Perhe osti lomamatkan ja haki lapselle vapaata koulusta
Lupaa ei tullut, ja marttyyriulina on valtava. Millä oikeudella perheet kuvittelevat pystyvänsä rikkomaan lakia miten lystäävät? Oppivelvollisuus koskee kaikkia.
Kommentit (245)
Vierailija kirjoitti:
Eikö ilmasto enää huoleta ketään? Eikä hävetä lähteä viiden hengen voimin viikoksi jonnekin Pattayalle? Menkää mieluummin koko perheen voimin viikonloppuna vaikka Ähtäriin, ei tarvita loma-anomuksia.
Mene lomailemaan mieluummin ulkomaille, esim. Wieniin
Vierailija kirjoitti:
Eikö ilmasto enää huoleta ketään? Eikä hävetä lähteä viiden hengen voimin viikoksi jonnekin Pattayalle? Menkää mieluummin koko perheen voimin viikonloppuna vaikka Ähtäriin, ei tarvita loma-anomuksia.
Me mennään sinne minne halutaan ja rahat riittää. Ähtärissä ollaan käyty, eikä siellä ole enää mitään nähtävää. Eikä rantaloma näin marraskuussa Ähtärissä kuulosta houkuttelvalta.
Ilmastonmuutos ei siitä hidastu sekuntiakaan vaikka me jätettäis lennot pois
Vierailija kirjoitti:
Tuon perheen äiti on yksi kermaperseidiootti. Itkupotkuraivari mediassa, kun asiat eivät menekään hänen tahtonsa mukaan. Palvelua, palvelua, palvelua odotetaan, minä-minä-minunperhe-minunperhe-minä-minä.
Lisäksi tasan tarkkaan tulee tuon tunnollisen yläasteikäisen luokkakavereille ym. tietoon, kenestä on kyse.
Lastensuojeluilmoitusta kehiin, ei ole kykenevä hoitamaan perheensä asioita tuo äiti sellaisella tavalla, jota vanhemmalta vaaditaan. Aikuismaisesti. AIKUISMAISESTI. Ja sama pätee muihinkin espoolaismammoihin, ainakin jos voi päätellä espoolaisen entisen koulukuraattorin kommentista hesarin juttuun.
Jos ei ole varaa matkustaa koulujen loma-aikoina, niin sitten ei matkusteta. Piste. Ei tarvitse alemman keskiluokan esittää olevansa ylempää, jos ei kerran rahkeet riitä. Säästää rahaa kolme vuotta ja joustaa työpaikalla muiden lomatoiveiden osalta, ja matkustaa sitten, kun a) on rahaa ja b) töistä molemmilla vanhemmilla
Ai että köyhät kyykkyyn ja vain rikkaat saa matkustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole varaa matkustaa koulujen loma-aikoina, niin sitten ei matkusteta. Piste. Ei tarvitse alemman keskiluokan esittää olevansa ylempää, jos ei kerran rahkeet riitä. Säästää rahaa kolme vuotta ja joustaa työpaikalla muiden lomatoiveiden osalta, ja matkustaa sitten, kun a) on rahaa ja b) töistä molemmilla vanhemmilla
Hieno asenne, hei! Ikävää, että Suomessa yritetään olla tasapuolisia, kun sinun mielestäsi vain rikkaille pitää antaa lomia milloin haluavat. Sama se, vaikka heidän kultamussukkansa eivät lukisi läksyjä safarilla. Sehän ei heidän kohdallaan tietenkään ole mikään pointti.Köyhät sen sijaan on pidettävä ruodussa, etteivät vaan pääse lesoamaan Ruotsin risteilyllä.
Siitä vain menee lomille ilman mitään lupia kykelemättä jos terve vaatii. Ei siinä yhden lomamatkan ajan jää niin jälkeen että sillä olisi mitään haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hävettäisi? Pidän matkustelusta, matkustan lomillani. Pidän uusien kohteiden ja kulttuurien näkemisestä. Mene itse vain Ähtäriin.
Ehkä kyse ei ole ainoastaan siitä, että tämä teini jäisi koulussa jälkeen, mutta nuo ylimääräiset omat lomat teettää paljon ylimääräistä työtä myös opettajille.
Jos tämmöisen oman loman ajalle sattuu kokeita tai muita testejä, ne on järjestettävä poissaolijalle toiselle kertaa. Aikataulutus näihin ei aina ole ihan simppeliä. Lisäksi olisi varmistettava että poissaollut on ajantasalla kaikesta muustakin ja tarvittaessa tehtävä järjestelyjä niidenkin suhteen.
Tämä on ehkä ollut koko koulun, ei vain rehtorin, yhteinen toive ja sopimus että omia lomia ei sallita. Poissaoloja kertyy oppilaille kokoajan muutenkin sairasteluiden ym vuoksi ja varsinkin koronavuodet näytti miten raskasta se on, kun kokoajan on joku poissa opetuksesta.
Ite en kouluaikana matkustanut.
Ne jotka matkusti , teki esitelmän aiheesta palattuaan kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen virhe on anellen pyytää. Pääsee paljon helpommalla kuin vain ilmoittaa lapsen olevan poissa silloin ja silloin. Ei minua ainakaan kiinnosta mitä joku virkaintoinen nillittäjä asiasta on. Osaan ihan itse kantaa vastuun ja tehdä oikeita päätöksiä. Paljon tärkeämmistäkin asioita kuin siitä onko jani-petteri nyt yhden matematiikan tunnin verran pois koulusta.
Kuitenkin olet vailla tukiopetusta ym. kun Yacinthae putoaa kärryiltä ja syytät huonoja opettajia, kun vika onkin jo perimässä. Mikä se on kantamasi vastuu? Kannatko vastuun, jos Lucamico joutuukin tuplaamaan luokan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hävettäisi? Pidän matkustelusta, matkustan lomillani. Pidän uusien kohteiden ja kulttuurien näkemisestä. Mene itse vain Ähtäriin.
Toisten pitää päästä ihan paikan päälle että ymmärtää jotain muita kulttuureja ja minulle riittä kun katson telkasta niitä kulttuureja kotisohvalta ja se riittää. Onneksi ei ihan kaikkien tarvitse mennä paikanpäälle joka maailman kolkkaan saastuttaen matkustelmalla nähdäkseen kulttuureja ja maisemia.
Ajatella jos ihan kaikilla olisi tarve lennellä maailman kolkasta toiseen ja kuuluisi perustarpeisiin.
Paljonko Lentoliikenne saastuttaa?
Maailmanlaajuisesti lennot aiheuttavat yhteensä noin 860 miljoonan tonnin hiilidioksidipäästöt (2017). Muusta ihmisen toiminnasta johtuvat päästöt ovat noin 40 miljardia tonnia hiilidioksidia, jolloin lentojen osuus päästöistä on 2,1 prosenttia ja todelliset vaikutukset huomioiden noin neljä prosenttia.
Lentoliikenteen päästöt aiheutuvat lentokoneiden valmistuksesta, lentoasemien ylläpidosta (kuten energia, talvikunnossapito, lentokenttälogistiikka jne.), polttoaineiden jalostuksesta ja kuljetuksesta sekä matkustajien matkustuksesta lentoasemille. Pääosa lentoliikenteen päästöistä aiheutuu kuitenkin varsinaisen lennon aikana. Lentämisen aikana tapahtuvan polttoaineen palamisen tuloksena muodostuu hiilidioksidia, vesihöyryä ja vajaan prosentin verran muita päästöjä, kuten typen oksideja, hiilivetyjä, häkää ja pienhiukkasia.
Typen oksidit (NOx) lisäävät ilmakehää lämmittävän otsonin muodostumista.
Rikkidioksidi (SO2) synnyttää sulfaattihiukkasia, jotka viilentävät maapalloa auringon säteilyä heijastamalla.
Noki imee lämpösäteilyä ja edistää näin maapallon lämpenemistä.
Vesihöyry muodostaa tietyissä olosuhteissa tiivistymisvanoja, jotka sitovat vähäisessä määrin lämpösäteilyä. Vanoista voi kuitenkin sopivissa olosuhteissa muodostua ilmakehää lämmittäviä untuvapilviä.
Päästöjen yhteisvaikutusta ilmastoon voidaan arvioida RFI -indeksin eli niin sanotun imastovaikutuskertoimen avulla. Uusimmissa tutkimuksissa on useimmiten käytetty kerrointa kaksi. Eli päästöjen todellinen vaikutus pelkkään hiilidioksidiin verrattuna on kaksinkertainen. Lentoyhtiöt ilmoittavat päästönsä yleensä pelkästään kulutetun polttoaineen tuottaman hiilidioksidin määrän mukaan, jolloin todelliset ilmastovaikutukset jäävät huomioimatta.
https://www.ilmastoapu.fi/kirjoitus/9515
Lentoliikenteen matkustajamäärät ja päästöt ovat kasvaneet jatkuvasti viime vuosikymmenten aikana.
Euroopan lentoliikenteen ympäristöraportin mukaan lentojen määrän odotetaan lisääntyvän vuoteen 2005 verrattuna noin 45 prosenttia vuoteen 2035 mennessä. Lentoliikenteen valtavaa määrää voi hahmottaa esimerkiksi Flight Radar -sivustolla.
Minä inhoan matkustelua vaikka olisi varaa siihen mutta se on tosi raskasta kun olen pari kertaa kokeillut sitä enkä ole siihen koukkuun jäänyt. Puolisoni ihan samanlainen niin ettei kiinnosta yhtään. Se olisikin kamalaa jos toista kiinnostaisi ja toista ei ja erohan siinä tulisi.
Mitä enemmän ihmisiä niin sitä enemmän ne saastuttavat ja tuhoovat maapallon kokonaan niin ettei tämä loputtomiin kestä. Ihminen lopulta tuhoo itse itsensä jollei sota tuhoa sitä ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki alkais touhuta lomia normi lomien ulkopuolella, mitä siitä tulisi?
Joku järjestyshän tässäkin pitää olla.Jos kaikki suomalaiset ryntäis aurinkolomille samalla viikolla, mitä siitä tulisi? Ainakin matkojen hinnat vois olla aika suolaisia.
Eikö äiti opettanut, että eletään varojen mukaan? Etelänmatka ei ole mikään ihmisoikeus.
No kyllä matkustaminen on ihmisoikeus, ei me olla missään pohjois-koreassa.
Toivottavasti tämä on huumoria, mitä saamme lukea. Jos kirjoittaja on tosissaan, kannattaa palata peruskoulun penkille. Aloittaa lukemalla YK:n ihmisoikeuksien julistus.
Ongelmana lienee tuo, että meillä on monenikäisiä näennäisesti aikuisia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, mistä puhuvat eivätkä sitä, miten maailma ja suomalainen yhteiskunta toimivat.
Vaarallista on, jos näillä on lapsia, koska nämä siirtävät omaa tietämättömyyttään sitten perillisilleen.
Todennäköisesti juuri tämänkaltaiset ihmiset ovat jutun "Lauroja", jotka myös omalla toiminnallaan ja suhtautumisellaan koululaitokseen aiheuttavat sen, että maisterinkoulutuksen käyneiden opettajien opetus siitä, miten maailma ja suomalainen yhteiskunta toimivat (ja miksi), menee noilta lapsilta ja nuorilta ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me mennään sinne minne halutaan ja rahat riittää. Ähtärissä ollaan käyty, eikä siellä ole enää mitään nähtävää. Eikä rantaloma näin marraskuussa Ähtärissä kuulosta houkuttelvalta.
Ilmastonmuutos ei siitä hidastu sekuntiakaan vaikka me jätettäis lennot pois
Ja näin, tätä ajattelua sitten omin puhein ja toimin viedään myös jälkikasvulle.
Ja muut saavat siivota sotkut. Koulussa opettajat, työelämässä pomot tai työttömänä TE-toimisto ja Kela. Globaalisti sitten aivan muut ihmiset kuin nämä, joilla on vain oikeuksia mutta ei lainkaan velvollisuuksia kanssaihmisiä, yhteiskuntaa ja maailmaa kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon perheen äiti on yksi kermaperseidiootti. Itkupotkuraivari mediassa, kun asiat eivät menekään hänen tahtonsa mukaan. Palvelua, palvelua, palvelua odotetaan, minä-minä-minunperhe-minunperhe-minä-minä.
Lisäksi tasan tarkkaan tulee tuon tunnollisen yläasteikäisen luokkakavereille ym. tietoon, kenestä on kyse.
Lastensuojeluilmoitusta kehiin, ei ole kykenevä hoitamaan perheensä asioita tuo äiti sellaisella tavalla, jota vanhemmalta vaaditaan. Aikuismaisesti. AIKUISMAISESTI. Ja sama pätee muihinkin espoolaismammoihin, ainakin jos voi päätellä espoolaisen entisen koulukuraattorin kommentista hesarin juttuun.
Jos ei ole varaa matkustaa koulujen loma-aikoina, niin sitten ei matkusteta. Piste. Ei tarvitse alemman keskiluokan esittää olevansa ylempää, jos ei kerran rahkeet riitä. Säästää rahaa kolme vuotta ja joustaa työpaikalla muiden lomatoiveiden osalta, ja matkustaa sitten, k
Ai että köyhät kyykkyyn ja vain rikkaat saa matkustella.
Ne matkustavat, joilla on varaa. Ne ostavat kalliin toppatakin, joilla on varaa. Ne ostavat espressokoneen, joilla on varaa. Jatkakaa kukin tavallanne tätä ajatusketjua.
Mitään sellaista ei pidä tehdä, mihin ei ole varaa.
Tässäkin maassa on hyvin monet asiat menneet p**seelleen ihan vain siitä syystä, että yhä suurempi ihminen kuvittelee, että hänelläkin on oikeus vaikka hänellä ei olisi resursseja siihen, mitä hän haluaa.
Ei se vaan niin mene.
Ei esim. keskitason ihminen pärjää yliopistossa, ei esim. köyhä ihminen voi tehdä samoja asioita kuin rikas.
Kun tätä ei ymmärretä eikä uskota, joskus ei vaan haluta ymmärtää, niin saadan todella paljon pahaa aikaan. Psykologit ja pikavippiyhtiöt kiittävät.
Köyhempi perhe tarvitsee enemmän aikaa lomamatkaan säästämiseen kuin rikkaampi perhe, jonka ei tarvitse välttämättä säästää ollenkaan. Onko se oikein, sitä kannattaa miettiä ja kysellä vaikkapa poliitikoilta, mitä asialle voisi tehdä. Mutta koululuokkaan tuota asiaa on ihan turha viedä ja sitten ulista jälkikäteen, kun on omaa pihiyttään/köyhyyttään ostanut matkaliput ennen kuin on varmistanut loma-asiat.
Koulun tehtävä on valmistaa lapsia ja nuoria myös työelämään. Ei töistäkään saa aina lomaa eikä edes palkatonta vapaata juuri silloin, kun itsellä alkaa reissujalka vipattaa.
Vierailija kirjoitti:
Koulun tehtävä on valmistaa lapsia ja nuoria myös työelämään. Ei töistäkään saa aina lomaa eikä edes palkatonta vapaata juuri silloin, kun itsellä alkaa reissujalka vipattaa.
Koulu ei ole kuitenkaan sama asia kuin työpaikka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno asenne, hei! Ikävää, että Suomessa yritetään olla tasapuolisia, kun sinun mielestäsi vain rikkaille pitää antaa lomia milloin haluavat. Sama se, vaikka heidän kultamussukkansa eivät lukisi läksyjä safarilla. Sehän ei heidän kohdallaan tietenkään ole mikään pointti.Köyhät sen sijaan on pidettävä ruodussa, etteivät vaan pääse lesoamaan Ruotsin risteilyllä.
Olen tuo jolle vastaat. Kaikkein kurjin porukka Suomessa on ns. alempi keskiluokka (toki myös
Vai että kaikkien pitäisi pitää perhelomansa koulujen loma-aikaan. Mitäpä lottoat, millä todennäköisyydellä perheen vanhemmat, poliisi ja sairaanhoitaja, saavat aina lomaksi ne tietyt viikot kun lähdetään heinäkuussa mökille, sen hiuhtolomaviikon kun lähdetään rantalomalle ja sen pääsiäisen, kun lähdetään kaupunkilomalle Ranskaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo jolle vastaat. Kaikkein kurjin por
Jos ei saa lomaa, niin ainahan voi vain ilmoitusluonteisesti kertoa työnantajalle olevansa poissa.
Ai eikö? No sitten ei lähdetä joka vuosi kolmelle perhelomalle.
Niin. Tätäkö se nykypäivän lapsiperheiden ahdinko, josta mediassa toistuvasti puhutaan, tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kuinka olisi varaa niin ei se tarkoita sitä että haluaa maksaa ylihintaa. Vain tyhmä maksaa liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Tätäkö se nykypäivän lapsiperheiden ahdinko, josta mediassa toistuvasti puhutaan, tarkoittaa?
Onhan se raskasta, kun joutuu vetämään herneet nenään aina, kun asiat eivät mene juuri oman mielen mukaan. Ei ihme, että uupuu, kun koko elämä on yhtä uhmaikää.
No kyllä matkustaminen on ihmisoikeus, ei me olla missään pohjois-koreassa.