Miksi syntyvyys laskee suomessa ja kehityneissä maissa?
Suomessakin päättäjät ihmettelee alhaista syntyvyyttä ja ne haluaa saada ihmiset tekemään enemmän lapsia mutta itse päättäjät ovat vuosien ajan tehneet toimia jotta syntyvyys alenee. Syntyvyyshän siis lähti laskuun suomessa jo 1950 luvulla.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen syntyvyyden lasku on osa yleistä eurooppalaista trendiä jossa elintason noustessa myös syntyvyys laskee, ennen pitkää tasolle jolla väestö ei enää kasva vaan supistuu.
Tämä ei ole totta. Syntyvyys on Suomessa laskenut yli neljänneksellä vain vuosikymmenessä. Nyt Suomen syntyvyys on eurooppalaisittainkin pohjalukemissa. Suomalaisten elintaso ei myöskään ole tänä aikana noussut, päinvastoin.
Suomennsyntyvyyden lasku on poikkeuksellisen suuri ja nopeasti tapahtunut eikä vertailukohtaa lähinaapureista löydy.
Euroopan ulkopuolelta maahanmuuttaneet tekee enemmän lapsia kuin kantaväestö, suomessa heitä on verrattain vähän verrattuna muihin pohjoismaihin,saksaan,belgiaan tai ranskaan.
Se on myös yksi syy miksi suomessa syntyvyys on alhaista.
Sain asiatonta kohtelua synnärillä. Kyse ei siis ollut mistään "vaihda itse petivaatteet" mielen pahoittamisesta, vaan oikeasti asiattomasta käytöksestä.
Kohtelu ja synnytysväkivalta jätti syvät arvet . Tulimme miehen kanssa lopputulokseen, että ei enempää lapsia.
Naiset osaavat nykyään tunnistaa, mikä on tervettä käytöstä ja mikä alistamista, nöyryyttämistä ja epäasiallista mitä tulee synnytystilanteeseen.
Meillä synnytysten hoito, puhumattakaan jälkihoidosta, on lapsen kengissä. Tämä ainakin itselläni suurin syy siihen, miksi ei ole halua lisääntyä enempää.
Nykyaika on siitä jees, että ei ole pakko.
Olemme mieheni kanssa myös työssä käyviä pienipalkkaisia, joten varaa enempään kuin max. kahteen ei edes olisi ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a kai siihen vaikuttaa moni asia kuten:
-ei ole varaa lapsiin
-ei ole kumppania
-nykyisin on vapaus valita tekeekö lapsia
-yhteiskunta on tasa-arvoistunut
Itse nuorempana ajattelin että teen sen 2-3 lasta ja menen naimisiin yms.. nyt ikää 33v ja olen ikisinkku sekä en tiedä olisiko mulla edes varaa lapsiin koska elätän itseni kohtalaisesti työlläni mutta riittäisikö rahat lapsiin..?
M33
Sinä suorastaan tiivistit, miksi lapsia ei synny. Yleisin syy on vakituisen parisuhteen puute. Miksi nykyään on vaikea löytää kumppania, on sitten toinen kysymys. Siihen kun tietäisi vastauksen.
Seli seli, yleisin syy on ettei sitä lasta haluta. Julkisuudessa toistuu usein se, että vapaaehtoinen lapsettomuus selitetään epävarmuudella ja heikolla tulevaisuudenuskolla, koska tunneperäisiä asioita on aika vaikea perustella. Miksi sitä ei vaan voi hyväksyä ettei lapsia haluta vaan sitä päädytään/joutuu perustelemaan?
Poliittisesti kysymys on herkkä. Moni kokee yhteiskunnan jo muutenkin painostavan perheellistymiseen nin paljon, ettei makuuhuoneeseen enää kaivata poliitikkoja.
1. Ihmiset haluavat etupäässä vain kuluttaa / reissata jne. Lapset sitovat resurssit ja ajan tästä.
2. Halutaan panostaa työuraan.
3. Tasapainoisen kumppanin löytyminen on mennyt yhä vaikeammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ei ole varaa lapsiin
-ei ole kumppania
Itse nuorempana ajattelin että teen sen 2-3 lasta ja menen naimisiin yms.. nyt ikää 33v ja olen ikisinkku sekä en tiedä olisiko mulla edes varaa lapsiin koska elätän itseni kohtalaisesti työlläni mutta riittäisikö rahat lapsiin..?
M33
Sinä suorastaan tiivistit, miksi lapsia ei synny. Yleisin syy on vakituisen parisuhteen puute. Miksi nykyään on vaikea löytää kumppania, on sitten toinen kysymys. Siihen kun tietäisi vastauksen.
Seli seli, yleisin syy on ettei sitä lasta haluta. Julkisuudessa toistuu usein se, että vapaaehtoinen lapsettomuus selitetään epävarmuudella ja heikolla
Eikö väestöliiton tutkimuksen mukaan suomalaiset halua lapsia keskimäärin 2-3?
Miksi sitten lapsia syntyy reilusti vähemmän toiveisiin nähden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ei ole varaa lapsiin
-ei ole kumppania
M33
Seli seli, yleisin syy on ettei sitä lasta haluta. Julkisuudessa toistuu usein se, että vapaaehtoinen lapsettomuus selitetään epävarmuudella ja heikolla
Uskon enemmän tutkittuun tietoon kuin sinun. Yleisin syy lapsettomuuteen on kumppanin puute eikä se, ettei halua lasta. Vapaaehtoinen lapsettomuus on harvinaisempaa kuin vastentahtoinen lapsettomuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ei ole varaa lapsiin
-ei ole kumppania
M33
Juuri näin. Kyllä varmaan pärjäisin rahallisesti ja elämässä ihan OK jos hankkisin lapsia, mutta kun en yksinkertaisesti halua.
Mikään tuki, veronkevennys, paijauspalvelu tai arvostuksennousu ei auttaisi, kun tilanne on jo nyt ihan tarpeeksi hyvä 1-2 lapselle. En halua niin en halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen syntyvyyden lasku on osa yleistä eurooppalaista trendiä jossa elintason noustessa myös syntyvyys laskee, ennen pitkää tasolle jolla väestö ei enää kasva vaan supistuu.
Tämä ei ole totta. Syntyvyys on Suomessa laskenut yli neljänneksellä vain vuosikymmenessä. Nyt Suomen syntyvyys on eurooppalaisittainkin pohjalukemissa. Suomalaisten elintaso ei myöskään ole tänä aikana noussut, päinvastoin.
Suomennsyntyvyyden lasku on poikkeuksellisen suuri ja nopeasti tapahtunut eikä vertailukohtaa lähinaapureista löydy.
Euroopan ulkopuolelta maahanmuuttaneet tekee enemmän lapsia kuin kantaväestö, suomessa heitä on verrattain vähän verrattuna muihin pohjoismaihin,saksaan,belgiaan tai ranskaan.
Se on myös yksi syy miksi suomessa syntyvyys on alhaista.
Tämäkään ei ole totta. Muissa Euroopan maissa kantavestön syntyvyys on korkeampaa kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ei ole varaa lapsiin
-ei ole kumppania
M33
Lapsettomana ja parisuhdettoma oleva joutuu jatkuvasti perustelemaan valintaansa tai itseään tai jos ei perustele, ottamaan sen riskin, että muut pitävät esimerkiksi ylimielisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on myös yksi syy miksi suomessa syntyvy
Lähde väitteellesi?
Pitäisi ehkä ymmärtää miksi ihminen tekee jälkeläisiä? Laajempi yhteiskunnallinen ilmiö ja rakenteellinen muutos? Tarvitsenko minä lapsia ja miksi? Montako lasta tarvitsen? Nykyään lapsia ei tarvitse synnyttää kuin ehkä se yksi joka sitten saa nauttia mahdollisesti jäävästä perinnöstä. Vanhemmat eivät tarvitse lapsia selviytyäkseen elämän läpi koska kyseisen tehtävän on ottanut hoitaakseen valtio. Tämä on todella laaja aihepiiri jota tuskin ratkaisee täällä ihmetteleminen kun sitä eivät ole pystyneet ratkaisemaan viisaammatkaan 😀
Vierailija kirjoitti:
1. Ihmiset haluavat etupäässä vain kuluttaa / reissata jne. Lapset sitovat resurssit ja ajan tästä.
Seli seli, pelkkiä ontuvia käsityksiä.
Vierailija kirjoitti:
En kelpaa naisille kosks en ole tarpeeksi rikas ja komea joten siksi ei lapsia ole 🤷
Sinun ongelma on tuo naisvihamielinen asenne eikä ulkonäkö tai raha.
Koska Feminismi ja kansanvaihto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seli seli, pelkkiä ontuvia käsityksiä.
Niin, vapaaehtoisesti lapsettomien tyytyväisyys elämään tai parisuhteisiin ei eroa muusta väestöstä.
Vierailija kirjoitti:
En kelpaa naisille kosks en ole tarpeeksi rikas ja komea joten siksi ei lapsia ole 🤷
Voi voi. Tule pois tuosta kuplasta. Nuo ei ole syitä sun lapsettomuuteen. Toivon että löydät naisen jonka kanssa tehdä lapsia.
Syntyvyys laskee KAIKISSA maissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ei ole varaa lapsiin
-ei ole kumppania
M33
Suomessa yleisin perhemuoto on lapseton pari.
Yksin asuvat on vähemmistö.
Miksi pitää väkisin vääntää syytä sinne missä se ei ole?!
Ihmiset ei halua lapsia ja se on ihan ok.
Maailma on muuttunut paljon eikä enää ihminen sitä parisuhdetta tarvitse elämiseen eli sinkkuna voi elää myös hyvin paitsi seksiä ei sinkkuna niin usein saa. Myös kumppanille asetetut vaatimukset on kasvanu tosi paljon koska mieluummin sinkkuna kuin huonon kumppanin kanssa.