Perhe osti lomamatkan ja haki lapselle vapaata koulusta
Lupaa ei tullut, ja marttyyriulina on valtava. Millä oikeudella perheet kuvittelevat pystyvänsä rikkomaan lakia miten lystäävät? Oppivelvollisuus koskee kaikkia.
Kommentit (245)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset valittavat siitä että vanhemmat eivät vietä tarpeeksi aikaa lastensa kanssa, sitten kun sitä aikaa ollaan järjestetty niin sittenkin valitetaan. Koskaan ei ole hyvä!
Meillä on lomailut sujuneet oikein hyvin ja opintojen kärryiltä ei ole kumpikaan muksuista viikon tai kahden aikana tippunut. Olemme harkinneet että voisimme alkaa viettämään enemmänkin aikaa lämpimässä talvisin, pari kuukautta mietinnässä ensi vuodelle. Kotikoulussakin oppii kyllä, jopa tehokkaammin kun vanhempi n koko ajan saatavilla avuksi.
Olemme molemmat matemaattisilla aloilla, joten niidenkään opettaminen ei meille vaikeuksia tuottaisi. Olemme myös katselleet kotiopettajan palkkaamista sille ajalle.
Suosittelen, että otat lapset kotikouluun pysyvästi. Kun itse hoitaa asiat (loppuun asti), niin sillon voi määrittää säännötkin itse.
Miksi ihmeessä nuin tekisin? Lapsille tekee hyvää olla muiden lasten seurassa, mutta välillä myös tekee hyvää viettää aikaa tiiviimmin perheen kanssa. Olemme siis miettineet että toinen meistä ottaisi palkatonta vapaata tuoksi ajaksi, todennäköisesti minä koska mieheni on yrittäjä ja hänelle irtautuminen on vaikeampaa.
Kotiopettaja voisi olla hyvä ajatus osaksi aikaa myös, voisimme jopa maksaa suomalaisen opettajan muuton paikalle ehkä kuukaudeksi jos paikan päältä ei sopivaa löydy. Onneksi on vielä reilu vuosi aikaa asiaa miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vai että kaikkien pitäisi pitää perhelomansa koulujen loma-aikaan. Mitäpä lottoat, millä todennäköisyydellä perheen vanhemmat, poliisi ja sairaanhoitaja, saavat aina lomaksi ne tietyt viikot kun lähdetään heinäkuussa mökille, sen hiuhtolomaviikon kun lähdetään rantalomalle ja sen pääsiäisen, kun lähdetään kaupunkilomalle Ranskaan?
Minäpä heitän vastalottokysymyksen ja kysyn, miksi ja ennen kaikkea millä rahalla se sairaanhoitaja+poliisiperhe lähtee joka vuosi Ranskaan pääsiäisenä. Olen ymmärtänyt, että molemmat ovat aika pienipalkkaisia töitä. Liian pienipalkkaisia työn tärkeyteen nähden, jos minulta kysytään, mutta se on toinen keskustelu.
Ja miksi heidän pitäisi päästä, joka pääsiäinen Ranskaan tai juuri samalla viikolla joka kesä kesämökille?
Miksi joidenkin pitäisi sotkea peruskoulujen (myös lukioiden) opettajien työt sen vuoksi, että HE haluavat mennä Ranskaan joka p
Aina jaksaa ihmetyttää tämä oletus, että maailma pyörii virka-aikaan työskentelevien tahtiin. Kuitenkin sitten nämä ma-pe kahdeksasta neljään -tyypit pitävät itsestään selvänä, että heidän umpisuolensa leikataan, vaikka on sunnnuntai tai saavat taksin vaikka on uudenvuodenaatto. Moni käy kaupassakin viiden jälkeen illalla tai viikonloppuna.
Kun olin lapsi, niin molemmat vanhempani olivat työssä, jossa työvuorot pyörivät kesät ja talvet, aamut ja illat, pyhät ja arjet, joulut ja juhannukset. Oltiin kerran koko lapsuuden aikana kesken kouluvuoden yksi viikko ulkomailla. Minulla on tallella reissuvihko, jossa anovat lupaa poissaoloon. Opettaja vastaa, että hänestä ulkomaan matka on yleensä opettaa enemmän kuin kouluviikko. Tämä oli totta, kun esimerkiksi matkalla puhuin englantia ensi kertaa oikeissa tilanteissa ja kävin historiallisissa kohteissa. En ylläripylläri pudonnut opetuksesta. En saanut tukiopetusta. Jos opettajalle oli vaivaa en tiedä, hän yleensä selvisi kaikesta opetuksesta helpon näköisesti, vaikka opetus oli todella perusteellista.
Lehtijutun tapauksessa olivat neljä vuotta sitten olleet kerran matkalla kouluvuoden aikana. Että ei monta kertaa vuodessa tai edes joka vuosi.
Nyt kun on pakollinen eskari, niin sielläkin pitää anoa lomaa. Eskaria yritetään väkisin kaksivuotiseksi, sitten pitäisi jo viisivuotiaille anoa lupia.
Tosin jutun tapauksessa kaksi perheen kolmesta lapsesta oli saanut luvan. Ja tämä joka ei saanut oli hyvä koulussa.
Ainoa selitys on joku prosenttilaskenta, jossa on juuri tällä koululla yhteensä liikaa poissaoloja. Nykyäänhän ei osata erotella esim. sairauspoissaoloja muista.
Mä olen kuullut, että kyllä maa hän muut taja perheiden lapset saavat helposti pitkiäkin lomia, jotta pääsevät lomailemaan Irakissa, Afganistanissa tai Somaliassa jne.
Vierailija kirjoitti:
Kesäloma on koululaisilla noin 10 vk, syysloma viikon, joululoma kaksi viikkoa ja hiihtoloma viikon. Jos vanhemmilla ei mihinkään näistä satu vuosilomaa, on aika outoa! Pentuja kuskataan noiden ulkopuolella vain sen takia reissuun, kun hinnat on halvempia eikä ne oikeasti siellä tee koulutehtäviä. Opettaja joutuu järkkäämään rästitehtäviä ja kokeita näille ennen tai jälkeen. Nykyään vanhempi ja oppilas ovat asiakkaita, joiden pillin mukaan rehtoreiden ja opettajien pitäisi tanssia! Äärimmäinen itsekkyys on lisääntynyt koko ajan. On otettava huomioon, että opettajalla on muitakin oppilaita kuin se oma piltti. Itsellä noin 100 opiskelijaa viikossa.
Opettajan,jolla on pitkät lomat,onkin varmasti vaikea tätä ymmärtää.
Itse työskentelen alalla,jossa loma-ajankohtiin ei voi paljon vaikuttaa,ja lomaa ei todellakaan ole esim.syys, talvi tai joulu lomanaikaan.
Hyvä mielikuvitus sinulla. Sivistysvaltioissa ei tavallisia ihmisiä oteta kiinni siksi että haluavat hypätä lentokoneeseen.