Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perhe osti lomamatkan ja haki lapselle vapaata koulusta

Vierailija
04.11.2023 |

Lupaa ei tullut, ja marttyyriulina on valtava. Millä oikeudella perheet kuvittelevat pystyvänsä rikkomaan lakia miten lystäävät? Oppivelvollisuus koskee kaikkia.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009966634.html

Kommentit (245)

Vierailija
1/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Suomessa Koulupakko?

Perusopetuslain mukaan oppivelvollisen tulee osallistua perusopetuslain mukaiseen opetukseen tai saatava muulla tavalla perusopetuksen oppimäärää vastaavat tiedot. Koulupakkoa ei ole ja huoltajat voivat huolehtia opetuksen antamisesta. Oppivelvollisen asuinkunnan tulee valvoa oppivelvollisen edistymistä.

Mitään lakia ei ole rikottu, olet tollo.

Vierailija
2/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulun pitäisi antaa lomaa tai sitten vaan lähtevät matkaan lapsen kanssa ilman koulun hyväksyntää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jutussa kerrotut asiat pitää paikkansa eikä ole muita raskauttavia seikkoja, on kyllä tehty kohtuuttoman tiukka päätös

Vierailija
4/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap on tyypillinen suomalainen lammas. Koko elämä pitäisi elää jonkun virkamiehen pieraisun mukaan.

Vierailija
5/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluissa / käytännöissä on eroja..

Vierailija
6/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"aikaisemmin näissä asioissa ei ole ollut ongelmaa

Eli ei ole eka kerta, kun perhe ottaa lapsille ylimääräistä lomaa.

Vierailija
7/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perusopetuslain mukaan oppivelvollisen tulee osallistua perusopetuslain mukaiseen opetukseen tai saatava muulla tavalla perusopetuksen oppimäärää vastaavat tiedot. Koulupakkoa ei ole ja huoltajat voivat huolehtia opetuksen antamisesta. Oppivelvollisen asuinkunnan tulee valvoa oppivelvollisen edistymistä.

"Laura" voi ottaa lapsensa kotikouluun ja saavat sitten lomailla vaikka vuoden ympäri.

Vierailija
8/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka heikko pitää olla että anoo koulusta lapselleen lomaa. Ilmoittaa vaan kouluun että lapsi ei tule kouluun. 

Vierailija
9/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli millä tavalla sinä ajattelit, että perusopetuksen oppimäärää vastaavat tiedot hankitaan siellä etelänmatkalla?

Vierailija
10/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen virhe on anellen pyytää. Pääsee paljon helpommalla kuin vain ilmoittaa lapsen olevan poissa silloin ja silloin. Ei minua ainakaan kiinnosta mitä joku virkaintoinen nillittäjä asiasta on. Osaan ihan itse kantaa vastuun ja tehdä oikeita päätöksiä. Paljon tärkeämmistäkin asioita kuin siitä onko jani-petteri nyt yhden matematiikan tunnin verran pois koulusta.

Vierailija
11/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat eivät pahemmin lapsesta ja koulusta perusta, jos pitää kouluaikana lapsi ulkomaille viedä. Antaisivat lastensa käydä rauhassa kouluaan ja veisivät ne ulkomaille koulujen  loma-aikoina.

Vierailija
12/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aamuinen aloitukseni tästä poistettu?

Vierailija
13/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli mies sellaisessa työpaikassa muutamia vuosia sitten, että hän sai pitää kesälomansa käytännössä vasta silloin kun koulut elokuussa jo  alkoi.  Tytär oli yläasteella ja lukiossa tuolloin.  Meillä on tapana käydä kreetalla aina viikko, elo/syyskuun vaihteessa.  Jokainen opettaja/ rehtori ymmärsi ja myönsi loman. Siellä tytär sitten teki läksyjä uima-altaalla tabletilla..

Vierailija
14/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"aikaisemmin näissä asioissa ei ole ollut ongelmaa

Eli ei ole eka kerta, kun perhe ottaa lapsille ylimääräistä lomaa.

Niinpä. Jutussa sanotaan, että ovat olleet myös neljä vuotta aiemmin. Kamalaa, eikö vain?

Vierailija
15/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on muilta oppilailta pois jos osa lomailee ja sitten joudutaan satsaamaan jälkikäteen niihin opetuksesta laistaneisiin. Ne opetustavoitteet on mitoitettu sillä ehdoin että oppilaat osallistuvat.

Vierailija
16/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koulun pitäisi antaa lomaa tai sitten vaan lähtevät matkaan lapsen kanssa ilman koulun hyväksyntää.

Tai peruvat matkansa. Kysyvät luvan ensin ja lähtevät sitten uudelle matkalle.

Vierailija
17/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen virhe on anellen pyytää. Pääsee paljon helpommalla kuin vain ilmoittaa lapsen olevan poissa silloin ja silloin. Ei minua ainakaan kiinnosta mitä joku virkaintoinen nillittäjä asiasta on. Osaan ihan itse kantaa vastuun ja tehdä oikeita päätöksiä. Paljon tärkeämmistäkin asioita kuin siitä onko jani-petteri nyt yhden matematiikan tunnin verran pois koulusta.

Älä vääristele kuinkaan, viikon aikana on aika paljon muutakin kuin "yksi matematiikan tunti".

Lapsiperheitä tuetaan, autetaan, paapotaan ja rahoitetaan niin valtavasti, että kyllä jokunen velvollisuuskin saa olla.

Vierailija
18/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näink sinäkin työpaikassasi teet? Otat viikon loman ja sanot pomolle, että älä nillitä.

Vierailija
19/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ainakin sopii. Lapsi ottakoon itse selvää, mitä pitää opiskella, lisäopetusta en anna.

Vierailija
20/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat eivät pahemmin lapsesta ja koulusta perusta, jos pitää kouluaikana lapsi ulkomaille viedä. Antaisivat lastensa käydä rauhassa kouluaan ja veisivät ne ulkomaille koulujen  loma-aikoina.

Lapsi menee tärviölle ja turmioon jos on yhdeksän vuoden peruskoulun aikana viikon poissa etelänmatkan takia? Älä nyt naurata!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi