Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinne meni 350e lapsen silmälaseihin

Vierailija
02.11.2023 |

Syön loppukuun varmaan kaurapuuroa, ei taida muuhun olla varaa. Mutta pakkohan nuo lasit oli hommata, sen on selvää.

Laskulle en saanut koska olen nuorena sössinyt raha-asiat (onneksi velat on pian maksettu) eikä noihin saanut mitään maksusitoumusta. Sossustakin olisi ollut turha kysellä kun meillä menee tulot nippanappa tt-tuen rajan yli. On tuolla säästössä vähän rahaa joululahjoja varten mutta mieluummin näen nälkää kuin kosken niihin.

Lapsi itse on kyllä tosi innoissaan laseista, näkee pian lukea kirjoja. Nyt teksti on pelkkää suttua.

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

350 euroa eivät ole kalliit silmälasit, eikä tuota halvemmalla saa jos tulee vähänkin hiontaa ja ominaisuuksia linsseihin (joita tulee siis aina).

Jos ennen silmälasiostoa tulot ja menot jo nippanappa ja silmälasioston jälkeen talous menee miinukselle, niin voi sitä ainakin yrittää hakea perustoimeentulotukea. Silmälasimääräys ja ostokuitti talteen ja hakemusta menemään.

Samaa mieltä, että halvat lasit ovat. Itse olen maksanut edullisimmillaan jotain 500 euroa 2000-luvun alussa omista laseistani, kun ei ollut vielä monitehoja. Nyt saakin sitten pulittaa jo tonnin ja ylikin. Enkä ole ilmaiseksi saanut linssin linssiä. Että ei oikein herätä myötätunnon väristyksiä tämä aloitus. Itse ne pitää rillinsä maksaa muidenkin, miksi sinun lapsesi pitäisi saada lasit ilmaiseksi?

Turtsa
82/102 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan,  ja kun menet optikolle, sinua viedään kuin litran mittaa,  koska et tiedä mitään koko alasta ja kauppiaitten kataluudesta. Tässä sinulle esimerkki muutaman vuoden takaa: lasit kävi vanhoiksi ja piti hankkia uudet. Otin silmälääkäriltä reseptin ja lähdin kävelemään mannerheimintietä keskustaan päin, pyysin tarjouksen jokaiselta eri optikkoketjulta, mitä matkan varrelle sattui. Kallein sanka & kaksitehoyhdistelmä oli kolme kertaa kalliimpi kuin halvin, vaikka kyseessä oli laatupokat ja saman tehtaan linssit. Lopullinen hinta oli luokkaa 470€, sillä sai lasit ja aurinkolasti tarjouksesta, kun kallein tarjous pelkistä käyttölaseista oli tonnin pintaan. Instru on tyypillisesti kallein, Spectsavers halvimmasta päästä, ja Synsamin leasing-pelleily silkkaa asiakkaan pettämistä. Jokainen myy tarjouksia, mutta pikkutekstissä on aina varaus, että koskee vain varastolinssejä ja vahvuuksia, eli tarjous koskee oikeasti noin 5% asiakkaista, koska kaikki muut joutuvat ostamaan räätälöidyt linssit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsista on aina kuluja, yhteiskunta ei voi kaikkea kustantaa.

Ei voi kaikkea, mutta olen sitä silti ihmetellyt että miksi silti lähes kaikki muu terveyteen liittyvä kuitenkin kustannetaan paitsi juuri ne silmälasit. Toki pieni omavastuu jää, mutta lääkkeet, lääkärikäynnit, sairaalahoidot, kuulolaitteet, liikkumisen apuvälineet jne. saa hyvin pitkälti yhteiskunnan kustannuksella. Näkeminen ei kuitenkaan ilmeisesti ole ihmisen toiminnan kannalta yhtä tärkeää, mikä minun mielestäni kuulostaa aika erikoiselta linjanvedolta.

Näinpä. Sitten vaan kaikkien silmälaseja tarvitsevien tulisi saada säännöllisesti tietty rahasumma lasien uusimista varten. Lapset eivät ole mitenkään erityisasemassa.

Ja on kumma, että on varaa ostella esim. monen sadan euron kännyköitä alakouluikäisille, mutta silmälaseihin ei sitten malttaisi laittaa samaa summaa?

Vierailija
84/102 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti todeten silmälasit ovat Suomessa tuhottoman kalliita ylipäätään. Optikot vetävät huimia katteita esim. kehyksillä, jotka oikeasti eivät maksa kuin pari kymppiä korkeintaan ja asiakkailta kiskotaan satasia. Linsseissä samoin järkyttävät hinnat. Miksei tälle alalle saada mitään järkevyyttä hintoihin?

Vierailija
85/102 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmälasit on ihan sairaan kalliita. Omani maksoivat yli 600€ enkä tottunut niitä käyttämään. Monitehot joissa se lukualue linssien alaosassa on varmaan 2-3 mm eli päätä ja niskaa pitää jännittää todella paljon että pystyy lukemaan niillä. Pää pitäis olla myös vähän kallellaan että näkee molemmilla silmillä. Ei pysty kännykkää tai tietokonetta käyttämään lasit päässä, pitäisi kuulemma olla erilliset näyttöpäätelasit vielä. Instrumentariumista ostin ja kuuna päivänä en siihen puljuun enää rahojani anna.

Paljon halvemmalla pääsee, kun ei ota monitehoja. Silloin ei myöskään tarvitse pitää päätä kallellaan.

Vierailija
86/102 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Joskun lapsen hyvinvoinnin vuoksi kärsittävä. Lapsilisistä lasirahat?

Lasit on siis maksettu jo, parin viikon päästä voi hakea.

Ja todellakin teen kaikkeni lapseni hyvinvoinnin eteen. 

-ap-

Sun lapsella on siis jokin erityinen taittovika tms., kun menee noin pitkään? Minulla on silmissä lähes kaikki mahdolliset viat eikä ns. varastolinssit sovi, mutta silti lasit on saanut alle viikossa. Tosin olen aina käyttänyt pientä yksityistä optikkoliikettä enkä isoa ketjua.

Kyllä minulla kestää laseissa aina pari viikkoa. Olen luullut sen olevan normi kaikilla mutta ilmeisesti ei olekaan.

Vierailija
87/102 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppis kirjoitti:

Aivan,  ja kun menet optikolle, sinua viedään kuin litran mittaa,  koska et tiedä mitään koko alasta ja kauppiaitten kataluudesta. Tässä sinulle esimerkki muutaman vuoden takaa: lasit kävi vanhoiksi ja piti hankkia uudet. Otin silmälääkäriltä reseptin ja lähdin kävelemään mannerheimintietä keskustaan päin, pyysin tarjouksen jokaiselta eri optikkoketjulta, mitä matkan varrelle sattui. Kallein sanka & kaksitehoyhdistelmä oli kolme kertaa kalliimpi kuin halvin, vaikka kyseessä oli laatupokat ja saman tehtaan linssit. Lopullinen hinta oli luokkaa 470€, sillä sai lasit ja aurinkolasti tarjouksesta, kun kallein tarjous pelkistä käyttölaseista oli tonnin pintaan. Instru on tyypillisesti kallein, Spectsavers halvimmasta päästä, ja Synsamin leasing-pelleily silkkaa asiakkaan pettämistä. Jokainen myy tarjouksia, mutta pikkutekstissä on aina varaus, että koskee vain varastolinssejä ja vahvuuksia, eli tarjous koskee oikeasti noin 5% asiakkaista,

Oletko koskaan ostanut laseja eri liikkeistä? Minä olen 40v aikana käynyt eri liikkeissä ja laadussa on todellakin eroa. Halvalla et hyvää saa. Ja instrussa tarjoukset ainakin koskee aina kaikkia.

Vierailija
88/102 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsista on aina kuluja, yhteiskunta ei voi kaikkea kustantaa.

Ei voi kaikkea, mutta olen sitä silti ihmetellyt että miksi silti lähes kaikki muu terveyteen liittyvä kuitenkin kustannetaan paitsi juuri ne silmälasit. Toki pieni omavastuu jää, mutta lääkkeet, lääkärikäynnit, sairaalahoidot, kuulolaitteet, liikkumisen apuvälineet jne. saa hyvin pitkälti yhteiskunnan kustannuksella. Näkeminen ei kuitenkaan ilmeisesti ole ihmisen toiminnan kannalta yhtä tärkeää, mikä minun mielestäni kuulostaa aika erikoiselta linjanvedolta.

Näinpä. Sitten vaan kaikkien silmälaseja tarvitsevien tulisi saada säännöllisesti tietty rahasumma lasien uusimista varten. Lapset eivät ole mitenkään erityisasemassa.

Ja on kumma, että on varaa ostella esim. monen sadan euron kännyköitä alakouluikäisille, mutta si

Lapsethan ovat erityisasemassa kun heillä on Suomessa ilmainen terveydenhuolto ja hammashoito.

Vierailija
89/102 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs hankin lapsen, jos se noin harmittaa, että siitä on joskus isojakin kuluja.

Vierailija
90/102 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeus johtuu geeneistä niinkuin lihavuuskin. Niille ei oikein mitään itse voi tehdä. 

Vierailija
91/102 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synsamilla ilmaiset... Maksat vain erikoispinnoitteista. Mene seuraavaksi sinne.

Pitäisi Virroilta lähteä satojen kilometrien päähän tuollaista liikettä etsimään ja metsästämään. Ei kuulosta hyvältä.

Vierailija
92/102 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs hankin lapsen, jos se noin harmittaa, että siitä on joskus isojakin kuluja.

Minulla koira sairastui ja uhkasi tulla kalliita sairaus kuluja joten lopetin sen. Eikö tuossa olisi voinut menetellä samoin?

Vierailija
93/102 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkos kaiken lisäksi raskaana?

Vierailija
94/102 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teidän joidenkin jotenkin vaikee uskoa, että lapsella voi olla niin huono näkö että linssit huitelee +7:ssa? Päälle vielä hajataitto. Suomessakin on paljon lapsia, joiden näkö ei ole laseillakaan korjattuna normaali. Ei heitä silti massasta erota mitenkään. 

Siinä saa muuten ohentaa linssejä aika huolella, ja tehdä taikoja eikä selvitä satasella. Meillä otettiin kohta mopoa ajavalle vielä linsseihin heijastuksen esto, koska minusta se oli erittäin tärkeää turvallisuuden kannalta. Kiltti myyjä antoi yläkouluikäiselle opiskelija-alennuksen, ja saa meidät pysymään liikkeensä asiakkaana sillä.

Se 600€ lapsensa laseista maksanut. 

Monissa liikkeissä on vuosittain -50% kehyksistä ja linsseistä. Itse joutunut laseja uusimaan sen verran, että en normaalilla hinnalla ostaisi.

Vierailija
95/102 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silmälasit on ihan sairaan kalliita. Omani maksoivat yli 600€ enkä tottunut niitä käyttämään. Monitehot joissa se lukualue linssien alaosassa on varmaan 2-3 mm eli päätä ja niskaa pitää jännittää todella paljon että pystyy lukemaan niillä. Pää pitäis olla myös vähän kallellaan että näkee molemmilla silmillä. Ei pysty kännykkää tai tietokonetta käyttämään lasit päässä, pitäisi kuulemma olla erilliset näyttöpäätelasit vielä. Instrumentariumista ostin ja kuuna päivänä en siihen puljuun enää rahojani anna.

Paljon halvemmalla pääsee, kun ei ota monitehoja. Silloin ei myöskään tarvitse pitää päätä kallellaan.

Mulle itse silmälääkäri suositteli kaksia eri laseja, lukutehoille omansa siis. Lasien vaihdon vaiva lukemista varten on pieni siihen verrattuna, miten paljon säästää, kun voi käyttää yksiteholasien tuplatarjoukset.

Vierailija
96/102 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä se on kun pitää sukulaisten kesken lapsia tehdä .. ne ei näe ne ei kuule tai jotain pientä vaivaa tulee aina

Vierailija
97/102 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyitö varmasti Kelasta asiasta? Joka kolmas vuosi ainakin saa lasit jos on toimeentulotuki, ehkä lasien kanssa menee rajan alle menot? Vaihtoehtoisesti tee hakemus kaupungille, sieltä saa täydentävää ehkä jotenkin.

Etkö lukenut aloituksesta ettei saa toimeentulotukea kun menee yli rajan. Minultakin tuli hylätty päätös kun on ylijäämää 20€. 

Vierailija
98/102 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalaiset saavat lasit kuin lasit ilmaiseksi mistä vaan. 

Vierailija
99/102 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synsamilla ilmaiset... Maksat vain erikoispinnoitteista. Mene seuraavaksi sinne.

Pitäisi Virroilta lähteä satojen kilometrien päähän tuollaista liikettä etsimään ja metsästämään. Ei kuulosta hyvältä.

Synsamin sivujen mukaan matka Seinäjoelle tai Orivedelle riittää, kumpaankaan ei ole Virroilta satoja kilometrejä 😉, mueluummin kymmeniä. Tampereellekaan ei ole kuin vähän yli sata. 

Mutta kyllä noihin laseihin rahaa saa kulumaan just niin paljon kuin haluaa. Ennen silmäleikkausta viimeisimmissä laseissani halvin tarjous oli 860€ pelkistä linsseistä. Pienestä koululaisesta alkaen käytin laseja, Perheeni oli pienituloinen, joten aina vetkuttelin liian pitkään, ennen kuin kerroin äidille, etten taaskaan näe mitään. Jossain vaiheessa äiti oppi itse huomaamaan, milloin olisi aika mennä näöntarkastukseen. Siirryin olkkarin lattialla aina vain lähemmäs katsomaan telkkaria.

Vierailija
100/102 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti todeten silmälasit ovat Suomessa tuhottoman kalliita ylipäätään. Optikot vetävät huimia katteita esim. kehyksillä, jotka oikeasti eivät maksa kuin pari kymppiä korkeintaan ja asiakkailta kiskotaan satasia. Linsseissä samoin järkyttävät hinnat. Miksei tälle alalle saada mitään järkevyyttä hintoihin?

Luuletko tosiaan että kehyikset on parin kympin arvoisia? Hahhah! Ne ei ole edes 5€ arvoisia. Ohutta metallilejeeriprofiilia, pari saranaa ja muutama ruuvi. Kiinasta ne tilataan ja hinta on ehkä euron pari kun ne tehtaalta lähtevät.

Linssit on muovinpaloja joihin on koneellisesti hiottu yksinkertaiset optiset pinnat. Moniteholinssit on toki monimutkaisempia mutta kuka niitä oikeasti edes tarvii? Ja niillä katsomisessa on omat ongelmansa, on pienet näköalueet, vääristymiä jne jne.

Koko silmälasibisnes on täyttä huijausta ja ehdottomasti suurin rahastus mitä ihmisten terveydenhoitoon liittyen koskaan on keksitty. Ns "optikot" ovat diletantteja omalla alallaan, heidän höpötyksiinsä en juurikaan edes usko. 

Näkeehän tuon kun katsoo koko ajan jatkuvia mielipuolisia "alennuskampanjoita" joissa jaellaan toisia laseja, linsseja ym "ilmaiseksi". Todellisuudessa katteet ovat järkyttävät vaikka asiakas saisi kolmet lasit ilmaiseksi ostamiensa lisäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi