Mihsi tämä asiantuntija sanoo, että d-vitamiinilisää ei tarvitse ottaa?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/professorin-mukaan-osa-apteekeista-…
Minulle on kyllä tutut lääkärit sanoneet, että ihan kaikkien kannattaa ottaa d-vitamiinia purkista koko talven ajan.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmettelen miksi ihan marketeistakin saa 50 mikrogramman annoksia, 20 on aika maksimi mitä kukaan tarvii ellei akuutti puutos. Jos käyttää maitoa, kalaa, lihaa, niin 10 riittää varmasti.
Oletko mittauttanut arvosi vai veteletkö mutulla muitakin intona neuvoen?
Vierailija kirjoitti:
Its en anna d-vitamiinia lapsille mutta seurataan heidän d-vitamiinitasoja, osalla täydelliset d-vitamiinitasot mutta yhdellä oli kesällä ihan myrkytystasoa lähenevät d-vitamiinitasot, lopetettiin siis myös maitotuotteiden käyttö joissa d-vitamiinilisiä. En siis monen lapsen otannalla ole todennut tarvetta d-vitamiinin käytölle, sama itsellä, todella hyvät määrät on elinistössä d-vitamiinia ilman mitään lisiä tai edes maitotuotteiden käyttöä.
Stetoskoopilla korvasta katsomalla seuraat?
Vierailija kirjoitti:
Eihän se asiantuntija sanonut että ei kannata ottaa.
Hän sanoi tarkalleen:
- ei TARVITSE jos käyttää maitotuotteita ja levitteitä, joissa d lisää jo pakkosyötetään
- ei kannata syödä tuhatkertaista annosta suositukseen nähden, koska tällaisella Bostonissa tuli ihmisiä kipeäksi
No höpötihöpöti.
Ei kannata myöskään käyttää käsidesiä, jos siinä ui kroolia 12h/vrk.
Ei kannata syödä tynnyrillistä C-vitamiinia.
Ei kannata syödä parsaa rekkakuormallista.
Miksi tuollainen juttu pitää vetää lehteen? Ihan sama, kun kerrottaisiin, miten jatkossa xylitolia ei pidä käyttää, kun Vammalan eläkejaoston toinen alaryhmä söi viisi vuotta pastilleja 47 purkkia päivässä ja kyllä ripuloitti ja sängystäkään ei jaksanut nousta.
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan mainiota että jotkut kehuu suurilla annoksillaan, mutta sellaista ei kaikkien elimistö siedä ja sitten ollaan muissa vaikeuksissa kun ei pysty nukkumaan. Nuorilla ei ole yleensä nukkumisen kanssa vaikeutta vaikka söisi mitä piristeitä.
Nyt puhutaan välttämättömästä vitamiinista! Sanoisitko samalla tavalla, että pitää välttää iltapalalla syömästä graavilohta kun siitä saa unen pilaavaa vitamiiinia? No et tietenkään sanoisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Its en anna d-vitamiinia lapsille mutta seurataan heidän d-vitamiinitasoja, osalla täydelliset d-vitamiinitasot mutta yhdellä oli kesällä ihan myrkytystasoa lähenevät d-vitamiinitasot, lopetettiin siis myös maitotuotteiden käyttö joissa d-vitamiinilisiä. En siis monen lapsen otannalla ole todennut tarvetta d-vitamiinin käytölle, sama itsellä, todella hyvät määrät on elinistössä d-vitamiinia ilman mitään lisiä tai edes maitotuotteiden käyttöä.
Ehkä se on sinun tapasi mutta kerron sinulle että näitä voi ihan labrassa verokokeilla mitata 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se on sinun tapasi mutta kerron sinulle että näitä voi ihan labrassa verokokeilla mitata 😊
Verikokeilla siis, tarkennan ettet mene verokokeita kyselemään labrasta
Vierailija kirjoitti:
100 mg päivässä olen ottanut syyskuusta huhtikuuhun joka vuosi jo vuosikaudet. Sitä ennen oli D-tasot joka vuosi aivan liian matalalla, alle 50 nmol/l kun suositus on >75.
No et varmasti ole ottanut 100 MILLIGRAMMAA, vaan 100 mcg, eli MIKROGRAMMAA. Miten ihmeessä täällä ei osata käyttää yksikköjä oikein? Ja tällaiset pölöt antavat neuvoja muille ja muut laittaa ylänuolta innokkaasti. Huh huh!
EIVÄT SANONEET TURHAKSI:
...vaan että turhaan syöminen on haitallista: "Toksisin vitamiini mitä tunnetaan" 10 mikrogrammaa on aikuisten suositus.
Ei tarpeen lähtökohtaisesti kaikille, riippuu ruokavaliosta.
Itse syön 50 mikrogrammaa päivässä, kun en syö lohta enkä maitoa juurikaan. Suppilovahveroista ja kananmunasta saan mutta etelässä en käy "lataamassa" varastoja. Asiallinen juttu jonka perusteella voisin hyvin puolittaa tuon d-vitamiinin käyttöni.
Jos ei niitä d vitamiineja syö sen 4 kertaa suomen minimisuosituksen zincin kanssa mukaan on luultavasti aika sairas ja tarvitsee silloin paljon kalliita kelan tukemia lääkkeitä joista lääkefirmat tienaa tuhansia miljardeja. Saanee varmaan jotain kickbäckiä.
Jos noin sanoo ei ole asiantuntija.
"Tiedän erittäin hyvin ettei ole normaalia ja voin luvata että tätä on ihmetelty mut minkäs teet muuta kuin et katson ettei saa mistään d-vitamiinia. Ei ole lääkäreilläkään ollut tähän vastausta. Mut jos lapsella outoja oireita niin kannattaa mitata d-vitamiiniarvot. Erilaiset jalkasäryt ja muut oudot jutut lihaksissa/luissa, keltaisuus yms. Tällaisia meillä ilmennyt. Emäksisyysaevot myös aivan pielessä jne. Kalsium korkea jne."
Ja ulkomailtakaan ei löydy samanlaista oireilua? Jos yhdelläkään lääkärillä on ammattiylpeys kohdallaan, hän selvittää perinpohjin, mikä tällaista aiheuttaa.
Nyt käy mielessä, että syökö lapsi "salaa" d-vitamiinia?
Lapseni koulussa kerran yksi luokkalaisista toi kavereilleen "karkkia". Oikeasti oli vitamiinia ja voi nyt kuvitella, että jos sitä rouskutellaan muutaman kerran viikossa vaikka kymmenen nappia kerralla, niin jo on arvot kohdallaan. Tässä tapauksessa suurperheessä taas ei huomattu vitamiinien puuttumista, kun osa ei syönyt ollenkaan ja näin purkista ei hävinnyt juurikaan liikoja.
Eli kyllä nyt itse kaivaisin sitä syytä jostakin. Ei yksikään ämpäri täyty itsestään.
10mikroako on suomen susisitus? jessus, joku aika sitten vielä 20. Muualla maailmassa 50, 100 tai 200.
Ja täällä sentää eletään jumalauta umpipimeässä ja kylmässä puolet vuodesta. Ei ihme että suomalaiset nähdään maailmalla sairaina ja heikkoina.
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan mainiota että jotkut kehuu suurilla annoksillaan, mutta sellaista ei kaikkien elimistö siedä ja sitten ollaan muissa vaikeuksissa kun ei pysty nukkumaan. Nuorilla ei ole yleensä nukkumisen kanssa vaikeutta vaikka söisi mitä piristeitä.
Olet täysin oikeassa. Kaikkien elimistö ei siedä pitkän aikaa suuria annoksia D-vitamiinia. Itse olen saanut huomata tämän kantapään kautta. Olen tullut D-vitamiinille "allergiseksi", ja jopa pienempikin määrä D-vitamiinia (kalaa, kananmunaa) aiheuttaa jo unettomuutta.
Vierailija kirjoitti:
"Tiedän erittäin hyvin ettei ole normaalia ja voin luvata että tätä on ihmetelty mut minkäs teet muuta kuin et katson ettei saa mistään d-vitamiinia. Ei ole lääkäreilläkään ollut tähän vastausta. Mut jos lapsella outoja oireita niin kannattaa mitata d-vitamiiniarvot. Erilaiset jalkasäryt ja muut oudot jutut lihaksissa/luissa, keltaisuus yms. Tällaisia meillä ilmennyt. Emäksisyysaevot myös aivan pielessä jne. Kalsium korkea jne."
Ja ulkomailtakaan ei löydy samanlaista oireilua? Jos yhdelläkään lääkärillä on ammattiylpeys kohdallaan, hän selvittää perinpohjin, mikä tällaista aiheuttaa.
Nyt käy mielessä, että syökö lapsi "salaa" d-vitamiinia?
Lapseni koulussa kerran yksi luokkalaisista toi kavereilleen "karkkia". Oikeasti oli vitamiinia ja voi nyt kuvitella, että jos sitä rouskutellaan muutaman kerran viikossa vaikka kymmenen nappia kerralla, niin jo on arvot kohdallaan. Tässä tapauksessa suurperheessä taa
Tätä lääkäreiden kanssa mietittiin että jossain syönyt karkkina niitä d-nalleja purkkitolkulla. Siksi oli uusintakoe vuoden kuluttua ja arvo ei ollut juuri yhtään laskenut. Kotona meillä ei ole d-vitamiinia kun kaikkien arvot pysyy hyvinä ilman sitä. Ainut missä kävi oli päiväkoti eli jos sit siellä päässyt käsiksi sellaisiin niin ainut mahdollisuus mut miksei arvo laskenut vuoden aikana vai käyttääkö yhä samaa jemmaa tää on arvotus. Pitäis taas mennä kokeisiin, ollut kyllä melko hyvässä kunnossa nyt niin ei ole pidetty kiirettä.
Ei sitä pidäkään sokeasti syödä, vaan käydä mittauttamassa omat arvot, jos arvo on vähintään 150 eikä yli 375 niin ok, muuten syö purkista, ja pimenä aikana isommalla annoksella. EIkä riitä että mittauttaa kerran, se kuluu pois aika nopeasti. Deetä voi ottaa turvallisesti koko vuoden annoksen kerralla. Joissain maissa otetaan 3kk välein aina ruiskeena deetä, jotta arvo pysyy aina hyvänä.
Aurinkoisissa maissa ihmisillä on ihan normaalisti 150. Meillä oletetaan että ihminen pärjää puolella tuosta kun nyt ollaan täällä pimeässä pohjolassa. Vain osteoporoosipotilaille suositellaan enemmän... no sitä osteoporoosia ei olisi tullut alunperinkään jos olisi syönyt deetä tarpeeksi.
Dee on se joka sammuttaa tulehduksen. Jokainen meistä tietää, että miten vakava uhka tulehdus on elimistölle. Vähintään joka kymmenennellä naisella on endometrioosi, ja se pitää yllä matalaa tulehdusta koko ajan. Samoin liian paksu rasvakerros voi pitää yllä tulehdusta. Kaikista muista puhumattakaan. Aina ei tiedä että elimistössä muhii joku tulehdus.
Dee on se joka pitää myös kolesterolin alhaalla. Elimistö tekee kolesterolia kun deetä ei ole tarpeeksi, se on elimistön vastaisku deen puutteeseen. En ymmärrä miksi korkeasta kolesterolista vouhkataan, mutta ei määrätä syömään deetä tarpeeksi, sitä ei edes mitata.
Aloituksen jutussa on haastateltu proviisoria ja ravitsemusterapeuttia, ei lääkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos Se on ihan mainiota että jotkut kehuu suurilla annoksillaan, mutta sellaista ei kaikkien elimistö siedä ja sitten ollaan muissa vaikeuksissa kun ei pysty nukkumaan. Nuorilla ei ole yleensä nukkumisen kanssa vaikeutta vaikka söisi mitä piristeitä.
Vastaus: Olet täysin oikeassa. Kaikkien elimistö ei siedä pitkän aikaa suuria annoksia D-vitamiinia. Itse olen saanut huomata tämän kantapään kautta. Olen tullut D-vitamiinille "allergiseksi", ja jopa pienempikin määrä D-vitamiinia (kalaa, kananmunaa) aiheuttaa jo unettomuutta.
Lisään vielä toisena vastauksena, että olin syönyt ensin 50 mikrogrammaa D-vitamiinia. Tämän jälkeen kerkesin ottaa muutaman 100 mikrogramman kapselin. Söin lisäksi kalaakin. Sitten tuli niin pahaa unettomuutta, jota en ole ikinä ennen eläessäni kokenut. Keho ei meinannut nukahtaa ollenkaan, vaikka olisi kuinka väsyttänyt. Noin kolme yötä kesti, sitten aloin saada paremmin unta. Aina kuitenkin olen ennen nukahtanut, jos olen ollut väsynyt. Tiedän tasan tarkkaan, että se unettomuus johtui D:stä.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01044
Linkissä veren d-vitamiinipitoisuudesta ja sen vaikutuksista.
Olen syönyt aikoinaan 100 mikrogramman joka toinen päivä ja silloin arvoni oli jotain 40-50.
Linkin perusteella olen siis edelleen tuolla annostuksella vaarassa sairastua d-vitamiinin puutoksesta johtuviin sairauksiin.
Vierailija kirjoitti:
On tutkittua tietoa d vitaaminilisästä maailmalla että pohjoisessa sillä on suuri merkitys. En tiedä mistä näitä suomalaisia asiantuntijoita kaivetaan kumoamaan tutkimustuloksia.
Jos jossain yhteydessä mainitaan "suomalaisasiantuntija", on syytä olettaa että ko. henkilö ei tiedä asiasta mitään.