavat vähemmän lapsia kuin toivovat.

Ei pidä paikkaansa..Euroopassa syntyvyys on alempi kuin Suomessa mm.  seuraavissa maissa Espanja, Portugali, Italia, Malta, Puola jne.

Vierailija
49/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ei ole varaa lapsiin 

-ei ole kumppania

M33

Seli se

Vapaaehtoisesti lapsettomia on niin vähän, alle 10% lisääntymisikäisistä joten heidän käännyttäminen on turhaa.

Tärkeämpää olisi panostaa siihen miksi ihmiset jää lapsettomiksi vastentahtoaan ja miksi lapsiluku on pienempi kuin mitä halutaan.

Vierailija
50/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ei ole varaa lapsiin 

-ei ole kumppania

M33

Seli se

Niin, toive jäädä lapsettomaksi on yhtä lailla oikeutettu kuin toive saada lapsia.

Vierailija
51/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ei ole varaa lapsiin 

-ei ole kumppania

M33

Sinä suorastaan tiivistit, miksi lapsia ei synny. Yleisin syy on vakituisen parisuhteen puute. Miksi nykyään on vaikea löytää kumppania, on sitten toinen kysymys. Siihen kun ti

Vielä 2000-luvun alussa vain noin viisi prosenttia suomalaisista ajatteli, ettei halua ollenkaan lapsia. 2010-luvulla määrä alkoi nousta. Ensin kymmeneen prosenttiin, sitten yli. Vuoden 2022 Perhebarometrissä ihannelapsiluvukseen nolla ilmoitti jo 25 prosenttia. Se on aika merkittävä muutos. 

Vierailija
52/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariutumismekanismi on rikki. Omassa kaveripiirissä yksi mies pyörittää useampia sitoutumishaluisia naisia, mutta sitoutumishaluiset miehet eivät saa ketään.

Vierailija
53/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu tälläiseen maahan haluaa lapsia tehdä missä sinut verotetaan hengiltä,kaikki on kallista,palkka on pieni,yhteiskunta holhoaa eli isovelivalvoo kaikessa... 

T:velamies

Vierailija
54/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joka toisella suomalaislapsella on enemmän tai vähemmän erityisen tuen tarvetta, niin alhainen syntyvyys voikin olla mahdollisuus. Tuntuu, että ne lisääntyvät eniten, joiden ei pitäisi ja sitten siirretään sama kärsimys omalle lapselle. 

Vierailija
55/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin vaikuttaa tabulta tai ihmiset eivät vaan ymmärrä ostovoima on täysin romahtanut.

80-luvulla opiskelija pariskunta pystyi ostamaan omakotitalon Helsingistä. Nyt sen voi tehdä vain lähinnä suurituloiset johtajat yms. rikkaista perheistä.

Vierailija
56/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pariutumismekanismi on rikki. Omassa kaveripiirissä yksi mies pyörittää useampia sitoutumishaluisia naisia, mutta sitoutumishaluiset miehet eivät saa ketään.

Ehkä on parempi ottaa kaveriksi vaikka koira. Se pysyy sentään uskollisena omistajalleen. Koiria saa vielä sentään kasvattaa. Jos antaisi koiran perseillä ja käydä jopa toisten kimppuun, niin siitä tulisi varmasti huoli-ilmoitus eläinsuojelulle. Mutta jos taas koittaa tehdä lapsen perseilylle jotain, niin tulee nopeasti lasu.

Vierailija
57/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä on parempi ottaa kaveriksi vaikka koira. Se pysyy sentään uskollisena omistajalleen. Koiria saa vielä sentään kasvattaa. Jos antaisi koiran perseillä ja käydä jopa toisten kimppuun, niin siitä tulisi varmasti huoli-ilmoitus eläinsuojelulle. Mutta jos taas koittaa tehdä lapsen perseilylle jotain, niin tulee nopeasti lasu.

Koirat on kivoja mutta mitä jos jään esimerkiksi ylitöihin niin miten se koira pärjää kotona? Jos haluan käydä vaikka laivalla kerran vuodessa niin kuka sitä koiraa hoitaa sen aikaa? 

Koira sitoo liikaa joten siksi en koiraa ota. 

Vierailija
58/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parisuhde perustuu vapaaehtoisuuteen. 

Vierailija
59/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa myös yritykset ovat alkaneet käyttämään "henkilöstöyrityksiä" eli ns. vuokrafirmoja ja vuokratyövoimaa.

Kaikki mahdolliset tehtävät ovat ulkoistettu "palveluina" (vartijat, respat, siivoojat, it-tuki, kiinteistöhuolto, palkanmaksu, PR tulee mieleen) eivät ole enään yrityksen omalla palkka listalla joten "ura" mahdollisuudet on lyöty poikki duunareilta ja ihan myös joistain asiantuntijatehtävistä.

Vierailija
60/109 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ne parhaimman tason miehet pyörittää useita naisia koska ne keskitason naiset myös havittelee niitä paremman tason miehiä. Keskitason miehille ei meinaa naisia löytyä tuon takia ja alhaisen tason miehet ei kelpaa kenellekkään.

Naiset pariutuu ylös päin ja se tuottaa ongelmia.

Edelleen sinne Turkkiin voi halutessaan lähteä katselemaan naisia