Passin uusiminen ulkomailla - Aivan kauheaa rahastusta!
Olen asunut pari vuotta Saksassa ja tajusin tässä, että pitää uusia passi piakkoin. Onnekseni omassa kotikaupungissa on konsulaatti, jossa uusimisen voi tehdä, eli matkustamiseen ei mene rahaa, mutta olin kyllä haavi auki kun katsoin hinnastoa. Passin uusiminen ulkomailla maksaa 235 EUROA. Suomessa sähköisesti hinta on n. 50 euroa. Suomesta ei voi tilata ulkomaille postitse passia myöskään ja toimittamisen ajoittaminen niin, että passi satavarmasti saapuu ja on noudettavissa Suomessa vieraillessa on hyvin riskialtista
Pitkin hampain maksan. Miksi hitossa hinta on yli nelinkertainen ulkomailla? Ei ole kyse mistään pikkurahasta, mitä kaikkea piilokuluja tällä muka katetaan?
Kommentit (221)
Vierailija wrote:
Mikä estää antamasta valtakirjaa Suomessa asuvalle henkilölle, joka toimittaa sen
Siitä ei olisi mitään hyötyä, koska koko passihakemusta ei voi tehdä sähköisesti ulkomailta käsin ja se passi pitää maksaa hakemusta jättettäessä.
Minä asun Keski-Euroopassa, ja olen päivitellyt samaa.
Olen miettinyt jo yhteydenottoa johonkin kansanedustajaan ja asian viemistä eteenpäin sitä kautta. Jatkuvasti keskustellaan esim. yhdenmukaisesta oikeudesta saada palveluja. Tässä poljetaan törkeästi yhden kansalaisryhmän oikeuksia.
Itselläni on niin, että en ole toistaiseksi asuinmaani kansalainen, joten Suomen passi on ainut henkilöllisyystodistukseni. Ei voi olla niin, etta henkilöllisyystodistuksen hankkiminen on tehty niin kalliiksi ja vaikeaksi, että sen saadakseen joutuu pahimmassa tapauksessa jopa säästämään (näin olisi ollut esimerkiksi omalla kohdallani aiemmin tänä vuonna ollessani hetken työttömänä). Henkilöllisyystodistus on ihmisen perusoikeus, sillä ei saa rahastaa, eikä kansalaisia saa asettaa eriarvoiseen asemaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Lue vastauksia vahan tarkemmin. On maita joissa ei enaa ole Suomen lahetystoa. Toiseen maahan pitaa lahtea asioita hoitamaan.
Näinhän se on. Sun pitää varmaan sitten kävellä sinne Turkkiin uusimaan passisi, ellei Haavisto järjestä paluukyytiä Suomeen
Joo, justiinsa. Kävelepä itse sinne Turkkiin. Tiedoksi, esim. Uusi-Seelannissa ei ole Suomen suurlähetystöä, lähin löytyy Australiasta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Valtion rahantulo passista puolittuu ja hyväpalkkaisten passivirkamiesten määrä myös, jos passien voimassaoloaika nostetaan 10 vuoteen.
Passivirkamiesten palkka ei ole hyvä. Mutta toisin kuin nämä valittajat, maksavat sentään veronsa Suomeen.
Miksi pitäisi maksaa verot Suomeen, kun sieltä ei saa mitään vastineeksi?
Passi sais olla voimassa 30 vuotta kerrallaan.
Täytyypä vinkata, että kansalaiset ovat tyytymättömiä, niin saadaan meidän verotaakasta pois nämä turhat edustustot.
Veikkaan, että Suomessa passin hankkiminen konsulaatin kautta on byrokraattisempi prosessi kuin esim. Norjassa ja jokainen byrokratian porras nostaa hintaa. Venäjään en vertaisi, koska palkkataso siellä on paljon surkeampi kuin Suomessa.
Vierailija wrote:
Veikkaan, että Suomessa passin hankkiminen konsulaatin kautta on byrokraattisempi prosessi kuin esim. Norjassa ja jokainen byrokratian porras nostaa hintaa. Venäjään en vertaisi, koska palkkataso siellä on paljon surkeampi kuin Suomessa.
Passin haku Hyrymykkylän poliisiasemalla tai Washingtonin kunniakonsulaatissa on tasan sama prosessi. Käteen lyödään lomake täytettäväksi, ojennetaan passikuva ja lyödään rahat tiskiin. Passi saapuu kun saapuu. Mikä ekstra byrokratia tuossa muka on? Viranomainen ottaa vastaan paperin, laittaa paperin eteenpäin, ottaa dokumentin vastaan, luovuttaa dokumentin asiakkaalle. Passin haku on ehkä yksinkertaisin ja toistuvin viranomaisasia. Mikä ihmeen mystinen byrokratia tässä tulee väliin?
Aina ne suurlähetystön työntekijät on siellä vain keskenään istuneet suurlähettelemässä kun olen passia mennyt hakemaan. Joka kerta pelkkä 5 min visiitti ja standardilomakkeen täyttö.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
järjestää asiansa niin, että voi hakea passinsa suomesta suomikäynnin yhteydessä
Eipä ne lentoliput Suomeen, tai ylimääräiset hotelliyöt sen halvempia ole. Ei kaikki ranppaa Suomessa yhtenään, itse esim käyn yhden viikonlopun parin vuoden välein, eikä poliisiasema ole edes auki viikonloppuna.
käväse laivalla, aika nopeeta ja helposti pääsee.Käy kääntymässä ja lähe heti takas. Viet vaan passin poliisilaitokselle?
Laita tahan aikataulut Japanista Suoeen tuleville matkustajalaivoille. Kauanko tama pikamatka kestaa?
Googlasin maailman kalleimmat passit, ja ulkosuomalaisen passi on nyt maailman toiseksi kallein heti Liechtensteinin (260 eur/10 vuotta) jälkeen. Ja kun Suomen passi on vain 5 vuotta voimassa, niin lopputuloksena ollaan taas maailmanmestareita - ulkosuomalaisen passi per käyttövuosi on kaksi kertaa kalliimpi kuin maailman kallein passi.
Kiitos nyt vtusti taas!
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Valtion rahantulo passista puolittuu ja hyväpalkkaisten passivirkamiesten määrä myös, jos passien voimassaoloaika nostetaan 10 vuoteen.
Passivirkamiesten palkka ei ole hyvä. Mutta toisin kuin nämä valittajat, maksavat sentään veronsa Suomeen.
No tuskinpa alkaisit maksaa, vaikka se passi olisi ilmainen. Teikeläiset haluaa aina vain rusinat pullasta. Vai mitä hyötyä teistä on maalle, jonka kansalaisia olette?
Eihän tuo ole paljon mitään, yks ilta baarissa maksaa saman verran.
Vai ootteko te kaikki loisimassa puolison siivellä?
Jos sulla on rahaa mennä ulkomaille norkoilemaan, niin kyllä passinkin voit maksaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No tuskinpa alkaisit maksaa, vaikka se passi olisi ilmainen. Teikeläiset haluaa aina vain rusinat pullasta. Vai mitä hyötyä teistä on maalle, jonka kansalaisia olette?
Mitkä ihmeen rusinat? Verot maksan paikalliseen maahan ja kaikki palvelut saan täältä. Olen Suomen kansalainen vain koska synnyin Suomessa ja jonkun maan kansalainen pitää olla. Ja tarvitsen passin koska se on ainut henkilötodistukseni. Millä logiikalla kansalaisista pitäisi olla hyötyä passinsa maalle, jos ei edes asu siellä?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Passin haku Hyrymykkylän poliisiasemalla tai Washingtonin kunniakonsulaatissa on tasan sama prosessi. Käteen lyödään lomake täytettäväksi, ojennetaan passikuva ja lyödään rahat tiskiin. Passi saapuu kun saapuu. Mikä ekstra byrokratia tuossa muka on? Viranomainen ottaa vastaan paperin, laittaa paperin eteenpäin, ottaa dokumentin vastaan, luovuttaa dokumentin asiakkaalle. Passin haku on ehkä yksinkertaisin ja toistuvin viranomaisasia. Mikä ihmeen mystinen byrokratia tässä tulee väliin?
Aina ne suurlähetystön työntekijät on siellä vain keskenään istuneet suurlähettelemässä kun olen passia mennyt hakemaan. Joka kerta pelkkä 5 min visiitti
Mitespäs sitten kuriiripostin kulut huitsin Nevadaan , kun se passi toimitetaan edustustoon?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Lue vastauksia vahan tarkemmin. On maita joissa ei enaa ole Suomen lahetystoa. Toiseen maahan pitaa lahtea asioita hoitamaan.
Näinhän se on. Sun pitää varmaan sitten kävellä sinne Turkkiin uusimaan passisi, ellei Haavisto järjestä paluukyytiä Suomeen
Joo, justiinsa. Kävelepä itse sinne Turkkiin. Tiedoksi, esim. Uusi-Seelannissa ei ole Suomen suurlähetystöä, lähin löytyy Australiasta.
Ui sinne Sydneyhin jos Suomen passissa pitää roikkua. Tai hae commonweathnationsien piiriin. Aina se ruski mirin voittaa, etkö tiennyt? Ai niin eivät taida teikäkäisistä oikein välitää. Jää siis Turkki
Vierailija wrote:
Sinustako olisi kivaa joka viides vuosi laittaa koko kesälomabudjetti omaan ja parin lapsen passiin? Tosi kivaa maksaa tonni että jo ostamasi paperi joka oli voimassa, on taas voimassa siihen asti kunnes se ei ole taas voimassa. Tuhat euroa jos uusii koko perheen passit!
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mitkä ihmeen rusinat? Verot maksan paikalliseen maahan ja kaikki palvelut saan täältä. Olen Suomen kansalainen vain koska synnyin Suomessa ja jonkun maan kansalainen pitää olla. Ja ta
Kuten sanoit, sä tarviit jonkin kansalaisuuden, joten maksa passistasi. Suomi ei tarvitse sua mihinkään, joten miksi maa tarjoaisi sen sulle nykyistä edullisemmin?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Sinustako olisi kivaa joka viides vuosi laittaa koko kesälomabudjetti omaan ja parin lapsen passiin? Tosi kivaa maksaa tonni että jo ostamasi paperi joka oli voimassa, on taas voimassa siihen asti kunnes se ei ole taas voimassa. Tuhat euroa jos uusii koko perheen passit!
Voi voi, kun sun perheen kiva ei kiinnosta mua mitenkään.
Onko joku kansanedustaja jonka kautta tästä voi tehdä kantelun jonnekin Euroopan valvontaelimelle? Uusi hinta on ihan sairaan kohtuuton. Kuvittele jos pitäisi uusia vaikka oma ja kolmen lapsen passit eli 940 euroa plus kuvat, matkat, lomapäivät. Viisinkertainen hinta muihin kansalaisiin nähden!