Äänikirjat boikottiin kunnes palvelut suostuvat maksamaan kirjailijoille korvauksia
Ihan sama onko äänikirja kätevämpi ja parempi kuin fyysinen kirja, koska jos äänikirja palvelut eivät maksa kirjailijoille ja näyttelijöille korvauksia niin sillä keskustelulla ei ole mitään väliä: https://yle.fi/a/74-20058086
Kommentit (48)
Vierailija wrote:
Tuo 90€/h ei nyt ihan kerro kaikkea tuosta lukupalkasta - se tarkoittaa VALMIISTA TUNNISTA. Itse lukemiseenhan voi mennä useita tunteja per valmis tunti, puhumattakaan sitten jälkieditoinnin työmäärästä. Ja sitä lukuaikaa ei vaan oman äänen keston rajallisuuden myötä ole paljoa per päivä; ammattilaisilla ääni riittää muutamaksi tunniksi yhden päivän aikana.
Kiitos tarkennuksesta. Siitäkin huolimatta äänikirjan lukijan tuntipalkka on ruhtinaallinen verrattuna kirjailijan tuntipalkkaan.
Vierailija wrote:
Jos kaikki vain kuuntelisivat äänikirjoja, niin katoaako lukutaito tämän myötä? Itse mielummin luen kirjoja, kuin kuuntelen. Lukeminen ja kirjoittaminen sen lisäksi kehittää aivotoimintaa enemmän, kuin vain kuuntelu. Ja toisaalta, niin osa ihmisistä ovat visuaalisia, toiset auditiivisiä ja osa taas kinesteettisiä. Toki vaikeampi lukea kirjaa vain kinesteettisesti, mutta näihin voisi lukea esim. sokeat, jotka koskettamisen kautta lukevat kirjoja ym. Mutta pääasiassa kirjoja luetaan visuaalisesti.
Minulla on harvoin luppoaikaa istua sohvan nurkkaan lukemaan. Ennen lenkillä ja pitkillä ajonatkoilla kuuntelin musiikkia. Nykyään äänikirjoja.
Minua aina ihmetyttää nämä kirjojen lukemisen hehkuttavat. Heidän mielestään hyvistä kirjoista ei vissiin saisi nauttia he, joilla ei ole aikaa nököttää sohvan nurkassa tuntikausia
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jos kaikki vain kuuntelisivat äänikirjoja, niin katoaako lukutaito tämän myötä? Itse mielummin luen kirjoja, kuin kuuntelen. Lukeminen ja kirjoittaminen sen lisäksi kehittää aivotoimintaa enemmän, kuin vain kuuntelu. Ja toisaalta, niin osa ihmisistä ovat visuaalisia, toiset auditiivisiä ja osa taas kinesteettisiä. Toki vaikeampi lukea kirjaa vain kinesteettisesti, mutta näihin voisi lukea esim. sokeat, jotka koskettamisen kautta lukevat kirjoja ym. Mutta pääasiassa kirjoja luetaan visuaalisesti.
Minulla on harvoin luppoaikaa istua sohvan nurkkaan lukemaan. Ennen lenkillä ja pitkillä ajonatkoilla kuuntelin musiikkia. Nykyään äänikirjoja.
Minua aina ihmetyttää nämä kirjojen lukemisen hehkuttavat. Heidän mielestään hyvistä kirjoista ei vissiin saisi nauttia he, joilla ei ole aikaa nököttää sohvan nurkassa tuntikausia
Saa nauttia, mutta eihän se mitään lukemista ole.
Vierailija wrote:
Jos se lukija on saanut palkan siitä lukemisesta, niin ei mitään asiaa millekään muille korvauksille.
Juurikin näin! Mielestäni ihan uskomatonta ahneutta näyttelijöiltä ruveta vaatimaan jatkuvia korvauksia KERRAN lukemastaan teoksesta. Lähtekööt kiertueille lukemaan, jos haluavat maksun jokaisesta "esityksestä".
Omaan nilkkaansa nyt ampuvat ja kovaa. Tekoäly korvaa ihan lähitulevaisuudessa näyttelijät äänikirjojen lukijoina ja hyvä niin. Itse en kaipaa yhtään jonkun Krista Putkonen-Örnin tekemää tulkintaa milloin mistäkin. Äänikirjan lukijan ei kuulu ääninäytellä, vaan lukea kirja ilman maneereita, joita esim. tuolla Putkonen-Örnillä on ravittavuuteen asti.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mulla on aikaa nököttää sohvan nurkassa lukemassa, kun valitsen sen, enkä esim. telkkarin katselua tai kännyn selailua. Kuuntelen siltikin myös äänikirjoja päivittäin. Ei nuo ole mitenkään toisensa poissulkevia, enkä ymmärrä, miksi oikean kirjan lukeminen olisi jotenkin arvokkaampaa. Kieli rikastuu myös kuuntelemalla, eikä lukutaito mihinkään katoa. Tiedän myös tapauksia, jotka ovat äänikirjojen myötä intoutuneet lukemaan myös ihan fyysisiä kirjoja. Ihan sama millä formaatilla kirjoja kuluttaa, kaikki on positiivista 🥰
Vierailija wrote:
Tuo 90€/h ei nyt ihan kerro kaikkea tuosta lukupalkasta - se tarkoittaa VALMIISTA TUNNISTA. Itse lukemiseenhan voi mennä useita tunteja per valmis tunti, puhumattakaan sitten jälkieditoinnin työmäärästä. Ja sitä lukuaikaa ei vaan oman äänen keston rajallisuuden myötä ole paljoa per päivä; ammattilaisilla ääni riittää muutamaksi tunniksi yhden päivän aikana.
Tosin eihän se kirjailija sitä editoi vaan siellä on ammatti-ihminen, joka kykenee editoimaan sitä jopa samalla, kun spiikkeri lukee.
t. asiaa seurannut
Vierailija wrote:
Heikkolahjaisille tiedoksi, että kyseessä on kirjastokorvausten jakaminen sekä kirjailijalle että lukijalle.
Heikkolahjaiset eivät osaa suomea, viestisi eivät siis tavoita heitä.