Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä miehestä, joka käyttää vaimostaan sanaa emäntä?

Vierailija
02.11.2023 |

Tulee mieleen joku oranssilippalakkinen amisjuntti.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäpä siinä, jos hän on itse   isäntä.

Vierailija
62/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaako ap:lle paremmalta jos kutsutaan ämmäksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Joko lande tai juntti, pahimmillaan molempia.

Bönde

Vierailija
64/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Itse en loukkaantuisi, huvittuisin enemmänkin. Muija ja akka eivät tunnu hyviltä, mammaa vihaisin. 

Ihan perinteinen vaimo on hyvä. 

Minusta vaimo on kaikkein kamalin nimitys, ylittää emännän ja muijankin leikiten. "Vaimo sitä ja vaimo tätä", eikö sillä oo nimeä ollenkaan sillä vaimolla. Jotenki säälittää tämmöset miehet jokka tota hokee. 

Hauskaa miten eri tavalla sitä voi nähdä asiat! Minä koen vaimon kunnioittavana nimityksenä. Ei mikään epämääräinen muija eikä ohimenevä hoito, vaan laillisesti vihitty vaimo ja elämänkumppani, lasten äiti. 🙂

Vaimon lisäksi käy myös rouva. Tosin siinä on pikkuisen semmoinen tietynlainen vivahde siinäkin.

Vierailija
65/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen talon isäntä ja vaimo on talon emäntä. No problem.

Vierailija
66/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Itse en loukkaantuisi, huvittuisin enemmänkin. Muija ja akka eivät tunnu hyviltä, mammaa vihaisin. 

Ihan perinteinen vaimo on hyvä. 

Minusta vaimo on kaikkein kamalin nimitys, ylittää emännän ja muijankin leikiten. "Vaimo sitä ja vaimo tätä", eikö sillä oo nimeä ollenkaan sillä vaimolla. Jotenki säälittää tämmöset miehet jokka tota hokee. 

No kyllä ne "emäntä sitä ja emäntä tätä" on ihan huomattavasti ällöttävämpiä miehiä kuin vaimosta puhuvat. Tuttujen kesken ois toki kivoin puhua ihan vaan nimellä.

Vierailija
67/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kaunis tapa ilmaista, että vaimo tai naisystävä ei välttämättä hyväksy ehdotusta.

Vierailija
68/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin naisesta, joka käyttää miehestään sanaa isäntä. Viatontahan tuo on.

Vierailija
69/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Näinhän se menee jos on se talo jota emännöidä ja isännöidä. Tiluksiakin sais olla vähän enemmän kuin 1000 neliön vuokratontti. Muutoin nuo kuulostaa kummalliselle. 

Vierailija
70/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vihitty vaimo naurattaa :D Mieheni kaveri kutsui vaimoaan aina vaimoksi. Kun menimme mieheni kanssa naimisiin maistraatissa, vaihtoi miehen kaveri vaimonsa kutsumanimen "vihityksi vaimoksi" :D

Ilmeisesti pitää vain yrittää olla jotenkin enemmän pariskunta kuin muut. Ovat olleet yhdessä teineistä asti, ja koko ajan on vaikeaa suhteessa, mutta some laulaa kukkia ja hattaraa ja joka toinen päivitys koskee sitä miten ihanaa on kun ollaan oltu yhdessä niin paljon kauemmin kuin kukaan muu ikäisistään :D Tai oli silloin kun vielä kun en ollut mykistänyt molempien tilejä.

Vierailija
71/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ainakin meillä täällä Savossa on nuortenkin keskuudessa aika yleistä puhua emännästä ja isännästä. Itse en tuosta oikein tykkää, enkä koskaan ole kutsunut miestä isännäksi. 

Meillä täällä Savossa se on yleistä vaan tietyissä piireissä..  Ei mun kavereista kukaan käytä tuollaisia nimityksiä, mutta entisistä luokkakavereista niitä löytyy. Niistä jotka ei ole kovin pitkälle lapsuudenkodistaan koskaan lähteneet. 

No kuulun varmaan niihin tiettyihin piireihin sitten, mutta omassa suht laajassa tuttava- ja kaveripiirissä, johon kuuluu monenikäistä ja - koulutustasoista porukkaa moni viljelee tuota emäntää ja isäntää. Ja suurin osa on hyvinkin kauan lapsuudenkodistaan lähtenyt, eivätkä ole mitään perähikiän juntteja todellakaan. 

En ole kuullut muiden kuin perähikiän junttien käyttävän tuota nimitystä. T. Kolmas savolainen

Vierailija
72/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tuo vihitty vaimo naurattaa :D Mieheni kaveri kutsui vaimoaan aina vaimoksi. Kun menimme mieheni kanssa naimisiin maistraatissa, vaihtoi miehen kaveri vaimonsa kutsumanimen "vihityksi vaimoksi" :D

Ilmeisesti pitää vain yrittää olla jotenkin enemmän pariskunta kuin muut. Ovat olleet yhdessä teineistä asti, ja koko ajan on vaikeaa suhteessa, mutta some laulaa kukkia ja hattaraa ja joka toinen päivitys koskee sitä miten ihanaa on kun ollaan oltu yhdessä niin paljon kauemmin kuin kukaan muu ikäisistään :D Tai oli silloin kun vielä kun en ollut mykistänyt molempien tilejä.

Yhtä vihitty vaimo se on se maistraatissakin vihitty 😁

Vierailija
73/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menisi panohalut, ja sanoisin,  että painu isäntä ......n

Vierailija
74/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudulla asuva tai kotoisin sieltä. 

Vierailija
75/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puhun aina isännästä, minusta se on jämäkkän miehen nimitys. Mieheni ei kyllä koskaan käytä sanaa emäntä?

Vierailija
76/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana ilmaisee vallan tasapainon haastetta (liitossa tai suhteessa), tietysti haaste riippuu asiasta, jota päätösvalta koskee.

Jos mies viittaa ihan pikkuasioihin käyttäessään no. sanaa hän ehkä yrittää sanoa kokevansa liitossa/suhteessa alisteista asemaa... Voi olla katkera (jolloin hienovaraisesti syyttelee naistaan tämän hankalasta tai vaativasta luonteesta) tai sitten tykätä dominastaan, ja haluaa kerskua asialla.

Vierailija
77/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kaverin mies laulaa hänelle muunneltua "Rakastan elämää"-laulua sanoilla "Rakastaaaannn emäntäääää" ja halaa häntä ja vaimo kukertaa tyytyväisenä.

Ihana pari!

Ihana kirjoitustyyli sinulla. Vaikutat kivalta.

M

Vierailija
78/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen korkeasti koulutettu palkanlaskija ja minä käytän akka-, emäntä- ja muija- sanoja. Se on hyvä keino testata naisten vihanhallintaa, jos pillastuvat yhdestä hassusta sanasta. :)

Vierailija
79/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Onko akka parempi? emäntä tai akka ovat vaihtoehdot. avopuolisosta tai tyttöystävästä en rupea puhumaan. vaimo olisi ok kun se on niin lyhyt mutta eipä olla naimisissa

Joo, monestihan miehet sanovat, että pitää emännältä kysyä mielipidettä jostain asiasta. Eiköhän se jonkinlaista kunnioitusta osoita enemmän kuin loukkausta.

Vierailija
80/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Näinhän se menee jos on se talo jota emännöidä ja isännöidä. Tiluksiakin sais olla vähän enemmän kuin 1000 neliön vuokratontti. Muutoin nuo kuulostaa kummalliselle. 

Ei tarvitse. Riittää että on talo, jolloin voi olla talon isäntä tai emäntä. Ei kuulosta kummalliselle kuin ehkä hyvin nuorista henkilöistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme