Suomessa on eniten koronakuolemia koko maailmassa. THL on sumentanut tilastointia.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009964714.html
Who määrittelee koronakuoleman siten, että kuolema tulee 30 päivää diagnoosista. Suomessa on harjoitettu tilastokikkailua.
Täällä ei saa lääkehoitoa koronaan. Terveydenhuollon resurssit on ylitetty.
Suomessa on unohdettu korona talouden ehdoilla. Selvästi lakia on rikottu, kun tästä ei ole puhuttu, vaikka ylikuolleisuus on ollut tiedossa.
Kommentit (483)
Vierailija kirjoitti:
Minulla ollut nyt pari päivää ihan selvät koronaoireet. Lääkärin mielestä minulla on tarttuva flunssa :D
Ei tarvitse koronatesteihin mennä.....
Pystyt toki testaamaan myös kotona.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 134 (lainaukset ei taas kunnolla onnistu): Vilkaisin Lääkeinfon sivuilta ja ikä yksistään ei ole este tuon lääkkeen käytölle. Mutta löytyi valtava määrä lääkkeitä, joiden kanssa sitä ei saa käyttää samaan aikaan. Myös sellaisia, joita huomattavasti nuoremmatkin ihmiset käyttävät.
https://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=30704&i=PFIZER_PAXLOVIDKiitos. Huh, miten pitkä listä. Isälläni on ainakin eturauhaslääke ja äidilläni simvastatin, jotka mainitaan listassa. Siis ainakin ne. En ole varma muista, että onko vielä enemmän. Äidillä on lisäksi runsaasti kipulääkettä, masennuslääkettä ja rauhoittavaa lääkettä ainakin. Tärkeinä lääke hänellä lienee orisantin aivoinfarktien estoon. Ei mielestäni ollut listassa.
Luin hiljattain jostain, että osa hyvinvointialueista ei anna tuota koronalääkettä ikäi
Mä luin tuosta samasta ja mun mielestä se koski vain pysyvässä laitoshoidossa olevia vanhuksia.
Vierailija kirjoitti:
Asun muualla Euroopassa. Täällä sai vuosi sitten 4. rokotteen (päivitetty malli) kaikki halukkaat. Tänä vuonna rokotukset aloitettiin lokakuun alusta (niitä ei yhdistetty influessakorotteen kanssa samaan aikaan annettaviksi koska tarve on eriaikainen) ja mm. ikäraja saada halutessaan rokote on matalampi kuin Suomessa. Terveydenhuollon henkilöstö saa rokotteen halutessaan myös vaikka ei kuuluisi riskiryhmiin.
Kouluihin on ymmärtääkseni tuotu ilmanpuhdistimia luokkiin koska asiaa testattiin muistaakseni vuosi sitten ja ne estivät leviämistä hyvin. Pohjois-Amerikassa ainakin iäkkäät ja riskiryhmät saavat tietojeni mukaan helpoisti ja nopeasti koronalääkekuurin, joka vähentää kuolemia. Kaukoidässä on tapana käyttää maskeja varsinkin jos on itse sairas.
Monessa maassa tunnutaan tekevän ainakin jotain toisin kuin Suomessa. Tulokset vaikuttaisivat puhuvan puolestaan. Suomeen kannattaisi kopioida toimivia käytäntöjä muualta. Varsinkink
Saksa osti Suomesta heti koronan alkuvaiheessa paljon ilmanpuhdistimia.
Miksi sellaisia ei käytetä Suomessa.
Pitäisi olla pakollisia tiloissa, joissa oleskelee useampi ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Nro 134 (lainaukset ei taas kunnolla onnistu): Vilkaisin Lääkeinfon sivuilta ja ikä yksistään ei ole este tuon lääkkeen käytölle. Mutta löytyi valtava määrä lääkkeitä, joiden kanssa sitä ei saa käyttää samaan aikaan. Myös sellaisia, joita huomattavasti nuoremmatkin ihmiset käyttävät.
https://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=30704&i=PFIZER_PAXLOVIDKiitos. Huh, miten pitkä listä. Isälläni on ainakin eturauhaslääke ja äidilläni simvastatin, jotka mainitaan listassa. Siis ainakin ne. En ole varma muista, että onko vielä enemmän. Äidillä on lisäksi runsaasti kipulääkettä, masennuslääkettä ja rauhoittavaa lääkettä ainakin. Tärkeinä lääke hänellä lienee orisantin aivoinfarktien estoon. Ei mielestäni ollut listassa.
Luin hiljattain jostain, että osa hyvin
Sellaisen käsityksen sai, mutta asiaa ei sanottu selkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun muualla Euroopassa. Täällä sai vuosi sitten 4. rokotteen (päivitetty malli) kaikki halukkaat. Tänä vuonna rokotukset aloitettiin lokakuun alusta (niitä ei yhdistetty influessakorotteen kanssa samaan aikaan annettaviksi koska tarve on eriaikainen) ja mm. ikäraja saada halutessaan rokote on matalampi kuin Suomessa. Terveydenhuollon henkilöstö saa rokotteen halutessaan myös vaikka ei kuuluisi riskiryhmiin.
Kouluihin on ymmärtääkseni tuotu ilmanpuhdistimia luokkiin koska asiaa testattiin muistaakseni vuosi sitten ja ne estivät leviämistä hyvin. Pohjois-Amerikassa ainakin iäkkäät ja riskiryhmät saavat tietojeni mukaan helpoisti ja nopeasti koronalääkekuurin, joka vähentää kuolemia. Kaukoidässä on tapana käyttää maskeja varsinkin jos on itse sairas.
Monessa maassa tunnutaan tekevän ainakin jotain toisin kuin Suomessa. Tulokset vaikuttaisivat puhuvan puolestaan. Suomeen kannattaisi
En asu Saksassa eli tämä ilmanpuhdistimet luokkiin -taktiikka on käytössä laajemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Totta, vähän epäselvästi oli ilmaistu. Mäkään en muuten saisi Lääkeinfon mukaan tuota lääkettä, vaikka olen yli 30 vuotta nuorempi kuin vanhempani.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla tietoa, voiko paxlovidia antaa hyvin iäkkäille?
Minun vanhempani ovat reippaasti yli 90 ja heikkoja, tosin käveleviä. Sullahan oli myös.
Mulla ei ole tuosta lääkkeestä tietoa, kun en ole enää jaksanut seurata, mitä koronan osalta maailmassa tapahtuu. Mulla tosiaan kans yli 90v vanhemmat. Voisihan tohon lääkkeeseen vaikka viikonloppuna vähän perehtyä.
Paxlovid kuuri maksaa 1390$
Kuinkahan paljon suomalaisten koronakuolemiin vaikuttaa se että Suomessa on muutenkin älyttömästi sydän -ja verisuonisairauksia. Jos verisuonet on jo valmiiksi melkein tukossa, niin aika äkkiä sellainen koronan aiheuttama pienikin veriklimppi tukki varmasti ne lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani ovat reippaasti yli 90 ja heikkoja, tosin käveleviä. Sullahan oli myös.
Mulla ei ole tuosta lääkkeestä tietoa, kun en ole enää jaksanut seurata, mitä koronan osalta maailmassa tapahtuu. Mulla tosiaan kans yli 90v vanhemmat. Voisihan tohon lääkkeeseen vaikka viikonloppuna vähän perehtyä.
Se taitaa jäädä potilaan itsensä maksettavaksi? Voisin ainakin kuvitella niin, en tosin ole varma. Äkkiseltään en löytänyt tietoa asiasta. Enkä myöskään siitä, voiko kuka tahansa lääkäri (esim yksityislääkäri) kirjoittaa siihen reseptin. Mun vanhemmille tuo summa ei olisi ongelma, mutta varmasti monelle muulle vanhukselle olisi.
Vierailija kirjoitti:
Totta, vähän epäselvästi oli ilmaistu. Mäkään en muuten saisi Lääkeinfon mukaan tuota lääkettä, vaikka olen yli 30 vuotta nuorempi kuin vanhempani.
Sama juttu. Luulen, etten ehkä minäkään. Maksa-arvoni ei olleet priimaa. (En käytä alkoholia)
Joskus koronan alkuvaiheessa oli tutkittu että korona ei ois niin paha O-veriryhmäläisille. Suomessa juuri kukaan ei ole O-veriryhmää, Aasiassa ja Afrikassa taas melkein kaikki on O-ryhmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessa maassa tunnutaan tekevän ainakin jotain toisin kuin Suomessa. Tulokset vaikuttaisivat puhuvan puolestaan. Suomeen kannattaisi
Samaa ihmettelen. Meidän lasten kouluissa kaikissa luokkahuoneissa on sellaiset mittarit ja ilmanpuhdistussysteemit (Saksassa).
Vierailija kirjoitti:
Koronahullu se vaan jaksaa :D '
Vieläkö aiotte elää eristyksissä seuraavat 3-4 vuotta? Varmasti tosi onnellista ja antoisaa elämää. Piikkejä otetaan vaikka 100 jos THL tai hallitus niin käskee...
Se, että on kiinnostunut asiasta, ei tee koronahulluksi. Mä elin eristyksissä vain kevään 2020, en enää sen jälkeen. Kohta lähden kauppakeskuksessa käymään ja paluumatkalla käyn paikallisessa juomassa lasillisen viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan paljon suomalaisten koronakuolemiin vaikuttaa se että Suomessa on muutenkin älyttömästi sydän -ja verisuonisairauksia. Jos verisuonet on jo valmiiksi melkein tukossa, niin aika äkkiä sellainen koronan aiheuttama pienikin veriklimppi tukki varmasti ne lopullisesti.
Ja piikkikuolemia tulee, koska piikkiproteiini tukki verisuonet, jotka ovat, kuten jo sanoitkin, valmiiksi melkein tukossa. Jos oikeasti haluaa suojautua koronalta niin kannattaa käyttää ffp2 maskia ja vältellä isoja väkijoukkoja. Itse olen säästynyt koronalta, koska käytän bussissa ja kaupassa ffp2 maskia (olen riskiryhmäläinen) ja vältän kaikki isoja kokoontumisia
Sitä samaa piikkiproteiinia on myös itse koronassa. Itseasiassa monta kertaa enemmän kuin rokotteessa. Oma vanhempikaan ei jääräpäisyyttään ottanut yhtään rokotetta, mutta sai kuitenkin koronan jälkeen veritulpan.
A) en luottaisi tilastointiin, se meni niin epäselväksi pandemian läpi. Kuolet mistä tahansa mutta sinulla oli korona=korona kuolema. B) ainoastaan jos sinulla on jo jokin vaivaava heikentävä terveydentila (vakavampi sairaus, vanhuus tai lihavuus, riittää Suomessa) on sinulle mitään vaaraa koronasta. Eli rauhoitutaan nyt vähän tuomion päivän kanssa
Vierailija kirjoitti:
Joskus koronan alkuvaiheessa oli tutkittu että korona ei ois niin paha O-veriryhmäläisille. Suomessa juuri kukaan ei ole O-veriryhmää, Aasiassa ja Afrikassa taas melkein kaikki on O-ryhmää.
Eipä yllätä. Aasiassa labrassa kehitelty virus, joka tuhoaa kaikki muut paitsi aasialaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se taitaa jäädä potilaan itsensä maksettavaksi? Voisin ainakin kuvitella niin, en tosin ole varma. Äkkiseltään en löytänyt tietoa asiasta. Enkä myöskään siitä, voiko kuka tahansa lääkäri (esim yksityislääkäri) kirjoittaa siihen
"Paxlovid ei ole halpa lääke. Viiden päivän lääkekuuri maksaa noin 500 euroa, mutta potilaalle se on Suomessa maksuton."
Olin tulostanut tuon sisältävän artikkelin jostain paperille. Julkaistu 17.10. Otsikolla "Hyvinvointialueilla on erilainen ohjeistus koronalääkkeestä vanhuksille - Ei lääkäri voi leikkiä Jumalaa, sanoo Lapin infektioylilääkäri.
Onkohan niin, että sitä saa vain sairaala-apteekista. Miten sen sieltä sitten saa itselleen, jos käy yksityisellä lääkärillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa ei taaskaan piitata koronasta.
Lapset pitää lähettää sinne sairaina, jotta eivät saa lastensuojeluilmoituksta. Muualla lähetetään kyllä sairast kotiin ja huolehditaan luokkien sisäilmasta.
Tämä. Poissaolomallit ja moniammatilliset työryhmät ja lasut saadaan kyllä aikaan, mutta lasten terveys on sivuseikka. Toivottavasti omat aikuiset lapset ei tee lapsia tähän maahan.
Tiedät varmaankin, että korona-aika oli monelle lapselle ja nuorelle vaikea? Nythän on nuorisoväkivalta räjähtänyt käsiin ja korona-aika tuhosi monen mielenterveyden, tästä maksetaan pitkään ja kalliisti. Mutta lapset ja nuoret voidaan sinun mielestä uhrata, ettei vaan kukaan 80v kuole koronaan?
Vierailija kirjoitti:
Monessa maassa tunnutaan tekevän ainakin jotain toisin kuin Suomessa. Tulokset vaikuttaisivat puhuvan puolestaan. Suomeen kannattaisi kopioida toimivia käytäntöjä muualta. Varsinkink
Kiitos tästä kommentista. Tästä ilmenee syyt sille, miksi meillä menee huonosti. Oudoksi asian tekee se, että nämä asiat ovat ihan yleisessä tiedossa. Miksi THL panttaa rokotuksia? Miksi meillä ei käytetä ilmanpuhdistimia kouluissa, päiväkodeissa ja palvelutaloissa? Kenen etu se on, että koronaa sairastetaan kerta toisensa jälkeen, vaikka asialle olisi jotain tehtävissä?
Krista Kiuru oli ainoa hyvä. Hänen äitiyslomasijaisensakaan ei saanut mitään aikaiseksi.
Ihmettelen, miten muissa Euroopan maissa näemmä kaikki toimii koronan suhteen paremmin kuin täällä.