Sijoittajat myyvät paniikissa asuntojaan
Katselin just, että ihan älyttömästi on myynnissä varsinkin uudehkoista taloista hankittuja sijoitusasuntoja. Ei taida olla enää kannattava bisnes.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yksi sijoitusasunto myynnissä parhaillaan. Se on samalla myös vuokrattavana. Myyn jos menee kaupaksi järkevään hintaan. Velkaa siitä ei ole ollenkaan, mutta olen hankkiutumassa eroon asuntosijoittamisesta, koska asukkaat ovat pääosin %&&€ongelmatapauksia kaikki ja paremman tuoton saa osakkeista ja helpommalla. Voin odottaa myynnissä vielä joitain vuosiakin, muutamien vuosien päästä hinnat npusevat, koska rakentaminen on nyt seis ja asunnoista on tulossa pulaa lähivuosina.
Miten olet valinnut vuokralaisesi? Sinulla on mennyt siinä prosessissa jotain pieleen.
Meillä on 5 asuntoa vuokralla, vuodesta 2005. Kaikki vuokralaiset olemme ottaneet välitysfirman kautta ja mitään kritisoitavaa ei ole ollut yhdestäkään. Hyviä pitkäaikaisia vuokalaisia, ei ole mitään hajotettu ja siistinä on asunnot pysyneet. Yhdenkään kuukauden vuokra ei ole jäänyt saamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain todella tyhmä ostaa näitä uusia asuntoja. Ulkoseinistä lähtien valtavasti rakennusvirheitä. Nyt kun rakentajia menee konkkaan jää jälkitakuut/-hoito asukkaiden maksettavaksi. Lue; ostatko ilman takuuta, tässä hyvä känppä?
Olen ensiasunnon ostaja ja eniten pelottaa juurikin se, että taloyhtiö menee konkurssiin ja menetän rahat tai jäädään velkaa jopa 200 000e. Kuinka todennäköistä se on Oulussa ja Jyväskylässä?? Tietääkö kukaan? Puhun siis uusista/uudehkoista kerrostaloasunnoista. Halutaan ostaa pitkäaikaiseen asumiseen ja vanhoihin tulee isot rempat 5-10v sisään niissä mitä olen katsellut. Ei uskalleta ostaa joten asutaan nyt vuokralla. Mieluummin sitä maksaisi omaa.
Miksi et osta vanhaa, johon on kaikki remontit tehty? Jos olet halpoja kohteita katsonut, luonnollisesti tuleva linjasaneeraus laskee myyntihintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Ei niitä sijoitusasuntoja persaukisten kannatakaan hommata, talous menee säännöllisesti ylös ja alas ja korkojen nousuun tulee osata varautua. Vuokran kun laittaa sopivaksi riittää aina hyviä vuokralaisia varsinkin opiskelijakaupungeissa. Ei kannata haalia mitään lukaaleja, vaan sopivan kokoisia, joista saa sopivan tuoton ennenpitkää😉
Ja eräs oikea asuntosijoittaja sanoi, että nyt on loistava aika hommata uusia asuntoja, kun hinnat ovat laskeneet. On ostajan markkinat.
Älä satuile. Ostajan markkinat ovat vain ja ainoastaan tällä hetkellä paniikissa olevan kiinteistönvälittäjän ja velkavipuloukussa olevan kiinteistösijoittajan jutuissa joilla yritetään vääristää todellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain todella tyhmä ostaa näitä uusia asuntoja. Ulkoseinistä lähtien valtavasti rakennusvirheitä. Nyt kun rakentajia menee konkkaan jää jälkitakuut/-hoito asukkaiden maksettavaksi. Lue; ostatko ilman takuuta, tässä hyvä känppä?
Olen ensiasunnon ostaja ja eniten pelottaa juurikin se, että taloyhtiö menee konkurssiin ja menetän rahat tai jäädään velkaa jopa 200 000e. Kuinka todennäköistä se on Oulussa ja Jyväskylässä?? Tietääkö kukaan? Puhun siis uusista/uudehkoista kerrostaloasunnoista. Halutaan ostaa pitkäaikaiseen asumiseen ja vanhoihin tulee isot rempat 5-10v sisään niissä mitä olen katsellut. Ei uskalleta ostaa joten asutaan nyt vuokralla. Mieluummin sitä maksaisi omaa.
Itse jatkaisin sitä vuokralla asumista nyt. Itse kaksi omakotitaloa tehneenä ja myyneenä en ikuna ostaisi nyt. Koko tämä suomalainen asuntorakentaminen on nyt jotenkin lipsahtanut. Hintakupla on valtava joka johtuu siitä et urakat etenee järkyttävän hitaasti, menee keveesti viikkoja et mitään ei tehdä, kuten jo uutisoitiin uudiskohteiden julkisivujen kestoikä alle 25 VUOTTA, sitten pitäisi tehdä uudestaan, lattiaan laitetaan lämmitys jonka pitäisi hyvällä tuurilla jos kaikki tehtiin oikein 25-35 vuotta ja sitten lattiat auki...? Vessat vuotaa perustuksiin, muovit seinissä tippuvat sokkelille xx vuodessa. Tee siinä elämäsi tärkein sijoitus..? Nyt kaivattaisiin porukkaa joka sanoo et näin tehtynä ilman muovia se sit kestää 100 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Oho tuo menikin läpi, anteeksi. Siis viittaan viestiin 86. Mulla on joku vika tässä vauva-sivussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jatkaisin sitä vuokralla asumista nyt. Itse kaksi omakotitaloa tehneenä ja myyneenä en ikuna ostaisi nyt. Koko tämä suomalainen asuntorakentaminen on nyt jotenkin lipsahtanut. Hintakupla on valtava joka johtuu siitä et urakat etenee järkyttävän hitaasti, menee keveesti viikkoja et mitään ei tehdä, kuten jo uutisoitiin uudiskohteiden julkisivujen kestoikä alle 25 VUOTTA, sitten pitäisi tehdä uudestaan, lattiaan laitetaan lämmitys jonka pitäisi hyvällä tuurilla jos kaikki tehtiin oikein 25-35 vuotta ja sitten lattiat auki...? Vessat vuotaa perustuksiin, muovit seinissä tippuvat sokkelille xx vuodessa. Tee siinä elämäsi tärkein sijoitus..? Nyt kaivattaisiin porukkaa joka sanoo et näin tehtynä ilman muovia se sit kestää 100 vuotta.
Kiitos vastauksesta. On kyllä totta joo mitä sanot ja itsekin ihmetellyt tuota, että voiko rakentamisen laatu olla niin huonoa nykyisin. Ehkä nousseiden korkojen vaikutuskaan ei vielä näy? Vaikka onhan ne vielä pienet tai normaalit.
Toinen vastaus "miksi en katso remontoituja.." Joo katsellaan niitäkin. Tuntuvat olevan kuitenkin tavalla tai toisella huonompia vaihtoehtoja uuteen verrattuna mutta ei ole katseltu vielä montaa viikkoa tätä tarjontaa.
-tuo jolle vastasitte.
Itse en myöskään uskaltaisi ostaa tällä hetkellä rakenteilla olevasta kohteesta, koska rakennusliikkeiden konkurssiriskit ym. ovat korkealla. Näyttäisi laatukin olevan nykyään huonoa. Kuten tässä ketjussa moni on nostanut esille, niin ehkä n. 10 vuotta vanhasta talosta voisi olla viisain ostaa, jos haluaa uudehkon asunnon. Silloin on jo mahdolliset ongelmat ilmenneet. Kannattaa myös selvittää, että onko osakkailla vielä paljon yhtiölainoja, jotka saattavat muodostua ongelmaksi.
hienoa vihdoinkin markkinat normalisoituvat. 3v sitten kun niin ylistettiin kuinka vipuvarrella jo 3 vuokra läävää kattaa kaikki kulut. kannattaa 2v miettiä hinnat alenevat 30-50%. VOI VOI.
kajamo ajautumassa konkurssiin hassannut miljoonia sdpn ja ay liikkeen tukiin myyntiin tulee n.200-300 asuntoa. miten mahdollista kun ovat vero vapaasti huseeranneet. sama kepun nuoriso säätiöllä edessä väyrynen pyytänyt erillis tilin tarkistuksen.
Mistä tiedät, että ne myynnissä olevat asunnot on hankittu juurikin sijoitusasunnoiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Olen yrittänyt selittää, että et voi nostaa vuokria kuinka paljon tahansa ja aina löytyy vuokralainen. Monet vain jankuttavat maanisesti, että se on nyt pakko ja vamasti löytyy. Katsos rakkaat sijoittaja kultamussukat ja vuokranantajat, kukaan ei ole pakotettu asumaan juuri siellä sinun asunnossasi ja kyllä vaikka sinä harhoissasi luulet, että mistään ei löydy halvempia asuntoja, kyllä niitä löytyy. Vuokraa saa halvemmaksi, kun vaihtaa pienempään asuntoon tai muuttaa halvemmalle asuinalueelle esimerkiksi.
Joten siinähän makuutatte asuntoja tyhjillään, ei niihin kukaan ole muuttamassa, jos hinnat karkaa käsistä.
Niin mut kato, ei mun ole pakko ottaa sinne sitä köyhintä vuokralaista. On niitäkin, joilla rahat riittävät.
Kyse ei ole siitä, että riittääkö vuokralaisella rahat, vaan hinta-laatusuhteesta. Mikäli hinta-laatusuhde on vielä korotuksen jälkeen kohdillaan, ei vuokralainen varmaankaan halua lähteä, mutta mikäli korotus ei ole mitenkään perusteltu, todennäköisesti hyvin suuri osa vuokralaisista nostaa kytkintä. Esimerkiksi itselläni oli asunto, josta muutin pois lähinnä korkean vuokran vuoksi. Vuokranantaja laittoi ilmoituksen asunnosta paikallislehteen, tästä siis n. 25v aikaa, katsojia kävi jo ennen kuin muutin pois, mutta puolen vuoden päästä, kun ajoin asunnon ohi oli edelleen tyhjillään. Eli liika ahneus kostautuu jossain vaiheessa varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Itse en myöskään uskaltaisi ostaa tällä hetkellä rakenteilla olevasta kohteesta, koska rakennusliikkeiden konkurssiriskit ym. ovat korkealla. Näyttäisi laatukin olevan nykyään huonoa. Kuten tässä ketjussa moni on nostanut esille, niin ehkä n. 10 vuotta vanhasta talosta voisi olla viisain ostaa, jos haluaa uudehkon asunnon. Silloin on jo mahdolliset ongelmat ilmenneet. Kannattaa myös selvittää, että onko osakkailla vielä paljon yhtiölainoja, jotka saattavat muodostua ongelmaksi.
Jotenkin oudon nopeasti tämä homma muuttunut. Kun ei siitä kauan ole että uudiskohteen ostaminen oli ihan riskitön vaihtoehto, ainakin jos kaupungista osti? Heti kun korot pikkuisen nousivat niin rakennusliikkeet menvät konkkaan? Mitä ihmettä??
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko kaikissa, mutta joissakin uudiskohteissa on 10v rakennustakuu niin en tiedä kannattaako ostaa just 10v vanhaa asuntoakaan. Toisaalta eipä sillä takuulla tee mitään jos taloyhtiö menee konkkaan.
Joo, rakentajalla on 10 vuoden vastuu rakennusvirheistä. Rakennuttajia menee kuitenkin konkurssiin, joten voi olla mahdotonta saada niitä enää vastuuseen. Näistä monesti taistellaan myös oikeudessa, kun rakentaja yrittää kiistää virheensä. Tämän vuoksi juuri 10 vuotta vanhasta talosta voi olla viisasta ostaa, koska silloin yleensä viat ja vastuut on selvillä. Taloyhtiöt myös teettää laajan tarkastuksen taloon juuri ennen 10 vuotisen takuun päättymistä, jolloin virheet tulevat viimeistään ilmi.
Vierailija kirjoitti:
Voi että minä nautin tästä tilanteesta, aaaaaaaaahhhh! Muistan niin hyvin, kuinka nuo omankin tuttavapiirin tuohiperse-kokoomuslaiset vielä joitakin vuosia sitten olivat olevinaan niin kovia asuntosijoittajia. Mainostivat ylpeyttä äänessään, että kuinka tämä on helppoa, kun vuokralainen maksaa hänen asuntonsa. Totesin, että aika paljon useampi noin tekisi, jos se olisi pitkässä juoksussa noin helppoa. Vastaus oli vaan tyyliin, että ei ihmiset tajua. Nämä oli juuri niitä pässejä, jotka eivät ole eläneet korkeampien korkojen aikaa. Jokohan alkaa se kokoomuslaisuus pikku hiljaa karisemaan, kun lyödään tönö hätäpäissään myyntiin, ehkä jopa tappiolla 😆
Ne aidot kokoomuslaiset ovat kuule jo kuivilla ja omaisuus karttuu edelleen