Pitääkö tänne muuttavan ihmisen hylätä kokonaan entinen kulttuurinsa, jotta voisi olla kotoutunut?
Pitääkö muuttaa uskontoa, kieltä ja kotiruokia myöten tavat ja muuttua suomalaiseksi?
Kommentit (125)
Ulkomailla asuneena voin kertoa nämä itsestäänselvyydet:
- Kielitaito. Kaiken A&O, ilman et voi asioida missään, tehdä töitä tai opiskella, tai kokea olevasi osa yhteiskuntaa.
- Lakien, sääntöjen ja kulttuurin kunnioittaminen. Maassa maan tavalla. Tämä on kunnioitusta maata ja asukkaita kohtaan. Miksi haluaisi edes asua maassa, jonka tavoista ei tykkää ja lähinnä sylkee ihmisten päälle? Maailmassa on muitakin maita, kannattaa siis valita joku muu sitten.
- Vastuun ottaminen itsestään. Ei voi muuttaa toiseen maahan ja olla taakkana siellä maan kansalaisille. Kiitollisuus siitä, että toinen maa on avannut ovet ja voi olla osa toista yhteiskuntaa.
- Muilta osin jokainen voi elää vapaasti omien tapojensa mukaisesti. Asunnon voi sisustaa miten haluaa, ruokaa voi tehdä miten haluaa ja kotona voi puhua haluamaansa kieltä. En suosittele vauvan nukuttamista ulkona ulkomailla, Tanskasta alaspäin tulee todennäköisesti poliisit oven taakse ;)
Ei pidä. Ei kukaan niin ole väittänyt.
On hyvä oppia kieli ym.
Ei tarvitse omaa kulttuuriansa muuttaa kunhan osaa maan lait ja elää sen mukaan. Kotonaan saa harjoittaa omaa kulttuuriaan. Kulttuurin nimissä ei saa vahingoittaa,alistaa, johtaa harhaan tai hyväksikäyttää toista ihmistä.
Suomalaisina me emme ole mitään suomalaisisten perinnetapojen orjallisia noudattajia vaan valikoidaan vain jotain josta tykätään kuten joulun ja juhannuksen vietto sillain melko perinteiseen tapaan mutta ei mitään uskonnollisia rituaaleja.
Usko on ihan henkilökohtainen asia sitten mihinkä uskoo tai ei usko mihinkään. Siitä emme ole ikinä puhuneet emmekä kiistelleet. Se ei vaan kiinnosta kumpaakaan. Aivopesusta olemme samaa mieltä ja siitä että uskonto estää ihmistä käyttämästä omia aivojaan kun sille syötetään kaikki jonkun toisen ihmisen kirjoittamat sadut että näin on ja äläkä muuta ajattele, elikkä lue vaan kirjaa ja usko siihen kyseenalaistamatta.
Ei kai kukaan ole noin väittänyt? Sen sijaan lakeja täytyy noudattaa ja ymmärtää, että ihan kaikki arvot eivät sovi yhteen eikä voi odottaa esim. saavansa saarnata vihapuhetta noin vain uskonnon varjolla (oli se uskonto mikä tahansa).
Sä et ap yhtään nyt ymmärrä mitä kotoutuminen tarkoittaa. Ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa minkälainen sun oma kulttuuri on. Jokainen pitäkööt oman kulttuurinsa, se on sitten eri asia että kotoutuu yhteiskunnan jäseneksi, osaa toimia kuten tässä maassa kuuluu lain mukaan toimia, ja osaa toimia muiden kanssa myös sosiaalisissa tilanteissa, osaa kielen, osaa hoitaa asiansa, eli tuntee suomalaisen kulttuurin.
Miksi suomenkielentaidon opettelu kotoutumiseen ilmoitettiin asiattomasta viestistä.
Maan kielihän pitäisi opetalla ehdottomasti ensin joka helpottaa kotoutumista.
Eipä suomalaisetkaan espanjassa elän maan tavalla vaan omissa kuplissaan sikaillen
Ei tarvitse hylätä omaa kulttuuriaan, mutta eivät myöskään voi sanella ja muuttaa suomalaisia perinteitä.
Esim. kouluissa joululaulut ja tiernapoikaesitykset kuuluu suomalaiseen perinteeseen ja jos joku niistä pahoittaa mielensä niin se on vaan voi voi...en itsekään kuulu kirkkoon, mutta ei minua suomalaisena myöskään haittaa nämä uskonnolliset traditiot.
Olen nähnyt niitä joita ei edes kiinnosta opetella suomenkieltä. Ja miksi täysin kielitaidoton saa suomessa nostaa työttömyyskorvausta niin sitä ihmettelen. Mihinkä työhön voi hakea sellainen joka ei ymmärrä suomen kieltä sanaakaan eikä osaa edes englantia. Jotkut kielitaitoisemmat pärjää englannin kielellä.
Kyllähän ihan jokaisessa työssä pitää suomenkielisiä ohjeita ymmärtää. Ei siellä ole hänen omankielistä työhönopastajaa.
Itse en noudata oikein mitään suomalaisia tapoja, edes saunassa en käy. Puhun kuitenkin sujuvaa suomea, joten halutessani menen kyllä aina suomalaisesta. Aniharvoin on kukaan mitään mussuttanut, mitä nyt jossain työpaikassa joskus joku kotiseutuhenkinen ugripötkylä onkin kokenut oikeudekseen kettuilla, koska olen hyväntuulinen ja puhelias, ja nimeni on ulkomaalainen.
Monenlaisia kulttuureja on sujuvaa suomea puhuvillakin ihmisillä, joten siellä peräkyrrpälän kauppalalla voisi lopettaa sen vierraslajeista vinkumisen.
Vierailija kirjoitti:
Eipä suomalaisetkaan espanjassa elän maan tavalla vaan omissa kuplissaan sikaillen
Sikailijat siis paluupostissa takaisin jos eivät osaa lakien mukaan elellä. Samoin suomesta kaikki pakkonaittajat, fanaatikot, kunniaväkivaltaiset ja raissskaajat etc takaisin kotimaihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Jos se että tulee kylmään pohjolaan asettaa hieman haasteita oman kulttuurin noudattamiselle. Esim omassa perheessä karibialainen ei todellakaan ole 24/7 sortseissa ulkoilemassa ja auringosta nauttimassa kuten kotimaassaan.
No, vakavasti ottaen - jokaisella on oikeus säilyttää oma kulttuurinsa niiltä osin kun se ei loukkaa eikä vahingoita ketään. Noudattaa uuden kotimaansa lakeja ja sääntöjä, ei tee rikoksia tms. Sopeutuu yhteiskuntaan opettelemalla kielen ja kulttuurin eikä halveksu sitä. Tekee töitä ja elättää itsensä.
Ruoka, uskonto, pukeutuminen (sää huomioiden) jne on viattomia ja yleensä harmittomia kulttuurimuotoja joita tietenkin voi noudattaa myös Suomessa.
Näin olen itsekin tehnyt kun olen asunut (ja asun ulkomailla). Kunnioitan ja arvostan uutta kotimaatani ja noudatan heidän sääntöjään ja tapojaan. Kielitaidon opettelin jo ennen muuttoa auttavasti ja yritä
Nämä on hyvin hankalia juttuja. Kannattaa miettiä toisinpäin: jos muuttaa esim saudeihin tai Af ganistaniin kuinka syvällisesti haluaa ja kykenee omaksumaan uuden kulttuurin. En itse koulutettuna naisena kykenisi hyväksymään tuon maan arvoja, joutuisi luopumaan lähes kaikesta mihin on kasvanut, kaikki arvot päälaelleen. Samaahan me vaadimme tulijoilta. Tietty voi sanoa, että riittää jos ei riko lakeja - mutta tuota sitten kierretään perheiden sisällä hiljaisuudessa? Erityisesti minua huolettaa kahden kult tuurin väliin kasvaneiden kohtalo. Ja tuoltahan se näyttää ongelma kasvavankin kun katselee Ruotsia: kotona yhtä, yhteiskunnassa pitäisi olla toista ja ainut tapa pitää kiinni entisen ku lttuurin arvoista on saada miehistä kunnioitusta ri kollisuudesta ja vä kivallasta?
Kyllä! Samoin jos suomalainen muuttaa vaikka USAan, ei saa enää syödä ruisleipää, käyttää heijastinta, ottaa kenkiä pois sisällä tai saunoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse hylätä omaa kulttuuriaan, mutta eivät myöskään voi sanella ja muuttaa suomalaisia perinteitä.
Esim. kouluissa joululaulut ja tiernapoikaesitykset kuuluu suomalaiseen perinteeseen ja jos joku niistä pahoittaa mielensä niin se on vaan voi voi...en itsekään kuulu kirkkoon, mutta ei minua suomalaisena myöskään haittaa nämä uskonnolliset traditiot.
Veikkaanpa, etteivät muuttajat ole sen takana, että kristilliset laulut ja muut symbolit poistuvat kouluista. Eiköhän takana olla ihan me kantasuomalaiset vanhemmat, jotka eivät hyväksy uskonnon tuputtamista kouluissa.
Vierailija kirjoitti:
Hylkääkö ulkomaille muuttava suomalainen kulttuurinsa? No ei. Kyllä vaan ja ruotsia mongerrettiin kun muutettiin tänne, että ruotsalaiset ymmärtävät mitä puhumme. Ihan naurattaa verrattuna tähän päivään, kun arabit eivät milloikaan ota huomioon muita vaan huutavat omalla kielellään niin että korvakalvot särkyy.
Tämä on ollut aina mielenkiintoinen kysymys. Jos menet itse muslimikulttuurin omaavaan maahan niin joudut siellä aika pitkälti mukautumaan kyseiseen kulttuuriin jos haluat olla maassa pidempään. Esim naisia koskevat pukeutumismallit. Joissain maissa naisille on omat kuntosalit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Riittää, että ei tee juuri mitään sellaista, mikä mitenkään haittaisi kantaväestön elämää. "
Samaa mieltä. Ongelma on se että aika monelle haitaksi riittää se että pukeutuu liian eri tavalla jolkusella paikalla.
Monelle? Minä kun tästä lähden ovesta ulos ja menen vaikka bussiin, olen siellä selvässä vähemmistössä suomalaisena. 90% muiden kulttuurien edustajia. Miksi minä alkaisin niitä vastaan kohdistamaan jotain viharikoksia, etenkin kun ovat enemmistö? En voi vähemmistön edustajana urputtaa mitään.
Juuri näin. Ja miksi urputtaisitkaan, ei heidän burkhansa sinun tai minun elämäämme
Kyllä vaan rajoittaa siten että työhönpääsy on vaikeampaa uniformussa.
Vierailija kirjoitti:
Itse en noudata oikein mitään suomalaisia tapoja, edes saunassa en käy. Puhun kuitenkin sujuvaa suomea, joten halutessani menen kyllä aina suomalaisesta. Aniharvoin on kukaan mitään mussuttanut, mitä nyt jossain työpaikassa joskus joku kotiseutuhenkinen ugripötkylä onkin kokenut oikeudekseen kettuilla, koska olen hyväntuulinen ja puhelias, ja nimeni on ulkomaalainen.
Monenlaisia kulttuureja on sujuvaa suomea puhuvillakin ihmisillä, joten siellä peräkyrrpälän kauppalalla voisi lopettaa sen vierraslajeista vinkumisen.
Nimestä ei voikkaan paljon päätellä enää mitään. Nimiään voi vaihdella vaikka miksi jos ei nimestään tykkää. Minulle nimi on ihan samantekevää kunhan vaan puhuu suomea tässä suomen maassa kun ollaan. Jos muuttaisin ulkomaille niin alkaisin ensi töikseen opettelemaan maan kielen jotta sopeudun siihen yhteisöön paremmin ja voi jutella kaikkien ihmisten kanssa. En vaadi että niiden sen maan asukkaiden pitäisi ymmärtää omaa kotimaani kieltä jotta vuorovaikutus ja asioiden hoito sujuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä ne kivittämiset ja kadulla elävältä polttamiset pitäis jättää pois jos tänne tulee.
Niin kuin ovat jättäneetkin. Vai tapahtuuko tätä sinun mielestäsi Suomessa paljonkin?
Ruotsissa kyllä.Suomalainen teinipoika yritettiin polttaa kun nukahti bussipysäkille. Lapsi riepu. Selvisi kyllä hengissä mutta vähältä piti.
Joo paitti ettösitä salametsästystä käy harrastamassa muutkin kuin suomalaiset ja paikalliset.