Äänikirjat boikottiin kunnes palvelut suostuvat maksamaan kirjailijoille korvauksia
Ihan sama onko äänikirja kätevämpi ja parempi kuin fyysinen kirja, koska jos äänikirja palvelut eivät maksa kirjailijoille ja näyttelijöille korvauksia niin sillä keskustelulla ei ole mitään väliä: https://yle.fi/a/74-20058086
Kommentit (48)
Vierailija wrote:
Kuuntelen paljon äänikirjoja ja olen ollut jo vuosikaudet erään palvelun uskollinen tilaaja. Kuuntelen useita kirjoja kuukauden aikana. Jos hintoja nostettaisi nykyisestä, peruisin tilauksen. Tämä ei saisi minua ostamaan kirjoja enemmän kuin nykyään. Vaihtaisin harrastuksen kokonaan toiseen.
Minä myös olen äänikirjojen heavy user mutta nyt viimeisen vuoden olen aina ottanut tutustumistarjouksen sieltä, toisen täältä niin että viimeksi olen syksyllä -22 maksanut äänikirjapalvelustani jotain.
Vierailija wrote:
Jos se lukija on saanut palkan siitä lukemisesta, niin ei mitään asiaa millekään muille korvauksille.
Juurikin näin! Kirjat pitää lukea selkeästi ilman mitään "taiteellista" tulkintaa.
Ihan turha keskustelu jo senkin puolesta että ensi vuonna jokaisen kirjan "lukee" tekoäly. Ei ole enää mitään syytä käyttää ihmistä lukemiseen.
Siis mitä svittua, ei tietenkään kuulu sama summa ihmiselle joka lukee kirjan jonka joku muu on kirjoittaju, toinen on tuntien ja toinen tuhansien työ.
Henkilökohtaisesti luen kirjat mielummin itse. Poikkeuksena sadut esimerkiksi lapsille, ne voivat vielä toimia mutta äänitteen on oltava mielenkiintoinen oikeasti, muuten eivät lapsetkaan innostu.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jos se lukija on saanut palkan siitä lukemisesta, niin ei mitään asiaa millekään muille korvauksille.
Juurikin näin! Kirjat pitää lukea selkeästi ilman mitään "taiteellista" tulkintaa.
Ihan turha keskustelu jo senkin puolesta että ensi vuonna jokaisen kirjan "lukee" tekoäly. Ei ole enää mitään syytä käyttää ihmistä lukemiseen.
On yksinkertainen fakta että aikuisetkin lukevat kirjoja lapsille eläytyen, sitäkö tarkoitat? Ongelmaksi voi muodostua se että lukuelämystä rajoittaa monotoninen lukija jonka äänikin saattaa ärsyttää. Lukijan täytyy pystyä pitämään mielenkiinto yllä sekä paneutua asiaan. Sen äänikirjan yksinkertaisesti täytyy toimia kokonaisuudessaan. Monta monessa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kirjailijat kiskovat muutenkin miljoonia kirjoistaan joten ihan sama. En lopeta tilausta jonkun itkevän Kososen takia.
No eivät kisko. Tyypillinen ennakko on jonkun 2000-3000 euroa per kirja, ja jos se myy enemmän, niin siitä tulee vielä vähän lisää. Kirjastokorvaukset on kymppejä per kirja per vuosi. Suomessa ei ole montaa kirjailijaa, jotka ihan oikeasti tienaisivat työllään niin että sillä voi elää. Suurin osa tekee jotain muuta työtä lisäksi ja elää satunnaisilla apurahoilla.
Ilman mitään koulutusta tehdystä työstä tuo on iso raha. Sillä saa monen kuukauden ruuat.
En laita niin kauan kuin lukeminen ja lenkkeily ei onnistu samaan aikaan. Ei ole mun ongelma, jos joku palvelu ei maksa jotakin jollekin riittävästi. Ei mullekaan makseta mun tekemästä työstä yhtään enempää, vaikka kuinka uhraan sille ihan helkkaristi aikaa ja voimia.
Jos saisin palkankorotuksen esim. siitä, että pääsisin Loven läpi tekisin sen. Siitä olisi hyötyä.
Vierailija wrote:
Kirjailijat vetää noista kirjasta jo valmiiksi useita tonneja ja niiden lukijat saman, joten miksi valitus ja itku asiasta?
Niin, kirjailija saa 2-3 VUODEN työstä jonkun pari tonnia, itse asiassa monen saama ennakko voi olla vain 1000 eur. Pienillä kustantamoilla ei ehkä sitäkään. Ja lainatusta äänikirjasta saa 0,30 eur. Näyttelijä saa 90 euron tuntipalkkaa. Kirjailijahan ei saa mitään palkkaa vaan työ on pelkkää provikkapohjaista työtä.
Vierailija wrote:
Eli tultaisiin tilanteeseen, missä äänikirjan lukija tienaa teoksella enemmän kuin kirjailija. Ensin lukupalkka ja sitten vielä provikat.
Se on oikein sillä kirjailija saa kustannussopimuksen mukaisen könttäsumman.
Suomessa on erittäin vähän päätoimisia kirjailijoita. Ne ovat kaikki jotain opettajia tai jopa terapeutteja.
Näyttelijät sen sijaan ovat päätoimisia ammattilaisia. Ja usein huomattavasti tunnetumpia kuin kirjailijat. Ilman heitä kukaan ei kuuntelisi äänikirjoja.
Vierailija wrote:
Kaikki kirjastot voisi lopettaa.
Sukunimesi voisi lopettaa.
Minusta olisi upeaa, jos kirjailijat itse lukisivat kirjat kuunneltaviksi. Rosoisempikin ääni kelpaisi, kun tekijä itse olisi ihan kuin läsnä. Voi kun onnistuisi!
Jos kaikki vain kuuntelisivat äänikirjoja, niin katoaako lukutaito tämän myötä? Itse mielummin luen kirjoja, kuin kuuntelen. Lukeminen ja kirjoittaminen sen lisäksi kehittää aivotoimintaa enemmän, kuin vain kuuntelu. Ja toisaalta, niin osa ihmisistä ovat visuaalisia, toiset auditiivisiä ja osa taas kinesteettisiä. Toki vaikeampi lukea kirjaa vain kinesteettisesti, mutta näihin voisi lukea esim. sokeat, jotka koskettamisen kautta lukevat kirjoja ym. Mutta pääasiassa kirjoja luetaan visuaalisesti.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kirjailijat kiskovat muutenkin miljoonia kirjoistaan joten ihan sama. En lopeta tilausta jonkun itkevän Kososen takia.
No eivät kisko. Tyypillinen ennakko on jonkun 2000-3000 euroa per kirja, ja jos se myy enemmän, niin siitä tulee vielä vähän lisää. Kirjastokorvaukset on kymppejä per kirja per vuosi. Suomessa ei ole montaa kirjailijaa, jotka ihan oikeasti tienaisivat työllään niin että sillä voi elää. Suurin osa tekee jotain muuta työtä lisäksi ja elää satunnaisilla apurahoilla.
Ilman mitään koulutusta tehdystä työstä tuo on iso raha. Sillä saa monen kuukauden ruuat.
Toisaalta kyseessä on erityistaito, jota ihan kaikilla ei ole, ja jota kuka tahansa ei pysty edes oppimaan. Ja valtaosalla kirjailijoista muuten on korkeakoulututkinto.
Vierailija wrote:
Suomessa on erittäin vähän päätoimisia kirjailijoita. Ne ovat kaikki jotain opettajia tai jopa terapeutteja.
Näyttelijät sen sijaan ovat päätoimisia ammattilaisia. Ja usein huomattavasti tunnetumpia kuin kirjailijat. Ilman heitä kukaan ei kuuntelisi äänikirjoja.
Mietis kuinka hienoa ois olla itse tuommoisen epärehellisen venkoilun kohteena
Spotify boikottiin kunnes suostuvat maksamaan muusikoille kunnon korvauksia
Vierailija wrote:
Minusta olisi upeaa, jos kirjailijat itse lukisivat kirjat kuunneltaviksi. Rosoisempikin ääni kelpaisi, kun tekijä itse olisi ihan kuin läsnä. Voi kun onnistuisi!
Rosoinen - überärsyttävä tasapaksu ässä- ja ärrävikainen honotus.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Rowlingin viime vuoden vuosituotto notiakirjoistaan oli 2022 noin 820 miljoonaa puntaa eli pyöreästi 940 miljoonaa euroa.
Ja Rowlingin tulot liittyvät suomalaisten kirjailijoiden tuloihin millä lailla? Juuri tehtiin tuloselvitys, jonka mukaan kirjailijoiden keskiansio kirjoittamisesta on 1700 euroa VUODESSA.
Kuuntelen paljon äänikirjoja ja olen ollut jo vuosikaudet erään palvelun uskollinen tilaaja. Kuuntelen useita kirjoja kuukauden aikana. Jos hintoja nostettaisi nykyisestä, peruisin tilauksen. Tämä ei saisi minua ostamaan kirjoja enemmän kuin nykyään. Vaihtaisin harrastuksen kokonaan toiseen.