Mihsi tämä asiantuntija sanoo, että d-vitamiinilisää ei tarvitse ottaa?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/professorin-mukaan-osa-apteekeista-…
Minulle on kyllä tutut lääkärit sanoneet, että ihan kaikkien kannattaa ottaa d-vitamiinia purkista koko talven ajan.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Se on ihan mainiota että jotkut kehuu suurilla annoksillaan, mutta sellaista ei kaikkien elimistö siedä ja sitten ollaan muissa vaikeuksissa kun ei pysty nukkumaan. Nuorilla ei ole yleensä nukkumisen kanssa vaikeutta vaikka söisi mitä piristeitä. Vastaus: Olet täysin oikeassa. Kaikkien elimistö ei siedä pitkän aikaa suuria annoksia D-vitamiinia. Itse olen saanut huomata tämän kantapään kautta. Olen tullut D-vitamiinille "allergiseksi", ja jopa pienempikin määrä D-vitamiinia (kalaa, kananmunaa) aiheuttaa jo unettomuutta.
Lisään vielä toisena vastauksena, että olin syönyt ensin 50 mikrogrammaa D-vitamiinia. Tämän jälkeen kerkesin ottaa muutaman 100 mikrogramman kapselin. Söin lisäksi kalaakin. Sitten tuli niin pahaa unettomuutta, jota en ole ikinä ennen eläessäni kokenut. Keho ei meinannut nukahtaa ollenkaan, vaikka olisi kuinka väsyttänyt. Noin kolme yötä k
Niin, vai seurauksesta, jonka d-vitamiini sai aikaan?
Jatkuvasti väsynyt elimistö voi myös olla hetken ymmällään, jos tulehdus loppuu tai tulee muuten joku superbuusti. Eli ikäänkuin adrenaaliinipiikki. Siinä voi unikin mennä, mutta ei se aina välttämättä huono asia ole. Se voi olla myös merkki siitä, että elimistö alkaa toipua.
"Tätä lääkäreiden kanssa mietittiin että jossain syönyt karkkina niitä d-nalleja purkkitolkulla. Siksi oli uusintakoe vuoden kuluttua ja arvo ei ollut juuri yhtään laskenut. Kotona meillä ei ole d-vitamiinia kun kaikkien arvot pysyy hyvinä ilman sitä. Ainut missä kävi oli päiväkoti eli jos sit siellä päässyt käsiksi sellaisiin niin ainut mahdollisuus mut miksei arvo laskenut vuoden aikana vai käyttääkö yhä samaa jemmaa tää on arvotus. Pitäis taas mennä kokeisiin, ollut kyllä melko hyvässä kunnossa nyt niin ei ole pidetty kiirettä."
Päiväkodissa? Ei ole kukaan epäillyt hoitajia? Onko muilla lapsilla samaa?
Joku tässä jutussa nyt mättää ja rajusti, jos puhut totta.
Itse olisin ottanut lapsen jo pois päiväkodista melko vauhdilla. Ei vaikuta nyt yhtään hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
"Tätä lääkäreiden kanssa mietittiin että jossain syönyt karkkina niitä d-nalleja purkkitolkulla. Siksi oli uusintakoe vuoden kuluttua ja arvo ei ollut juuri yhtään laskenut. Kotona meillä ei ole d-vitamiinia kun kaikkien arvot pysyy hyvinä ilman sitä. Ainut missä kävi oli päiväkoti eli jos sit siellä päässyt käsiksi sellaisiin niin ainut mahdollisuus mut miksei arvo laskenut vuoden aikana vai käyttääkö yhä samaa jemmaa tää on arvotus. Pitäis taas mennä kokeisiin, ollut kyllä melko hyvässä kunnossa nyt niin ei ole pidetty kiirettä."
Itse olisin ottanut lapsen jo pois päiväkodista melko vauhdilla. Ei vaikuta nyt yhtään hyvältä.
Samaa mietin. Jos tuo case on totta, niin pitäisi äkkiä löytää jos vaikka päiväkotikaverin repussa on d-vitamiinipurkki ja käyvät salaa hoitajilta syömässä sen karkkina tyhjäksi. Tai onko olemassa joku harvinaissairaus, joka aiheuttaa d-vitamiinin kertymisen elimistöön ja lapsella piilevänä tuo sairaus. Ei nimittäin vain ole mahdollista, että terveellä lapsella on liikaa kehossa d-vitamiinia eikä hän muka syö sitä purkista.
https://www.uef.fi/fi/artikkeli/paivittainen-d-vitamiinilisan-kaytto-va…
Melko tuore tutkimus.
Otan 100 mg joka päivä, läpi vuoden. Näin olen tehnyt vuosia. Kesällä jätän väliin jos olen oleskellut paljon auringossa.
T. N 50+
"Niin, vai seurauksesta, jonka d-vitamiini sai aikaan?
Jatkuvasti väsynyt elimistö voi myös olla hetken ymmällään, jos tulehdus loppuu tai tulee muuten joku superbuusti. Eli ikäänkuin adrenaaliinipiikki. Siinä voi unikin mennä, mutta ei se aina välttämättä huono asia ole. Se voi olla myös merkki siitä, että elimistö alkaa toipua."
Vastaus:
Luotan kuitenkin omaan kehooni ja sen antamiin viesteihin. Huomaa: en ollut ikinä ennen kokenut vastaavaa unettomuutta. Sen jälkeen uniongelma siis alkoi, kun edellinen 50 mikrogramman purkki (purutabletti) oli loppunut (otin joka päivä) ja olin kerennyt ottaa muutaman uudesta 100 mikrogramman kapselin (öljykapseli). Kalaakin söin liki joka päivä, ja ne kalatkin olivat juuri niitä, joista saa paljon D:tä kuten tuoretta muikkua, siikaa, haukea ja lahnaa (kalapihvit).
D-vitamiinivarastot eivät ole tyhjentyneet/tyhjenny jostain syystä (ns allergiseksi tuleminen?), koska nyt myöhemminkin kun jos syön jotain D-vitamiinipitoista, huomaan uniongelman lisääntyvän/tulevan.
Nyt syön noin kerran viikossa vähän kalaa ja en yhtään D-vitamiinilisiä.
En halua kuolla siihen, etten saisi esim. viikkoon tai kahteen nukuttua vain kokeillakseni, että oliko se nyt varmasti se D:n vähyys veressä, mikä aiheutti unettomuuden eli siis että alkaisin popsimaan niitä taas ja suuria määriä. Se unettomuus alkoi D-vitamiinilisän käytön jälkeen...
Tämä on ihan omakohtainen huomio. Itselläni tuli syötyä liikaa D:tä ja nyt keho on siinä tilassa, että se hylkii D-vitamiinia. En ole mittauttanut arvoja, mutta olen satavarma siitä, mikä unettomuuden aiheutti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Its en anna d-vitamiinia lapsille mutta seurataan heidän d-vitamiinitasoja, osalla täydelliset d-vitamiinitasot mutta yhdellä oli kesällä ihan myrkytystasoa lähenevät d-vitamiinitasot, lopetettiin siis myös maitotuotteiden käyttö joissa d-vitamiinilisiä. En siis monen lapsen otannalla ole todennut tarvetta d-vitamiinin käytölle, sama itsellä, todella hyvät määrät on elinistössä d-vitamiinia ilman mitään lisiä tai edes maitotuotteiden käyttöä.
Mikä motiivi sinulla on laittaa tällaista potaskaa tänne? D-vitamiinimyrkytys ei ole mahdollinen ilman, että on pitkäaikaisesti ottanut huomattavan paljon turvarrajaa suurempaa annosta purkista.
Kerron vain miten meillä kävi. Arvo ei laskenut 320 arvosta kuin 310een vuoden aikana vaikkei saanut mistään d-vitamiinia.
No tuo nyt vain ei ole mahdollista. Sama kuin väittäisi, että jää pysyy jäänä helteessä sulamatta.
Ursula varmaan pyörtyisi jos näkisi lääkärien d-vitamiinisuositukset MS-tautia sairastaville. Itse käytän 100 mikrogramman päivässä. Sillä d-vitamiinitaso pysyy viitearvoissa jos ei satu tulemaan unohduksia. Jos unohduksia tulee, niin nopeasti tippuu viitearvojen alle.
Ympäri vuoden menee 100 mikrog päivässä. Tuolla _mitattu_ arvoni nousee 80 -> 115 tasolle ja pysyy siinä (käyn vuosittain muusta syystä verikokeissa ja katson d:n siinä samalla).
Mutta olkaa te vaan rauhassa hädissään, jos otatte kerran vahingossa 20mikrog päivässä :)
Kaikissa lisäravinteissa suosittelen toki mittauksia - mitään ei kannata fiilispohjalta syödä.
Vierailija kirjoitti: "Niin, vai seurauksesta, jonka d-vitamiini sai aikaan? Jatkuvasti väsynyt elimistö voi myös olla hetken ymmällään, jos tulehdus loppuu tai tulee muuten joku superbuusti. Eli ikäänkuin adrenaaliinipiikki. Siinä voi unikin mennä, mutta ei se aina välttämättä huono asia ole. Se voi olla myös merkki siitä, että elimistö alkaa toipua." Vastaus: Luotan kuitenkin omaan kehooni ja sen antamiin viesteihin. Huomaa: en ollut ikinä ennen kokenut vastaavaa unettomuutta. Sen jälkeen uniongelma siis alkoi, kun edellinen 50 mikrogramman purkki (purutabletti) oli loppunut (otin joka päivä) ja olin kerennyt ottaa muutaman uudesta 100 mikrogramman kapselin (öljykapseli). Kalaakin söin liki joka päivä, ja ne kalatkin olivat juuri niitä, joista saa paljon D:tä kuten tuoretta muikkua, siikaa, haukea ja lahnaa (kalapihvit). D-vitamiinivarastot eivät ole tyhjentyneet/tyhjenny jostain syystä (ns allergiseksi tuleminen?), koska nyt myöhemminkin kun jos syön j
Et ole mittauttanut mitään ja tiesit että aiemmin sinulla raketoi arvot liian korkealle ja nyt tiedät että elimistösi hylkii d-vitamiinia?
Melkoinen tieteilijä olet kyllä.
Vierailija 87.
Vielä lisään, että normaalisti ruoasta ei ole mahdollista saada liikaa eikä itselleni olisi tullut oireita, jos en olisi viruksen ennaltaehkäisyssä ajatellut että suuremmasta D-vitamiinipitoisuudesta voisi olla hyötyä, ja kun kaikki sanovat, että sitä pitää jokaisen syödä purkista.
Nyt olen kuitenkin eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Ystävä kertoi itse syöneensä lapsena purkillisen d-vitamiinia kerralla. Äitinsä oli siitä hätäntynyt kovasti ja soittanut myrkytystietokeskukseen. Ohjeeksi oli tullut, että loppuvuonna ei tarvitse antaa d-vitamiinia. Siinä se d:n määrä oli loppuvuoden aikana tasaantunut ja seuraavan vuonna sai taas normaalisti vitamiininsa.
Ihan jokaisen olisi hyvä mittauttaa arvonsa silloin tällöin. Muuten ei voi tietää pitäisikö lisätä tai vähentää d-vitamiinin määrää.
"Et ole mittauttanut mitään ja tiesit että aiemmin sinulla raketoi arvot liian korkealle ja nyt tiedät että elimistösi hylkii d-vitamiinia?
Melkoinen tieteilijä olet kyllä."
Ei minulla mitään terveysongelmia ole enkä ole ollut flunssassakaan pitkään aikaan.
Olen kyllä melkein aina syönyt kalaa, mutta nyt kun otin D-vitamiinilisää purkista, alkoi oireet. Olen vahvasti sitä mieltä, että ei olisi pitänyt.
Se oli kehon signaali, että jotain on pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan mainiota että jotkut kehuu suurilla annoksillaan, mutta sellaista ei kaikkien elimistö siedä ja sitten ollaan muissa vaikeuksissa kun ei pysty nukkumaan. Nuorilla ei ole yleensä nukkumisen kanssa vaikeutta vaikka söisi mitä piristeitä.
MS-tautia sairastavilla on testattu 500 mikrogramman kerta-annoksia viikossa. Vitamiini annettiin heille kerran viikossa sairaalassa, jotta voitaisiin olla varmoja oikeasta annostelusta.
500 mikrog kerta-annokset todettiin heille turvallisiksi. Ko. sairauteen ei liity ongelmia d-vitamiinin saannissa. Mutta MS-oireiden epäillään olevan yhteydessä alhaiseen d-vitamiinitasoon.
Kyllä vain. En ollut kokenut elämässäni ennen yhtä pahaa nukahtamisongelmaa. Mistä sellainen nyt yhtäkkiä tulisi, jos mikään muu asia ei ole muuttunut elintavoissa kuin D-vitamiinin käytön aloittaminen ravintolisänä? Ja siirtyminen siihen 100 mikrogrammaan 50:stä? Lisäksi se on imeytyvämpää kun on öljyssä se D-vitamiini?
Sitä olin myös saanut jo ennestään ruoasta tarpeeksi.
Ja en ole mittauttanut arvoja, mutta perustan väitteeni omaan kehon viestiin. Omia kehon viestejä kannattaa oppia kyllä tulkitsemaan. Itselleni kertoo elimistö myös elohiirillä, jos en ole nukkunut riittävästi. Niitäkin aina silloin on.
En silti kiellä muita ottamasta purkista. Enkä halua testata 500 mikrogrammalla mitä tapahtuu. Minulle olisi varmaan riittänyt se 10 tai 25 mikrogrammaa, riippuen tietysti mistä ruokavalio koostuu ja syökö kalaa ja kananmunia useasti ja saako aurinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö joku uskoo siihen, että suositukset on tehty ihmisten terveyden edistämiseen? Tärkeintä on pitää kansa vähän ja vähän enemmän sairaana, että lääkkeet ja hoidot myy.
Jep. Joistakin lääkäreistä huomaa, että toivovat selkeästi ihmisten vain sairastuvan pahemmin. Itsellekin yksi lääkäri saarnasi että pilaan maksani, kun syön d-vitamiinia 50-100 mikroa päivässä. Todellisuudessa ei halua että olisin terve. Samainen lääkäri ei myöskään suostu määräämään virtsatietulehduksiin antibiootteja eikä estolääkitystä. Karpalomehulla pitäis kuulemma hoitaa tulehduksetkin. Lisäksi jos verikokeissa on joku pielessä, niin ratkaisu siihen on aina, että sitä arvoa ei enää mitata koskaan uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Its en anna d-vitamiinia lapsille mutta seurataan heidän d-vitamiinitasoja, osalla täydelliset d-vitamiinitasot mutta yhdellä oli kesällä ihan myrkytystasoa lähenevät d-vitamiinitasot, lopetettiin siis myös maitotuotteiden käyttö joissa d-vitamiinilisiä. En siis monen lapsen otannalla ole todennut tarvetta d-vitamiinin käytölle, sama itsellä, todella hyvät määrät on elinistössä d-vitamiinia ilman mitään lisiä tai edes maitotuotteiden käyttöä.
Mikä motiivi sinulla on laittaa tällaista potaskaa tänne? D-vitamiinimyrkytys ei ole mahdollinen ilman, että on pitkäaikaisesti ottanut huomattavan paljon turvarrajaa suurempaa annosta purkista.
Kerron vain miten meillä kävi. Arvo ei laskenut 320 arvosta kuin 310een vuoden aikana vaikkei saanut mistään
Jos se syö edelleen niitä nallekarkkivitamiineja. Esimerkiksi kaupassa salaa tai jollain kaverilla. Tietää missä siellä on purkki ja käy syömässä aina kun kaveri on vessassa yms. Nuo nallekarkkivitamiinit on kyllä aika petollisia. Itsellekin on käynyt lapsenvahtina ollessa niin, että lapset on hakeneet jostain kaapista nallekarkkivitamiinipurkin ja napsineet niitä kuin karkkeja ja vielä koittaneet narrata että ne on karkkia. Ihan kuin en tietäisi. Melkein parempi kuin ei valmistettais ollenkaan vitamiineja nallekarkkimuodossa.
Tiltu puhuu jaskaa taas kerran, siis toi joka ei ole mitannut mutta "tietää" että kyse oli d-vitamiinista. Älkää uskoko.
Hän on semmoinen täti , joka ei tiedä ja ymmärrä mistään mitään!