Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perhe osti lomamatkan ja haki lapselle vapaata koulusta

Vierailija
04.11.2023 |

Lupaa ei tullut, ja marttyyriulina on valtava. Millä oikeudella perheet kuvittelevat pystyvänsä rikkomaan lakia miten lystäävät? Oppivelvollisuus koskee kaikkia.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009966634.html

Kommentit (245)

Vierailija
141/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi mahtaa olla sellainen, joka ei muutenkaan käy koulussa. Varmaan sossun asiakkuus löytyy. Muuten koulu ei rupeaisi riitelemään jostakin viikon lomasta. 

Vierailija
142/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Suomessa Koulupakko?

Perusopetuslain mukaan oppivelvollisen tulee osallistua perusopetuslain mukaiseen opetukseen tai saatava muulla tavalla perusopetuksen oppimäärää vastaavat tiedot. Koulupakkoa ei ole ja huoltajat voivat huolehtia opetuksen antamisesta. Oppivelvollisen asuinkunnan tulee valvoa oppivelvollisen edistymistä.

Mitään lakia ei ole rikottu, olet tollo.

Juu, mutta lapsi täytyy sitten ihan virallisesti ottaa kotipetukseen, joka on sitten täysin vanhempien vastuulla ja pois koulun kirjoilta. Ei onnistu viikoksi näin tehdä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon perheen äiti on yksi kermaperseidiootti. Itkupotkuraivari mediassa, kun asiat eivät menekään hänen tahtonsa mukaan. Palvelua, palvelua, palvelua odotetaan, minä-minä-minunperhe-minunperhe-minä-minä.

Lisäksi tasan tarkkaan tulee tuon tunnollisen yläasteikäisen luokkakavereille ym. tietoon, kenestä on kyse.

Lastensuojeluilmoitusta kehiin, ei ole kykenevä hoitamaan perheensä asioita tuo äiti sellaisella tavalla, jota vanhemmalta vaaditaan. Aikuismaisesti. AIKUISMAISESTI. Ja sama pätee muihinkin espoolaismammoihin, ainakin jos voi päätellä espoolaisen entisen koulukuraattorin kommentista hesarin juttuun.

Jos ei ole varaa matkustaa koulujen loma-aikoina, niin sitten ei matkusteta. Piste. Ei tarvitse alemman keskiluokan esittää olevansa ylempää, jos ei kerran rahkeet riitä. Säästää rahaa kolme vuotta ja joustaa työpaikalla muiden lomatoiveiden osalta, ja matkustaa sitten, kun a) on rahaa ja b) töistä molemmilla vanhemmilla lomaa lasten loma-aikoina..

Aivan oikein, että viimein edes yksi rehtori pistää kampoihin.

Vierailija
144/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona aikana saatiin olla ihan vapaasti koulusta pois ja sitten suoritettiin etä tehtäviä. Miksi ei matkalle lähtevät saa etätehtävät kun se on ihan mahdollista.

Vierailija
145/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon perheen äiti on yksi kermaperseidiootti. Itkupotkuraivari mediassa, kun asiat eivät menekään hänen tahtonsa mukaan. Palvelua, palvelua, palvelua odotetaan, minä-minä-minunperhe-minunperhe-minä-minä.

Lisäksi tasan tarkkaan tulee tuon tunnollisen yläasteikäisen luokkakavereille ym. tietoon, kenestä on kyse.

Lastensuojeluilmoitusta kehiin, ei ole kykenevä hoitamaan perheensä asioita tuo äiti sellaisella tavalla, jota vanhemmalta vaaditaan. Aikuismaisesti. AIKUISMAISESTI. Ja sama pätee muihinkin espoolaismammoihin, ainakin jos voi päätellä espoolaisen entisen koulukuraattorin kommentista hesarin juttuun.

Jos ei ole varaa matkustaa koulujen loma-aikoina, niin sitten ei matkusteta. Piste. Ei tarvitse alemman keskiluokan esittää olevansa ylempää, jos ei kerran rahkeet riitä. Säästää rahaa kolme vuotta ja joustaa työpaikalla muiden lomatoiveiden osalta, ja matkustaa sitten, kun a) on rahaa ja b) töistä molemmilla vanhemmilla lomaa lasten loma-aikoina..

Aivan oikein, että viimein edes yksi rehtori pistää kampoihin.

Kyllä kouluaikana saa lomailla, jos saa luvan esim rehtorilta

Vierailija
146/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska opettaja opetti tuolloin kaikkia etänä. Nyt opettaja opettaa kaikkia lähinä.

Vierailija
147/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pitkän työuran tehnyt ope. Nykyään lapset lomailevat kouluaikana paljon enemmän kuin ennen. Se on kouluissa  jo ihan ongelma. Jatkuvasti joku on menossa johonkin ja toinen tuossa jostain.

Paljon reilumpaa, että kaikilla on mahdollisuus matkustaa, mutta toki sinä kaipailet "vanhoja hyviä aikoja", kun vain rikkaimmat perheet matkustivat ja sinä mielin kielin heidän lapsilleen soit lomanvieton kouluaikoina. 

Ei se ole kenenkään yksittäisen perheen vika, että toisetkin matkustavat. Et voi määrätä, että viisi perhettä saa matkustaa, mutta muut eivät. 

Vierailija
148/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen laissa ei ole koulupakkoa, eli mitään lakia eivät riko. Siellä reissussa voi tehdä koulutehtäviä myös. Tietysti perheen pitää voida lähteä lomalle jos oppilaan koulumenestys ei ole kovin heikkoa. 

Vierailija
149/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa matkustaa koulujen loma-aikoina, niin sitten ei matkusteta. Piste. Ei tarvitse alemman keskiluokan esittää olevansa ylempää, jos ei kerran rahkeet riitä. Säästää rahaa kolme vuotta ja joustaa työpaikalla muiden lomatoiveiden osalta, ja matkustaa sitten, kun a) on rahaa ja b) töistä molemmilla vanhemmilla

Hieno asenne, hei! Ikävää, että Suomessa yritetään olla tasapuolisia, kun sinun mielestäsi vain rikkaille pitää antaa lomia milloin haluavat. Sama se, vaikka heidän kultamussukkansa eivät lukisi läksyjä safarilla. Sehän ei heidän kohdallaan tietenkään ole mikään pointti.Köyhät sen sijaan on pidettävä ruodussa, etteivät vaan pääse lesoamaan Ruotsin risteilyllä. 

Vierailija
150/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nyt jeesustelee ne joilla ei ole varaa lähteä ulkomaille

Vierailija
151/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä inhosin koko kuolua ja kun tuli omatahto niin aloin lintsaamaan sieltä mahdollisimman paljon eikä kukaan sille mitään mahtanut. Halusin töihin heti peruskoulun jälkeen kun oli vaan mahdollista päästä vaikka se oli siivousta mutta sekin parempaa kuin istuminen turhaa pänttäämässä. Tuo pulpetissa istuminen oli ihan kamalaa eikä ne luku aineet kiinnostaneet muuta kuin kädentaito kuten käsityöt ja köksä.

Kaikki tuo halpis krääsä on vienyt kädentaistoisten ihmisten työt ja kaikki ei ole mitään aivo työtekijöitä ja sillä niin paljon on masennusta.

Äidinkieli, matikka, kemia, kielet ja historia olivat ihan pahinta rääkkäystä ja joku ohjattu pakko liikunta hyppiä siellä jonkun pillin mukaan.

Koulusta pitää saada etätehtävät matkan ajaksi eikä niin lyhyen ajaksi voida kenenkään matkoja evätä. En voi uskoa että viikossa tai kahdessa joku jäisi niin jälkeen missään peruskoulussa ainakaan. Voidaanhan sitä sairaanakin olla viikko kaksi viikkoa pahan flunssan takia.

Tätä en ymmärrä miksi evätään jonkun lomamatkat. Minä ilmoittaisin että nyt lähdetään lomamatkalle enkä kyselisi lupia että saako. Sähköpostissa saa antaa etä tehtävät.

Vierailija
152/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa matkustaa koulujen loma-aikoina, niin sitten ei matkusteta. Piste. Ei tarvitse alemman keskiluokan esittää olevansa ylempää, jos ei kerran rahkeet riitä. Säästää rahaa kolme vuotta ja joustaa työpaikalla muiden lomatoiveiden osalta, ja matkustaa sitten, kun a) on rahaa ja b) töistä molemmilla vanhemmilla

Typerys

Vierailija
153/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut koko ketjua läpi, mutta miettiikö kukaan tuon perheen lomatoiveita ja niiden toteutumisen tärkeyttä puolustava a) koulun opettajia ja b) kokonaiskuvaa?

Riippuu tietenkin täysin koulusta, miten yleistä tuollainen "oman loman" pyytäminen on, ja siksi koulun suhtautuminen asiaan voi syystäkin vaihdella. Jos jossain koulussa on noita oman loman pyyntöjä vaikkapa kolmella opiskelijalla per lukuvuosi, ei tuo vielä tee asiasta opettajille ongelmaa. Paitsi jos oppilas on selkeästi heikko, läksyt saattavat olla muutenkin tekemättä ja koemenestys huono, jolloin "reilun viikon" loma olisi joissakin oppiaineissa aidosti ongelma.

Mutta jos jossain koulussa noita pyyntöjä tulee jatkuvalla syötöllä, joutuvat opettajat tekemään koko ajan kaiken muun hankehumpan (+ mahdollisen sosiaalivirkailijana olon) lisäksi lisätöitä noiden "omien lomien" pyytäjien vuoksi.

Ehkä tuossa koulussa on ollut se tilanne, että noita "oman loman" pyytäjiä on ollut jo useita kymmeniä. Opettajat hermostuneet ja valittaneet rehtorille, joka viime kädessä vastaa näistä asioista.

Siten se, että joka koulussa olisi samat säännöt, ei tarkoita välttämättä sitä, että jokaisen koulun pitää päästää kaikki oppilaat automaattisesti lomalle silloin kuin vanhemmat haluavat.

Kaikkein parasta ja tasa-arvoisinta olisi, ettei missään Suomessa myönnettäisi mitään vapaita lomanviettoon. Legitiimit syyt poissaoloihin olisivat ennalta määritellyt, niihin kuuluisivat esim. hautajaiset tai lähisukulaisten merkkipäivät.

Silloin kuviot olisivat ainakin selkeät.

Sääliksi käy sekä opettajia että rehtoreita, jotka joutuvat kaiken resurssipulan keskellä vielä ottamaan erikseen huomioon oppilaiden vanhempien lomatoiveita - jotka viime kädessä todennäköisesti liittyvät siihen, että he haluavat päästä reissuun halvemmalla kuin ne muut, jotka käyvät reissuilla koulujen loma-aikoina ja siten noudattavat yhteisesti sovittuja sääntöjä.

Jotkut näköjään vain haluavat enemmän ja halvemmalla kuin muut.

Suuri kysymys on, pitääkö meidän yhteiskuntana ja yhteisöinä mennä mukaan noiden ihmisten haluamisiin.

Jospa kuitenkin pidettäisiin keskiössä opettajien ja oppilaiden työ, joka tässä keskustelussa on kaikkein tärkeintä.

Vierailija
154/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin sain koulusta lomaa kun aikoinaan lähdin viikoksi perheeni kanssa matkalle. Kaverini kertoi myöhemmin mitä tehtäviä oli tullut ja tein ne. Koulunkäyntini ei viikon poissaolosta kärsinyt.

Vierailija
155/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieno asenne, hei! Ikävää, että Suomessa yritetään olla tasapuolisia, kun sinun mielestäsi vain rikkaille pitää antaa lomia milloin haluavat. Sama se, vaikka heidän kultamussukkansa eivät lukisi läksyjä safarilla. Sehän ei heidän kohdallaan tietenkään ole mikään pointti.Köyhät sen sijaan on pidettävä ruodussa, etteivät vaan pääse lesoamaan Ruotsin risteilyllä. 

Olen tuo jolle vastaat. Kaikkein kurjin porukka Suomessa on ns. alempi keskiluokka (toki myös osa ylemmästä on tuota minä-minä -porukkaa), joka kuvittelee että "heillä on oikeus". Todella suuria, jo yhteiskuntarauhaan vaikuttavia ongelmia aiheuttaa se käsittämätön harhaluulo, että jokaisella pitäisi olla samat taloudelliset mahdollisuudet vaikka syystä tai toisesta ei ole.

Ne, kenellä on varaa lähteä safarille, on varmaakin valmiita käyttämään omaa varallisuuttaan myös siihen, että jälkikasvulle hommataan kotiopettaja/lisäopetusta/tuutoria ym. korvaamaan se poissaolo koulusta. Tai ylipäätään kotikoulu tai ulkomainen sisäoppilaitos. Uskokaa pois, näitäkin tapauksia Suomesta löytyy. Olennaista on se, että he eivät tuota ongelmia koulujen opettajille ja harmaita hiuksia rehtoreille, jotka yrittävät tasapainoilla noiden vaativien vanhempien ja työtään hankalissa oloissa jo muutenkin tekevien opettajien välillä.

Parasta olisi, että kaikki, aivan kaikki riippumatta sosioekonomisesta asemastaan pitäisivät ne perhelomansa koulujen loma-aikana. Kuten jossain joku laski, lapset käyvät koulussa 52% vuodesta. Kyllä siitä 48 %:sta pitäisi aikuisten ihmisten kyetä laskemaan, milloin lähdetään lomalle.

Ja niin, jos ei ole varaa ostaa jotain, silloin sitä ei osteta. Meillä ei olisi Takuusäätiön asiakkaita ja luottovelkaisia ihmisiä, jos tuo muistettaisiin. (Enkä puhu vähävaraisista ihmisistä, joille tulee velkoja terveyskeskus- ja sairaalamaksuista. Se on kansallinen häpeä, jolle pitää tehdä jotain; mutta se on eri keskustelu.)

Jos ei ole varaa tehdä asioita, silloin niitä ei tehdä. Piste. Ulkomaanmatka ei ole mikään ihmisoikeus.

Vierailija
156/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä nyt jeesustelee ne joilla ei ole varaa lähteä ulkomaille

Jutun perheellä ei ollut varaa lähteä ulkomaille koulujen loma-aikana.

Vierailija
157/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki alkais touhuta lomia normi lomien ulkopuolella, mitä siitä tulisi? 

Joku järjestyshän tässäkin pitää olla. 

Niinhän sitä on tähänkin asti tehty. Ja hyvin ollaan pärjätty. Aina on saanut olla tuollaisia satunnaisia viikkoja kerran vuodessa. Eikä siinä ole kukaan mitään ongelmaa nähnyt.

Mutta ongelma on siinä, että nämä eri aikaan loman pyytäjät vaan lisääntyy, 

ongelma muodostuu siitä. 

Mikä ongelma? Ei ole mitään ongelmaa jota tässä lomat kieltämällä oltaisiin ratkaisemassa. Kyse on jostain ihan muusta.

Vierailija
158/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen lapsi, jolta evättiin loma on ollut ysin oppilas, joten tuskin jäis jälkeen toisista ja voidaan antaa koulutehtäviä mukaan. Oliko vielä niin, että perheeseen ( uusio)kuului muita lapsia kaukana olevasta koulupiiristä, jossa on lomat eri aikaan, joten siksi anoivat sopivaa lomaa.

Vierailija
159/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheen lapsi, jolta evättiin loma on ollut ysin oppilas, joten tuskin jäis jälkeen toisista ja voidaan antaa koulutehtäviä mukaan. Oliko vielä niin, että perheeseen ( uusio)kuului muita lapsia kaukana olevasta koulupiiristä, jossa on lomat eri aikaan, joten siksi anoivat sopivaa lomaa.

Ensin anotaan loma, sitten varataan matkat .

Kaikesta kuultaa läpi se, että halvalla on yrittänyt perheenäiti päästä. Nyt sitten joutuu selvittelemään asiaa, kun ihan itse on mogannut. Jotenkin ala-arvoista vedota lasten käymiin keskusteluihin ja siihen, että esikoinen ei halua ryhtyä valehtelemaan. Jotenkin tosi ala-arvoista, aikuiselta ihmiseltä odottaisi parempaa. Sitä, että myöntäisi itselleen ja muille, että nyt tuli mogattua. Sen sijaan, että lähdetään - kuten nykyään liian usein on tapana - hakemaan massojen kautta hyväksyntää ja kampanjoimaan työtään tekevää rehtoria vastaan. Kun itse pitäisi ottaa hattu kouraan tai nykytermein nostaa käsi ylös virheen merkiksi.

Vastuuton vanhempi, yrittää vierittää syytä kaikkien muiden kuin itsensä niskaan. Helpoin opetus tuolle vanhemmalle olisi ollut se, että kaikkien lasten loma-anomukset olisi evätty. Silloin olisi tajunnut oman virheensä helpommin.

Näyttääkin siltä, että koulujen tehtävä on nykypäivänä kouluttaa ehkä jopa vanhempia enemmän kuin niitä lapsia.

Hatunnosto reksille!

Vierailija
160/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ilmasto enää huoleta ketään? Eikä hävetä lähteä viiden hengen voimin viikoksi jonnekin Pattayalle? Menkää mieluummin koko perheen voimin viikonloppuna vaikka Ähtäriin, ei tarvita loma-anomuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi