Passin uusiminen ulkomailla - Aivan kauheaa rahastusta!
Olen asunut pari vuotta Saksassa ja tajusin tässä, että pitää uusia passi piakkoin. Onnekseni omassa kotikaupungissa on konsulaatti, jossa uusimisen voi tehdä, eli matkustamiseen ei mene rahaa, mutta olin kyllä haavi auki kun katsoin hinnastoa. Passin uusiminen ulkomailla maksaa 235 EUROA. Suomessa sähköisesti hinta on n. 50 euroa. Suomesta ei voi tilata ulkomaille postitse passia myöskään ja toimittamisen ajoittaminen niin, että passi satavarmasti saapuu ja on noudettavissa Suomessa vieraillessa on hyvin riskialtista
Pitkin hampain maksan. Miksi hitossa hinta on yli nelinkertainen ulkomailla? Ei ole kyse mistään pikkurahasta, mitä kaikkea piilokuluja tällä muka katetaan?
Kommentit (221)
Oho, milloin on hinta noin pompannut? Vuonna 2020 oli vielä n. 140 euroa. Pitääkin alkaa harkita olisi aika vaihtaa kansalaisuutta. Seuraavat 50 vuotta tulen tarvitsemaan vielä passia = 2500 euroa. Voisin vaihtaa paikalliseen kansalaisuuteen ja se maksaisi 900 euroa. Täällä passitkin on voimassa 10 vuotta eikä tarvitsisi koko ajan hakea noita Suomen viiden vuoden rupupasseja.
T.toinen ulkosuomalainen
Vierailija wrote:
Oho, milloin on hinta noin pompannut? Vuonna 2020 oli vielä n. 140 euroa. Pitääkin alkaa harkita olisi aika vaihtaa kansalaisuutta. Seuraavat 50 vuotta tulen tarvitsemaan vielä passia = 2500 euroa. Voisin vaihtaa paikalliseen kansalaisuuteen ja se maksaisi 900 euroa. Täällä passitkin on voimassa 10 vuotta eikä tarvitsisi koko ajan hakea noita Suomen viiden vuoden rupupasseja.
T.toinen ulkosuomalainen
2021 nostettiin 175 euroon ja tämä vuoden syyskuussa nostettiin tuohon 235. On kyllä ulkoministeriöltä röyhkeyden huippu korotella kymmeniä euroja joka toinen vuosi...
Vierailija wrote:
T.toinen ulkosuomalainen
Juuri tarkistin palveluhinnaston ja hinnat on kyllä nousseet niinku vähän eikä melkein. Yli kaksisataa euroa yhdestä läpyskästä joka on voimassa vain 5 vuotta. Ihan kohtuuton tuollainen viidenkympin "jäsenmaksu" maahan missä ei edes asu. Voiko tästä tehdä jonkun kantelun vaikka kuluttajavirastoon yms.? Passihan on ihan kansalaisoikeus, miten &z*(%&*ssa siitäkin on nyt saatu noin kallis?
Tilaa sähköisesti ja kaveri hakee ärrältä valtakirjalla. Posti kulkee kun kusti polkee.
Asiasta neljänteen, mitä ap pidät Saksan säästä? Missä päin Saksaa on parasta/hienointa asua?
Lontoon suurlähetystössä hintaan tulee vielä special delivery -kirjekuori, joka pitää ostaa itse erikseen postista, jotain £7 eli lähes 10€.
Ja Lontoon hintaan voi lisätä kalliit junaliput kun Victoriaan pitää mennä.
Ja £4 kahvin, kun lähetystöllä ei saa odottaa sisätiloissa eikä käydä edes vessassa.
Etkö ap voi tilata passia netistä suoraan niin että se toimitetaan sulle r-kioskille haettavaksi kun olet Suomessa lomalla? Sama se missä fyysisesti olet, vai?
Miksi sun pitää mennä asuinmaan konsulaattiin?
Vierailija wrote:
Tilaa sähköisesti ja kaveri hakee ärrältä valtakirjalla. Posti kulkee kun kusti polkee.
Ulkomailta käsin ei voi hakea passia sähköisesti, koska Suomen netti on nyt ilmeisesti erilainen kuin ulkomaan netti. Passin voi hakea vain henkilökohtaisesti koska hais.vit. tai jotain sinnepäin.
Vierailija wrote:
Jos edellisen passin myöntämisestä on jo tovi, vaativat käyntiä poliisiasemalla henkilökohtaisesti. Lisäksi kuvia ei voi syöttää verkossa ellei ole suomalaisen valokuvaamon passikuva
Vierailija wrote:
Etkö ap voi tilata passia netistä suoraan niin että se toimitetaan sulle r-kioskille haettavaksi kun olet Suomessa lomalla? Sama se missä fyysisesti olet, vai?
Miksi sun pitää mennä asuinmaan konsulaattiin?
Passi toimitetaan kun toimitetaan, ei ole mitään takeita, että saapuu just silloin kun on itse Suomessa. Arvioidut toimitusajat on vain viitteitä. Mitäs sitten kun se on myöhässä ja jää jumiin postiin kun et ole Suomessa hakemassa? Lisäksi usein vaativat tunnistautumiskäyntiä suomalaisella poliisiasemalla jos edellisestä tunnistautumiskäynnistä on yli 6 vuotta (eli käytännössä vain joka toisen uusimisen voi tehdä kokonaan sähköisesti)
Vierailija wrote:
Asiasta neljänteen, mitä ap pidät Saksan säästä? Missä päin Saksaa on parasta/hienointa asua?
Saksan sää on lämpimämpi kuin Suomessa. Kesät on nykyään todella kuumia ja helteisiä, usein myös kosteita. Syksy on sateista, kolkkoa ja ankeaa. Lunta tulee harvakseltaan jos tulee. Itse olen asunut vain Berliinissä, mutta kuulemani mukaan Frankfurt ja München ovat molemmat hienoja (mutta kalliita) kaupunkeja. Berliinissä on oma uniikki tunnelmansa joka ei todellakaan sovi kaikille, mutta itse rakastan asua täällä
Ap
järjestää asiansa niin, että voi hakea passinsa suomesta suomikäynnin yhteydessä
Olen yleensä aina ennakoinut ja uusinut passin Suomessa käydessä, aina on tosi nopeasti tullut. Jos jostain syystä ei tulisi ajoissa voisit valttuuttaa jonkun Suomessa hakemaan passin puolestasi ja hän lähettäisi sen sinulle.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jos edellisen passin myöntämisestä on jo tovi, vaativat käyntiä poliisiasemalla henkilökohtaisesti. Lisäksi kuvia ei voi syöttää verkossa ellei ole suomalaisen valokuvaamon passikuva
Kuvat menee verkossa omalla puhelimella otettuina. Näin ainakin onnistui nyt elokuussa.
Asun Englannissa ja passin uusiminen täällä maksaa 202 GBP (235 €), pikapassi vielä enemmän. Uusin Suomessa lomaillessani.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ulkomailta käsin ei voi hakea passia sähköisesti, koska Suomen netti on nyt ilmeisesti erilainen kuin ulkomaan netti. Passin voi hakea vain henkilökohtaisesti koska hais.vit. tai jotain sinnepäin.
Hakemuksen voi muistaakseni tehdä ulkomailla netissä, jos sun sormenjäljet on jo valmiiksi systeemissä. Toki haku pitää sitten tehdä itse Suomessa tai valtuuttaa joku hakemaan.
Tietävät, että ulkosuomalaiset joutuvat näitä hakemaan ja tietävät myös, mitä useimmille vähintään maksaa (lomapäivien kulutus toki vielä päälle) sellainen matka Suomen, että tämän asian ehtii hoitamaan. Kaipa sinnikkäästi nostavat hintoja lähelle tuota rajaa. Sinänsä kohtuutonta koska kyseessä on selkeä monopoli välttämättömälle asialle. Etuna ainakin meillä päin oli, että ajan ja passin sai yllättävänkin nopeasti. Suomessa on kai paikoin ollut todella pahojakin ruuhkia.
Vierailija wrote:
Lontoon suurlähetystössä hintaan tulee vielä special delivery -kirjekuori, joka pitää ostaa itse erikseen postista, jotain £7 eli lähes 10€.
Ja Lontoon hintaan voi lisätä kalliit junaliput kun Victoriaan pitää mennä.
Ja £4 kahvin, kun lähetystöllä ei saa odottaa sisätiloissa eikä käydä edes vessassa.
Tuosta vessahommasta tehtiin ihan addressi suurlähetystölle.
Maksaa noin paljon koska voivat pyytää, ei ulkosuomalaisilla ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin maksaa. Ihan peestä on mutta minkäs teet
t. toinen ulkosuomalainen