Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koen olevani idioottien ympäröimä

Vierailija
31.10.2023 |

Olen havahtunut että töissä ja vapaa-ajalla iso osa ihmisistä tuntuu "yksinkertaisille". Poikkeuksiakin löytyy.

Ehkä pitää ruveta erakoksi.

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

"Helpottaa paljon kun ymmärtää, ettei valtaosa ympärillä ymmärrä, tiedä, osaa ja ei edes kiinnosta. Tämän myötä moni riita ja turha väittely on jäänyt esim käymättä. Jos toisella puolella on vain mielipide, joka ei perustu juuri mihinkään. Niin keskustelusta tulee vain molemmille paha mieli."

Juuri tuo on turhauttavaa, kun toisella on se mielipide joka ei perustu faktoihin, ja sitten ei kuitenkaan kykyä kehittää sitä ajatteluaan tai ottaa tietoa vastaan, ja omaksua uutta asiaa.

Se menee sitten aina niin, että se tyhmempi oksentaa ne höpötyksensä ilmoille, ja viisaampi puree hammasta ja vaikenee. Ei sen viisaan kannata avata suutaan, koska tyhmempi ei kykene viisastumaan.

Esimerkiksi uskovaisten kanssa on monesti tosi epäreilua, kun heillä on oikeus esittää näkemyksiään ja satujaan totena, mutta ei-uskovaisella ei oikein ole mahdollisuutta julkistaa omaa vakaamustaan. Tyhmempi loukkaantuu siitä, ettei toinen usko hänen niin ihaniin satuihinsa, kuinka kehtaakin. Tämä johtaa siihen, että ateisti joutuu leikkimään mukana, ja esittämään uskovaista. Koska jos sinulla ei ole tilaa esittää omaa vakaamustasi, niin kaikki jäävät siihen uskoon, että sinunkin arvosi ovat samat  mitä uskovaisilla. Se on syvästi rikkovaa ja väärin.

Vierailija
82/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Yksi asia mikä turhauttaa on itselleni ollut se, kun on alkanut hahmottumaan miten vähällä älyllä tätä maailmaa hallitaan.

Tyhmät luulee lapsekkaasti, että valtaapitävät ja hyvän statuksen omaavat henkilöt ovat jotenkin systemaattisesti keskimääräistä älykkäämpiä. Pitäähän heidän olla, kun kerran ovat valta-asemassa.

No eipä mene niin. Valtaan pääsee kun on vallanhimoinen, ahne ja vieläpä narsistinen. Eihän kukaan nöyrä ja tai oikeasti viisas ihminen kyynärpäineen lähde jotain valtaa itselleen himoitsemaan ja tavoittelemaan.

Myöskään rikkaus ei ole mikään merkki älykkyydestä. Rahallahan saa valtaa ostettua. Ei valtaa saa olemalla älykäs ja argumentoimalla parhaiten. Valtaa saa ostamalla ja pyrkimällä ahneesti valta-asemaan. Enemmän on hyötyä moraalisesta notkeudesta, kuin älykkyydestä.

Itseasiassa, jos on päässyt omall

Ei suoraan kerro. Ei automaattisesti ole näin. Paljon riippuu ihan ympäröivistä olosuhteista ja siitä että olet oikeaan aikaan ja paikkaan syntynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ne jotka ovat lukeneet kirjan ja "valaistuneet", ovat itse niitä vähän hitaampia kavereita.

Vierailija
84/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koen että olen pahantahtoisten ja ivallisten ihmisten ympäröimä. He siis asuvat ympäri tätä kylää. En ole kontaktissa heihin enää. Jotenkin olen silmätikku kun asun yksin ja vaikutan varmasti tosi itsenäiseltä naiselta. Taloni sijainti on minulle epäedullinen koska kaikki näkevät suoraan pihaani (tie menee vierestä ja siinä paljon liikennettä). Isännäthän tykkäisivät paremmin jos niiltä olisi koko ajan polvillaan anelemassa apua. Tai huomiota.

Minun tontillani saa jäädä tekemättä sellaiset asiat ja työt joita en pysty itse tekemään. Mottoni on: ''Tehkää, isännät, perässä.'' Teen sellaisia töitä joihin isännät tarvitsevat traktoria ja muita isoja koneita. Töitä, joista kaupunki-ihmiset eivät osaa edes kuvitella. 

Olen erakko ja erakkoudestani iki-onnellinen. Kenenkään puheet tai pilkkaamiset eivät enää yllä minuun.

Vierailija
85/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Yleensä ne jotka ovat lukeneet kirjan ja "valaistuneet", ovat itse niitä vähän hitaampia kavereita.

Aivan äärimmäisen raskaita ihmisiä. Tiedän yhden tuollaisen tapauksen, joka lukee jostain jonkun jutun, ja sitten kuvittelee olevansa joku suuri viisas. Hän olettaa, että toinen ei voi mitenkään tietää sitä hänen oppimaansa asiaa entuudestaan, vaan tulee paasaamaan, ja opettamaan hyvin alentuvaan sävyyn, ihan kuin lapselle. Kuitenkin ne oppimansa asiat ovat jotain todella geneerisiä ja yleisesti ihan tiedossa.

Se on jonkinlaista rajattomuutta yhdistettynä ylimielisyyteen ja toisten halveksimiseen.

Vierailija
86/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

#meetoo

Varsinkin katsoessani televisiota. Mediana kuollut. Loputtoman mainosspämmäyksen väleissä näytetään tositv ohjelmia, jotka on suunniteltu kuin vähäjärkisille? Samoja ohjelmia spämmätään käsittämättömän paljon. Katson teeveetä tosi vähän, mutta silti joku eropäiväkirjat nyyhkäriohjelman mainoksia nähnyt liioittelematta 50 kertaa?

Kumpi on se tyhmä: ne jotka repivät rahaa tekemällä ohjelmia tyhmille, vai sinä, joka katsot niitä?

Ymmärrän kaupallisen pointtisi. Itse katson uutiset ja joitain ajankohtaisohjelmia. Mutta kertomaltani tarjonnalta ei voi välttyä. Yritän lisäksi joskus seurata jotain takavuosien leffaa (minulla ei ole suoratoistopalvelua, eikä niissäkään tarjonta ole juuri videovuokraamoa kummoisempaa), mutta se on tehty vaikeaksi tuon mainosspämmäyksen takia. Joskus mainoksia on niin paljon, ettei muista mihin leffassa jäätiinkään. Kun leffa vihdoin pääsee taas pienen palan etenemään, niin ruudun yläkulmaan ajetaan teaserina pikkuruudussa näkyvää uutta mainospaskaa.

Vierailija
87/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija
88/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mä en koe olevani idioottien ympäröimänä. Osaan muokata ulosantiani keskustelukumppanin mukaan. Mutta yksi asia, jota kaipaan välillä, on syvälliset keskustelut erilaisista aiheista. Mulla on näkökulmia, jotka eivät ole ehkä ihan valtavirtaa, ja olisi hauska puhua niistä ihmisten kanssa, jotka eivät loukkaannu tai vaihtoehtoisesti lyö asiaa leikiksi, vaan ovat valmiita keskustelemaan itse asiasta.

Tämä. Olisi myös mukava pallotella erilaisia aiheita ja ajatuksia ihmisen kanssa ilman että joutuu pitämään kiusallista monologia toisen vain hymistellessä vieressä.

Vierailija
89/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas havahduin siihen, että olen rikollisten ympäröimä ja mikä hassuinta naamioituneet ja esiintyvät kunnon koulutettuina ihmisinä. 

Vierailija
90/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä "mielipiteeni eivät ole valtavirtaa"-tyypit on poikkeuksetta salaliittoteoreetikoita, eli just sitä oman skenensä valtavirtaisinta porukkaa. Se on vain ihan hyvä jos ette kehtaa noista harhoistanne seurassa puhua. Jos tästä ei olisi kyse, niin kirjoittaja antaisi esimerkin. 

Vierailija
91/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Nämä "mielipiteeni eivät ole valtavirtaa"-tyypit on poikkeuksetta salaliittoteoreetikoita, eli just sitä oman skenensä valtavirtaisinta porukkaa. Se on vain ihan hyvä jos ette kehtaa noista harhoistanne seurassa puhua. Jos tästä ei olisi kyse, niin kirjoittaja antaisi esimerkin. 

Nykyaikana keskustellaan aika paljon tulevaisuuden skenarioista. Noissa olen useamman kerran ollut valtavirtaa vastaan koska taustatietojen perusteella minusta tuntui tuolle. Jopa sinun kaltaista kommentointia on saanut kuunnella, mutta ajan kuluminen on tuonut esiin että olin noissa tapauksissa oikeassa. Äänekäs enemmistö pyrkii vaientamaan ajattelijat. 

Vierailija
92/98 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

On tosiasia, että puolet suomalaisista on keskinkertaista yksinkertaisempia suomalaisia.

Jos kysyt perustelujani, niin tiedän, kumpaan puoliskoon Sinä kuulut.

Ei, vaan mediaanin alapuolella olevat ovat toista puolikasta tyhmempiä.

Vierailija
93/98 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua tympi joskus kokemus siitä, että olen idioottien ympäröimä. Mutta se loppui siihen, kun tajusin itsekin olevani idiootti. Luulin jostain syystä olevani jatkuvasti halukas kehittämään ajatteluani ja toimintaani, kunnes tajusin tekeväni tätä vain erittäin rajatusti. Ja kokonaisvaltainen itsensä kehittäminen vasta alkoikin olla kivuliasta. Vielä vuosia myöhemminkin tuosta oivalluksesta on vaikeaa kohdata ne tietyt kipupisteet, joissa en vain edelleenkään ole päässyt eteenpäin yrityksistä huolimatta.

Nykyään näen maailman niin, että ihan jokainen meistä on omalla tavallaan idiootti. En tuomitse muita niin kauan kuin en ole itse kasvanut kokonaisvaltaisesti kypsäksi. Ja koska muiden tuomitseminen on mielestäni epäkypsää, niin jos olisin jonain päivänä kypsyydeltäni muiden yläpuolella, todennäköisesti tuomitsemisen sijaan alentaisin itseni muiden alapuolelle ja löytäisin tavan opettaa muita ihmisiä ilman, että he kokisivat sen ylimielisen ihmisen turhauttavana käskemisenä.

Vierailija
94/98 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko AP miettinyt koskaan, että olet vain itse kävelevä Dunning-Kruger ilmestymä?

Vierailija
95/98 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keskustelukumppaneiden älykkyystestissä saama ero pisteissä on yli 20 pistettä, molemmat kokevat toisen olevan idiootti. Nyt on vaan kyse siitä, onko aloittajan ÄO yli vai alle keskustelukumppaneiden. Asia selviää nopeasti kun aloittaja käy testauttamassa itsensä ja testin tuloksien mukaan etsii kaltaistaan seuraa, helppoa ja elämä on paljon mukavampaa sen jälkeen

Vierailija
96/98 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuntuu joltakin". Ei "tuntuu jollekin".

Vierailija
97/98 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun huomasit!!!!!!!!!

Vierailija
98/98 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan se on, olet havainnut oikein!