Miksi jotkut kuvittelee, että omakotitalossa on koko ajan jotakin tekemistä ja remontoitavaa?
Ei tuollaista voi kuvitella kuin ihminen joka ei ole koskaan asunut omakotitalossa. Sellaisessa asunut tietää, että ei koko ajan tarvitse olla jotakin tekemässä.
Lumitöitä ei tarvitse tehdä koko ajan. Puutarhaa ei tarvitse koko ajan hoitaa. Siivoamiseen ei mene älyttömästi aikaa jos pitää siisteyttä yllä. Tuossa yhdessä ketjussa joku kuvitteli, että omakotitalossa asuvat ovat tällä hetkellä pilkkomassa puita. No eihän kaikilla ole tarvetta puille kun ei ole takkaa tai puilla lämpiävää kiuasta. Tai ei ole puita mitä pilkkoa kun ei ole metsää mistä sitä puuta saisi. En myöskään ymmärrä mitä pitäisi olla koko ajan remontoimassa.
Asun siis itse omakotitalossa enkä ymmärrä mitä mun pitäis koko ajan olla tekemässä tämän talon vuoksi. Kyllä mä ehdin vallan mainiosti löhötä ja laiskotella.
N44
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatiihan pihatyöt ja talon kunnossapito työtä, mutta ei siihen mene kuin pieni osa vapaa-ajasta. Ja ihan oman mielen mukaan elämää voi helpottaa karsimalla puustoa tai nurmikkoa, pitämällä istutukset helppohoitoisina tai ostamalla polttopuut valmiina.
Vaikka ostaa valmiina polttopuut niin yleensä ne pitää myös laittaa johonkin suojaan että pysyvät kuivana ja ei ne itsestään sinne uuniinkaan ilmesty. No tietty rahalla saa noikin palvelut.
Joo ihan hirveän raskasta: tilattiin pari kuutiota puita 40l säkeissä ja nostivat lavan suoraan autotalliin suojaan. Sieltä miesrassu joutuu pari kertaa viikossa hakemaan säkin (20 askelta per kerta!)
"10min viikossa? Meillä haetaan joka päivä puita ja se on sen 10min. "
Joo, kun en halua kantaa puita joka päivä. Haen kerralla moneksi päiväksi. Toki jos haluaa sen päivittäin kuskauksen tehdä, siitä vaan.
Hyvin hämmentyneenä luen ketjua. Mä olen 12v asunut puulämmitteisessä talossa ja viimeiset vuodet ilman suihkua, sisävessaa tai lämmintä vettä. Saunassa vesi lämmitetään ja vati ja kuuppa, siinä se. Ja olen fyysisesti kroonisesti sairas. Elän omasta mielestäni hyvin yksinkertaista, helppoa, rauhallista, rentoa elämää. Ikinä en ole ollut näin "rauhassa" kuin mitä nyt elän. Ei missään nimessä ole mikään työleiri. Tottakai askareita on mutta se kaikki on rentouttavaa puuhaa. Ja kaiken voi tehdä oman voinnin mukaan.
En tarkoita että kaikkien pitäisi viihtyä tällaisissa oloissa tai edes omakotitalossa. Ei tietenkään pidä, jokainen valitsee omansa. Mutta miten voikaan olla että toisten mielestä tämä olisi jotain työleiriä ja jatkuvaa pakkotyötä, minusta rauhallisinta ja rennointa elämää ikinä. Hämmentää paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan jaksa koko aikaa jotain tehdä. Mutta on omakotitalossa ihan hirveästi hommaa verrattuna kerrostaloon.
Omakotitalossa pitää haravoida pihaa syksyisin, kolata lunta talvisin ja leikata nurmikkoa kesäisin. Tietysti rännien puhdistukset, ikkunoiden pesut ja savupiipun nuohoukset kerran vuodessa. Kerrostalossa ei tarvitse tehdä mitään noista.
Kyllä ne tarvitsee tehdä kerrostalossakin. Ne vaan on yleensä ulkoistettu. Ihan saman voi tehdä omakotitalossakin.
eikä kerrostalossa tartte tehä mitään näistä grillata pihalla lämmittää saunaa millo huvittaa huoltaa venettä pihalla.tääl perseaukinaiset yrittää vakuuttaa et kerrostalo asumine on mukavampaa ku omakotitalo.
Tuo on tyypillinen ajatus, että kerrostalossa asuu perseaukiset. Esim omassa kunnassa on tällä hetkellä myytävänä noin 60 kpl asuntoja, joiden hinta on yli 500 000. Ei sen asumismuodon perusteella voi mitään automaattisesti päätellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan jaksa koko aikaa jotain tehdä. Mutta on omakotitalossa ihan hirveästi hommaa verrattuna kerrostaloon.
Omakotitalossa pitää haravoida pihaa syksyisin, kolata lunta talvisin ja leikata nurmikkoa kesäisin. Tietysti rännien puhdistukset, ikkunoiden pesut ja savupiipun nuohoukset kerran vuodessa. Kerrostalossa ei tarvitse tehdä mitään noista.
Kyllä ne tarvitsee tehdä kerrostalossakin. Ne vaan on yleensä ulkoistettu. Ihan saman voi tehdä omakotitalossakin.
eikä kerrostalossa tartte tehä mitään näistä grillata pihalla lämmittää saunaa millo huvittaa huoltaa venettä pihalla.tääl perseaukinaiset yrittää vakuuttaa et kerrostalo asumine on mukavampaa ku omakotitalo.
<
aika vammane pitää olla jos ostaa kerrostalo luukun puolella miljoonalla.kyllä ovat yleensä perseaukinaisii.
Johtuiskohan siitä, kun okt-asujat aina vinkuu täällä palstalla, miten työlästä se asuminen on?
Vierailija kirjoitti:
Hyvin hämmentyneenä luen ketjua. Mä olen 12v asunut puulämmitteisessä talossa ja viimeiset vuodet ilman suihkua, sisävessaa tai lämmintä vettä. Saunassa vesi lämmitetään ja vati ja kuuppa, siinä se. Ja olen fyysisesti kroonisesti sairas. Elän omasta mielestäni hyvin yksinkertaista, helppoa, rauhallista, rentoa elämää. Ikinä en ole ollut näin "rauhassa" kuin mitä nyt elän. Ei missään nimessä ole mikään työleiri. Tottakai askareita on mutta se kaikki on rentouttavaa puuhaa. Ja kaiken voi tehdä oman voinnin mukaan.
En tarkoita että kaikkien pitäisi viihtyä tällaisissa oloissa tai edes omakotitalossa. Ei tietenkään pidä, jokainen valitsee omansa. Mutta miten voikaan olla että toisten mielestä tämä olisi jotain työleiriä ja jatkuvaa pakkotyötä, minusta rauhallisinta ja rennointa elämää ikinä. Hämmentää paljon.
Niin no, mäkin olen kroonisesti sairas (Crohnisesti sairas, heh) enkä edes näkisi unta elämästä ilman sisävessaa ja lämmintä vettä. Mikä sopii kenellekin. Me muuten grillataan sekä parvekkeella että pihalla ja saunotaan kun huvittaa (eli hyvin harvoin), kerrostalossa. Venettä ei ole ja autoa ei tosiaan tarvitse sitäkään huoltaa parkkipaikalla, sen tekee korjaamo. Mies ei enää halua niitä työasentoja, ymmärrän täysin.
Eikö olekin hyvä, että on vaihtoehtoja, ei kovinkaan hämmentävää?
Vierailija kirjoitti:
Omakotitaloon VOI kyllä käyttää ihan loputtoman määrän aikaa. On minullakin tuttuja jotka jatkuvasti laittaa pihaa ja terassia ja ulkorakennusta on joka lähtöön ja sisälläkin puuhataan ja remppaillaan, halkoja on monen vuoden tarpeiksi liiterissä ja kaikenlaista konetta ja laitetta ne pihavarastot täynnä. Mutta se on silloin kyllä jo enemmänkin harrastus ja elämäntapa, jotkut oikeasti tykkää siitä puuhastelusta ja sellaiselle kerrostaloelämä ois kauhistus.
Mutta omakotitalon voi myös laittaa hyvin helppohoitoiseksi, ei ole pakko laittaa isoja nurmikenttiä, laajoja kolattavia alueita tai jotain hoitoa vaativia marjapuskia (riippuu toki myös tontista). Silloin pääsee varsin vähällä. Ja toisaalta lumityöt ja nurmen leikkuu ym on ihan hyvää liikuntaakin.
Voihan sitä "laittaa", mutta se laittaminen joko maksaa helvetisti tai teettää helvetisti työtä. Jos sattuu asumaan talossa/tontilla joka ei ole noin fiksusti suunniteltu.
jankuti jankuti kerrostalo elämä on perseestä . nuorena jouduin pakosti asumaan kun ei omakotitaloon ollut varaa.
Vierailija kirjoitti:
jankuti jankuti kerrostalo elämä on perseestä . nuorena jouduin pakosti asumaan kun ei omakotitaloon ollut varaa.
No mutta kelpaisko semmoinen yhdistelmä, että iso kerrostaloasunto ja kesämökki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta kelpaisko semmoinen yhdistelmä, että iso kerrostaloasunto ja kesämökki?
no joo sinne mökille voi lähtee rauhottuu ja harrastaa mökki juttuu
Eli kerrostalo kelpaisi sittenkin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitaloasujana kyllä huomaan että moni jostain syystä kaunistelee näitä eri hommiin käytettyjä aikoja.
Itse olen siitä onnekkaassa asemassa että mies hoitaa melkein kaiken pihahommia koskevan joten ne eivät ole mun murheeni. Mutta olen huomannut kyllä että hiekoitushiekkaa laitetaan enemmän kuin 1-4x talveen ja polttopuihin menee enemmän kuin 10 minuuttia viikossa aikaa.
Niin no, ok-talo ei ole laiskoja varten. Jos sohvanurkka kutsuu enemmän niin on parempi muuttaa kerrostaloon.
Eli siellä ok-talossa siis onkin paljon kaikkea tekemistä ja puuhattavaa? Siitähän tässä keskusteltiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitaloon VOI kyllä käyttää ihan loputtoman määrän aikaa. On minullakin tuttuja jotka jatkuvasti laittaa pihaa ja terassia ja ulkorakennusta on joka lähtöön ja sisälläkin puuhataan ja remppaillaan, halkoja on monen vuoden tarpeiksi liiterissä ja kaikenlaista konetta ja laitetta ne pihavarastot täynnä. Mutta se on silloin kyllä jo enemmänkin harrastus ja elämäntapa, jotkut oikeasti tykkää siitä puuhastelusta ja sellaiselle kerrostaloelämä ois kauhistus.
Mutta omakotitalon voi myös laittaa hyvin helppohoitoiseksi, ei ole pakko laittaa isoja nurmikenttiä, laajoja kolattavia alueita tai jotain hoitoa vaativia marjapuskia (riippuu toki myös tontista). Silloin pääsee varsin vähällä. Ja toisaalta lumityöt ja nurmen leikkuu ym on ihan hyvää liikuntaakin.
Voihan sitä "laittaa", mutta se laittaminen joko maksaa helvetisti tai teettää helvetisti työtä.
Sattuu asumaan? Ei kai niitä taloja ja tontteja mitenkään sattumanvaraisesti ostella, kyllä sen saa ihan itse valita. Jos haluaa ison puutarhatontin niin pitää kestää se että siinä on vähän enemmän hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko naapuri pesemään ikkunasi siellä kerrostalossa? Silloin kun itse sellaisessa asuin niin piti ihan itse pestä. Ikkunoitahan ei ole pakko pestä omassa ok-talossa koskaan. Kerrostalossa on pakko, koska vuosikymmenien saatossa joku siitä valittaa, ja koska koko talo ei ole oma, niin pakotetaan pesemään.
Kyllä omakotitalojakin koskee kunnossapitovelvoitteet ainakin jossain määrin. Aikoinaan sukulainen määrättiin maalaamaan omistuksessaan ollut autiotalo jossa kukaan ei asunut koska talo oli epäsiistin näköinen. Se oli vähän isompi urakka kuin ikkunoiden pesu.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä omakotitalo kuluu ja rapistuu koko ajan, meillä on 17 vuotta vanha talo ja kyllä on monesta paikkaa jo ränsistynyt, 10 000eur menee talon maalaus laskuun ja kylppärissä ja monessa muussakin kohtaa kaikki on kulunutta jne. Keittiön ja apukeittiön kaappien saranat irtoilee ym. En olisi uskonut miten äkkiä omakotitalo rapistuu. Ja meillä takkapuut tehdään itse niin siinäkin on hirveä homma ja silti on tosi viileää sisällä vaikka on takka.
Meillä samanikäinen talo ja nyt alkaa olla alkuperäiset pinnat aika kulahtaneet. Mm.sisäportaat on karsean näköiset, pitäisi askelmat hioa ja maalata. Joitain tiloja on maalattu/vaihdettu tapetteja tässä vuosien varrella. Ulkomaali on ihme kyllä vielä aika hyväkuntoinen, uskoisin että kymmenisen vuotta menee vielä. Tiilikattoon pitäisi vaihtaa rikkoutuneita tiiliä, siihen pitää palkata joku ehkä ensi kesänä.
Onhan tässä kaikenlaista mistä kerrostaloasunnossa ei tarvitse huolta kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka siellä kerrostalossa sun ikkunat pesee😄 oon tainnu ite aina asua huonossa taloyhtiössä kun oon joutunut ihan itse pesemään omat ikkunat ja jopa parvekelasit 🙊🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitaloasujana kyllä huomaan että moni jostain syystä kaunistelee näitä eri hommiin käytettyjä aikoja.
Itse olen siitä onnekkaassa asemassa että mies hoitaa melkein kaiken pihahommia koskevan joten ne eivät ole mun murheeni. Mutta olen huomannut kyllä että hiekoitushiekkaa laitetaan enemmän kuin 1-4x talveen ja polttopuihin menee enemmän kuin 10 minuuttia viikossa aikaa.
Niin no, ok-talo ei ole laiskoja varten. Jos sohvanurkka kutsuu enemmän niin on parempi muuttaa kerrostaloon.
Eli siellä ok-talossa siis onkin paljon kaikkea tekemistä ja puuhattavaa? Siitähän tässä keskusteltiin.
Enemmän kuin kerrostalossa, mutta se nyt ei varmaan yllättänyt ketään eikä ollut keskustelun aihe. Mut mikä on paljon, niin se nyt sit taitaa olla subjektiivista. Jotkut tuntuu kuvittelevan että talon ylläpitoon menee valtaosa vapaa-ajasta, mikä kyllä harvemmin taitaa pitää paikkaansa. Ja monet omakotitalon työt mitä ihmiset luettelee on sellaisia jotka ei ole ollenkaan pakollisia, koskettavat vain osaa okt-asukeista tai ovat samoja mitä tulisi vastaan kerrostalossakin (kuten sisäremontit).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollekin kelpaisi, jollekin ei. Ei pitäis tämänkään tulla yllätyksenä. Monelle tuo on kyllä ihan hyvä valinta. Itse en haluaisi niin kauan kun lapset on kouluikäisiä ja ois sit kouluajat sidottu sinne kerrostaloon, mutta joskus kun lapset lähtee kotoa niin vois olla ihan harkinnan arvoinen.