Passin uusiminen ulkomailla - Aivan kauheaa rahastusta!
Olen asunut pari vuotta Saksassa ja tajusin tässä, että pitää uusia passi piakkoin. Onnekseni omassa kotikaupungissa on konsulaatti, jossa uusimisen voi tehdä, eli matkustamiseen ei mene rahaa, mutta olin kyllä haavi auki kun katsoin hinnastoa. Passin uusiminen ulkomailla maksaa 235 EUROA. Suomessa sähköisesti hinta on n. 50 euroa. Suomesta ei voi tilata ulkomaille postitse passia myöskään ja toimittamisen ajoittaminen niin, että passi satavarmasti saapuu ja on noudettavissa Suomessa vieraillessa on hyvin riskialtista
Pitkin hampain maksan. Miksi hitossa hinta on yli nelinkertainen ulkomailla? Ei ole kyse mistään pikkurahasta, mitä kaikkea piilokuluja tällä muka katetaan?
Kommentit (221)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Veikkaan, että Suomessa passin hankkiminen konsulaatin kautta on byrokraattisempi prosessi kuin esim. Norjassa ja jokainen byrokratian porras nostaa hintaa. Venäjään en vertaisi, koska palkkataso siellä on paljon surkeampi kuin Suomessa.
Passin haku Hyrymykkylän poliisiasemalla tai Washingtonin kunniakonsulaatissa on tasan sama prosessi. Käteen lyödään lomake täytettäväksi, ojennetaan passikuva ja lyödään rahat tiskiin. Passi saapuu kun saapuu. Mikä ekstra byrokratia tuossa muka on? Viranomainen ottaa vastaan paperin, laittaa paperin eteenpäin, ottaa dokumentin vastaan, luovuttaa dokumentin asiakkaalle. Passin haku on ehkä yksinkertaisin ja toistuvin viranomaisasia. Mikä ihmeen mystinen byrokratia tässä tulee väliin?
Aina ne suurlähetystön työntekijät on siellä vain keskenään istuneet suurlähettelemässä kun olen passia me
Minulle on yksi hailee miten suurlähetystö järjestää postinsa kulun. Yksittäisen kansalaisen ei tule olla vastuussa virkamieselimen kulurakenteesta. Varmasti lähettelevät ties millaisia dokumentteja ja on säännöllistä henkilöliikennettä niin ihan sama vaikka passit tulisivat kerran kuukaudessa ryhmälähetyksenä. Eikä yksisarvisen hiuksista kehrätyllä kultaisella tyynyllä Jason Momoan henkilökohtaisesti toimittamana. Passien pitää olla järkevän hintaisia.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Veikkaan, että Suomessa passin hankkiminen konsulaatin kautta on byrokraattisempi prosessi kuin esim. Norjassa ja jokainen byrokratian porras nostaa hintaa. Venäjään en vertaisi, koska palkkataso siellä on paljon surkeampi kuin Suomessa.
Passin haku Hyrymykkylän poliisiasemalla tai Washingtonin kunniakonsulaatissa on tasan sama prosessi. Käteen lyödään lomake täytettäväksi, ojennetaan passikuva ja lyödään rahat tiskiin. Passi saapuu kun saapuu. Mikä ekstra byrokratia tuossa muka on? Viranomainen ottaa vastaan paperin, laittaa paperin eteenpäin, ottaa dokumentin vastaan, luovuttaa dokumentin asiakkaalle. Passin haku on ehkä yksinkertaisin ja toistuvin viranomaisasia. Mikä ihmeen mystinen byrokratia tässä tulee väliin?
Aina ne suurlähetystön työntekijät on siellä vain keskenään istuneet suurlähettelemässä kun olen passia me
Lahetystoista lahtee diplomaatti posti (Diplomatic Pouch) "Parcels shipped via Diplomatic Pouch may not weigh more than 40 lb. Size restriction is 24 inches in length or 62 inches in length and girth (circumference) combined."
Kylla sinne muutama passikin mahtuu. Ja samalla rahalla matkustaa kuin muukin posti.
Vierailija wrote:
Tassa on Suomen edustus USAssa:
Washington, D.C, Embassy. Itarannikolla
New York, Consulate General. Itarannikolla
Los Angeles,Consulate General. Lansirannikolla
Valiin jaa koko valtava manner. Jos asut vaikka Missourissa ja joudut henkilokohtaisesti hakemaan passin niin matkustuskulut nousevat moniin satoihin dollareihin.
Kiitos Suomi!
Ihan itse olet päättänyt sinne Missouriin muuttaa. Jokainen järkevä ihminen miettii muuttaessaan mihin kaikkeen se hänen elämässään vaikuttaa ja arvioi sen perusteella onko se järkevää. Ei joka puolelle mihinkään vinkuintiaan voida olettaa perustettavan mitään edustustoja ihan vaan sen takia että jollekin tulee muuten vähän ajomatkaa.
Myös mun asuinmaassa hinta on 235 euroa, vaikka maan minimikuukausipalkka pyörii 800 euron tuntumassa... Onneksi oma palkkani on vähän tuota parempi, mutta olen silti hoitanut passihakemukset toistaiseksi onnistuneesti Suomen lomilla. Aina on kuitenkin mahdollista, että jokin menee pieleen. Vielä vähän aikaa sitten passi ulkomailla maksoi 140 euroa, se oli myös paljon mutta jotenkin edes ok vielä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Oho, milloin on hinta noin pompannut? Vuonna 2020 oli vielä n. 140 euroa. Pitääkin alkaa harkita olisi aika vaihtaa kansalaisuutta. Seuraavat 50 vuotta tulen tarvitsemaan vielä passia = 2500 euroa. Voisin vaihtaa paikalliseen kansalaisuuteen ja se maksaisi 900 euroa. Täällä passitkin on voimassa 10 vuotta eikä tarvitsisi koko ajan hakea noita Suomen viiden vuoden rupupasseja.
T.toinen ulkosuomalainen
Missä maassa vielä saa 10 vuoden passeja.
Esim. Saksassa, hinta 81 euroa. Myös Italiassa, hinta 73,50 euroa. En viitsi edes passia pitää kun henkilökortilla voi EU:ssa matkustaa. Minulla on Saksan ja Italian henkilökortit ja kansalaisuudeltani olen saksalainen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Suomen valtio maksaa kaikista edustustoista, henkilöstöjen palkat, henkilöstöjen perheiden asumiskustannukset. Ja sinä urpo kehtaat valittaa pikkusummasta, jonka Suomen valtio ihan hyvän hyvyyttään ottaa sinulta, koska itsehän sinä sen passin halusit. - Matkusta Suomeen, kun ei palvelut kiinnosta!
Mitä sä sönkötät, passi on PAKKO olla. Ulkomailla asuessa matkustusasiakirjat on P A K K O olla. Kertaan vielä: Kyse ei ole siitä että "haluamme" passin, se on P A K K O olla. Kerro jos pitää vielä kertaalleen selittää
Aivan ja me verovaroillamme kustannamme sinulle mahdollisuuden saada passi siellä huitsinnevadassa. Ole kiitollinen!
Nimenomaan ette kustanna, tämä nykyinen hinta on OMAKUSTANNUSHI
Niinhän se pitääkin olla, en minä sinun passiasi ainakaan halua maksaa. Ymmärrätkö kuitenkin sen verran, että omakustannehinta tarkoittaa tasan tarkkaan niitä kuluja jotka sen palvelun tai asian tuottamiseen menee. Siitä ei saa palvelun tuottaja mitään voittoa. Sinulle siis toimitetaan se passi ihan hyväntekeväisyyttään tasan siihen hintaan kuin mitä sen kustannukset on. Olisit tyytyväinen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Oho, milloin on hinta noin pompannut? Vuonna 2020 oli vielä n. 140 euroa. Pitääkin alkaa harkita olisi aika vaihtaa kansalaisuutta. Seuraavat 50 vuotta tulen tarvitsemaan vielä passia = 2500 euroa. Voisin vaihtaa paikalliseen kansalaisuuteen ja se maksaisi 900 euroa. Täällä passitkin on voimassa 10 vuotta eikä tarvitsisi koko ajan hakea noita Suomen viiden vuoden rupupasseja.
T.toinen ulkosuomalainen
Missä maassa vielä saa 10 vuoden passeja.
Esim. Saksassa, hinta 81 euroa. Myös Italiassa, hinta 73,50 euroa. En viitsi edes passia pitää kun henkilökortilla voi EU:ssa matkustaa. Minulla on Saksan ja Italian henkilökortit ja kansalaisuudeltani olen saksalainen.
Espanjalainen 70-vuotias saa passin, joka on voimassa loppuelämän, alle 70-vuotiaan passi on voimassa 10 vuotta, passi maksaa siellä vajaat 40 euroa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Suomen valtio maksaa kaikista edustustoista, henkilöstöjen palkat, henkilöstöjen perheiden asumiskustannukset. Ja sinä urpo kehtaat valittaa pikkusummasta, jonka Suomen valtio ihan hyvän hyvyyttään ottaa sinulta, koska itsehän sinä sen passin halusit. - Matkusta Suomeen, kun ei palvelut kiinnosta!
Mitä sä sönkötät, passi on PAKKO olla. Ulkomailla asuessa matkustusasiakirjat on P A K K O olla. Kertaan vielä: Kyse ei ole siitä että "haluamme" passin, se on P A K K O olla. Kerro jos pitää vielä kertaalleen selittää
Aivan ja me verovaroillamme kustannamme sinulle mahdollisuuden saada passi siellä huitsinnevadassa. Ole kiitollinen!
Nimenomaan ette k
En ole kun minulla on oikeus ja minä tarvitsen ja kun minä tarvitsen valtion pitää antaa koska maailma on keksitty minua varten 😂😂😂
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Eihän tuo ole paljon mitään, yks ilta baarissa maksaa saman verran.
Vai ootteko te kaikki loisimassa puolison siivellä?
Sinustako olisi kivaa joka viides vuosi laittaa koko kesälomabudjetti omaan ja parin lapsen passiin? Tosi kivaa maksaa tonni että jo ostamasi paperi joka oli voimassa, on taas voimassa siihen asti kunnes se ei ole taas voimassa. Tuhat euroa jos uusii koko perheen passit!
Voi voi, kun sun perheen kiva ei kiinnosta mua mitenkään.
Anteeksi, taisin laittaa turhan vaikean esimerkin. Yritetäänpä uudestaan sinulle vähän tutummilla aihepiireillä:
Toimeentulotuki ja Makelta saamasi elarit pysyvät samansuuruisina, ja kuukaudessa sinulle jää käyttörahaa 500 euroa. Tärkeän tarvitsemasi päivittäisasian, sanotaanko vaikka mansikkasiiderin, hinta nousee 70 prosenttia kahdessa vuodessa. Ilmankaan et voi olla. Siideriin menee nyt 25 euroa per boksi, siinä missä kaksi vuotta sitten sait samat tuotteet 14 eurolla.
Oliko reilua?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Sinustako olisi kivaa joka viides vuosi laittaa koko kesälomabudjetti omaan ja parin lapsen passiin? Tosi kivaa maksaa tonni että jo ostamasi paperi joka oli voimassa, on taas voimassa siihen asti kunnes se ei ole taas voimassa. Tuhat euroa jos uusii koko perheen passit!
Anteeksi, taisin laittaa turhan vaikean esimerkin. Yritetäänpä uudestaan sinulle vähän tutummilla aihepiireillä:
Toimeentulotuki ja Makelta saamasi elarit pysyvät samansuuruisina, ja kuukaudessa sinulle jää käyttörahaa 500 euroa. Tärkeän tarvitsemasi päivit
On aivan reilua, yhteiskunnan kannalta jopa hyvä asia, että maksan siideristäni enemmän.
Payment shall be made in US dollars:
New York: Debit/credit cards only
Washington: Debit/credit cards only
Los Angeles: Debit/credit cards only
Service requests received by mail, only money orders or certified checks accepted (no personal checks).
In order to return the documents, please provide a prepaid, self-addressed envelope of FedEx/DHL/UPS/USPS.
'Ei Suomelle mitaan ylimaaraisia kustannuksia tule, passinhakija maksaa kaiken ainakin USAssa. Money order ja certified check pitaa kayda pankista hakemassa. (Onneksi pankit viela toimivat USAssa.)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tassa on Suomen edustus USAssa:
Washington, D.C, Embassy. Itarannikolla
New York, Consulate General. Itarannikolla
Los Angeles,Consulate General. Lansirannikolla
Valiin jaa koko valtava manner. Jos asut vaikka Missourissa ja joudut henkilokohtaisesti hakemaan passin niin matkustuskulut nousevat moniin satoihin dollareihin.
Kiitos Suomi!
Ihan itse olet päättänyt sinne Missouriin muuttaa. Jokainen järkevä ihminen miettii muuttaessaan mihin kaikkeen se hänen elämässään vaikuttaa ja arvioi sen perusteella onko se järkevää. Ei joka puolelle mihinkään vinkuintiaan voida olettaa perustettavan mitään edustustoja ihan vaan sen takia että jollekin tulee muuten vähän ajomatkaa.
Ala viitsi rehvastella siella Perahikialla kun et asiasta yhtaan mitaan tieda eivatka kommenttisi ketaan auta.
t. Vinku Intia.
Vierailija wrote:
Haloo, nyt puhutaan nimenomaan edustustosta hankituista passeista. Eli Norjan passi Norjan edustustosta ulkomailta, Ruotsin passi Ruotsin edustustosta ja Venäjän passi Venäjän edustustosta. Ei jumalauta kun täytyy kaikki vääntää rautalangasta. Ei ole todellista.
Uusin passin viime kesänä Suomessa. Kävin valokuvassa, josta kuva lähetettiin suoraan poliisilaitokselle. Hakemuksen olin tehnyt jo etukäteen ja lähettänyt poliisilaitokselle. Nyt jouduin käymään poliisilla ja varaamaan ajan sormenjälkien ottamiseen , koska edellisestä kerrasta oli kulunut kuusi vuotta. Seuraavalla kerralla reissu poliisilaitokselle jää pois.
Mielestäni kaikki sujui tosi mukavasti, eikä mennyt edes yhtä lomapäivää hukkaan. Passi tuli viikon päästä R-kioskiin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Toimeentulotuki ja Makelta saamasi elarit pysyvät samansuuruisina, ja kuukaudessa sinulle jää käyttörahaa 500 euroa. Tärkeän tarvitsemasi päivit
Painu hornan tuuttiin! Pyydä siltä Ranta-Makelta förskottia jos passikustannukset edelleen on sulle välttämätön kuluerä. Tai maksat ansiotuloista. Mitä vattua sä siellä teet elantosi eteen? Siellä sitä vain kadehditaan suomalaisia perusturvaa ja vaaditaan samaa. Suomessa on suomalainen elintaso, muu maa mustikka. Jos sun maa kyykkää taloudellisesri, ei Suomen valtio riennä sua avustamaan, ymmärrä nyt tukirotta se.
Jos ei ole siteitä Suomeen, ei kai ole pakko passia hakea. Mikä rikos syynä, ettei saa uuden kotimaan passia? Kadulla kerjääminen?
Huh, onpas kallis! Suomen passi on Suomessakin paljon kalliimpi kuin monessa muussa maassa. Ja Euroopassa monen maan passit on voimassa 10 vuotta. Kivaa rahastusta Suomessa, kun joutuu 5 vuoden välein maksamaan turhasta.
Vierailija wrote:
Jos ei ole siteitä Suomeen, ei kai ole pakko passia hakea. Mikä rikos syynä, ettei saa uuden kotimaan passia? Kadulla kerjääminen?
Voi pyha yksinkertaisuus! Mista naita vatipaita sikiaa Suomessa? Voi olla uuden kotimaan kansalaisuushakemus viela kesken, vaikka se.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Voi pyha yksinkertaisuus! Mista naita vatipaita sikiaa Suomessa? Voi olla uuden kotimaan kansalaisuushakemus viela kesken, vaikka se.
Noo jospa se seuraavan viiden vuoden sisällä tapahtuisi. Lycka till ja hei vaan!
Mietihän nyt vähän. Miksi sen maan, johon et maksa edes veroja, pitäisi kustantaa kokonaan sinun passisi? Miksi Suomessa asuvien veronmaksajien pitää maksaa siitä hyvästä että sinä päätit muuttaa muualle?