Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poissaolotunteja 400. Mikä neuvoksi?

Vierailija
23.04.2026 |

Yläkoululainen kyseessä. Joka vuosi sama juttu poissaolojen kanssa. Nuorella add ja lievä autismi. Hän on kiltti ja empaattinen, ei häiritse, mutta aloitekyky nolla. Ei auta pakottaminen, rangaistukset, lahjominen. Ei auttanut lastensuojelun järjestämä tuki, jossa nuori haettiin kodista ja koitettiin auttaa läksyissä. Ei lähtenyt kouluun sen enempään kuin nytkään, läksyjä ei tehnyt kuin pari riviä jos sitäkään. Minä olen yrittänyt opettaa, olen ostanut ulkopuolistakin apua läksyjen tekoon. 
Olen raahannut lapsen, ja nyt jo nuoren, puoliksi väkivalloin autoon ja vienyt kouluun -  josta hän on hetken päästä tullut kotiin. Olen jättänyt rappukäytävään istumaan koulupäivän ajaksi, vienyt puhelimet, pleikan, rahat, pitänyt arestissa. Olen puhunut kauniisti, olen raivonnut, olen itkenyt, olen maanitellut. 

Pienluokalla hän jo on, tosin siellä mekkala ja meno on sellaista, että opettaja joutuu raivoamaan pää punaisena järjestyksen ylläpitämiseksi.

Ei auta lääkityskään, jumittaa vielä enemmän. Ihme ja kumma, hän edistyy ja saa kokeet läpi. Arvosanat 5-9. Koulu ei jousta tippaakaan, jotta sovittaisiin esimerkiksi lyhyemmästä viikosta tai päivistä. Tästä syystä lastensuojeluilmoituksia tulee poissaoloista lähestulkoon kerran kuukaudessa. Edellisiä ei ole ehditty edes käsitellä kun jo uusi on tullut. Eikä lastensuojelu osaa sen enempää auttaa. Heidän mielestään koulu on se taho joka koulun järjestää sellaiseksi että sen jotenkin läpi saa.  Laitokseen eivät ota kun kotona asiat kunnossa, eikä laitoksessakaan pakoteta nykyään kouluun. 

Onko vielä jotain mitä en ole kokeillut?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti lastasi kiusataan koulussa ja se on se juurisyy poissaoloille. 

Vierailija
2/17 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kysynyt että miksi hän ei käy koulua? Meillä on lapsella autismin kirjo ja aspergen. Ei ikinä lintsaa ja tekee läksyt ilman patistelua. Juttelen aika usein siitä että mikä on kivaa ja mitä haluaa ja miten meni koulussa yms. Yleensä vastaus on ihan hyvin ja en tiedä. Mielestäni jo se että osoittaa olevansa kiinnostunut toisen mielipiteestä ja sellaisesta on tärkeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikoulu.

Vierailija
4/17 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän päivän koulussa EI OSATA järjestää tukimuotoja jota osa lapsista tarvitsee.

Koulusta tekevät lasu ilmoituksia jotka aiheuttavat vain turhaa työtä stt: lle.

Vanhemmat, VAATIKAA, se on lapsen oikeus saada sellaista opetusta josta selviytyy.

Olkaa lastenne tukena.

Tänä päivänä koulut syyllistää koteja ja vika on opetuksessa tai sen puutteessa.

Vierailija
5/17 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti lastasi kiusataan koulussa ja se on se juurisyy poissaoloille. 

Outoa ettet ole tullut ajatelleeksi 

Vierailija
6/17 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän päivän koulussa EI OSATA järjestää tukimuotoja jota osa lapsista tarvitsee.

Koulusta tekevät lasu ilmoituksia jotka aiheuttavat vain turhaa työtä stt: lle.

Vanhemmat, VAATIKAA, se on lapsen oikeus saada sellaista opetusta josta selviytyy.

Olkaa lastenne tukena.

Tänä päivänä koulut syyllistää koteja ja vika on opetuksessa tai sen puutteessa.

Mielestäni lasut voisivat tehdä satunnaisia yllätyskäyntejä kouluille.

Sehän on lasten etu

Vierailija
7/17 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai olen puhunut nuoren kanssa, joka päivä. Koulussa ei ole kavereita kun Einolle sinne kiinnittynytkäön koskaan. Kiusaamista ei ole, sekin kollattu monen toimesta. Joku on joskus sanonut jotain ikävää, mutta siitäkin jo aikaa. Meillä on avoimet välit ja puhumme joka päivä kaikesta mahdollisesta. Kotikoulua olen miettinyt, mutta kun ei tee kotonakaan niitä tehtäviä. 

Ap

Vierailija
8/17 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai olen puhunut nuoren kanssa, joka päivä. Koulussa ei ole kavereita kun Einolle sinne kiinnittynytkäön koskaan. Kiusaamista ei ole, sekin kollattu monen toimesta. Joku on joskus sanonut jotain ikävää, mutta siitäkin jo aikaa. Meillä on avoimet välit ja puhumme joka päivä kaikesta mahdollisesta. Kotikoulua olen miettinyt, mutta kun ei tee kotonakaan niitä tehtäviä. 

Ap

Miksi ei tee läksyjä  ja miksi ei mene kouluun? Mikä on hänen käsitys asiasta? 

Vierailija
9/17 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei tiedä itsekään. Ei vaan saa aikaiseksi. Sitä tässä kaikki on perännyt monta vuotta, että miksi. 

Ap

Vierailija
10/17 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla jo vähän kaiken kokeillut. Ei auta muu kuin toivoa, että aivojen kypsyminen toisi apua. 

Itselläni oli tuollainen vaihe myös yläasteella. Mulla on aikuisena sittemmin todettu ADHD, ja olen myös autistipiirteinen, vaikkei siitä diagnoosia olekaan. 13-15/16 veenä mulla oli koulua kohtaan ihan täysi haistakaa pee meininki. Ei kiinnostanut, en jaksanut, vastustin periaatteestakin. Enkä hormonihöyryissäni pystynyt keskittymään senkään vertaa kuin ennen. Mutta: mulla se meni onneksi muutamassa vuodessa ohi. Pääsin jopa lopulta lukioon, ja siellä alkoi jo mennä paljon paremmin.

Vierailija
11/17 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla jo vähän kaiken kokeillut. Ei auta muu kuin toivoa, että aivojen kypsyminen toisi apua. 

Itselläni oli tuollainen vaihe myös yläasteella. Mulla on aikuisena sittemmin todettu ADHD, ja olen myös autistipiirteinen, vaikkei siitä diagnoosia olekaan. 13-15/16 veenä mulla oli koulua kohtaan ihan täysi haistakaa pee meininki. Ei kiinnostanut, en jaksanut, vastustin periaatteestakin. Enkä hormonihöyryissäni pystynyt keskittymään senkään vertaa kuin ennen. Mutta: mulla se meni onneksi muutamassa vuodessa ohi. Pääsin jopa lopulta lukioon, ja siellä alkoi jo mennä paljon paremmin.

Ihana kuulla! Tämä antaa toivoa.

Ap

Vierailija
12/17 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla samanlainen kokemus, tasoittui iän myötä. Olen nyt 23. Tuota oli yläasteella ja lukion ekalla, ei kiusattu eikä ollut muutakaan erityistä, koin vaan ylitsepääsemättömän vaikeaksi ja kai runsaat oppilasmäärät häiritsivät. Lukiosta vaihdoin amikseen jossa oli pienempi ryhmä ja opiskelin mielelläni keski-ikäisten tätien kanssa siellä. Oma hermostoni ei vain kestänyt nuorison meininkiä. Nyt täysin normaalisti amkissa ja työelämässäkin selvinnyt.

Luulen että aika monella nepsynuorella murrosiän jälkeen helpottaa. Tuossa ei varmaan mikään ihmetemppukaan auta. Surkeaa tuhlata lastensuojelun resursseja moiseen.

Vierailija
13/17 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen saanut ADHD- ja aspergerdiagnoosit siis. :)

Vierailija
14/17 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koivuniemen herra opettaa

Vierailija
15/17 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koivuniemen herra opettaa

Suksi sinä suolle herrasi kanssa.

Vierailija
16/17 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

adhd,autismi....   

Psykedeelit vois auttaa .

Vierailija
17/17 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ko. lapsen/nuoren pitäisi saada olla opiskelemassa lyhyempiä päiviä. Tuntuu, että hän kuormittuu joko toisten oppilaiden "riehumisesta" tai liian pitkistä koulupäivistä. On ns. patterit loppu! 

Toivoisin, että saisit neuvoteltua lyhyemmät koulupäivät. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi