Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä miehestä, joka käyttää vaimostaan sanaa emäntä?

Vierailija
02.11.2023 |

Tulee mieleen joku oranssilippalakkinen amisjuntti.

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohojammaalta

Vierailija
22/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän emännästäni myös ilmaisua riuska työihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen nuoruuden poikaystävä, joka vinkuvalla äänellä totesi sä oot mun muija, sun täytyy pestä mun pyykit. Emäntä on vähän ärsyttävä, mutta riippuu missä yhteydessä sitä käytetään. Esim ei emäntä päästänyt on kielteinen, kun viittaa pirttihirmuun kontrolloijaan. Mutta muija on kaamea.

Vierailija
24/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emäntä, emännys, äiti, äitee, mamma puolison nimityksinä todella vastenmielisiä. Itse ajattelen että jos kutsuisin puolisoa noilla nimillä niin mitään seksuaalista tai romanttista ei pysty ajattelemaan.

Vierailija
25/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti maaseudulta kotoisin, piireistä jossa on vielä ainakin sukupolvi sitten ollut niitä maatilallisia. Tai sit on vaan juntti muuten. Itse en sietäisi tuollaista nimitystä ollenkaan, ellei mies sattuisi sitten olemaan jonkun tilan isäntä, tällöin nimitys sopii. 

Vierailija
26/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakkautta  se vaan on

Vierailija
27/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ainakin meillä täällä Savossa on nuortenkin keskuudessa aika yleistä puhua emännästä ja isännästä. Itse en tuosta oikein tykkää, enkä koskaan ole kutsunut miestä isännäksi. 

Meillä täällä Savossa se on yleistä vaan tietyissä piireissä..  Ei mun kavereista kukaan käytä tuollaisia nimityksiä, mutta entisistä luokkakavereista niitä löytyy. Niistä jotka ei ole kovin pitkälle lapsuudenkodistaan koskaan lähteneet. 

Vierailija
28/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, millekään en rupeaisi sellaisen kanssa. Yhtä kamalia ovat muija, mamma, äitee, muori, hallitus...

Vierailija
29/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Emätin-Emäntä

Isätin - Isäntä

Vierailija
30/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tulee mieleen nuoruuden poikaystävä, joka vinkuvalla äänellä totesi sä oot mun muija, sun täytyy pestä mun pyykit. Emäntä on vähän ärsyttävä, mutta riippuu missä yhteydessä sitä käytetään. Esim ei emäntä päästänyt on kielteinen, kun viittaa pirttihirmuun kontrolloijaan. Mutta muija on kaamea.

Niin? Etkö sitten ollut miehen muija?

Vierailija
31/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tapansa kullakin. Itseäni ei tippaakaan haittaa jos hän kutsuu mua ukoksi tai isännäksi. Hän on ehtoinen emäntä, puoliso vaimo tai rakas. Ihan menee kaikki meillä mainiosti. On meillä myös etunimet joita käytämme toisistamme.

Vierailija
32/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Pidän junttipenana sellaista. Samaan kategoriaan menee muijittelijat. Hyh, kierrän kaukaa.

On kuitenkin sinusta ok nimittää miestä junttipenaksi.

Vierailija
33/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mä kutsun vaimoa horoksi.

Miksi  olet avioitunut h o r o n kanssa?

Vierailija
34/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emäntä ja isäntä ovat mielestäni arvostavia nimikkeitä, jos niitä käytetään pariskunnasta joka viljelee maata. Muuten sanojen käyttö on hassua tai jopa typerää.

Vierailija
35/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauran, varsinkin jos kyse on parikymppisistä.

Ja vähän taas ärsyttää, jos kyse on aikuisista ihmisistä, jotka ei elä maatilalla. 

Vierailija
36/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Aleksis Kiven seitsemässä veljeksessä unelmoidaan aitan polulla astelevasta luntusta. Niin se maailma muuttuu...

Eikö siitä ole joku kirjakin: Aleksis-veljen Seitsemän Kivestä

Mitä kivenhakkaaja tekee työkseen? - Hakkaa kivestä

Vierailija
37/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin minkä kokoista maatilaa mies isännöi.

Vierailija
38/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole maatilaa, joten ei olla emäntiä eikä isäntiä. Mutta leikkimielisesti olemme alkaneet kutsua toisiamme ukoksi ja akaksi, tosin vain kahden kesken ollessamme.

Vierailija
39/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se viittaa (sen kunnioitettavan maatilan emännän sijaan käytettynä) hieman negatiiviseen piirteeseen.

Sikäli että, mielestäni, kuvaa hieman hallitsevaa, liikaakin töitä tekemään joutuvaa, vähän liiankin paljon äidin tehtäviä,( myös miestään kohtaan), itselleen ottanutta ja liikaakin kestävää  Niskavuoren Loviisa-tyyppiä.

Ei niin rakas, mutta hoitaa tai ainakin pyrkii hoitamaan kaiken. Enemmän niinkuin työkaveri.

Joissakin tilanteissa tietenkin ihan käyttökelpoinen, niinkuin nyt miesporukoissa, mutta niissäkin mielellään hyvässä mielessä. Mutta ei kaikissa tilanteissa. Ja tämä ero olisi kyllä miehenkin hyvä huomata.

Vierailija
40/82 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko akka parempi? emäntä tai akka ovat vaihtoehdot. avopuolisosta tai tyttöystävästä en rupea puhumaan. vaimo olisi ok kun se on niin lyhyt mutta eipä olla naimisissa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi