Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö tänne muuttavan ihmisen hylätä kokonaan entinen kulttuurinsa, jotta voisi olla kotoutunut?

Vierailija
03.11.2023 |

Pitääkö muuttaa uskontoa, kieltä ja kotiruokia myöten tavat ja muuttua suomalaiseksi?

Kommentit (125)

Vierailija
21/125 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Riittää, että ei tee juuri mitään sellaista, mikä mitenkään haittaisi kantaväestön elämää. "

Samaa mieltä. Ongelma on se että aika monelle haitaksi riittää se että pukeutuu liian eri tavalla jolkusella paikalla.

Monelle? Minä kun tästä lähden ovesta ulos ja menen vaikka bussiin, olen siellä selvässä vähemmistössä suomalaisena. 90% muiden kulttuurien edustajia. Miksi minä alkaisin niitä vastaan kohdistamaan jotain viharikoksia, etenkin kun ovat enemmistö? En voi vähemmistön edustajana urputtaa mitään. 

Juuri näin. Ja miksi urputtaisitkaan, ei heidän burkhansa sinun tai minun elämäämme rajoita. 

Vierailija
22/125 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hylkääkö ulkomaille muuttava suomalainen kulttuurinsa? No ei.

Ulkomaille muuttaneiden jo toinen sukupolvi on "suomalaisen kulttuurin" ja jopa kielen paljolti unohtanut eli hylännyt. Tästä on väkevä todistusaineisto ruotsin-, amerikan- ja australiansuomalaisten keskuudessa.

Suomalainen nainen pukeutuu peittävästi niissä kulttuureissa, joissa "suomalaisen kulttuurin" mukainen pukeutuminen on omiaan altistamaan vaarallisiin ja vähintäänkin epämiellyttäviin tilanteisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/125 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se että tulee kylmään pohjolaan asettaa hieman haasteita oman kulttuurin noudattamiselle. Esim omassa perheessä karibialainen ei todellakaan ole 24/7 sortseissa ulkoilemassa ja auringosta nauttimassa kuten kotimaassaan. 

No, vakavasti ottaen - jokaisella on oikeus säilyttää oma kulttuurinsa niiltä osin kun se ei loukkaa eikä vahingoita ketään. Noudattaa uuden kotimaansa lakeja ja sääntöjä, ei tee rikoksia tms. Sopeutuu yhteiskuntaan opettelemalla kielen ja kulttuurin eikä halveksu sitä. Tekee töitä ja elättää itsensä. 

Ruoka, uskonto, pukeutuminen (sää huomioiden) jne on viattomia ja yleensä harmittomia kulttuurimuotoja joita tietenkin voi noudattaa myös Suomessa. 

Näin olen itsekin tehnyt kun olen asunut (ja asun ulkomailla). Kunnioitan ja arvostan uutta kotimaatani ja noudatan heidän sääntöjään ja tapojaan. Kielitaidon opettelin jo ennen muuttoa auttavasti ja yritän aina lähestyä maan kielellä, en esim englanniksi heti ensimmäisenä.

Vierailija
24/125 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eihän sellainen ole suomalainen, joka elää tässä maassa, puhuu omaa kieltään ja tekee kaiken oman kulttuurinsa mukaan. Se on muun kulttuurin edustaja, joka elää Suomessa.

Ei meistä kukaan ole tanskalainen, jos pari viikkoa asutaan Köpiksessä eikä sittenkään, jos se on 20 vuotta. Milloin vaan voidaan tulla kotiin suomalaiseksi mutta Tanskasta ei tiedetä muuta kuin kartta ja pari hassua sanaa, ehkä jonkin työpaikan toimintakulttuuri. Englannilla pärjää ja netistä näkee Suomen ohjelmat.

Kyllä sitä pitää tehdä paljon enemmän suomalaistumiseksi kuin vain asua täällä.

Nimenomaan. "Kotoutuminen" viittaa siihen, että maasta tulee henkilön kotimaa. Pelkkä täällä oleilu ei tee tästä kenenkään kotimaata. 

Vierailija
25/125 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä menen töihin ja asumaan Saudi-Arabiaan, niin minun täytyy noudattaa sen maan lakeja ja sääntöjä ja sopeutua kulttuuriin.

Mikä ihmeen ongelma tämä olisi Suomessa ulkomaalaiselle?

Eikä ulkomaalaisesta tule koskaan suomalaista, vaikka olisi miten Suomen passi.

Matti Turunen (nyk. Marutei Tsurunen) on asunut Japanissa yli 50-vuotta, puhuu sujuvaa japania, on naimisissa japanilaisen naisen kanssa ja on ollut kaksi kautta kansanedustajana Japanin senaatissa.

Ei hän väitä olevansa japanilainen, ja toteaa, että ei hänestä koskaan tule japanilaista - tämä hänen kirjassaan "Sinisilmäinen samurai".

Vierailija
26/125 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

No käytännössä monet suomalaiset eivät halua että muualta tulleiden kulttuuri näkyy tai kuuluu. Omissa oloissaan saa sitten olla miten haluaa.

Hyvä esimerkki ovat Aasiasta tulleet. Eivät he oikeasti kotiudu siinä mielessä että hengaisivat yhdessä suomalaisten kanssa saunoen ja ryypäten. Aika lailla oman porukan kesken ovat ja syövät omia ruokiaan ja noudattavat omia tapojaan. Mutta koska se ei kantaväestölle oikein näy tai kuulu mitenkään niin heitä pidetään jotenkin paremmin kotoutuneita kuin niitä joiden kulttuuri näkyy enemmän.

Tänne naidut venäläisetäidithän monesti jättävät opettamatta lapselleen venäjän kielen ettei puhe lapsen kanssa erottuisi muiden äitien ja lasten puheesta. On minusta kammottavaa, että lapsi jää paitsi ilmaista kielitaitoa. 

Mä tunnen kaksi tälläista perhettä. Äidit puhuu ihan kammottava suomea, mutta sitä vaan lapsilleen vääntää. 

Yksi intialaispatiskunta puhuu lapsilleen "englantia". Luulevat varmaan lapsen saavan siitä jotain etua, että oppii kansainväliseksi. Tämä englanti on vaan niin onnetonta, siinä on vain sanoja peräkkäin, ei mitään kunnon lauseita. Keskenään vanhemmat puhuu omaa kotikieltään. Lapsilleen tätä "englantia". Puhuisivat edes rallienglantia, mutta se on vielä huonompaa. 

Vierailija
27/125 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tasolla siihen kulttuuriin ja historiaan pitää perhetyä? Pitääkö alkaa harrastamaan tanhuja? Suoraan sanottuna en ymmärrä miksi vaikkapa italialaisen tulisi olla ylipäätään missään kanssakäymisissä peräseinäjoen Pentin kanssa ja ymmärtää häntä mitenkään. Oletettavasti

Mistä tämä tanhu ja Peräseinäjoen Pertti? Ihme kaukaa haettuja diipadaapa juttuja. Kuinka moni suomalainen harrastaa tanhua? 

Vierailija
28/125 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minä menen töihin ja asumaan Saudi-Arabiaan, niin minun täytyy noudattaa sen maan lakeja ja sääntöjä ja sopeutua kulttuuriin.

Mikä ihmeen ongelma tämä olisi Suomessa ulkomaalaiselle?

Eikä ulkomaalaisesta tule koskaan suomalaista, vaikka olisi miten Suomen passi.

Matti Turunen (nyk. Marutei Tsurunen) on asunut Japanissa yli 50-vuotta, puhuu sujuvaa japania, on naimisissa japanilaisen naisen kanssa ja on ollut kaksi kautta kansanedustajana Japanin senaatissa.

Ei hän väitä olevansa japanilainen, ja toteaa, että ei hänestä koskaan tule japanilaista - tämä hänen kirjassaan "Sinisilmäinen samurai".

Japanilaiset osaavat olla terveellä tavalla rasisteja. Tietävät oman kulttuurinsa ja perimänsä arvon. Eivät leiki mitään toimimattomia multikulttileikkejä. 

Vierailija
29/125 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis eihän sellainen ole suomalainen, joka elää tässä maassa, puhuu omaa kieltään ja tekee kaiken oman kulttuurinsa mukaan. Se on muun kulttuurin edustaja, joka elää Suomessa.

Ei meistä kukaan ole tanskalainen, jos pari viikkoa asutaan Köpiksessä eikä sittenkään, jos se on 20 vuotta. Milloin vaan voidaan tulla kotiin suomalaiseksi mutta Tanskasta ei tiedetä muuta kuin kartta ja pari hassua sanaa, ehkä jonkin työpaikan toimintakulttuuri. Englannilla pärjää ja netistä näkee Suomen ohjelmat.

Kyllä sitä pitää tehdä paljon enemmän suomalaistumiseksi kuin vain asua täällä.

Nimenomaan. "Kotoutuminen" viittaa siihen, että maasta tulee henkilön kotimaa. Pelkkä täällä oleilu ei tee tästä kenenkään kotimaata. 

Eli kotonakaan ei voi höllätä ja puhua äidinkieltään?

Vierailija
30/125 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"? Eikö sun piireissäsi näy aasialaisia? Minun opiskelu- ja työkavereissa on ollut aasialaisia, ja ihan samalla tavalla ovat olleet menossa mukana, jopa ryypänneet ;)"

Ehkä nuorempi sukupolvi on erilaista mutta kyllä se vanhempi väki on todella paljon omissa oloissaan. Kuvaavaa on että aasialaisia on Suomen muualta tulleista kolmannes mutta missä ovat aasialaistaustaiset poliitikot, julkkikset, viihde-elämän edustajat, sometähdet jne? Eipä juuri ole. Kuinka moni osaa mainita nimeltä yhtään aasialaistaustaista tunnettua ihmistä?

Vierailija
31/125 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä. Riittää kun noudattaa suomen lakeja.

Vierailija
32/125 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen yhteiskunnan lakien ja sääntöjen puitteissa pitää elää.

Jos oma kulttuuri ei ole niitä vastaan, niin vapaasti saa toteuttaa.

Vierailija
33/125 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä. jos ei paikallinen systeemi kelpaa, pitää poistua välittömästi. vuosi aikaa opetella kieli ja kulttuuri, muuten poistetaan väkipakolla. kymmenen vuoden koeaika, yksikin rike ja pois. kansalaisuutta ei pidä jaella enää kenellekään. ja elintason perässä kulkijoille ikuinen maahantulokielto/ elinkautinen vankeus, ilman mahdollisuutta vapautua. rajat suljetaan joka suunnalta, vain pois pääsee, takaisin ei. eu julistetaan viholliseksi, koska ovat siellä munapäitä. 

Sopii kunhan laitetaan kaikkien ihmisten kansalaisuus samalla tavalla koeajalle, siis myös kantisten. Tästä eteenpäin katsotaan vaikka viisi vuotta kuka osaa olla täällä ihmisiksi ja on yhteiskunnalle vain hyödyksi. Ja kaikki jotka eivät näitä täytä niin kansalaisuus pois. Lisäksi vielä kansalaisuustesti jossa pitää tietää yhteiskunnan toiminta, Kalevalan säkeet ja Sibeliuksen sinfoniat.

Syntyperäinen kansalaisuus on tietenkin eriarvoinen. Emme voi valita kuka tänne syntyy mutta kyllä maan täytyy itse saada päättää kuka tönne tulee. Meillä syntyy täällä ääliöitä ihan omasta takaa joten turha heitä on muualtakin hakea. Esim. Japanissa tulee olla hyvämaineinen ja pystyä itse elättämään itsensä/perheen kyetä elättämään. Enpä ole kuullut että yksikään suomalainen olisi näillä perusteilla jättänyt työmahdollisuuden käyttämättä tai kokisi sen syrjinnäksi.  

Vierailija
34/125 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo - ihan yhtä paljon, kun minäkin Amsterdamissa osaan hollantia, eli nolla. Mikäs tässä, kun kaikki puhuu enkkua. Broidille syntyi lapsi japanissa hiljattain. Se on sääli, että puoliverinen ei koskaan pääse yhteiskuntaan, vaikka skidi oppiikin nyt kielen ja saa kansalaisuuden. 

Vierailija
35/125 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eikä ulkomaalaisesta tule koskaan suomalaista, vaikka olisi miten Suomen passi."

Eihän tässä siitä suomalaiseksi tulemisesta ollut kyse vaan kotoutumisesta. Tuo mainitsemasi suomalainen on ihan kiistatta kotoutunut Japaniin vaikka häntä ei pidettäisikään "oikeana" japanilaisena.

Vierailija
36/125 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä ne kivittämiset ja kadulla elävältä polttamiset pitäis jättää pois jos tänne tulee.

Vierailija
37/125 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä ne kivittämiset ja kadulla elävältä polttamiset pitäis jättää pois jos tänne tulee.

Niin kuin ovat jättäneetkin. Vai tapahtuuko tätä sinun mielestäsi Suomessa paljonkin?

Vierailija
38/125 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Esim. Japanissa tulee olla hyvämaineinen ja pystyä itse elättämään itsensä/perheen kyetä elättämään. Enpä ole kuullut että yksikään suomalainen olisi näillä perusteilla jättänyt työmahdollisuuden käyttämättä tai kokisi sen syrjinnäksi.  "

No eipä Japaniin mitään suurta tunkua olekaan ja työmahdollisuuksia on ulkomaalaisille hyvin rajoitetusti juuri siksi että siellä suhtaudutaan varsin torjuvasti muualta tulleisiin.

Vierailija
39/125 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kaikki lähtee siitä, että opetellaan suomalaiset käytöstavat. Ei huudeta julkisissa liikennevälineissä tai kirjastossa, ei tönitä/ahnehdita/vaadita itselle kaikkea kyynärpäätaktiikalla, arvostetaan ihmisen henkilökohtaista tilaa ja ennen kaikkea noudatetaan lakia. Toinen tärkeä juttu on kielen osaaminen. Muuten ei ole niin väliä, mitä kulttuuria haluaa harjoittaa omassa elämässään. 

Vierailija
40/125 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No käytännössä monet suomalaiset eivät halua että muualta tulleiden kulttuuri näkyy tai kuuluu. Omissa oloissaan saa sitten olla miten haluaa.

Hyvä esimerkki ovat Aasiasta tulleet. Eivät he oikeasti kotiudu siinä mielessä että hengaisivat yhdessä suomalaisten kanssa saunoen ja ryypäten. Aika lailla oman porukan kesken ovat ja syövät omia ruokiaan ja noudattavat omia tapojaan. Mutta koska se ei kantaväestölle oikein näy tai kuulu mitenkään niin heitä pidetään jotenkin paremmin kotoutuneita kuin niitä joiden kulttuuri näkyy enemmän.

? Eikö sun piireissäsi näy aasialaisia? Minun opiskelu- ja työkavereissa on ollut aasialaisia, ja ihan samalla tavalla ovat olleet menossa mukana, jopa ryypänneet ;)

Sama täällä. Jotkut somalialaisetkin ryyppäävät ja käyvät baarissa. Ja muidenkin maiden edustajia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä