Passin uusiminen ulkomailla - Aivan kauheaa rahastusta!
Olen asunut pari vuotta Saksassa ja tajusin tässä, että pitää uusia passi piakkoin. Onnekseni omassa kotikaupungissa on konsulaatti, jossa uusimisen voi tehdä, eli matkustamiseen ei mene rahaa, mutta olin kyllä haavi auki kun katsoin hinnastoa. Passin uusiminen ulkomailla maksaa 235 EUROA. Suomessa sähköisesti hinta on n. 50 euroa. Suomesta ei voi tilata ulkomaille postitse passia myöskään ja toimittamisen ajoittaminen niin, että passi satavarmasti saapuu ja on noudettavissa Suomessa vieraillessa on hyvin riskialtista
Pitkin hampain maksan. Miksi hitossa hinta on yli nelinkertainen ulkomailla? Ei ole kyse mistään pikkurahasta, mitä kaikkea piilokuluja tällä muka katetaan?
Kommentit (221)
Tuo passin uusinta 5:n v jälkeen maksaa koko maassa kansalaisille turhaan ja aikaa paljon. Byrokraatti ei ymmärrä kokonaistaloutta. Rahaa vaan haalitaan valtiolle.
Vierailija wrote:
Tämä ketju on täynnä katkeria suomalaisia, jotka eivät ole koskaan päässeet Suomen rajojen ulkopuolelle. Miksi edes kommentoida, jos tämä asia ei koske teitä? Oikeasti tämä on iso ongelma meille, jotka asumme ulkomailla, emmekä kaikki ole rikkaita vaan ihan tavallisia ihmisiä.
Olen asunut neljään otteeseen kolmessa eri maassa. Että höpö höpö.
Vierailija wrote:
Haloo, nyt puhutaan nimenomaan edustustosta hankituista passeista. Eli Norjan passi Norjan edustustosta ulkomailta, Ruotsin passi Ruotsin edustustosta ja Venäjän passi Venäjän edustustosta. Ei jumalauta kun täytyy kaikki vääntää rautalangasta. Ei ole todellista.
Ei kyllä ole todellista tuo sinun ilkeä kommentointisi. Oletko aina noin kiukkuinen?
Vierailija wrote:
Tämä ketju on täynnä katkeria suomalaisia, jotka eivät ole koskaan päässeet Suomen rajojen ulkopuolelle. Miksi edes kommentoida, jos tämä asia ei koske teitä? Oikeasti tämä on iso ongelma meille, jotka asumme ulkomailla, emmekä kaikki ole rikkaita vaan ihan tavallisia ihmisiä.
Päinvastoin, olen itsekin asunut ulkomailla ja ehkä juuri siksi ymmärrän miksi on niin typerää valittaa ihan ikiomista valinnoista. Jotkut asiat oli luonnollisesti hankalampia ulkomailla kuin Suomessa, se oli minulla ihan hyvin tiedossa jo silloin kun lähdin. Jos olisin halunnut saada saman palvelutason kuin Suomi tarjoaa täällä asuville suomalaisille niin sittenhän olisin jäänyt tänne.
Lontoon suurlähetystössä passi maksaa myös 235€, aivan törkyhinta, varsinkin kun lisäksi pitää matkustaa Lontooseen ja todennäköisesti vielä syödä jotain. Olen yrittänyt ajoittaa reissuni Suomeen niin että voin hakea samalla siellä uuden passin.
Vierailija wrote:
Lontoon suurlähetystössä passi maksaa myös 235€, aivan törkyhinta, varsinkin kun lisäksi pitää matkustaa Lontooseen ja todennäköisesti vielä syödä jotain. Olen yrittänyt ajoittaa reissuni Suomeen niin että voin hakea samalla siellä uuden passin.
No nytkö pitäisi jo teidän ruuatkin maksaa Suomen veronmaksajien piikkiin? Muutenhan et ikinä syö mitään kuin passinhakureissulla? Joku raja.
Vierailija wrote:
Olen reissannut ympäri maailmaa. Suomen passilla pääsee aika mutkattomasti moneen maahan. Jos asuisin ulkomailla ja viiden vuoden välein joutuisin maksamaan reilu 200 € passista, en jaksaisi valittaa, koska saan sillä rahalla yhden maailman parhaimmista passeista. En ole katkera mistään.
Vierailija wrote:
Minä en ole hakenut passia vaan se on sitten lähetetty kotiosoitteeseen.
Olet hakenut passia kun olet tehnyt passihakemuksen. Sitten se tosiaan täällä ulkomailla toimitetaan kotiin eikä sitä hakemisen jälkeen enää tarvi noutaa suurlähetystöstä.
Onneksi itsellä on sekä Suomen, että Saksan kansalaisuus, joten tuota ongelmaa ei olisi koska hakisin vain Saksan passin, mutta haluan ja aion asua vain Suomessa ja oonkin asunut täällä 2 vuotiaasta lähtien. Mutta aikamoista rahastusta on kyllä kieltämättä.
Joskus kun haettiin Suomesta Saksan passia (ei ole enää voimassa, en ole jaksanut uusia) 20 vuotta sitten niin se oli halvempi kuin Suomen passi Suomesta haettuna. Muistaakseni joku 20-40 euroa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olen reissannut ympäri maailmaa. Suomen passilla pääsee aika mutkattomasti moneen maahan. Jos asuisin ulkomailla ja viiden vuoden välein joutuisin maksamaan reilu 200 € passista, en jaksaisi valittaa, koska saan sillä rahalla yhden maailman parhaimmista passeista. En ole katkera mistään.
Mina olen katkera. Ei tosipaikan tullessa Suomen passista ole mitaan hyotya. Lahetysto ei auta, pitaa turvautua muihin maihin. Yhdysvallat kayvat pelastamassa kansalaisiaan Amazonin sademetsista kun veneretki menee pieleen ja paatti kaatuu.
Vierailija wrote:
Oikein omakustannus, voi että. Kuule, Suomen valtio sen passin sinulle maksaa. Jos sinulla on varaa asua huitsinnevadassa, sinulla on varaa hakea passisi edustustosta.
Miksi kuvittelet että ulkomailla asuvalla olisi automaattisesti jotenkin enemmän varaa? Ja ei, Suomen valtio ei maksa passeja ulkosuomalaisille vaan sen maksaa kokonaisuudessaan se ulkosuomalainen passinhakija itse.
Vierailija wrote:
Aloituksessa mainittiin ilmaus "piilokuluja", mutta kun hänelle kertoo, miksi esim passi maksaa, mitä kaikkea pitää järjestää, kun perustetaan edustusto ulkomaille, mikä on kallista lystiä valtion piikkiin, aloittaja väittää vastaajaa peräkyläläiseksi.
Edustusto ei ole olemassa pelkästään niitä passeja varten, sen kulut eivät siihen passiin kuulu. Edustustot olisivat olemassa vaikka niistä passeja ei voisikaan hakea, ja sen edustuston kulut siis myös.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Eihän tuo ole paljon mitään, yks ilta baarissa maksaa saman verran.
Vai ootteko te kaikki loisimassa puolison siivellä?
Sinustako olisi kivaa joka viides vuosi laittaa koko kesälomabudjetti omaan ja parin lapsen passiin? Tosi kivaa maksaa tonni että jo ostamasi paperi joka oli voimassa, on taas voimassa siihen asti kunnes se ei ole taas voimassa. Tuhat euroa jos uusii koko perheen passit!
etkö käy töissä?
ei kannata tehdä lapsia jos ei ole tuloja.
Vierailija wrote:
Kuinka heikko tulotaso teillä oikein on jos n. 250e yllätysmenoon ei löydy puskuria? Ei löydy nyt eikä mukamas ole tulevaisuudessakaan edes 5 vuoden välein. Ihanko elätte kädestä suuhun? Jos tuon verran ei löydy hätävaraksi, niin et tarvitse passiakaan, sen kun jatkaa rantapummina.
Kyllä minulla rahaa on ihan riittävästi. Ei se silti tarkoita sitä että haluan maksaa törkyhintoja asioista, varsinkin kun muut saavat saman palvelun paljon halvemmalla. Olisiko sinusta mukavaa jos sinun kaupunkisi nostaisi passien hinnat moninkertaisiksi kun muut maksaisivat vähemmän?
Passin ulkomailla ei kuuluisi maksaa sen enempää kuin Suomessakaan, lisäksi tietysti toimituskulut päälle. Kirjattu lähetys ei kovin kallis ole.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jännä, kun nämä ulkosuomalaiset aina kehuvat hyvillä palkoilla ja pienillä hinnoilla asuinmaassaan (jota eivät suostu yleensä kertomaan), mutta ei ole sitten kuitenkaan varaa maksaa passista.
Kyllähän passista on varaa ja pakkokin maksaa, mutta miksi ihmeessä siitä pitäisi maksaa moninkertaisesti enemmän kuin Suomessa?
Koska viet sen lähetystövirkailijan työaikaa. Kuluihin lasketaan siis työvaiheet Suomessa sekä työvaiheet ja tyntekopaikka ulkomailla. Lähetystöt eivät ole mitään halpoja kokonaisuuksia.
Samalla tavalla Suomessa passia haettaessa kuluu virkailijan aikaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Valtion rahantulo passista puolittuu ja hyväpalkkaisten passivirkamiesten määrä myös, jos passien voimassaoloaika nostetaan 10 vuoteen.
Passivirkamiesten palkka ei ole hyvä. Mutta toisin kuin nämä valittajat, maksavat sentään veronsa Suomeen.
Heh, minä olen maksanut Suomeen veroja tänä vuonna vajaat 40 000€. En käytä Suomalaisia palveluita ollenkaan, enkä ulkosuomalaisena ole niihin edes oikeutettu. Käytän kotimaani palveluita ja maksan enimmät veroni tänne.
Kyllähän tuo passin hinta on aivan järjetön.
Vierailija wrote:
Passin ulkomailla ei kuuluisi maksaa sen enempää kuin Suomessakaan, lisäksi tietysti toimituskulut päälle. Kirjattu lähetys ei kovin kallis ole.
Pelkkä kirjattu kirje saantitodistuksen kanssa esim. Saksaan maksaa Postin hinnaston mukaan liki 27 €. Kun passi toimitetaan ulkomaille, syntyy lisätyövaiheita, joita ei kotimaan toimituksissa ole. Jos yhtään on perillä kustannusrakenteista suomalaisessa työelämässä, tuo reilu 200 € oikeasti ole mikään yllätys.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Valtion rahantulo passista puolittuu ja hyväpalkkaisten passivirkamiesten määrä myös, jos passien voimassaoloaika nostetaan 10 vuoteen.
Passivirkamiesten palkka ei ole hyvä. Mutta toisin kuin nämä valittajat, maksavat sentään veronsa Suomeen.
Miksi pitäisi maksaa verot Suomeen, kun sieltä ei saa mitään vastineeksi?
No tuskinpa alkaisit maksaa, vaikka se passi olisi ilmainen. Teikeläiset haluaa aina vain rusinat pullasta. Vai mitä hyötyä teistä on maalle, jonka kansalaisia olette?
Minun paikalliset ystäväni esim ovat kovasti innostuneet Suomesta ja moni on käynyt turistina Suomessa pelkästään kertomani perusteella. Pari nyt jopa useamman kerran kun ovat halunneet kokea eri vuodenaikoja. Hyvätuloista porukkaa joka tuo Suomeen reilusti ulkomaista rahaa.
Minäkin tuon Suomeen ulkomaista rahaa Suomessa käydessäni reilustikin.
Fiksu ja mukava ulkosuomalainen on parasta mahdollista mainosta Suomen turismille.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Eihän tuo ole paljon mitään, yks ilta baarissa maksaa saman verran.
Vai ootteko te kaikki loisimassa puolison siivellä?
Sinustako olisi kivaa joka viides vuosi laittaa koko kesälomabudjetti omaan ja parin lapsen passiin? Tosi kivaa maksaa tonni että jo ostamasi paperi joka oli voimassa, on taas voimassa siihen asti kunnes se ei ole taas voimassa. Tuhat euroa jos uusii koko perheen passit!
Voi voi, kun sun perheen kiva ei kiinnosta mua mitenkään.
Miksi sinua harmittaa toisten ulkomailla asuminen niin paljon että koet että heitä on OK rangaista? Suomen laki kai sanoo että kansalaisia pitää kohdella tasa-arvoisesti. Ulkosuomalaisten passin hinta ei mitenkään ole tasa-arvoista.
Saman verran siihen kuluu virkailijan aikaa kuin passin hakemiseen Suomessakin. Plus postikulut. Mikään ei oikeuta moninkertaista hintaa, ja lienee myös lainvastaista.