Mitä mieltä miehestä, joka käyttää vaimostaan sanaa emäntä?
Tulee mieleen joku oranssilippalakkinen amisjuntti.
Kommentit (82)
Itse en loukkaantuisi, huvittuisin enemmänkin. Muija ja akka eivät tunnu hyviltä, mammaa vihaisin.
Ihan perinteinen vaimo on hyvä.
Vierailija wrote:
Onko akka parempi? emäntä tai akka ovat vaihtoehdot. avopuolisosta tai tyttöystävästä en rupea puhumaan. vaimo olisi ok kun se on niin lyhyt mutta eipä olla naimisissa
Puoliso on ihan käyttökelpoinen, tai kumppani, jos ulkopuolisille puhut. Tai sitten avovaimo. Tai sitten käytät kuule ihan vain etunimeä. Jos pitää selittää, niin kerranhan vain tarvitsee selittää: tässä on avovaimoni Mirjatuula. Sen jälkeen se on Mirjatuula. Yksinkertaista.
Ei ikinä akka eikä emäntä!!
Mies, joka tietää, kuka pitää perheen ohjaksia käsissään. Sehän on emäntä.
Etelä-pohjanmaalla ne on emäntiä. Tulee mieleen joku duudson.
Vierailija wrote:
Meillä ei ole maatilaa, joten ei olla emäntiä eikä isäntiä. Mutta leikkimielisesti olemme alkaneet kutsua toisiamme ukoksi ja akaksi, tosin vain kahden kesken ollessamme.
Ukko ja akkahan on ihan kivat nimitykset.
Toisin ku emäntä ja isäntä, jos ei olla maatilallisia.
Järkkäävät pierukisoja ja makkaransyöntikilpailuja keskenään.
Avokkiko on sitten parempi? Tulee avohoitopotilas mieleen, tosin sulle varmaan sopis paremmin.
Vierailija wrote:
Itse en loukkaantuisi, huvittuisin enemmänkin. Muija ja akka eivät tunnu hyviltä, mammaa vihaisin.
Minusta vaimo on kaikkein kamalin nimitys, ylittää emännän ja muijankin leikiten. "Vaimo sitä ja vaimo tätä", eikö sillä oo nimeä ollenkaan sillä vaimolla. Jotenki säälittää tämmöset miehet jokka tota hokee.
Joko lande tai juntti, pahimmillaan molempia.
ikävä kyllä nainen muuttuu lähes aina parisuhteessa siittä arvostavasta, mukavasta ja kunnioittavasta naisesta pirttihirmu kotidiktaattori joka nalkuttaa ja valittaa ihan joka asiasta niin emäntä on täysin sopiva nimitys
Vierailija wrote:
Avokkiko on sitten parempi? Tulee avohoitopotilas mieleen, tosin sulle varmaan sopis paremmin.
Sulle sopis varmaan sisäkkökin ihan hyvin.
Emäntä, isäntä ja meidän mamma= tosi kamalia
Emäntä ja isäntä; korkeintaan ihmisistä, joilla on maatila.
Vierailija wrote:
Emäntä, isäntä ja meidän mamma= tosi kamalia
Emäntä ja isäntä; korkeintaan ihmisistä, joilla on maatila.
Juhlissa on myös emäntä ja isäntä. Samoin talolla.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ainakin meillä täällä Savossa on nuortenkin keskuudessa aika yleistä puhua emännästä ja isännästä. Itse en tuosta oikein tykkää, enkä koskaan ole kutsunut miestä isännäksi.
Meillä täällä Savossa se on yleistä vaan tietyissä piireissä.. Ei mun kavereista kukaan käytä tuollaisia nimityksiä, mutta entisistä luokkakavereista niitä löytyy. Niistä jotka ei ole kovin pitkälle lapsuudenkodistaan koskaan lähteneet.
No kuulun varmaan niihin tiettyihin piireihin sitten, mutta omassa suht laajassa tuttava- ja kaveripiirissä, johon kuuluu monenikäistä ja - koulutustasoista porukkaa moni viljelee tuota emäntää ja isäntää. Ja suurin osa on hyvinkin kauan lapsuudenkodistaan lähtenyt, eivätkä ole mitään perähikiän juntteja todellakaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minusta vaimo on kaikkein kamalin nimitys, ylittää emännän ja muijankin leikiten. "Vaimo sitä ja vaimo tätä", eikö sillä oo nimeä ollenkaan sillä vaimolla. Jotenki säälittää tämmöset miehet jokka tota hokee.
Tämä. Ja tuo edellä mainittu avokki. Vaimoke on myös kuvottava, kuin umpilisäke tms. Lisuke. Vaimoa hokevat on yleensä sellaisia ressukkamiehiä, jotka ovat akan komennon alla.
Vierailija wrote:
ikävä kyllä nainen muuttuu lähes aina parisuhteessa siittä arvostavasta, mukavasta ja kunnioittavasta naisesta pirttihirmu kotidiktaattori joka nalkuttaa ja valittaa ihan joka asiasta niin emäntä on täysin sopiva nimitys
Oletko ikinä miettinyt miksi nainen muuttuu?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tämä. Ja tuo edellä mainittu avokki. Vaimoke on myös kuvottava, kuin umpilisäke tms. Lisuke. Vaimoa hokevat on yleensä sellaisia ressukkamiehiä, jotka ovat akan komennon alla.
Käytän termiä vaimo, jos keskustelukumppani ei tiedä hänen nimeään. Olisi erikoista selittää jollekin juuri tapaamalleen yhteistyökumppanille, että kävimme kesällä Maijan kanssa tässä ravintolassa ja ruoka oli tosi hyvää. Toinen ihmettelisi siinä sitten, että kukakohan se Maija on.
Kun sanon että käytiin vaimon kanssa, asia käy selväksi eikä tarvitse alkaa kaikkien perheenjäsentensä nimiä kertomaan liiketuttavalle.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Hauskaa miten eri tavalla sitä voi nähdä asiat! Minä koen vaimon kunnioittavana nimityksenä. Ei mikään epämääräinen muija eikä ohimenevä hoito, vaan laillisesti vihitty vaimo ja elämänkumppani, lasten äiti. 🙂
Tulee mieleen juntti. Omalle miehelleni vannotin suhteemme alussa (nyt jo parikymmentä vuotta naimisissa), että älä ikinä tee sitä virhettä, että kutsut mua emännäksi.