Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Emme kutsu isovanhempia usein kylään

Vierailija
01.11.2023 |

Olen tällä palstalla törmännyt usein ihmettelyyn, miksei isovanhemmat kyläile usein lastenlastensa luona. Kerron meidän perheen syyn tilanteeseen, joka ei välttämättä päde muissa tapauksissa, mutta on ainakin meillä johtanut isovanhempien vähäisiin vierailuihin.

Meillä on kolme pientä lasta ja elämämme on aika hektistä. Tarvitsemme välillä viikonloppuja vain oman perheemme kesken hengähtääksemme. Isovanhemmat käyttäytyvät meillä nimenomaan, kuin vieraina. Odottavat valmista ruokaa, eivät siivoa jälkiään saati auta lastenhoidossa. Saattavat kyllä hetken osallistua lasten leikkiin, mutta eivät esim. vaihda vaippaa tmv. Eli käyttäytyvät, kuin mitkä tahansa muutkin vieraat.

Meillä on paljon ystäviä, joita kutsumme myös kylään. Isovanhemmat asettuvat tälle samalle kutsuttavien listalle ja näin ollen ehdimme kutsua heitä vieraiksi harvoin. Aluksi yritimme kutsua tiheästi, jotta olisivat tulleet osaksi perhettämme, mutta tilanne ei muuttunut. Näin ollen kutsumme heitä kylään samalla syklillä, kuin esim. lastemme kummeja.

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme toivottuja vieraita poikamme luona. Siivoan kaappeja, kannan miniän turhia tavaroita kirppikselle, hoidan lapset, laitan kunnon karjalanpaistit ja opetan lapsia syömään hyvin eikä mitään pelkkiä eineksiä. Verhot vaihdan olohuoneeseen tämän tästä, koska miniä näyttää vaihtavan pois ottamiani takaisin tämän tästä ja olen minä tyhjentänyt miniän puhelimesta tarpeettomia kuviakin pois, kun ei tuo tunnu itse ehtivän. Samaa perhettähän tässä ollaan, pakastinta täytän kuin omaani. Ennätinpä kerran tapetoimaan lastenhuoneen seinänkin uudestaan, kun se väri ei minua miellyttänyt.

Eihän sitä omanperheen kotiin mennä vieraisille, sinne mennään tekemään kodista parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

en jaksa lukea katkerien ulinoita 

Vierailija
4/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän olisi heti lastenne synnyttyä ottaa isovanhemmat osaksi perhettänne. Tosin vaippojen vaihto kuuluu vanhemmille, jollei tietty lapset ole isovanhempien hoidossa teidän ollessa poissa. Kuitenkaan läheskään aina isovanhempia ei päästetä heti alusta alkaen edes hoitamaan lapsia. En tiedä, mitä vanhemmat pelkäävät tapahtuvan, jos hoitaisivat.

Toiset isovanhemmat ovat ehkä saaneet tarpeekseen lasten hoitamisesta omien ei ehkä niin kovin helppojen lastensa kanssa ja haluavat nyt vain nauttia lapsenlapsista vaikka leikkimällä heidän kanssa, kun ovat leikki-iässä. Oli siinä näky, kun oma äitini kontti pitkin lattioita pikkuisten kanssa leikkiessään.

Kiitoksena lastenhoidosta ja suurien summien käytöstä avustaessaan heitä opintojen aikana, valmistuttuaan yliopistosta he eivät käyneet kuin pakotettuina tapaamassa isovanhempia. Isoisän hautajaisissa ei nämä vanhemmat ja lapsenlapset edes tervehtineet surevaa mummoaan tai tätiä eli minua, mikä sai leskimummin itkemään ja minun sydämeni särkyi. MIKSI????

Vierailija
5/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Me olemme toivottuja vieraita poikamme luona. Siivoan kaappeja, kannan miniän turhia tavaroita kirppikselle, hoidan lapset, laitan kunnon karjalanpaistit ja opetan lapsia syömään hyvin eikä mitään pelkkiä eineksiä. Verhot vaihdan olohuoneeseen tämän tästä, koska miniä näyttää vaihtavan pois ottamiani takaisin tämän tästä ja olen minä tyhjentänyt miniän puhelimesta tarpeettomia kuviakin pois, kun ei tuo tunnu itse ehtivän. Samaa perhettähän tässä ollaan, pakastinta täytän kuin omaani. Ennätinpä kerran tapetoimaan lastenhuoneen seinänkin uudestaan, kun se väri ei minua miellyttänyt.

Eihän sitä omanperheen kotiin mennä vieraisille, sinne mennään tekemään kodista parempi.

En nyt oikein ymmärtänyt. Vaihdat verhot tämän tästä, koska miniä näyttää vaihtavan pois ottamiani takaisin tämän tästä.

Minulle jäi tästä käsitys, että vaihdat verhot, koska haluat ja miniä ei. Sitten vielä tyhjennät turhat asiat puhelimesta! 

Minulle olisit painajainen. 

Vierailija
6/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tainnut ymmärtää sarkasmia tuossa. Itse nauroin makeasti kun tuon luin ja ainakin otin sen srakasmina. Varmaan liittyy siihen, kun toinen valittaa ettei osallistu ja toinen vetää sitten sen osallistumisen ääripään - tällä palstalla kun on valitettu  ettei osallistuta ja samaan aikaan toisessa ketjussa kun osallistutaan. Luulisin, että monet kuitenkin menee siinä keskitiellä...

Vierailija
7/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tarvitsemme hoitoapua tai vaikkapa siivouspalveluja niin palkkaamme ulkopuolisen emmekä teetä isovanhemmilla tai odota heidän sitä tekevän. Kun tulevat kylään ovat vieraita ja seurustelevat niin meidän kanssamme kuin leikkivät lasten kanssa. 

Vierailija
8/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten toiset isovanhemmat eivät ole käyneet meillä ikinä. Haluaisivat, että tapaamiset olisivat aina heidän talossaan. Noo, ovat muutenkin outoja ja ovat lapsille täysin etäisiä. 

Vierailija
9/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot sairas. 

Vierailija
10/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo outoa jos ei ollenkaan tarjoa apua, mutta ei sitä nyt vaippoja tarvi alkaa vaihtamaan. Oletteko pyytäneet apua? 

Vierailija
11/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kun kutsutaan kylään, ei oleteta että vieraat tekee hommia. Mielestäni se on nimenomaan niin, että isovanhemmat seurustelevat lasten kanssa, eivätkä änkeä keittiöön tms. 

Ap vaikuttaa mammelilta, joka vaan vaatii apua, rahaa ja sitten valittaa kaikesta. Säälittää isovanhemmat, mikään ei koskaan kelpaa näille nykymammeleille.

Vierailija
12/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Yleensä kun kutsutaan kylään, ei oleteta että vieraat tekee hommia. Mielestäni se on nimenomaan niin, että isovanhemmat seurustelevat lasten kanssa, eivätkä änkeä keittiöön tms. 

Ap vaikuttaa mammelilta, joka vaan vaatii apua, rahaa ja sitten valittaa kaikesta. Säälittää isovanhemmat, mikään ei koskaan kelpaa näille nykymammeleille.

Kyllä meillä perheenjäsenet osallistuvat. En ikinä kehtaisi mennä vanhemmilleni tai sisaruksilleni kylään ja vain odottaa että palvellaan. Aina tarjoan apua ruoanlaitossa, tiskauksessa tai mitä vaan ovatkin tekemässä. 

Vierailija
13/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mun äiti ollut välillä 2 viikkoa "kylässä." Siivoaa, tekee ruokaa, hoitaa lapsenlapsiaan ja tykkää hirveästi olla mukana meidän elämässä. Istutaan sitten viikonloppuna iltaa, tehdään porukalla ruokaa, juodaan vähän viiniä ja pelataan porukalla lautapelejä. Exän vanhempien kanssa aika pitkälle sama juttu, myös käly kuului tähän "perheeseen." Olen edelleen heidän kanssaan tekemisissä vaikka ollaan miehen kanssa erottu.

Nykyisen miehen vanhemmat eivät tule edes syömään, koska "voihan sitä kotonakin syödä." Siellä meitä passataan ja ollaan siellä vieraina. Tykkään enemmän ekasta mallista mutta näillä mennään. 

Vierailija
14/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kyllä meillä perheenjäsenet osallistuvat. En ikinä kehtaisi mennä vanhemmilleni tai sisaruksilleni kylään ja vain odottaa että palvellaan. Aina tarjoan apua ruoanlaitossa, tiskauksessa tai mitä vaan ovatkin tekemässä. 

Juuri näin!

"Voinko auttaa?"

"Viitsisiks salaatin tekaista?"

Ja sitten ruokailun jälkeen pyytämättä laitan astioita koneeseen ja teen kaikkea mitä toisen kodissa neuvomatta voi tehdä. Mennessä yleensä kysyn että tarviiko kaupasta jotain. Kesäisin ajan nurmea aivan pyytämättä jne. Perheen luona kyläillessä tietysti autetaan ja osallistutaan. Jos ei auta tai osallistu niin sitten ei lue itseään perheenjäseneksi. 

Kavereitakin aina kysyn että voinko jotain tehdä apuna jos iltaa istutaan ja ruokaa on tulossa. 

Vierailija
15/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Yleensä mammelit haluavat tehdä kaiken juuri omalla tavallaan, jos joku auttaa niin se on kuitenkin väärin.

Jos kutsun vieraita, en laita heitä töihin palvelemaan, vaan itse passaan vieraita. Kotisi on erikoinen työleiri, ei voi muuta sanoa.

Vierailija
16/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mukavampaahan se yhdessä on tehdäkin! Minulla ei ole koskaan tainnut käydä vieraita jotka eivät apua olisi tarjonneet... Lukuunottamatta sitten juhlia, esim ristiäisissä ja rippijuhlissa ei kaikkia keittiöön kaivata. Hyvän ystäväni kanssa aina toisiamme näissäkin olemme autelleet kun molemmat olemme ruokaharrastajia... Luottoa löytyy molemmin puolin että toinen ei tuhoa tarjoiluja! 😀

Vierailija
17/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sisko, jolla on lapsia. Kylässä ollessa hoidan lapsia, vaihdan vaippoja, kaivan kaapista itelleni ja muille ruokaa ja muutenkin olen aikalailla kuin kotonani. Sisko on mun perhettä, joten minusta on ihan luontevaa toimia näin. En mä koe että olisin siellä piikana tai muuta, tuntuisi vaan tyhmältä olla osallistumatta ja istua vaan jossain sohvalla. Ei mulla varmaan ois siskon lasten kanssa niin läheisiä välejä, jos oisin vaan semmonen täti, että käyn siellä niiden luona istumassa sohvalla ja juomassa kahvia. 

Vierailija
18/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Yleensä mammelit haluavat tehdä kaiken juuri omalla tavallaan, jos joku auttaa niin se on kuitenkin väärin.

Jos kutsun vieraita, en laita heitä töihin palvelemaan, vaan itse passaan vieraita. Kotisi on erikoinen työleiri, ei voi m

Silti on porukkaa kyselemässä että voitaisiinko viettää iltaa! 

Tarjoilut on meillä aina hyvät ja yhdessä on mukava touhuta. Itse en viihtyisi vierailemassa jos pitäisi vain pöydässä nököttää ja odottaa että palvellaan. Paljon mukavampaa ja rennompaa kun tehdään yhdessä. 

Vierailija
19/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Jos kutsun vieraita, en laita heitä töihin palvelemaan, vaan itse passaan vieraita. Kotisi on erikoinen työleiri, ei voi m

Sinun kotisi kuulostaa omituiselta pönötyspaikalta! Vähän voisit rentoutua että kaikilla olisi mukavampaa! 

Vierailija
20/94 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

En nyt oikein ymmärtänyt. Vaihdat verhot tämän tästä, koska miniä näyttää vaihtavan pois ottamiani takaisin tämän tästä.

Minulle jäi tästä käsitys, että vaihdat ver

Miksi olisin painajainen? En mene kyläilemään, en mene passattavaksi vaan menen kotiini, siihen, jossa lapseni asuu. Minä pidän kukkaverhoista, miniä haluaa jotain yksiväristä ja minusta se on tyhmää, koti on niin kovin pliisu, jos siellä ei ole yhtään mitään kivaa. Sitähän se ap:kin näyttää toivovan, että ei istuta ruokapöytään, vaan otetaan imuri esiin ja irrotetaan jalkalistat, jotta päästään siivoamaan, vaivoiksi ei mennä koskaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi