Passin uusiminen ulkomailla - Aivan kauheaa rahastusta!
Olen asunut pari vuotta Saksassa ja tajusin tässä, että pitää uusia passi piakkoin. Onnekseni omassa kotikaupungissa on konsulaatti, jossa uusimisen voi tehdä, eli matkustamiseen ei mene rahaa, mutta olin kyllä haavi auki kun katsoin hinnastoa. Passin uusiminen ulkomailla maksaa 235 EUROA. Suomessa sähköisesti hinta on n. 50 euroa. Suomesta ei voi tilata ulkomaille postitse passia myöskään ja toimittamisen ajoittaminen niin, että passi satavarmasti saapuu ja on noudettavissa Suomessa vieraillessa on hyvin riskialtista
Pitkin hampain maksan. Miksi hitossa hinta on yli nelinkertainen ulkomailla? Ei ole kyse mistään pikkurahasta, mitä kaikkea piilokuluja tällä muka katetaan?
Kommentit (221)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Suomesta ei saa 10 vuoden passia, koska passissa käytetyt sirut kestää vain viisi vuotta.
- viranomainen
Jännä, että muiden maiden passeissa siru kestää 10 vuotta. Suomeen on illmeisesti hankittu jotain halpissiruja.
Lain mukaan henkilöllisyystodistus saa olla voimassa korkeintaan viisi vuotta. Tämä koskee niin passia kuin henkilökorttia.
Lakia olisi helppo muuttaa. Ennen oli 10 vuoden passit, mutta sitten päätettiin alkaa rahastaa.
Olisi, mutta lyhyemmällä voimassaoloajalla kuvat pysyvät tuoreempina ja passeissa saadaan nopeammin uudet turvasysteemit käyttöön.
Lapsia lukuunottamatta 10 vuotta h
Biometriset tunnisteet ovat luotettavampia nykyään kun tehdään niin paljon esteettisiä korjauksia naamavärkkiin.
Vierailija wrote:
Biometriset tunnisteet ovat luotettavampia nykyään kun tehdään niin paljon esteettisiä korjauksia naamavärkkiin.
Luulisi, ettei esimerkiksi sormenjälki mene siellä sirulla pilalle heti 5 vuoden tultua täyteen.
Valtion rahantulo passista puolittuu ja hyväpalkkaisten passivirkamiesten määrä myös, jos passien voimassaoloaika nostetaan 10 vuoteen.
Tuo passi on voimassa 5 vuotta eli 1825 päivää (käytännössä enemmän, koska 5 vuoden jaksoon osuu pakosti vähintään yksi karkausvuosi, jolloin päiviä on enemmän). Nyt 235/1825 = 0,1287 eli alle 13 senttiä per päivä. Ei minusta mikään kohtuuton hinta henkilöllisyystodistuksesta.
Vierailija wrote:
Valtion rahantulo passista puolittuu ja hyväpalkkaisten passivirkamiesten määrä myös, jos passien voimassaoloaika nostetaan 10 vuoteen.
Saatais 5 krt lisää työpaikkoja, jos pass€ista tehtäis yksvuotisia!
Vierailija wrote:
Uusippa passis, mulle hyvät massit.
Terveisin, passivirkamiehesi
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jännä, kun nämä ulkosuomalaiset aina kehuvat hyvillä palkoilla ja pienillä hinnoilla asuinmaassaan (jota eivät suostu yleensä kertomaan), mutta ei ole sitten kuitenkaan varaa maksaa passista.
Kyllähän passista on varaa ja pakkokin maksaa, mutta miksi ihmeessä siitä pitäisi maksaa moninkertaisesti enemmän kuin Suomessa?
Koska viet sen lähetystövirkailijan työaikaa. Kuluihin lasketaan siis työvaiheet Suomessa sekä työvaiheet ja tyntekopaikka ulkomailla. Lähetystöt eivät ole mitään halpoja kokonaisuuksia.
lupavirkailijan palkka on ihan minimipalkka. Ei siis kuluta oikeesti mitään noihin hintoihin verrattavaa. Hänen tuntipalkka menot valtiolle on 10 euron luokkaa, Tiiön kun olen hakenut töihin
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jännä, kun nämä ulkosuomalaiset aina kehuvat hyvillä palkoilla ja pienillä hinnoilla asuinmaassaan (jota eivät suostu yleensä kertomaan), mutta ei ole sitten kuitenkaan varaa maksaa passista.
Kyllähän passista on varaa ja pakkokin maksaa, mutta miksi ihmeessä siitä pitäisi maksaa moninkertaisesti enemmän kuin Suomessa?
Koska viet sen lähetystövirkailijan työaikaa. Kuluihin lasketaan siis työvaiheet Suomessa sekä työvaiheet ja tyntekopaikka ulkomailla. Lähetystöt eivät ole mitään halpoja kokonaisuuksia.
lupavirkailijan palkka on ihan minimipalkka. Ei siis kuluta oikeesti mitään noihin hintoihin verrattavaa. Hänen tuntipalkka menot valtiolle on 10 euron luokkaa, Tiiön kun olen hakenut töihin
Tuntipalkkamenot eivät ole yhtä kuin henkilökohtainen palkka. Lopullinen hinta muodostuu sovitusta palkasta, työnantajan sivukuluista sekä lomapalkkavarauksesta.
Vierailija wrote:
Passivirkamiesten palkka ei ole hyvä. Mutta toisin kuin nämä valittajat, maksavat sentään veronsa Suomeen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Plus toimitus. Vinkkinä, että passi ei tule lähetystöön tavallisena postina.
Vierailija wrote:
Mitä vähemmän passeja pystyy väärentämään, sen parempi. Rikollisuus ei tuo verotuloja ja sen selvittäminen maksaa. Mitä vähemmän pilviveikot hukkaa passejaan pientä korvausta vastaan alan käsityöläisille muokattavaksi, sen parempi. 5 vuoden kierto voimassaolossa on ihan hyvä.
Ihan täyttä skeidaa nuo "logistiikkamaksut ja muut kulut". Suurlähetystöillö on kuriirit, jotka toimittavat asiakirjoja ja passeja sun muut päivittäin Suomesta, ei niitä sieltä yksitellen lähetetä. Ei tietenkään ole mikään omakustannushinta kyseessä, vaan täysin törkeä riistohinta.
Vertailun vuoksi, mieheni on Venäjän kansalainen, ja hänen passinsa maksaa edustustosta hankittuna 7€ viiden vuoden passista ja 40€ kymmenen vuoden passista. Omien vaatimustensa mukaisen valokuvan ottavat näppärästi itse edustustossa paikan päällä, eli siitäkään ei tule turhaa kulua. Kai "logistiikka" sitten toimii kätevämmin ja edullisemmim Venäjän suuntaan? Haha.
Esim. Ruotsin passi maksaa 143€ ja Norjan 100€. Miten selitätte sen, että muut Pohjoismaat eivät veloita samoja ryöstöhintoja kuin Suomi? Norjan passi on lisäksi voimassa kymmenen vuotta.
Ja voin sanoa, että kyllä ottaa aivoon maksaa yhteensä 800€ minun ja kahden lapsen passeista. Ikään kuin rahalle ei parempaa käyttöä olisi. Eikä kaikilla ole mahdollisuutta hankkia passia Suomesta "kesälomamatkan aikana", kun kaikilla nyt vain ei ole mitään kesälomamatkoja Suomeen. Itse olen viimeksi käynyt kuusi vuotta sitten Suomessa (silloin juuri hankin viimeksi passin, joten on jo vanhentunut, kun Suomi ei edes myönnä normaaleja 10 v. passeja kuten suurin piirtein kaikki muut maat). Ei minulla ole mitään asiaa Suomeen ollut pitkään aikaan.
Vierailija wrote:
Ihan täyttä skeidaa nuo "logistiikkamaksut ja muut kulut". Suurlähetystöillö on kuriirit, jotka toimittavat asiakirjoja ja passeja sun muut päivittäin Suomesta, ei niitä sieltä yksitellen lähetetä. Ei tietenkään ole mikään omakustannushinta kyseessä, vaan täysin törkeä riistohinta.
Vertailun vuoksi, mieheni on Venäjän kansalainen, ja hänen passinsa maksaa edustustosta hankittuna 7€ viiden vuoden passista ja 40€ kymmenen vuoden passista. Omien vaatimustensa mukaisen valokuvan ottavat näppärästi itse edustustossa paikan päällä, eli siitäkään ei tule turhaa kulua. Kai "logistiikka" sitten toimii kätevämmin ja edullisemmim Venäjän suuntaan? Haha.
Esim. Ruotsin passi maksaa 143€ ja Norjan 100€. Miten selitätte sen, että muut Pohjoismaat eivät veloita samoja ryöstöhintoja kuin Suomi? Norjan passi on lisäksi voimassa kymmenen vuotta.
Ja voin sanoa, että kyllä ottaa aivoon maksaa yhteensä 800€ mi
Miksi hampurilaiset ovat USA:ssa halvempia kuin Suomessa. Miksi Kiinassa tuotettu maksaa vähemmän kuin Suomessa. Miksi tarvitset Suomeen passia kun sinulla ei ole mitään kytköksiä tänne. Miksi Venäjän passi ei riitä?
Niin, no vastaa sinä nyt siihen, että miksi Norjan passi on alle puolet Suomen passin hinnasta? Minua todellakin kiinnostaa tietää, siellä Norjassa on ilmeisesti palkkataso lähes tuplat Suomeen verrattuna.
Ja mikä ihme tuo kysymys Venäjän passista on? Ei minulla ole Venäjän passia. Olen suomalainen ja Suomen kansalainen, ja tietenkin tarvitsen suomalaisen henkilötodistuksen.
Vierailija wrote:
Tuo passi on voimassa 5 vuotta eli 1825 päivää (käytännössä enemmän, koska 5 vuoden jaksoon osuu pakosti vähintään yksi karkausvuosi, jolloin päiviä on enemmän). Nyt 235/1825 = 0,1287 eli alle 13 senttiä per päivä. Ei minusta mikään kohtuuton hinta henkilöllisyystodistuksesta.
Minusta on. Minun mielestäni virallisen henkilöllisyystodistuksen tulisi olla maksuton.
Vierailija wrote:
Niin, no vastaa sinä nyt siihen, että miksi Norjan passi on alle puolet Suomen passin hinnasta? Minua todellakin kiinnostaa tietää, siellä Norjassa on ilmeisesti palkkataso lähes tuplat Suomeen verrattuna.
Ja mikä ihme tuo kysymys Venäjän passista on? Ei minulla ole Venäjän passia. Olen suomalainen ja Suomen kansalainen, ja tietenkin tarvitsen suomalaisen henkilötodistuksen.
Hae se rikkaan Norjan kansalaisuus sitten niin pääset halvemmalla. Etkö vieläkään tajua että tämä on sinun ongelmasi, joko maksatte tai luovutte passeista. Mikä vatun vinkuna että päättämättömyydestäsi pitäisi saada valtion avustusta. Jää Venäjälle tai tule pois, yritä nyt -tana ihan itse järjestää elämäsi
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Hae se rikkaan Norjan kansalaisuus sitten niin pääset halvemmalla. Etkö vieläkään tajua että tämä on sinun ongelmasi, joko maksatte tai luovutte passeista. Mikä vatun vinkuna että päättämättömyydestäsi pitäisi saada valtion avustusta. Jää Venäjälle tai tule pois, yritä nyt -tana ihan itse järjestää elämäsi
Ihan täysin sekava ja käsittämätön viesti. Hae Norjan kansalaisuus, jää Venäjälle. Oletko aineissa vai vain vähän vajaa? Mt-ongelmia?
Vierailija wrote:
Etkö ap voi tilata passia netistä suoraan niin että se toimitetaan sulle r-kioskille haettavaksi kun olet Suomessa lomalla? Sama se missä fyysisesti olet, vai? Miksi sun pitää mennä asuinmaan konsulaattiin?
Ei taida onnistua passin tilaaminen sähköisesti jos asuu vakituisesti ulkomailla. Ainakin itse olen aina joutunut käymään suurlähetystössä passin uusimassa, ottavat joka kerta mm. uudet sormenjäljet. Kallistahan tuo on, mutta minkäs teet. Itsellä tulee vielä matkakustannukset päälle (lennot + hotelli).
Vierailija wrote:
Voisit aloittaa oma elämäsi järjestämisen vaikka siitä, että opettelet ymmärtämään mitä luit.
Lapsia lukuunottamatta 10 vuotta harvoin näkyy kuvassa niin paljon, ettei enää tunnistaisi. Minulla on ajokortissa kuva yli 30 vuoden takaa ja siitäkin pitäisi ainakin tunnistaa.